PDA

Se fuld version : Omskæring

HJMADN
23-09-08, 12:03
Hej alle

Jeg kunne godt tænke mig at have en debat omkring omskæring, da næsten alle Filippinske drenge/mænd bliver omskåret, desuden ved jeg også det betyder rigtig meget for mange Filippinske kvinder, at manden de evt skal giftes med er blevet omskåret.

De danske mænd som har en filippinske kæreste/kone, og har lyst til at fortælle om det, kunne evt besvare følgende.....

Har din Kæreste/kone ønsket eller krævet du blev omskåret ?

kunne Kæresten/konen evt argumentere for at blive omskåret, foruden deres region ?

Hvad betyder det for dig hvis du ville blive omskåret eller allerede er?

Ville du blive omskåret hvis Kæresten kræver/ønsker det ?

Evt flere spørgsmål er meget velkommen

Håber på en god debat

MVH

Dan

Henrik S
23-09-08, 13:54
Øhh, hvad har du gang i??

Jeg har _aldrig_ hørt om dette "problem", så den må du vist længere ud på landet med, evt. det sydlige Mindanao, for det er da vist det eneste sted jeg ku' tænke det ku' have nogen betydning overhovedet..

Må indrømme at jeg nærmest mistænker dit indlæg for at være trolling..

Henrik S
23-09-08, 14:11
PS

Undskyld Dan, hvis dit indlæg er alvorligt ment, jeg synes bare godt nok det lyder meget langt fra hvad jeg har oplevet..

Og som sagt, nærmest kun noget jeg ku' forestille mig evt. var vigtigt i den muslimske del af Filippinerne..
Men det er jeg ikke engang sikker på..

Venlig hilsen
Henrik

tap
23-09-08, 14:34
hvorfor skulle det ikke være alvorligt ment?
næsten alle filippinske mænd er omskåret og bunder i en urgammel tradition og har intet med religion at gøre,og slet ikke noget med islam eller området mindanao at gøre
til spørrgsmålene:
nej min kone har ikke krævet at jeg skulle blive omskåret,så nu bliver jeg drillet med at jeg er "supot" :-)
den eneste argumentation min kone kan gi er at det intet har med religion at gøre men bunder i grund i et spørgsmål om hygiejne og at ca. 80% filippinske drenge/mænd får det gjort
det ville såmænd intet betyde for mig men der er ingen der skal tvinge mig til at blive skåret i med mindre det gælder liv og død,hvilket ikke er aktuelt her

mvh tap

Henrik S
23-09-08, 14:50
Ok, fint nok.

Det er bare aldrig noget jeg har hørt om, eller er blevet spurgt om, endsige drillet med ;)
Og da slet ikke som noget krav.

Godt ord igen :)

Jeg ville i øvrigt også undslå mig på det kraftigste, hvis jeg blev bedt om at gøre sådan noget.

Venlig hilsen
Henrik

LarsKyhnau
24-09-08, 19:42
Tap har ret. Det er almindeligt, at drenge på Filippinerne bliver omskåret, når de er cirka 6-8 år, d.v.s. når de starter i Folkeskolen. Jeg har snakket med min kæreste om dette, idet hun har en søn på 8 år og fortalte mig, at hun havde planlagt at få ham omskåret. Jeg sagde, at dette var ok med mig udfra princippet "skik følge eller land fly". Og drengen ville blive drillet i skolen, hvis han på det område var anderledes end alle de andre.

Min kæreste har også spurgt til det forhold, at jeg ikke er omskåret, idet hendes to tidligere kærester (en filippiner og en amerikaner) begge havde været omskåret. Jeg forklarede hende så bare, at det gør man ikke i Danmark, og siden har vi aldrig talt mere om det.

Jeg har læst lidt om mandlig omskæring, og som jeg ser det er der hverken de store fordele eller ulemper ved det. Den sexuelle følsomhed nedsættes lidt, men det betyder så til gengæld, at et samleje kan vare i lidt længere tid. Og mænd, som har ladet sig omskære som voksne, oplever ikke, at deres sexualliv blev hverken værre eller bedre af den grund. Kvinder foretrækker derimod (marginalt) at være sammen med ikke-omskårne mænd, netop fordi de ikke behøver at støde så voldsomt for at få udløsning.

Jeg kan slet ikke se nogen grund til, at man som voksen mand skulle lade sig omskære. Men omvendt har jeg altså personligt indtaget det standpunkt, at det er ok at omskære drenge, hvis de skal vokse op i en kultur, hvor dette er normen.

Samarjan
25-09-08, 00:50
Da vores datter blev født, ville de give hende huller i ørerne med det samme, men jeg sagde nej. Da vores søn blev født, ville de omskære ham med det samme. Igen sagde jeg nej.
Når børnene er store nok til selv at bestemme, kan de beslutte sig. Jeg vil kun træffe den beslutning for dem, hvis der er medicinske grunde til det.
Jeg følger aldrig hverken skik eller kultur er jeg bange for.
Fruen undrede sig i begyndelsen, men har ikke de store problemer med det.

HJMADN
25-09-08, 01:57
Mange tak for diverse svar, indtil videre

Jeg vil da meget gerne fortælle hvorfor dette indlæg,

Efter mig har snakket med nogen af mine egne venner/bekendte (Filippinske kvinder, nok mest fra den nordlig del af Mindanao) også af min kæreste, og hørt bla deres holdning om omskæring, så vil jeg nok sige det har givet mig et meget klar billede af hvad deres holdning er.

Hvis de skulle finde en mand som, ikke er omskåret, ville de højest sandsynlig ikke giftes med ham, før han var blevet omskåret, som jeg har forstået dem, ville det være mere et krav end et ønske fra deres side, og være næsten en for stor skam for disse kvinder til at bære over med man ikke er omskåret.

Jeg tror på, ligesom tap, og er desuden også enig i alt hvad Lars fortæller, at det ikke har noget med hvilken område - eller religion at gøre, men at i nogen områder af Filippinerne har det nok større betydning, hvor imod andre områder ser man måske mere løst på det, måske er det i forhold til udlands mænd, men jeg ved det ikke

Lad os bare sige det har givet en del stof til eftertanke, for mig ihvertfald.

MVH

Dan

LarsKyhnau
25-09-08, 17:25
Hej Dan

Jeg har altså heller aldrig hørt om, at det ligefrem skulle være et krav fra særlig mange filippinske kvinder, at deres mand er omskåret. Og for at sætte sagen lidt på spidsen, så er vi som udlændinge en meget eftertragtet vare på Filippinerne. Og i den situation er det jo helt tosset, hvis kvinderne begynder at stille alle mulige mærkelige krav til os. Det er de slet ikke i nogen position til at gøre.

Så ærlig talt: Har du mødt en pige, der opfører sig på den måde, så er det bare med hurtigst muligt at droppe hende og finde en anden, da det også siger meget om hendes mentalitet i det hele taget. Specielt på Mindanao kan du dårligt gå 100 meter på gaden uden at blive antastet af unge kvinder, som gerne vil lære dig at kende.

LarsKyhnau
25-09-08, 21:25
Som en tillægsbemærkning er det nok rigtigt, at der vil være stor forskel på, hvilke "krav" en filippinsk kvinde vil stille for at gifte sig med en filippinsk mand, og hvilke krav, hun vil stille for at gifte sig med en udenlandsk mand.

Og det er der jo heller ikke noget mærkeligt i. Hvis vi gifter os med en filippinsk kvinde, kan vi jo heller ikke forvente, at hun på alle områder skal være præcis som en dansk kvinde. Det er ligesom vilkårene, hvis man ønsker at indgå et transnationalt ægteskab, og det gælder naturligvis i begge retninger.

Filippinske kvinders holdning til, om deres mand skal være omskåret, kan sagtens være et eksempel på et krav, som typisk vil blive stillet til en filippinsk mand, men ikke til en udenlandsk.

Et andet eksempel er måske holdningen til, hvilken aldersforskel der er acceptabel i et forhold. Her har min kæreste fortalt mig, at det er et emne for megen sladder, at en kendt sangerinde har giftet sig med sin manager, som er omkring 20 år ældre end hende selv.

Jeg sagde så, at det da ellers virkede til at være ret normalt med en så stor aldersforskel, og at folk ikke studsede specielt over det. Men hertil sagde min kæreste, at det var noget andet, når det drejede sig om et rent filippinsk par og ikke om et filippinsk-udenlandsk par.

Eller sagt på en anden måde: Folk forstår og fordømmer derfor heller ikke, at en ung filippinsk pige gifter sig med en udlænding, som er gammel nok til at være hendes far eller endog bedstefar. De ved nemlig, at hun gør dette, for at sikre sig selv og sine børn en tryg fremtid.

Men derimod giver det anledning til lige så megen sladder og undren, som det ville gøre i Danmark, at en køn og berømt sangerinde, som er multimillionær, gifter sig med en mand, der er 20 år ældre end hende selv. For hun kunne jo stort set have fået hvem som helst, hun ønskede.

Samarjan
27-09-08, 02:49
Jeg har nu aldrig i min tid som skør ungkarl (til jeg mødte min frue) stødt ind i en pinay, der ville have jeg skulle miste rullekraven.
Faktisk har jeg haft mange flere tilfælde af kvinder, der var meget interesseret i at jeg faktisk ikke var omskåret.
Så længe hygiejnen er i orden, er der intet helbredsmæssigt der taler for at man skal omskæres. Husk på at ethvert operativt indgreb indebærer en risiko uanset om det bliver foretaget i Filippinerne eller i Danmark.
Jeg vil fuldt ud tilslutte mig Lars. Hvis jeg havde mødt en pige herude, der ville have mig omskåret, ville jeg have fundet en anden. Jeg beder jo heller ikke dem om at få lavet større bryster!
Der er tradition for det i Filippinerne, men faktisk er flere og flere velhavende Filippinere (drenge) begyndt at beholde rullekraven.

kenneth e
27-09-08, 17:51
Lars skriver "Jeg har læst lidt om mandlig omskæring, og som jeg ser det er der hverken de store fordele eller ulemper ved det. Den sexuelle følsomhed nedsættes lidt, men det betyder så til gengæld, at et samleje kan vare i lidt længere tid. Og mænd, som har ladet sig omskære som voksne, oplever ikke, at deres sexualliv blev hverken værre eller bedre af den grund. Kvinder foretrækker derimod (marginalt) at være sammen med ikke-omskårne mænd, netop fordi de ikke behøver at støde så voldsomt for at få udløsning."

Tror ikke helt den holder med, at nogle kvinder fortrækker at være sammen med mænd som ikke er omskåret, på det grundlag, at det skulle være nødvendigt at støde hårder til få at opnå udløsning.
Ved en omskæring, er det kun en hudfold som bliver fjernet, der skærres ikke i nogle af nervespidserne, hvilket betyder at der ikke sker noget med følsomheden.
tværtimod tror jeg, at "vi" omskårne mænd har en størrer følsomhed i penishoved, da det er helt blotlagt. Men igen er det en individuel sag, da vi alle er forskellige og ikke registrere og føler på samme måde.
Jeg har personligt igen problemer, med at "nøjes" med at køre forsigtigt på, da den er nok så følsom :)
Mht. om det er pga. religion eller ej, at man bliver omskåret ved jeg ikke meget om, ved dog at det også sker jævntligt her i DK, særligt i de jødiske kredse hvor det også er velset.
En af de store fordele ved en omskærring, findes på hygiejne området, en anden kunne være, at du ikke oplever problemer med forhudsforsnævering.
Kæresten er fuldt ud tilfreds med situationen. :)

Miklos
20-11-09, 12:34
Jeg vil lige indskyde at grunden til de ønsker omskæring af manden intet har med hygiejne at gøre, men ren og skær gammeldags overtro.

De er overbevist om at omskæring sikrer at manden bliver stor og stærk. Nogle tror sågar der er videnskabelige beviser for dette, hvilket er rent hokus pokus.

Faktum er at omskæring, unaset om det er kvinde eller mand (med undtagelse af indsnævret forhud) er stupidt og uden nogen saglig grund, og der udelukkende er negative sider ved det. Ja hvis man er uhygiejnisk så kan det hjælpe at blive omskåret, men det hjælper ikke på infektioner du kan få alle andre steder hvor man så heller ikke gør sig ordentligt ren.

maxjolt
20-11-09, 14:19
I forhold til det med nedsat følsomhed, så har dette ikke noget med beskadigelse af nervespidser at gøre, det har noget at gøre med at glans bliver udsat for "berørelse" hele tiden istedetfor kun en gang imellem. Dette forårsager en vis "tolerance" overfor berøring, ligesom man ikke konstant er bevidst om tøjets berøring med huden. Det er lidt den samme effekt man opnår ved omskæring, forsåvidt angår samleje eller anden kønslig omgang ;-)