Se fuld version : Vejledning om EU-regler om fri bevægelighed
LarsKyhnau
17-08-08, 17:27
Hvis nogen ovenpå sommerens megen debat har fået lyst til at bosætte sig i et andet EU-land end Danmark med deres filippinske kone - og evt. senere flytte tilbage til Danmark igen - så kan jeg varmt anbefale at læse nedenstående vejledning, som er udarbejdet af EU og oversat til dansk:
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/citizens/services/eu-guide/living/living_da.pdf
Den beskriver ret klart, hvilke regler, der gælder, og hvilke rettigheder, man har. Den beskriver også, hvem man kan klage til, hvis myndighederne i et land ikke lever op til det, de skal.
Kim P. Nyberg
17-08-08, 18:11
Måske man skulle sende et eksemplar af den til BRH? Hun aner jo ikke hvor hun skal starte og slutte. Hun vil jo gerne begrænse den fri bevægelighed, men samtidig nægter hun at være med til at begrænse borgernes retsstilling. Hun har jo akut brug for hjælp, den stakkels minister ;) ;) ;)
LarsKyhnau
17-08-08, 19:46
Ja deeet. Men det er jo også pisse-irriterende for hende, at regeringen ikke kan lave en lov, som siger, at alle danskere, som bor i Danmark, skal betale 50% i skat, men at danskere, som flytter til Tyskland eller tyskere, som flytter til Danmark, kun skal betale 40% i skat. Uden at danskerne på det groveste "omgår" denne lov ved først at flytte til Tyskland og herefter tilbage til Danmark igen, så de kan nøjes med at betale 40% i skat.
Det er da virkelig fuldstændig urimeligt, at folk på den måde forsøger at indrette sig efter loven på den måde, som er bedst for dem selv, og ikke som Birthe Rønn Hornbæk og regeringen godt kunne tænke sig, at de gjorde.
For det kan jo i hvert fald ikke være LOVEN, som der er noget galt med, det er klart. Og hvis der alligevel er, så er det i hvert fald ikke den danske lov, der er noget galt med, men derimod EU-loven. Uanset at man selv har været med til både at udforme og vedtage denne.
Kim P. Nyberg
18-08-08, 18:15
Har prøvet flere gange, men kan ikke åbne den vejledning, Lars lagde et link til. Er adressen korrekt?
LarsKyhnau
18-08-08, 20:57
Jeg ved ikke, hvad der er galt. Når jeg indtaster teksten i mit link i Internet Explorer, så kommer jeg heller ikke ind på den rigtige side. Men når jeg klikker på det link med helt samme tekst (den er kopieret derfra), som en skribent har postet i denne tråd, så gør jeg:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=1808&start=45
Hvad årsagen er, det må EDB-nørderne vist svare på. Jeg ved det i hvert fald ikke.
Hos mig virker linket fint, både i IE og Firefox.
Måske er jeres problem, at linket nogen gange åbner som download af en fil, da det er en pdf-fil. Så den ligger måske på jeres harddiske allerede?
Andre gange vil den åbne med et pdf-plugin i jeres browser, alt afhængig af hvad indstillinger I har.
Kim P. Nyberg
19-08-08, 15:58
Hmm, da jeg forsøgte de første gange, skete der absolut nada. Men nu hvor Lars har lagt et link til ÆUG, har jeg hentet den derfra :)
Har du Acrobat reader indstalleret på din computer ? Hvis nej hent den på www.adobe.dk og indstaller den. klik derefter på siden igen.
Har du den allerede på computeren og det ikke virker. afindstaller den og hent en ny som ovenfor. (Husk at genstarte computeren efter afindstallation)
Men ang. dokumentet er der nogen der kan se eller ved om man skal være ansat af et firma i det pågældende land man arbejder i? Kan man være udsent af et DK firma og arb./bo der og opnå samme rettighedder?
LarsKyhnau
24-08-08, 10:31
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/familiesammenfoering/aegtefaeller/ægtefællesammenføring_til_danske_statsborgere_efte r_eu_retten.htm
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2A680238-92D2-46D4-AAA2-4C835AC0BE89/0/praksisnotat_eind_dom.pdf
Så vidt jeg kan se, omtales det ingen steder, at der skulle være krav om, hvem arbejdsgiveren er. Men alene at man skal boet i det andet EU-land. Det afgørende synes derfor at være, at man skal flytte sin folkeregisteradresse til en andet EU-land.
Spørgsmålet er så, hvordan de danske myndigheder forholder sig, hvis man f.eks. har boet 3 uger eller 3 måneder i Paris og arbejdet for sin danske arbejdsgiver der? Problemet i den situation er nemlig, at man i så fald stadig har dansk skattepligt, og jeg er slet ikke sikker på, om man MÅ flytte sin folkeregisteradresse ud af landet, hvis man alene skal på en kortvarig opgave for sin arbejdsgiver i et andet land.
Skal man være væk i mere end 6 måneder, både må og skal man til gengæld flytte sin folkeregisteradresse ud af Danmark, ligesom en del af den danske skattepligt bortfalder. Så her vil jeg tro, at der er langt større chance for, at de danske myndigheder vil anerkende èn som EU-borger, når man senere flytter tilbage til DK igen.
Hvis man gerne vil opnå status som EU-borger så hurtigt som muligt, så er den sikreste løsning at finde et job i et andet EU-land og sige sit danske job op. Og herefter kan man jo så "fortryde" efter en måneds tid og vende tilbage til både Danmark og sin gamle arbejdsgiver igen. Men altså på en helt frisk og ny ansættelseskontrakt. Hvilket selvfølgelig kræver en forstående arbejdsgiver - eller alternativt et jobskifte.
Kim P. Nyberg
25-08-08, 02:56
Hubo,
Jeg er helt enig med Lars i det han skriver. Men derudover er der også muligheden for at arbejde i et EU-land og bo i et andet, eksempelvis bo i DK og arbejde i Flensburg. Dem der gør det, er dækket ind under samme regler om arbejdstagernes frie bevægelighed, og dermed yderst lempelige familiesammenføringsregler.
LarsKyhnau
25-08-08, 07:32
Ugebladet Mandag Morgen skulle have en gennemgang af både danske og EU-regler i dag, hvor de når frem til, at det stort set er nok at tilmelde sig folkeregisteret i et andet EU-land.
Her skal man bare huske, at èt er, hvordan EU-reglerne er, noget (helt) andet er, hvordan Danmark (mis)tolker dem. Så hvis man gerne vil have en opholdstilladelse uden først at skulle føre retssat imod den danske stat, så bliver man også nødt til at sætte sig lidt ind i de danske myndigheders praksis, som den f.eks. er offentliggjort på Ny i Danmark hjemmesiden. Men principielt set er det naturligvis EU-reglerne, som er gældende lov også i Danmark.
Tak for jeres gode forslag og råd... det vil jeg undersøge
Men har et nyt spørgsmål af samme skuffe...
Hvis en udlænding fra et ikke EU-land får arbejde i DK i et firma. Så er der vel ikke noget til hindre for at denne kan gifte sig her?
Men der skal jo så stadig søges om permanent opholdstilladelse...
Kim P. Nyberg
03-09-08, 03:30
Hubo,
Hvis adresse, arbejdsplads og statsborgerskab er eksempelvis dansk, gælder udelukkende de danske regler med alt hvad det indebærer af forhindringer og udfordringer rent lovgivningsmæssigt.
Hvis vedkommende er statsborger i et EU-land, men bor i et andet EU-land, gælder reglerne for fri bevægelighed. Dermed slipper man også for alt besværet med de udlændinge-skræmte danske myndigheder.
Er vedkommende ikke statsborger i et EU-land, men alligevel bor i EU, er vedkommende ikke direkte omfattet af reglerne om den fri bevægelighed, men af nogle såkaldte afledte rettigheder, på betingelse af at vedkommendes partner eller nært beslægtet familiemedlem er statsborger i et EU-land og bruger reglerne om fri bevægelighed. Er den fri bevægelighed ikke brugt, gælder alene de nationale regler.
I Danmark kan man gifte sig med hvem man vil, dog skal man være opmærksom på, at er partneren ikke statsborger i et EU-land, skal begge personer være fyldt 24 år, før man kan bosætte sig på dansk grund.
Med hensyn til opholdstilladelsen (OT) er den ikke permanent fra starten. Der ansøges for to år ad gangen. Efter syv år kan der søges om permanent OT. Bor du i København, skal du ind omkring Udlændingeservice for at ansøge, bor du i provinsen skal du henvende dig hos nærmeste politistation. De kan også vejlede dig mere præcist om hvilke regler der gælder for dig og hvordan du skal forholde dig.
I de to tråde om at det dels er slut med de nuværende familiesammenføringsregler og om samrådet om Metock-sagen kan du gøre dig gode forberedelser inden du kaster dig over papirdyngerne fra Udlændingeservice (US). Du kan sikkert også hente masser af anden info her på forum ved at bruge søgefunktionen.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.