Se fuld version : Bo i Sverige med Filippinsk kone
Hej forum,
Er der nogle herinde, som sidder i samme situation: Bor i Sverige med Filippinsk kone og som har svært ved at komme i gang i Sverige mens manden arbejder i Danmark ?
Hej Gustaf 1.
Jeg kan umddelbart kke give dig den rette opskrift, men jeg ar en god kollega, der bor i Sverige med sin Thailandske kone og deres barn. Nu er hun absolut ikke den dovne type,
men hun har fået ekstra fart på tilværelsen, da hun begyndte på at lære Svensk, hvilket hun begyndte på, inden hun fik sin svenske opholdstilladelse. Det er nok den vej du skal presse lidt på, til jeres begges fordel og fornøjelse i hverdagen.
Ja det tror jeg også. Der er ikke rigtig nogle af os der har kontakt med svensk hverdagsliv overhovedet.
Jeg er gift med en Filipinsk kone, vi har boet i Sverige i 2 1/2 år (Ekeby v/Helsingborg)
Hun har gået hjemme det første år, siden vi fik vores søn.
Efter han startede på dagis, har hun søgt arbejde mange steder i omegnen,
men det har været svært.
efter et stykke tid fik hun så arbejde på et hotel i Helsingborg.
Nu hvor der ikke er så meget arbejde mere, så er hun startet på SFI (svensk for invandrere)
igen. Det har hun arbejdet meget intensivt med, så hun er allerede efter et par måneder
færdig med de 2 første moduler og efter hendes lærers udsagn klar til den afsluttende
nationale test.
Så skulle hun kunne starte på en plejeuddanelse i Jan. måned.
Det ville være meget bedre/nemmere hvis hun kunne arbejde i DK.
Hvor længe har i boet i Sverige ? og hvor bor i ?
VH Thomas / Hesusa
Undskyld mit sene svar, jeg får åbenbart ikke email når der er nye indlæg herinde.
Jeg må sige, det lyder som om i har haft mere held at komme videre på SFI mv, noget min kone også har forsøgt. Hun har dog ikke fået lov til at komme ind, da hun allerede taler et forståeligt dansk. Så har vi noget der hedder Komvux, men dette skulle efter sigende være elendigt især pga den lille undervisning man får - et par timer om ugen. Man lærer intet, så min kone har valgt, efter min vinkel at dømme, at skyde en hvid pil efter det. Lidt til min ægrelse.
Min kone har arbejde i Danmark og kommer nogle gange sent hjem om aftenen og er meget træt. Det er jo godt, at hun har arbejde, men skidt at det er så sent.
I har boet omtrent samme tid i Sverige som os (jeg ved ikke om du selv har boet længere tid, men formoder det ikke). Vi flyttede hertil i juli 2006. Vi bor i Malmö, tæt på Svågertorp station (Malmö Syd) i et lejlighedskompleks.
Jeg vil gerne lige hurtigt vende tilbage til det med at det er nemmere hvis man kan arbejde i DK. Både ja og nej. Jeg ved ikke om "The Rule Of Good Conduct" er opfyldt (det som også hedder Skötsomhetskravet - man kan læse om det på Migrationsverkets hjemmeside) er opfyldt,, hvis man udviser ringe engagement eller ingen interesse på at forsøge at komme i gang i Sverige. Det er jo tillokkende at fortsætte i Danmark, især pga lav kurs i Sverige mv, men det styrker ikke forholdet til Sverige. Jeg tror der bliver set på det, men jeg ved ikke hvor meget vægt der bliver lagt på det i forhold til en eventuel forlængelse af uppehållstilstannen. Jeg ved slet ikke om der er mulighed for at søge om statsborgerskab efter de 5 år og jeg går ud fra at det er formålet med at bo i Sverige for jer? Muligheden for at få svensk statsborgerskab, så i frit kan bevæge jer og bosætte jer som i vil. Der er jo selvfølgelig alt det med at reglerne i Danmark nu skulle være mindre restriktive, men jeg har ikke nogle eksempler at gøre godt med endnu, så jeg er ret skeptisk indtil videre. Det mest sikre virker som et svensk statsborgerskab.
Gustaf
Jeg vil også gerne lige tilføje noget ekstra i forhold til det med Skötsomhetskravet. I står set fra min synsvinkel ret stærkt. Jeg tror ikke i vil få nogle problemer med at have det opfyldt. Vi står ikke så stærkt på det punkt.
Her er i øvrigt et link til mere info omkring det omtalte krav.
http://www.migrationsverket.se/blanketter/medborgarskap/medb_anvisn_sv.pdf
Det gælder vist mere i henhold til noget med kriminalitet end noget andet.
Hej Gustaf
Min kone vil meget gerne have arbejde i Danmark, dels fordi det er bedre aflønnet,
men også det er meget sværere at få job her.
Hun har været til jobsamtale i Dk og de ville gerne ansætte hende men det strandede på
at hun ingen arbejds tilladelse har :-(.
Hun fik så arbejde på et Hotel i Helsingborg, lønnen er ret lav og det er kun om sommeren
der er noget at lave.
Så vores plan er, at hun skal søge om svensk statsbogerskab om 2 1/2 år (så har hun boet her i 5 år), så kan hun arbejde i Danmark.
Vi vil så Arbejde i Danmark om Sommeren April-Oktober, Vinteren vil vi så tilbringe i Filipinerne.
Har din Kone arbejdstilladelse i DK ? eller hvordan kan det være hun kan arbejde i DK ?
Med de nye regler for familiesammenføring, skulle vi ikke have nogen problemer med at vende tilbage til Danmark, men det er vi ikke intereseret i.
Hun ville så kunne få arbejde, men skulle vente i 7-8 år for at få statsborgerskab.
glæder mig til at høre nyt.
VH Hesusa & Thomas
som så mange filippinere der er bosat i sverige med deres danske ægtemænd og ikke har fået svensk statsborgerskab endnu tager hun sort arbejde i Danmark da man ikke må arbejde i danmark lovligt med en svensk opholdstilladelse
k.o.m.
LarsKyhnau
17-12-08, 21:25
Den svenske krone er lige faldet næsten 20% og det gør det selvfølgelig endnu mere fordelagtigt end før at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Men når det er sagt, så er der jo den "lille" ulempe for et dansk-filippinsk par, at filippineren kun må arbejde i Sverige, indtil hun efter tidligst 5 år evt. bliver svensk statsborger.
Jeg kan derfor ikke lade være med at tænke, om ikke det for de fleste dansk-filippinske par var bedre og i hvert fald simplere at bosætte sig i Danmark? Og på det seneste er dette altså blevet meget let og ligetil. Efter EF-domstolens kendelse i Metocksagen besluttede den danske regering sig således i slutningen af september til fremover at overholde EU´s opholdsdirektiv.
Og det betyder kort sagt, at vi som danskere nu alene skal have boet i et andet EU-land med vores filippinske koner for at blive ligestillet med f.eks. et svensk-filippinsk par.
Efter at have boet cirka 10 uger i f.eks. Sverige med sin filippinske kone kan man derfor nu uden videre flytte til Danmark og få udstedt en opholdstilladelse til sin kone efter EU´s regler om fri bevægelighed.
Da de fleste også har søgt efter disse regler i Sverige, snarere end de nationale svenske regler, så vil man på denne måde være stillet på fuldstændig samme måde, hvadenten man bor i Sverige eller Danmark. Hvilket jo også er meningen med hele princippet om fri bevægelighed.
Hvis det primært er p.g.a. de nationale danske udlændingeregler, at man bor i Sverige, så er denne begrundelse nu faldet bort. Hvilket naturligt kan og bør give anledning til at genoverveje sin situation.
Det burde isaer vaere nemt at bosaette sig i Danmark efter EU reglerne, hvis den Filippinske part allerede har haft arbejde eller deltids arbejde i Sverige.
Man skal selvfoelgelig igennem papirmoellen, men for tiden tror jeg de er meget opmaerksomme paa ikke at lave for meget ballade i US.
Lars,
Jeg har paa det sidste hoert nogle underlige udmeldinger med hensyn til dobbelt statsborgerskab o.s.v. Jeg har stadig en skrivelse fra Indfoedsretskontoret fra sidste aar, hvor reglerne er hugget i granit, og vores boern har da ogsaa faaet Danske pas uden problemer, men det lader til at de Danske myndigheder ikke ligefrem er saerlig aabne med hensyn til mulighederne for dobbelt statsborgerskab endsige aabent at oplyse om dette.
Det lader til en masse mennesker er lidt i tvivl, da myndighederne normal bare melder ud, at det generelt ikke er en mulighed. Det kan jo virke forvirrende overfor folk at blandede aegteskaber!
Hvornaar skal i forresten giftes?? Jeg spoerger bare.....det kunne jo vaere en masse herinde ville komme og kaste kokusnoedder efter jer he-he!
Kim P. Nyberg
18-12-08, 10:48
Jan,
Min søn har lige fået dobbelt statsborgerskab uden problemer, efter inspiration herinde fra forum. Så hvor det kommer fra, at det ikke er muligt, står jeg noget uforstående overfor.
LarsKyhnau
18-12-08, 17:38
Jan,
Med hensyn til datoen for vores bryllup, så bliver det i hvert fald tidligst til sommer. Bl.a. fordi jeg lovet mine forældre ikke at gifte mig, uden at de kommer med til brylluppet, og min far er desværre p.t. midt i et sygdomsforløb, som tidligst bliver afsluttet til foråret. Til gengæld er det så meníngen, at min forlovede og ungerne skal en tur til Danmark i den filippinske skoleferie - for første gang.
Hvad angår dobbelt statsborgerskab, så tror jeg simpelthen mange sagsbehandlere er totalt uvidende om disse regler. Det er også været fremme, at der er mange andre områder end netop det med familiesammenføring, hvor myndigheder i Danmark på ingen måde har oplyst borgerne retvisende om deres rettigheder, hvis de flytter fra det ene EU-land til det andet. Og jeg tror ikke det alt sammen skyldes, at man handler i ond tro.
M.h.t. familiesammenføring efter EU-reglerne, så har det ingen betydning, om 3. lands borgeren i forvejen har haft arbejde eller ophold i et andet EU-land. Det er alene danskerens situation, der kigges på, samt om ægteskabet såvel som flytningen fra et land til et andet er reel.
LarsKyhnau
18-12-08, 17:46
P.S. Hvis man allerede bor i Sverige og ens kone har et job i Sverige, så er det mest anbefalelsesværdigt at indlevere en ansøgning om FS i Danmark, medens man stadig bor i Sverige. Herefter får man så 6 måneder til rent faktisk at gennemføre flytningen til Danmark, efter at myndighederne har færdigbehandlet ens ansøgning.
På den måde undgås det, at ens ægtefælle skal gennem (endnu) en periode, hvor hun kun er på processuelt ophold og derfor ikke må arbejde i hverken det ene eller andet land. Og dette er ikke helt uvæsentligt, da sagsbehandlingstiden lovligt kan være op til 6 måneder.
Og de har travlt i Udlændingeservice p.t. Både fordi de har måttet bruge en masse tid på at forklare ombudsmanden om deres sagsbehandleres uvidenhed og inkompetence i stedet for at behandle sager, og fordi antallet af ansøgninger "sjovt nok" er steget kraftigt på det seneste :)
Tjah, Pia og hendes horder i DF sover nok ikke så godt om natten mere.
Det er selvfølgeligt sørgeligt, at der i den grad er blevet syltet sager i US, da især Filippinere ville være et fint ekstra pust i Danmarks pjejesektor, da jeg mener, at de har naturlige anlæg her.
Jeg havde som sagt ingen problemer med dobbelt statsborgerskab til vores børn, men jeg brugte også nogle måneder på at få det på skrift fra Indfødsretskontoret sidste år.
Hvis nogle herinde står og mangler reglerne kan jeg sende dem pr. mail.
Lars,
Skal i giftes i Dk eller PH?
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.