PDA

Se fuld version : Det bedste der er sket længe........

Kim P. Nyberg
23-09-08, 11:21
Det er ganske vist. Store kameler er slugt. Meget store kameler. BRH har sammen med DF vedtaget de nye FS-regler. Ministeren sagde i går på et pressemøde, at der nu ikke længere er to valgmuligheder at søge FS efter. Nu er der KUN EU-retten at søge efter.

De meget store kameler er derfor, at alle danske forhindringer nu er hældt ud med badevandet. Det gælder tilknytningskrav, alder, boligforhold, bankgaranti, sprogundervisning med videre. Ja, du læste rigtigt. Kun forsørgelseskravet fastholdes.

Det er samtidig lykkedes at banke ind i hovedet på DF, at EU-Domstolen står over dansk ret, og at dens afgørelser ikke kan ankes eller forbigås.

Med andre ord: Er du gift med en udlænding, har du RET til familiesammenføring. EU-retten fortæller, at du kun kan nægtes sammenføring, hvis du eller din ægtefælle er til fare for landets sikkerhed og sundhed og hvis du søger på falske forudsætninger, som for eksempel proformaægteskab. Og med EU-reglerne gælder en opholdstilladelse i fem år ad gangen.

Regeringen havde vel næsten heller ikke andet valg, end at rette ind efter EF-dommene, for at undgå at de stramme nationale regler blev omgået af folk på feriejob i udlandet.

Samtlige danske aviser skriver om sagen i dag, og nettet er også fyldt godt op med nyheden og lange analyser af forhandlingsresultatet, så jeg vil for en gangs skyld undlade at lægge links til artikler.

Jeg vil dog vælge at tro, at de opholdstilladelser, der allerede ER udstedt, fortsat vil være gældende indtil den påtrykte udløbsdato, og at de fem år først kommer til at gælde fra næste sticker. Ellers kommer embedsmændene i US på seriøs overarbejde. Jeg tror heller ikke man skal fare ned i banken for at lukke kontoen med bankgarantien og tage pengene med hjem. Men i stedet vente til man får nærmere besked fra US.

Hvordan det er lykkedes at få overbevist DF om at EU-reglerne står over dansk ret, er mig en gåde. De har hårdnakket fastholdt, at EU ikke skulle have noget at sige om danske forhold. Men det er mig et endnu større mysterium, hvordan pokker det er lykkes at få dem med på at skrotte tilknytningskrav og alderskrav. To af partiets allerstørste kæpheste. De har sikkert ikke givet sig frivilligt.

Måske den "faste og fair" udlændingepolitik ikke var så fair endda alligevel :D Så nu får den retorik forhåbentlig en ende. Det bedste der er sket længe............

KRAN
23-09-08, 13:57
Ja, det bliver spændende at følge, hvorledes det konkret udmønter sig. Vi er i gang med at forlænge min kone's opholdstilladelse og sagen har ligget meget længe i Udlændingeservice, men hvis det medfører at hun får 5 år istedet for 2 er det også ok..

Er du sikker på at bankgarantien ophører ? Umiddelbart vil jeg tro denne er tilknyttet forsørgelseskravet.

Henrik S
23-09-08, 14:04
Hej Kim
Er du helt sikker på dét?

Det lyder da som mere end hvad medierne ellers skriver?

Som jeg har forstået det, består de danske indenlandske regler, det er kun regler for EU-borgere man vil efterleve?

I øvrigt faldt jeg over, at DF prøver at gøre FS til et forhindringsløb i stedet:
Altså at man vil tage sager ud til "prøve" selvom de ellers er i orden.

Føj for pokker for et menneskesyn.. :(

Henrik S
23-09-08, 14:42
Aftalen er i øvrigt hér:
http://multimedia.jp.dk/archive/00123/politisk_aftale_220_123435a.pdf

Og som jeg ser det, handler det udelukkende om, at man vil følge EU når det gælder EU-reglerne.

Der står (desværre) ikke noget om at de danske regler er ophævet.

Så man skal stadig en tur til udlandet og arbejde, og det bliver nok ikke under 10 uger.

Det ser ud til, at de igen vil prøve at undgå at fortælle folk, hvor meget de skal have arbejdet, hvordan de skal have boet mv.

Men der må vi jo se hvad ombudsmandens undersøgelse fører til, der er flere eksperter der peger på, at lovgiverne er nødt til at give faste rammer, så folk, og ikke mindst udlændingeservice, ved hvad de skal forholde sig til.

Kim P. Nyberg
23-09-08, 17:51
Jeg læste godt nogle artikler i løbet af dagen, hvor der var nævnt de danske regler og EU-reglerne. Men ministeren fortalte i aftes på TV2 News, at der ikke længere er to muligheder at vælge imellem, når man søger familiesammenføring. Der er kun og alene EU-reglerne.

Jeg læste også en artikel i eftermiddag, hvor i var nævnt, at DF har fået lunser af aftalen. Det er besluttet, at gøre dokumentationskravet så omfattende og papirfyldt, at de fleste vil opgive på forhånd. Samtidig vil sagsbehandlingen blive syltet længst muligt for dem, der holder ud. Gad vide hvad EF-Domstolen vil sige til det???

Hvor om alting er, må vi se tiden an og holde øje med hvordan det kommer til at gå. Det er dog et mægtigt fremskridt, at DF nu endeligt accepterer, at EU står over nationalstaten.

LarsKyhnau
23-09-08, 18:25
Jeg er bange for, at Henrik har ret. Som jeg opfatter det, betyder aftalen ikke andet end, at Dansk Folkeparti opgiver sine forsøg på at få regeringen til at meddele EU, at Danmark slet og ret vil ignorere Metockdommen (og dermed reelt set Opholdsdirektivet i det hele taget). Og til gengæld har ledelsen i Dansk Folkeparti så fået nogle indrømmelser på områder, der ikke er omfattet af EU-regler, samt et par figenblade at dække sig bag i.f.t. sit politiske bagland og sine vælgere.

LarsKyhnau
23-09-08, 18:46
Det ser ud til, at de igen vil prøve at undgå at fortælle folk, hvor meget de skal have arbejdet, hvordan de skal have boet mv.

Men der må vi jo se hvad ombudsmandens undersøgelse fører til, der er flere eksperter der peger på, at lovgiverne er nødt til at give faste rammer, så folk, og ikke mindst udlændingeservice, ved hvad de skal forholde sig til.

Jeg er meget enig med Henrik i dette. Man prøver tilsyneladende - trods Ombudsmandens igangværende undersøgelse af vejledningspligten i Udlændingeservice - at fortsætte sin strategi med at skabe så megen forvirring og usikkerhed blandt ansøgerne som muligt om, hvilke krav de skal opfylde for at få en opholdstilladelse.

Standardsvaret fra Udlændingeservice, hvis folk har ringet og spurgt om, hvad der skulle til for, at de f.eks. opfyldte tilknytningskravet, har således altid været "det er en individuel vurdering, men du kan jo bare aflevere en ansøgning". Men i realiteten har Udlændingeservice naturligvis altid haft nogle meget præcise kriterier for, hvad der skulle til for, at folk opfyldte tilknytningskravet. For i modsat fald ville medarbejderne jo ikke ane, hvordan de skulle afgøre en sag. Man har blot - helt bevidst - hold disse kriterier hemmelige for ansøgerne. Og det er så det, man nu åbenbart planlægger at gentage m.h.t., hvad der helt præcist skal til for, at en dansker kan opnå status som EU-borger.

Herudover fremgår det af aftalen, at man også har til hensigt at "komme til" at misforstå dommen i Carpenter-sagen, således at det at ernære sig ved grænseoverskridende tjenesteyderlser ikke længere generelt giver mulighed for at få familiesammenføring efter EU-reglerne.

Det fremgår ikke af aftalen, at regeringen skulle have til hensigt fremover at lade studerende, selvforsørgende og jobsøgende være omfattet af EU-reglerne, så man må gå ud fra, at dette ikke er regeringens plan. Selvom regeringens egne jurister er kommet med en meget klar advarsel om, at der sandsynligvis vil blive lagt sag imod Danmark for traktatbrud, hvis vi ikke snart retter ind på dette punkt.

Der ser derfor ud til at blive masser af emner at føre nye retssager ved EF-domstolen omkring i de kommende år, og dermed også gode chancer for fornyet politisk drama i Danmark, når der falder domme i diverse sager.