Se fuld version : Filippinerne: 23 civile dræbt
Kim P. Nyberg
12-08-08, 03:29
Næsten 130.000 mennesker er flygtet fra deres hjem i det sydlige Filippinerne, efter nye kampe er brudt ud mellem hæren og muslimske oprørere, siger regeringskilder.
For anden dag i træk har regeringen sat kampfly og artilleri ind mod oprørernes positioner.
Kampene i området kommer en uge, efter at landets højesteret underkendte en aftale om at udvide et selstyreområde for de muslimsk dominerede dele af den sydlige ø Mindanao.
Kilde: DR Nyheder
jeg sagde det jo,når først insekterne har fået noget vil de ha mer og mer
k.o.m.
Kim P. Nyberg
12-08-08, 10:59
Der findes en nærmere beskrivelse af det på dette link fra BBC:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7552146.stm
Med mit begrænsede kendskab til den del af Filippinerne, muslimer i al almindelighed og Filippinsk organisation i særdeleshed, må jeg nok erkende, at de ikke skal tro freden er lige om hjørnet.
For det første er det komplet idiotisk at forhandle med en gruppe muslimer, der ikke vil give afkald på deres våben og vold, efter de har fået hvad de ville.
For det andet er den Filippinske administration håbløs naiv, hvis de tror at det stopper her, hvis de giver muslimerne, hvad de vi have. Deres mål er, og har altid været, et selvstændigt Mindanao som muslimsk stat.
Muslimer eller ej, man skal aldrig forhandle med en gruppe individer der ikke vil give afkald på våben og brug af vold.
Kim P. Nyberg
12-08-08, 15:55
Kampene i North Cotabato provinsen fortsætter, og nu er op mod 160,000 mennesker på flugt.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7555584.stm
160.000 civile er blevet drevet på flugt i det sydlige Filippinerne som følge af kampe mellem militær og muslimske oprørere.
Mere... (http://politiken.dk/udland/article551480.ece)
LarsKyhnau
12-08-08, 19:39
Kære alle
Vær opmærksom på, at RSS er en nyhedsrobot. Så der er ingen grund til at begynde at "diskutere" med ham.
Lars
Ja, overalt i verden hvor der er muslimer fører de sig frem som en slags " ny vækkelse"
hvis man tror man kan leve i fordragelighed med dem i et demokrastisk samfund med en anden religion - kan man godt tro om igen !
Muslimernes religion eller ideologi er bygget op om vold og had- de minder faktisk om nazisternes metoder-det er også den fremfærd de agter at bruge her i Danmark/ vesten - men desværre det er der alt for mange naive og enfoldige politikere og meningsdannere der ikke vil se !
Jeg syntes det er helt iorden at myndighederne på Mindanao sætter kampfly ind- for min skyld kan de skyde hele lortet-- det gælder også herhjemme- så længe der er muslimer bliver der ingen fred !
" ikke alle muslimer er terrorister - men alle terrorister
- indtil nu har været muslimer !"
Her i Singapore har de alle religioner samt faktisk de fleste kulturer og det ser ud til at gå meget godt. Nu er de selvfølgelig heller ikke bløddyr. Man bliver henrettet for mord, narko og terror. Man kan blive idømt lashes with the cane, der sådan set er en rattan kæp der bliver brugt til at banke rygstykker blodige. Man får ret lange fængselsdomme her, og deres fængsler er ret ok, men det er intet hotel som i Danmark. En fængselscelle er meget spartansk indrettet. Ingen aircond, man får en ultratynd madras at sove på. Politikken er, at en fange skal føle, at der er en straf, der skal afsones.
Hilsen,
Jan
Kim P. Nyberg
16-08-08, 11:38
The Philippine Supreme Court has begun a hearing on a controversial territorial agreement with Muslim separatists in the south of the nation.
The government had agreed to expand an existing Muslim autonomous zone, in a bid to end years of fighting.
But Christian communities launched an appeal, arguing the deal is unconstitutional and could increase sectarian divisions.
Fierce fighting broke out after the court suspended the deal on 4 August.
Several hundred guerrillas from the Moro Islamic Liberation Front (MILF) occupied 15 villages in North Cotabato - next to the autonomous zone.
Their action triggered military air strikes and artillery assaults. Casualties were reported on both sides - exact numbers are unclear - and 160,000 people were displaced.
Troops have driven the rebels back, but villages have been reduced to rubble. A military leader said the security situation in the region remained "volatile and fluid".
Early on Friday troops defused a bomb at a primary school in the province. On Thursday a similar device was defused at a bus station in a nearby town.
Philippine officials say they were likely retaliatory measures from the rebels.
More than 100,000 people have been killed in almost four decades of fighting in the south.
The Philippine government had hoped that the autonomy deal - which would see the existing region expanded by 712 villages - would kick-start talks with the rebels.
But the issue is now in the hands of the Supreme Court.
BBC News
Udbrydere fra oprørsgruppe hærger fortsat den sydlige del af Filippinerne.
Mere... (http://politiken.dk/udland/article554026.ece)
http://i2-images.tv2.dk/s/03/10076903-372be3ce86618836d356ccde31e5ffe0.jpeg
Filippinske soldater er i dag rykket ind i flere sydlige byer, der tidligt i morges blev angrebet af oprørsstyrker.
De brændte over 20 huse ned, plyndrede butikker og dræbte 23 civile indbygger og tre filippinske soldater. Mange indbyggere flygtede enten til fods eller roede i sikkerhed ud på havet, inden hæren fordrev oprørssoldaterne.
Mere... (http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-14401671.html?rss)
Ja hvor er det sørgeligt med al den uro med muslimerne,, det det er ikke den slags de fattige stakler har brug for- det skræmmer turister fra vid og sans...
Generelt har Filippinerne ry for at være et uroligt og farligt sted -
Selv mærkede jeg intet ubehageligt da jeg var dernede i juni.. men havde en fremragende tur til Cebu - Dumaguete.. og Manila
LarsKyhnau
19-08-08, 18:41
En mere original udgave af den nyhed, som robotten postede, kan læses her:
http://www.sunstar.com.ph/static/ceb/2008/08/19/news/milfs.sow.terror.html
Sagens kerne er, at urolighederne nu er nået helt op til nordkysten, til regionen Lanao Del Norte. Jeg har tidligere skrevet, at netop denne region er den mest betændte på nordkysten af Mindanao. Som situationen er lige nu, må det anbefales IKKE at benytte landevejen mellem Cagayan de Oro og Ozamis, da denne netop går gennem regionen Lanao del Norte. Og vel at mærke hverken med bus eller med privat køretøj.
Kim P. Nyberg
20-08-08, 02:51
Hmm, kender en dansker, som befinder sig i Cagayan de Oro i øjeblikket, og ham kan vi ikke få fat i. Han har ellers lovet os at fortælle os nummeret til det sim-kort han og konen ville købe derude. Men så må man jo bare håbe, at de er i god behold.
LarsKyhnau
20-08-08, 10:00
Bortset fra den mulige (og lille) risiko for en terrorbombe som de 2, der blev sprængt i Illigan, er der nok ingen fare på fære i Cagayan de Oro eller andre større byer. Dem er MILF slet slet ikke stærke nok til at bare at overveje at angribe.
Massakrene var foregået i landsbyen Kalambogan og en anden nærliggende landsby i Lanao del Norte. Disse ganske små byer ligger cirka 50 km vest for Illigan, som igen ligger 70-80 km vest for Cagayan de Oro. De muslimske områder ligger nede omkring Lake Lanao (Marawi), som ligger cirka 30-40 km sydvest for Illigan. Så oprørerne / terroristerne holder sig stadig til at kæmpe og myrde i deres nærområde. Det var også i nærheden af Kalambogan, at vi i 2004 var vidner til, at folk stod og kastede sten efter hinanden i en landsby langs landevejen.
Cagayan de Oro har altid været en sikker by på Mindanao og er det nok stadig. Jeg ville ikke selv være nervøs for at tage til Cagayan de Oro, selv ikke lige midt i al denne uro. Derimod ville jeg som skrevet end ikke overveje at benytte landevejen mellem Cagayan de Oro og Ozamis og altså specielt ikke strækningen mellem Illigan og Ozamis. Og om det er særlig fedt at rejse til Ozamis eller resten af Misamis Occidental lige nu vil jeg måske også stille et vist spørgsmålstegn ved. For denne provins har også historisk haft sin andel af angreb på busser og andre terroraktioner. F.eks. blev færgen mellem Ozamis og Lanao del Norte sænket af en bombe i år 2000. Og der er ikke af den grund indført nogen som helst form for sikkerhedsforanstaltninger, som kunne garantere, at det ikke vil ske igen.
Hmmmm jeg synes nu det kommer meget tæt på Dipolog city, der er nu fundet 2 bomber i byen
LarsKyhnau
20-08-08, 12:54
Dipolog ligger også i Misamis Occidental, så understreger bare, hvad jeg skrev ovenfor. Som turist skal man selvfølgelig holde sig helt væk fra Mindanao lige nu, der er jo alligevel så mange andre steder på Filippinerne, hvor man kan tage hen.
Har man familie på øen skal man tænke meget over, hvad man gør, og især hvor man tager hen. Cagayan de Oro og hele området NØ for denne by har aldrig være plaget af denne konflikt, og bliver det sikkert heller ikke denne gang. Konflikten har trods alt stået på i cirka 40 år nu. Resten af Mindanao... Ja, medmindre I selv har viden om de lokale forhold, så hold jer væk, indtil der er faldet noget mere ro over feltet igen.
Ja, jeg er i Ozamiz lige nu. Der er masser af militær også her. Jeg skal til CDO for at sælge min bil inden jeg rejser hjem igen. Måske skulle jeg overveje at afvente et salg. Stemningen er ikke for god pt.
Dansker_i_Cebu
21-08-08, 15:11
Min svigerinde i Danmark har spurgt os om vi kunne finde en bil i Cebu og bringe den til Butuan området, så derfor lad da høre hva du har for en bil, stand, årgang, pris osv så kunne vi jo ligeså købe din mens den nu var derovre på Mindanao.
Du kan skrive her eller privat, hvis der kommer en handel igennem kan du få pengene i Danmark i dkr eller herude i peso, men det kan du snakke med hende om, hun snakker jo lidt dansk ;-)
Bilen kan familien hente i Butuan eller CDO, men det finder vi ud af hvis det bliver aktuelt.
Dansker_i_Cebu
21-08-08, 15:14
Fik lige trykket på afsend inde jeg fik spurgt om hvordan stemningen er derovre. Vi sidder jo som sagt i Cebu og mærker absolut intet.
Pas på dig selv derovre
LarsKyhnau
21-08-08, 16:39
Det er vel også muligt at sælge en bil i Ozamis, det behøver ikke foregå i Cagayan de Oro. Jeg ville som skrevet holde mig langt væk fra landevejen mellem Ozamis og Illigan, som tingene ser ud lige nu. Men selvfølgelig med det forbehold, at jeg ikke er der selv, men sidder her i DK 10.000 km væk.
Skulle jeg endelig køre nogen steder fra Ozamis ville jeg hellere køre til Dapitan, og så tage båden til Dumaguete. Det koster godt 2.000 peso og den sejler hver eftermiddag. I Dumaguete kan du sagtens finde en køber til din bil, der er f.eks. adskillige brugtbilsforhandlere i byen, og der er både fredeligt og roligt. Herefter kan du så tage flyveren videre til Manila og tage hjem til Danmark.
LarsKyhnau
21-08-08, 19:00
Du tage også tage din bil med båden direkte fra Ozamis til Cebu. Det koster så omkring 10.000 peso vil jeg tro, og så slipper du for at køre nogen som helst steder på Mindanao. Om brugtbilspriserne er højest i Dumaguete, Cebu eller Cagayan de Oro, har jeg ingen idè om. Umiddelbart vil jeg tro, at forskellige er ret små.
Jeg vil ikke just sige, at jeg er overrasket over det, der foregår på Mindanao i øjeblikket.
Historien har vist, at de muslimske grupper ikke kan kontrollere deres egne folk. De overholder næsten aldrig, hvad man er nået frem til under forhandlinger, men det gør den Filippinske regering heller ikke.
Jeg tvivler på, der nogensinde bliver fred nede i den krog af Mindanao.
Ja man kan prøve at opdrage hunde men det er ikke nemt at holde "gale" hunde i snor :-)
Så ser det ud til at gå den rigtig vej igen Kato skulle ifølge avisen være fanget i et skruestik.
http://www.philstar.com/index.php?Headlines&p=49&type=2&sec=24&aid=20080825139
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.