PDA

Se fuld version : mulig gidsel situation på boracay!

tap
06-11-08, 22:24
Australian family 'held hostage' in own Philippines resort

Paradise...the island of Boracay considered one of the best beaches in the world.

Paradise...the island of Boracay considered one of the best beaches in the world. (AFP Photo: Joel Nito)

Armed thugs are in control of a resort on the luxury Philippine resort island of Boracay, holding the Australian owner and his family captive in their apartment, the owner said.

In a telephone interview, Greg Hutchinson said about a dozen "thugs" brandishing automatic weapons entered the grounds of the SandCastles resort around 10:00pm (local time) on Wednesday, forcing staff and guests to flee.

"We were in our third floor apartment when they barged in wearing ski masks and forced our guests and staff to leave," Mr Hutchinson said.

"As far as I know no shots were fired but they terrified the hell out of the staff and guests," he added.

He said electricity and telephone connections to his apartment, which is next to the resort, have been cut and the emergency exit blocked with an industrial gas cylinder.

"It's terrifying for my wife, Viveca, and five-year-old twins," he said.

Mr Hutchinson, who helped build Boracay into a world-renowned beach resort, said he has been the victim of an organised campaign to force him out of Boracay.

"When we opened SandCastles in 1989 there were just 10 resorts here... now there are over 100," he said.

"This type of intimidation has been going on for three years. We thought it had stopped.

"This is the way things are done in the Philippines.

"There are certain elements in the country who wait until you develop something, make a success of it and then they move in and force you out so they can reap the rewards."

The current dispute is over Mr Hutchinson's 30-year lease, which still has 11 years to run.

Boracay police chief Colonel Arnold Ardiente said he had offered Mr Hutchinson and his family safe passage out of the resort but they refused to leave and were waiting for their lawyer.

"It is a civil dispute," he said, denying there were any armed thugs on the premises.

"Police and security guards had been at the resort all night," he said.

Gringo
07-11-08, 14:10
Den historie lder fuldstændigt vanvittigt ! Hvis det er å den måde det foregår på Filippinerne så kan de godt glemme det hele og skrubbe af helvede til ! Sikke noget svineri !håber mere det er undtagelsen end regelen ??

Xim
07-11-08, 15:08
Er lige kommet tilbage fra Boracay i dag, hvor jeg boede 20 m. fra Sand Castles i D'mall. Jeg hverken så, hørte eller bemærkede noget underligt. Heller ikke fra de lokale... Tror godt på at episoden har fundet sted, men den lyder altså til at være beskrevet noooget overdrevet.

Min personlige holdning er forøvrigt, at sådanne indlæg burde postes med en vis kritisk sans, kildehenvisninger og gerne en personlig kommentar, således at man kan skabe debat om emnet. Ellers ser det bare ud som om, at man forsøger at publisere "dårlige nyheder", og det syntes jeg ærlig talt vi har alt for meget af, både på Filippinerne, men også i Danmark og i særdeleshed i USA.

tap
07-11-08, 15:47
det viser sig nu at grunden er ejet af søsteren til selveste borgmesteren!

Boracay police chief Colonel Arnold Ardiente told AFP he had offered Hutchinson and his family safe passage out of the resort but they refused to leave and were waiting for their lawyer.

"It is a civil dispute," he said, denying there were any armed thugs on the premises.

"Police and security guards had been at the resort all night," he added.

Hutchinson disputed Ardiente's claim, saying that if the armed men were security guards, "why are they not in uniform and why are they wearing ski masks?"

He said his lawyer could not make it to Boracay as ferry services had been cancelled due to poor weather.

"Despite a guarantee to let us go, the back door is still blocked and we don't trust the police," Hutchinson's wife Viveca told AFP.

The dispute is over a 30-year lease the Hutchinsons signed in 1989 with the owner of the land.

The owner is the sister of the local mayor, Ceciron Cawaling.

"Although we have a legal document that says we have a 30-year lease she is simply ignoring the law and thinks she can barge in with her goons and take it back," Hutchinson said.

whorist#1
07-11-08, 19:22
typisk filippinsk måde at lave forretninger på,intet nyt under solen der
de har sikkert fået et bedre tilbud på lejen af deres grund og vil nu med vold og magt og med politiet og borgmesteren i ryggen(som selvfølgelig får deres del af kagen) få de gamle lejere ud af klappen
ejeren af resortet er australier som jeg kan forstå og har måske ikke smurt de rigtige personer medens han har opbygget sin formue og nu er han på røven,ja det er sådan det foregår på filippinerne når man laver store forretninger såsom hoteller,resorts m.m.
derfor bliver filippinerne aldrig den store turistmagnet som feks. thailand er pga. den store korruption der er,when will they ever learn?
jeg var på et tidspunkt involveret i et hotel projekt i angeles city hvor vi havde brug for nabo grunden på 1000 kvm som var en vulcanizing shop uden det store kundeflow og de blev tilbudt 10 mill pesos,tumperne sagde nej og krævede 1 milliard!!! pesos
følgende blev borgmesteren og politiet "smurt" og grunden er nu hotellets
folk skal have i baghovedet at filippinerne er et 3. verdens land og det kun er kolde kontanter der tæller hvis man vil lave big business

king of mongers

Samarjan
08-11-08, 01:43
Der er noget alle i dette forum skal huske på. Filippinere er utroligt venlige, men når de begynder at tjene penge, bliver de ramt af nationalsygdommen korruption og grådighed.
De kan ikke fordrage at se, at udlændinge kan banke en virsomhed op og få det til at køre.
De kan ikke gøre det, enten fordi de ikke har den viden og disciplin der skal til, eller simpethen fordi de er for dumme og bruger deres indkomst på gambling o.s.v.
At politiet ikke gør noget viser jo også tydeligt mentaliteten.
Filippinerne bliver aldrig et turist sted som Thailand. De er simpelthen ikke kloge nok til at få sat tingene i system i Filippinerne.
Verdens venligste befolkning, men absolut ikke de skarpeste knive i skuffen.

LarsKyhnau
09-11-08, 14:15
Som flere har været inde på, så er dette nok ikke så meget en gidselhistorie - som den oprindelige overskrift antydede - men mere et eksempel på, hvad det vil sige at drive forretning på Filippinerne.

Og hvad det angår er historien bestemt ikke atypisk. I det konkrete tilfælde er der indgået en 30-årig lejekontrakt. Men da markedsprisen på det lejede i mellemtiden er steget - fordi Boracay har udviklet sig - ja så forsøger ejeren med hjælp fra magtfulde forbindelser at tilsidesætte den aftale, som er indgået. Men andre ord respekteres hverken loven eller indgåede aftaler, og dette er ret så typisk for den måde, som tingene foregår på på Filippinerne. Og for den sags skyld i de fleste andre udviklingslande.

Man bør derfor mildest talt tænke sig om 2 gange, inden man investerer større beløb i f.eks. et beachresort, hvor man er afhængig af at leje jorden af nogle andre. Jeg kender flere europæiske resortejere, som har gjort netop dette, og jeg må indrømme, at jeg altid har syntes, at det var aldeles vanvittigt.

Filippinerne har en lov, som siger, at udlændinge ikke må eje jord, selv ikke den jord, som deres virksomhed ligger på eller den jord, som deres hus er bygget på. Og dermed har Filippinerne vel så også sagt, at de ikke ønsker, at udlændinge skal foretage investeringer i landet i virksomheder, som kræver jord. Som f.eks. et beachresort. Hvilket man så naturligvis bør respektere og lade være med.

Og for så vidt er det jo i orden. Filippinerne er et suværent land og har derfor lov til at vedtage, at udlændinge ikke må eje jord. Udlændinge bør så bare for deres egen skyld drage den naturlige konsekvens af denne (demokratiske) beslutning og lade være med at åbne f.eks. et beach-resort på Filippinerne.

I stedet må man som europæer slå sig ned i et andet land, hvis man gerne vil drive f.eks. et beach-resort og ikke er gift med en lokal kvinde eller mand, hvis navn jorden kan stå i. Og omvendt, hvis man gerne vil bo og drive forretning på Filippinerne uden at være lokalt gift, så må man finde noget andet at kaste sig over. F.eks. en form for forretning, der kan drives fra lejede kontorlokaler, og som let og uden de store omkostninger kan flyttes til nogle andre lejede kontorlokaler, hvis der bliver problemer med udlejeren. Problemet med et beachresort er jo netop, at man investerer en masse penge i noget, som ligger på en anden persons jord, og som man ikke kan flytte et andet sted hen, hvis der bliver problemer med udlejeren. Og dette er naturligvis nærmest at bede om problemer.

Til kommentarerne om, at "Filippinerne aldrig bliver det næste Thailand", så er dette da sikkert rigtigt nok. Men når ret skal være ret, så tror jeg nu ikke, at udenlandske investorer i grunden behandles specielt meget anderledes eller bedre i Thailand. Thailand har således også en del regler om, at virksomheder skal have lokal ejermajoritet og så videre. Og der er nok mindst lige så stor risiko for at løbe ind i problemer af denne type, hvis man som europæer på trods af disse regler alligevel forsøger at drive virksomhed i Thailand. Jeg kender f.eks. selv til et konkret tilfælde, hvor det gik grueligt galt.

Thailand er næppe heller, alt i alt, et specielt meget mindre korrupt samfund end Filippinerne. De har bare været mere fremme i skoene med at skaffe turister til landet, og har også haft et bedre udgangspunkt for at gøre det, i og med at landet ikke var et militærdiktatur frem til 1990 og i øvrigt geografisk ligger lidt tættere på hovedmarkedet i Europa.

LarsKyhnau
09-11-08, 14:34
Som et P.S. er vi jo i øvrigt ikke spor bedre her i Danmark. Hovedpræmissen i dansk politik de sidste 10 år har således været, at alt dårligt er noget, som kommer til os udefra, og at udlændinge er landets eneste eller største problem.

I Danmark har vi også en regel, som siger, at udlændinge ikke må eje sommerhuse i Danmark. Situationen svarer derfor til, at en tysker på trods af denne regel ønskede at drive en forretning med sommerhusudlejning ved vestkysten, og for at komme uden om den danske regel entrerede med en dansk stråmand. En stråmand, som så senere forsøgte at afpresse ham for penge, når det viste sig, at udlejningsforretningen blev mere profitabel end forventet.

I den situation ville et flertal af danskere vel heller ikke have specielt ondt af den tyske forretningsmand, men snarere være lidt irriterede over, at han ikke i første omgang havde respekteret den danske lovgivning. Skåret ind til benet er det faktisk det samme, som er tilfældet her.

Man kan så mene, at såvel den danske sommerhusregel som det filippinske forbud imod at udlændinge kan eje jord er idiotiske. Men det ændrer dog ikke ved, at det er lovgivning, som er vedtaget i demokratiske og suveræne lande, og som derfor bør respekteres, så længe den er gældende. I et vist omfang mener jeg derfor godt, at man kan sige, at den pågældende resortejer selv er ude om de problemer, som han er løbet ind i.

At det ville være skidt for den filippinske turisme og dermed økonomi, hvis alle udenlandsk ejede resorts lukkede, er så en anden ting. Men så må det jo være op til de filippinske vælgere at indse dette og stemme på politikere, som vil lave en anderledes jordlovgivning, som kan gøre det muligt for udlændinge at bygge beach resorts på jord, som de selv ejer.

Og hvis de filippinske vælgere ikke ønsker det, ja så må det jo være op til dem. Det er således et grundvilkår i et demokratisk samfund, at flertallet bestemmer, og at det flertallet bestemmer ikke nødvendigvis behøver at være særlig fornuftigt. Men alternativet i form af diktatur plejer dog som regel at være endnu værre.

Kurt
09-11-08, 15:43
Som endnu et eksempel på de filippinske myndigheders behandling af udlændinge henvises til dette link:

http://news.ph.msn.com/regional/article.aspx?cp-documentid=1777671

Der finder man følgende:

HK investors demand Philippines respects property rights
A group of Hong Kong property investors will this week ramp up their campaign against what they call a land-grab by the Philippine government on the holiday island of Boracay, a report said Sunday.

The group will hold a press conference in Hong Kong Monday to draw attention to their ongoing battle to overturn a 2006 proclamation by the Philippine government that the entire island belongs to the state, the Sunday Morning Post reported.

The law has meant people who own some of the property in Boracay have been ordered to reapply to purchase their land. Many have owned their properties for many years, the report said.

"It's very unfair," said Stephen Arseno, a lawyer and landowner who has been fighting the government's move in the courts, according to the Post.

"This is an international issue because there are so many foreigners invested in Boracay. The Philippines does not want a reputation for being a place where property rights are not respected."

The move comes as residents are increasingly concerned about the growing level of lawlessness on the island, which draws half a million tourists each year to its spectacular beaches, more than one sixth of tourist visitors to the Philippines.

Last week, armed men forced their way into one of the island's resorts, holding the Australian owner and his family captive amid a property dispute, the owner told AFP.

Desuden vil jeg for egen regning vove den påstand, at når Filipinsk Røde Kors og lignende organisationer anmoder om hjælp til færgeforliser, mudderskred etc, så ser INGEN af de som faktisk er berørt af tragedien 5 flade peso!

LarsKyhnau
09-11-08, 17:30
Til Kurts historie kan man jo føje følgende spørgsmål: Hvordan kan "investorer fra Hong-Kong" eje land på Boracay, når udlændinge ikke må eje land nogen steder på Filippinerne? Er det så ikke fordi dette land enten er købt i en stråmands navn eller "købt" af nogen, som reelt ikke ejede det?

Hvis det første er tilfældet, så er det en klar omgåelse af Filippinsk lov, og dermed er det vel ikke helt urimeligt, at den filippinske regering kræver disse "fake" handler ophævet? Det ville den danske regering nok også gøre, hvis det nåede dertil, at 50% af sommerhusene på den jyske vestkyst var ejet af tyske investorer gennem danske stråmænd.

Hvis det sidste er tilfældet, så er det bare bad luck for dem, som har betalt penge til nogen, som "solgte" noget, der ikke var deres. I Danmark er det også sådan, at køber man varer, som viser sig at være stjålne, så har man bare pænt at aflevere dem retur til deres rette ejermand. Hvorefter man jo så kan gå til sælgeren eller rettere sagt svindleren og forlange sine penge tilbage - hvis man altså kan finde ham og han ikke har brugt dem i mellemtiden og måske er havnet i spjældet.

Jeg kender ikke nærmere til historien om, hvad det er, der foregår på Boracay, men måske er sagen ikke helt så sort/hvid, som det fremstilles i den artikel, Kurt linker til. At man kan blive udsat for lidt af hvert, hvis man som udlænding driver forretning på Filippinerne, også selvom man overholder loven til punkt og prikke, det er jeg dog fuldstændig enig med Kurt i. Og den måde, som ejeren af den australske resortfyrs jord opfører sig på, er naturligvis fuldstændig uacceptabel.

Til gengæld er det også min opfattelse, at mange vesterlændinge kommer til Filippinerne og andre lande i Sydøstasien med den opfattelse, at dette jo er mindre udviklede lande med en svag regering og udbredt korruption, og hvor loven derfor lig´som ikke er noget, man behøver at tage seriøst. For tingene ordnes jo i praksis på en helt anden måde.

Dette er i realiteten lidt af en koloniherre mentalitet, og folk burde nok overveje, hvordan vi i Danmark ser på eller behandler udlændinge, som kommer til Danmark for at drive forretning, og som ikke respekterer vores love. Som f.eks. de mange udenlandske kioskejere og restuatører, der snyder med moms, benytter sort arbejdskraft eller importerer ulovlige varer fra Østeuropa i deres varevogne.

Det er vel ikke specielt mærkeligt, hvis den filippinske regering eller andre myndigheder på tilsvarende vis slår hårdt ned på de udenlandske forretningsdrivende i landet, som overtræder loven - herunder forbuddet imod, at udlændinge opkøber jord. At der så måske ofte mere ligger motiver om at sikre sig personlig økonomisk gevinst end motiver om at sikre lovens overholdelse bag nogle af de ting, de filippinske myndigheder foretager sig, ændrer i bund og grund ikke på, at man som udlænding har en ekstra forpligtelse til at overholde loven i det land, som har givet en opholdstilladelse. Det er jo også, hvad vi i Danmark forventer af dem, som flytter hertil.

Gringo
10-11-08, 22:55
Hej
Ja det er sgu ikke hyggelig læsning..
Mht. til at Fils aldrig bliver et nyt Thailand hvad mener I ?
Jeg vil gerne give Lars 100% ret i det han skriver... Thaierne er ligeså utroværdige..
måske er Filipinere ikke så smarte - men det er Thaierne sandelig heller ikke !
Jeg vil betegne dem som snotdumme.. selv engkle sprøgsmål om verden .. eller hvor ders eget land er placeret på et verdesnkort kan de ikke besvare
! thaierne er sgu fulde af lort.- "smilets land" - hvis turisterne vidste hvad thaienre siger om dem - op i deres åbne ansigt.. på thai. så ville de nok ikke være så vilde med at tage derned,,
Det er det mest uintilligent folkefærd jeg har mødt og jeg kender en del både danskere og andre udlændinge der er godt og grundigt trætte af Thailand og ders måde at tage røven på andre på--
Prøv denne
www.arethaisstupid.com
skrevet af en englænder. jeg giver ham ret 100%
men når man kritisere thailand på dansk thai.dk får man næsten hovedet revet af
ak ja kærlighed gør blind !
Filipinere er ike de eneste der spiller-. det gør thaier også - både mænd og kvinder.. jeg vil pårstå der er en luder i enhver thai kvinde.. det er blot et spørgsmål om prisen...med thai kvinder er der kun problemer.. og dovne er de også
Jeg vil skide på Thailand -
Jeg mener Fillippiner kvinder er af en helt anden støbning og er mere stabile i et forhold..
jeg har ihvertfald været heldig ..
Jeg tror man skal være forsigtig med investering ja i Thailand har man den helt samme lov 100% - ingen forskel der.
Jeg vil sammen med min kæreste forsøge at åbne en beauty og massage salon i lejet lokale.. så kan vi altid flytte hvis vi ikke kan lide stedet..
Men en uhyggelig måde man smider andre ud på.
hvad nu hvis man var ejer.. ville man så blive udsat for den samme chikane ?

rimini
16-11-08, 10:30
Hej du,

kan ikke helt lidt lade være med at væmmes lidt ved at du skærer alle over en kam med hensyn til "dumhed" og andre latterliggørelser. Det kan godt være du har haft kontakt med nogle Thai'ere der ikke har den store uddannelse, og derfor ikke besidder så meget almen viden - det kunne der jo være en grund til, da de fleste kommer fra fattige kår, og specielt dem der gider at have med os vesterlændinge at gøre... dem der derimod har en uddannelse bag sig ved for det meste mere om at lægge 2 og 2 sammen end vi gør.

Det sjove er faktisk at jeg tror vi vesterlændinge er MINDST ligeså dumme hvis man nu skal generalisere sådan, se eksempelvis bare hvor idiotisk man kan bære sig ad på eks dette link: http://www.thai-list.com/topic-twat.htm

--- og der er masser af andre historier også med danskere som bliver forelskede eller "rørt" det rigtige sted og så bruger hele sin formue osv. Jeg tror derfor sgu et eller andet sted at man skal passe på med at sætte folk op i boxe som "dumme" eller "ikke dumme", for det er jo helt hvordan man ser på det.

Hvor stor forskel der er på Filippinske eller Thai piger tror jeg iøvrigt mest er mht religionen, hvor Buddha i Thailand er ret langt fra det vi er vant til, mens katolikker har vi jo de fleste steder i Europa.

Men lad nu være med at generalisere sådan, det kunne være din Filipina en dag sagde bag ryggen på dig "Hold kæft hvor er han bare dum, med alle de penge han har brugt på mig, for om en måned så forlader jeg ham når han har købt et hus til mig og min familie...."

Tænk lidt over den :-) og så back to topic....

Mvh Peter

Samarjan
19-11-08, 23:00
Den største forskel på Thailand og Filippinerne er, at Thailand i langt større grad har været i stand til at få banket en turist industri på benene. De har prøvet i Filippinerne så langt tilbage jeg kan huske (20 år), men har aldrig rigtig fået det til at køre. Der kommer flere mennesker til Filippinerne i dag, men det kunne gøres langt bedre, hvis de var bedre til at kontrollere den korruption og kriminalitet der i reglen afholder en hel del familier i at opleve Filippinerne.
Det er jo ikke Angeles City, Sabang Beach og P. Burgos Street der skal sælge Filippinerne.
I Angeles City er korruptionen og kriminaliteten nu på et niveau jeg ihvertfald aldrig har hørt om før, og det er idioterne fra City Hall og politiet der fører an.
Regeringen i Manila gør intet. De er jo selv bundkorrupte.
De forventer respekt kun på grund af deres position og sildesalat og kan ikke helt forstå at respekt er noget, man skal gøre sig fortjent til.
Det gælder såmænd også i Danmark f.eks med en person som Birthe Rønn Hornbech, der er arrogant og mener andre skal respektere hende på grund af hendes position.