PDA

Se fuld version : Oprørsgruppe indgår aftale

Kim P. Nyberg
08-08-08, 21:20
Se dette indlæg fra CNN:

http://edition.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/08/07/philippines.muslims.ap/index.html

Samarjan
09-08-08, 03:32
MILF og den Filippinske regering skulle have underskrevet aftalen i Malaysia, men det sidste er faktisk, at den Filippinske Højesteret har sat en imidlertidig stopper for det på grund af et sagsanlæg, der skal tilgodeses først. En gruppe kirkelige organisationer har rejst sag imod aftalen, da de ikke mener, at nok af den katolske befolkning i området er blevet hørt.
Man kan selvfølgelig undre sig over, at der skal laves en særaftale med 4-5% af befolkningen bare fordi de griber til våben.
Der er kristne mindretal i både Indonesien og Malaysia, men de griber ikke til våben. Til gengæld har de så ikke ret mange rettigheder!

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
09-08-08, 08:23
I og med at der vist ikke findes noget videre af værdi i de muslimske områder på Mindanao, så kan man jo også se pragmatisk på det og spørge, hvorfor i alverden den Filippinske regering skal blive ved med at bruge en masse ressourcer på at sikre sig kontrol over området imod en vrangvillig befolknings vilje? Det er måske også sådan, de ser på det i Manila.......

Hvis ikke hovedparten af Verdens oliereserver befandt sig i Mellemøsten, ville vi så ikke forlængst bare have resigneret i den vestlige Verden og ladet dem sejle deres egen skæve sø? Ville der stadig rende vestlige soldater rundt nede i Irak og Afghanistan "for at indføre demokrati"? Jeg tror det næppe.....

Samarjan
09-08-08, 08:41
Det der lader til at have fået deres Højesteret til at udsætte underskriften af den aftale, er vist at der er mange steder med Katolsk flertal i de områder, der er med i aftalen.

Jeg er sådan set ligeglad med om der er olie i Mellemøsten. Jeg mener stadig, det var en narresut at gå ind og fjerne Saddam. Herregud, Vesten støtter jo masser af diktaturer, der er mindst ligeså slemme.

LarsKyhnau
09-08-08, 11:24
Ja hvis det er tilfældet, så ville jeg godt nok også som katolsk filippiner bede højesteret om at skride ind. Den går naturligvis slet slet ikke. Hvad i alverden har de filippinske politikere dog gang i?

Men positivt faktisk at se, at de åbenbart har et system, hvor højesteret faktisk kan håndhæve forfatningen overfor de korrupte politikere. Det er nok en aflægger af hele amerikaniseringen af landet. Og en af de mere positive af slagsen vel at mærke.