Se fuld version : Bryllup / opholdstilladelse
Mine spørgsmål er muligvis besvaret tidligere i dette forum, men jeg er stadig i tvivl om nogle spørgsmål/svar.
Jeg har været på ferie I filippinerne i 4 uger i november/december og har været sammen med en filipinsk kvinde i 14 dage.
Jeg er 49 år og har tidl. været gift. Hun er 27 år og har ikke været gift og har ingen børn.
Vi er blevet forelsket i hinanden og jeg har inviteret hende på besøg hos mig i 6 uger i april/maj 2009.
Visa ansøgning er indleveret.
Såfremt at vi beslutter os for at blive gift, opfylder vi alle krav m.h.t. familiesammenføring,
dog kan jeg være i tvivl om, hvorvidt at hun kan få opholdstilladelse p.gr.a. forskellen på vores alder.
Lad os antage (efter at hun har opholdt sig her i DK i ca. 4 uger), at vi beslutter os for at gifte os.
Jeg har flg. spørgsmål :
1) Er der nogen forskel for hendes mulighed for at opnå opholdstilladelse, hvorvidt at vi gifter os her i DK eller i Filipinerne ?
2) Hvis vi beslutter os for at blive gift her i DK under hendes ophold, gør det så nogen forskel for hendes mulighed for at på opholdstilladelse,
om vi søger om denne under hendes ophold her eller om vi venter til at hun er kommet tilbage til Filipinerne ?
3) Såfremt at vi ønsker at blive gift her i DK, kræves der så andre dokumenter fra hendes side, bortset fra gyldigt pas/visum ?
4) Kan yderligere besøg hos hinanden være en fordel (eller påkrævet), for at gavne muligheden for at få opholdstilladelse ?
På forhånd tak for evt. svar.
Mvh, Kim.
Har ikke lige tid til at besvare dine spoergsmaal nu, men kort vil jeg sige, at jeres aldersforskel ikke skulle vaere en hindring, men det kunne blive et problem, at i ikke har kendt hinanden laengere end i har.
Endvidere haaber jeg, du er klar over, at du vil miste den bankgaranti du skal stille for at faa hende til Danmark som turist, hvis i gifter jer i Danmark.
Du vil ogsaa hurtigt finde ud af, at det er meget sjovere og billigere at blive gift herude.
Hun skal som minimum have en original daabsattest (NSO Certified) og en del andre dokumenter, men proev at soege herinde, fordi den har vaeret oppe at vende et par gange eller 20.
Godt Nytaar og held og lykke.
Jan
Kim P. Nyberg
03-01-09, 11:22
Jeg vil som Jan anbefale, at I gifter jer ude på Filippinerne. Dels er det langt billigere end et bryllup i Danmark, dels slipper du for at skulle stille og miste en bankgaranti og derpå stille en ny. Hvis I gifter jer inden hendes ankomst til DK, kan der ikke stilles krav om bankgaranti for visummet, men kun for familiesammenføring (FS).
Med hensyn til aldersforskellen, har jeg læst, hørt og set i dagspressen i konsekvens af Metock-dommen, at Udlændingeservice (US) generelt betragter det som proforma-ægteskab, hvis aldersforskellen er på mere end 10 år. Med mindre de to parter kan give en holdbar forklaring. Så der kan du få en udfordring.
Held og lykke
Kim P. Nyberg
Kim P. Nyberg
03-01-09, 11:42
Med hensyn til dit første spørgsmål, gør det ingen forskel med hensyn til opnåelse af opholdstilladelse (OT) om I gifter jer på Filippinerne eller i Danmark.
Til gengæld vil der være en markant forskel på scenarierne i dit andet spørgsmål. Jeg vil anbefale, at efter hun har været i Danmark i nogle uger, set lidt af landet sammen med dig og mødt din familie og venner, at I så sætter jer ned sammen og drøfter jeres muligheder. Skal fremtiden ligge på Filippinerne eller i Danmark? Hvad er fordelene og ulemperne ved det valg I træffer? Lad hende selv fortælle, hvor hun helst vil være af de to steder sammen med dig. Hvis hendes svar er Danmark, så gå til US eller nærmeste politistation og ansøg om FS. Derved får hendes visum opsættende virkning, det vil sige at hun ikke kan sendes ud af landet under sagsbehandlingen. Derved får I begge muligheden for at nyde hinandens selskab. Den mulighed forpasses jo, hvis hun rejser hjem og ansøger om FS derfra.
Noget andet du skal være opmærksom på, hvis OT tildeles, er at efter hun har fået dansk CPR-nummer (ansøges i Borgerservice i din kommune), kan du/I gå på Skat. Lige som os andre har hun et personfradrag, også selv om hun ikke har noget arbejde i landet. Og hvis du ønsker at udnytte den oven i dit eget fradrag, skal du møde op hos Skat. Hendes personfradrag træder ikke i kraft ved tildeling af CPR-nummer eller tildeling af OT. Næh, her er Skat i gavehumør: Det gælder fra den dato hun første gang i en ubrudt periode har sat benene på dansk jord. Også selv om hun ved ankomsten kun er her på turistvisum. Så husk at medbringe flybilletten som dokumentation for hendes ankomst.
Kim,
Ja, den sidste med Skat undrer jeg mig ogsaa over ha-ha! At Skat skulle vaere i gavehumoer havde jeg aldrig troet.
Tak for svarene.
Flere påstår, at den krævede bankgaranti mistes ved et bryllup her i DK.
Kan I henvise til et link, hvor dette kan bekræftes ?
Kim P. Nyberg
03-01-09, 19:40
Jan,
Det er ikke desto mindre hvad jeg selv oplevede, da jeg henvendte mig efter konens OT var i hus. Og forældelsesfristen er endda fem år, så man behøver ikke haste ned til Skat. Inden jeg tog derned, havde jeg fået hints fra familie og venner, at det vistnok forholdt sig sådan, og nysgerrig som jeg er, stak jeg næsen indenfor hos skattefar. Og der blev jeg glædeligt overrasket. Lige siden har konen fortalt det vidt og bredt på sprogskolen, så der er blevet kø hos Skat her i byen :)
Kim P. Nyberg
03-01-09, 19:42
Kim 2,
Det burde være at finde på www.nyidanmark.dk, hvis altså Rønnebærret har rettet ind efter chefens skideballe ;-) Ellers kan du få det bekræftet ved at ringe til US eller nærmeste politistation med udlændingekontor.
Kim 2
Princippet er, at du skal stille en bankgaranti, naar din kaereste skal til Danmark (hvis i var gift skal der ikke stilles bankgaranti) for at sikre, at hun tager hjem igen d.v.s det koster dig penge, hvis hun ikke tager hjem.
Hvis i saa gifter jer, mens hun er i Danmark, vil staten tage din bankgaranti som en slags straf for at i ikke har overholdt "aftalen" om at hun kun var paa besoeg.
Naar i saa ansoeger om familiesammenfoering, skal du stille en bankgaranti igen.
Du skulle kunne finde oplysningerne paa Udlaendingeservice hjemmeside www.nyidanmark.dk
Kim 2
Princippet er, at du skal stille en bankgaranti, naar din kaereste skal til Danmark (hvis i var gift skal der ikke stilles bankgaranti) for at sikre, at hun tager hjem igen d.v.s det koster dig penge, hvis hun ikke tager hjem.
Det er jer klar over og har styr på dette ...
[/QUOTE]
Hvis i saa gifter jer, mens hun er i Danmark, vil staten tage din bankgaranti som en slags straf for at i ikke har overholdt "aftalen" om at hun kun var paa besoeg.
[/QUOTE]
Det er det jeg "studser over". Vores plan var (uanset om vi bliver gift her eller ej),
at hun skulle returnere til Filippinerne efter en ferie her, for derefter at søge om OT i hendes hjemland. Jeg kan intet sted finde oplysninger om, at bankgarantien skulle inddrages p.gr.a. et evt. bryllup her i landet.
[/QUOTE]
Du skulle kunne finde oplysningerne paa Udlaendingeservice hjemmeside www.nyidanmark.dk[/QUOTE]
Det er trods ihærdige forsøg ikke lykkedes, så jeg vil tage telefonisk kontakt til US for at få dette afklaret ...
Mvh, Kim.
gift i jer roligt der er ingen lov om at man ikke må gifte sig endnu
lad blot vær med at indgi ansøgning om familliesammenføring mens hun er her som turist efter i lige er blevet gift,lad hende rejse hjem og søg eventuelt familliesammenføring fra filippinerne eller lad hende komme herop igen denne gang som ægtefælle hvor der ikke skal stilles bankgaranti for ægtefæller på turistvisum og og indgi så ansøgningen om fs,husk hun kan være i landet så længe ansøgningen bliver behandlet samt du kan få hendes personlige fradrag
held og lykke
tap
Kim 2
Stil bankgarantien og faa hende op paa besoeg som turist.
Efter hun er rejst hjem, saa rejs ud til Filippinerne og bliv gift.
Naar hun saa har faaet sin vielsesattest NSO certificeret og har gennemgaaet informationskurset for unge Filippinere der vil flytte til udlandet, kan hun rejse til Danmark som turist, denne gang uden en bankgaranti skal stilles.
Naar hun saa er i Danmark ansoeger i om FS, men hun skal vaere indstillet paa, at hun ikke kan rejse hjem til Filippinerne mens sagen behandles. Dette gaelder saavidt jeg ved ogsaa selvom hun skulle miste et familiemedlem og gerne vil hjem (US kunne maaske give tilladelse, men jeg tvivler). Naar i ansoeger om FS skal der stilles en bank garanti.
Held & Lykke,
Jan
Kim P. Nyberg
05-01-09, 14:01
Jan,
Da vi søgte om FS hos det lokale politi - hun var her på 3 mdr turistvisum - fortalte den venlige betjent os, at såfremt det var nødvendigt at rejse hjem under sagsbehandlingen, så skulle der ansøges hos US om hjemrejsetilladelse, og de vil se positivt på det i særlige tilfælde, som f.eks. dødsfald. Sagsbehandlingen ville i så tilfælde fortsætte uændret. Men det kan da være reglerne er strammet siden 2006.
Kim 2,
Det er helt rigtigt, som tap og Jan skriver, at hvis hun rejser tilbage til Filippinerne efter sit ophold her, så hugger staten ikke din bankgaranti. Den får du naturligvis tilbage. Den hugges kun, hvis hun kommer hertil som ugift med dig, og I så gifter jer heroppe, mens hun er her på turistvisum.
tap,
Det er først muligt at kontakte Skat om hendes fradrag fra det sekund hun har fået tildelt CPR-nummer. Ellers kan de ikke finde hende i systemet.
næh personfradraget træder såmænd i kraft ligeså snart hun sætter fødderne på dansk jord og der er udsigt til længerevarende ophold (selvfølgelig ikke et 3mdrs turist ophold) og har intet med cpr nummer at gøre
at skat ikke kan finde hende pga af manglende cpr nummer er enten uvidenhed eller bevidst tilbageholdelse af information næh sig du bare til dem at du vil tage kontakt til skatteankenævnet hvis ikke de får fingeren ud!
mange gange kender de ikke deres egne regler
mvh tap
Kim 2
Det er vi enige om.
[/QUOTE]
Hvis i så gifter jer, mens hun er i Danmark, vil staten tage din bankgaranti som en slags straf for at i ikke har overholdt "aftalen" om at hun kun var paa besøg.
[/QUOTE]
Det har andre foruden dig påstået. Jeg har forgæves ledt efter dokumentation efter denne påstand.
Nu har jeg ringet til US og fået oplyst at det IKKE forholder sig sådan.
Bankgarantien inddrages IKKE , såfremt at hun blot rejser tilbage indenfor den periode som visa'et dækker.
Mvh, Kim.
Kim P. Nyberg
07-01-09, 16:17
Kim 2,
Jeg tror vist der bliver talt forbi hinanden her.
Det er korrekt, at såfremt hun rejser hjem inden udløbet af visummet, så får du hele bankgarantien tilbage. Det vi prøver at sige er, at hvis I gifter jer heroppe, mens hun er på visum, så ryger din bankgaranti lige lukt i statskassen. Og så skal du ved ansøgning om FS stille en ny bankgaranti, der nærmer sig de 60,000 kroner efterhånden.
skal vi ikke lige slå fast at man kan IKKE kan forbyde folk at gifte sig,bankgarantien bliver ikke taget blot fordi man gifter sig,men derimod hvis man indgiver ansøgning om fs umiddelbart efter og hvis ægtefællen stadig er her på turistvisum.
man kan altså roligt gifte sig og så bare sørge for at ægtefælen rejser hjem igen inden for visummets gyldighed,som kim 2 selv siger har han ringet personligt til udlændingeservice og fået bekræftet dette
mvh tap
Det er vi enige om.
Hvis i så gifter jer, mens hun er i Danmark, vil staten tage din bankgaranti som en slags straf for at i ikke har overholdt "aftalen" om at hun kun var paa besøg.
[/QUOTE]
Det har andre foruden dig påstået. Jeg har forgæves ledt efter dokumentation efter denne påstand.
Nu har jeg ringet til US og fået oplyst at det IKKE forholder sig sådan.
Bankgarantien inddrages IKKE , såfremt at hun blot rejser tilbage indenfor den periode som visa'et dækker.
Mvh, Kim.[/QUOTE]
Jeg undskylder. Hvis i gifter jer i Danmark og indsender ansoegning om FS, vil du miste den bankgaranti, du skulle stille for at faa hende til Danmark paa turistvisum. Derefter skal du saa stille en ny bankgaranti, der forbindes til FS.
Det skulle dog ikke undre mig, at US muligvis ville undskylde sig med begrundet mistanke om ansoegning om familiesammenfoering, hvis i gifter jer i Danmark.
Husk ogsaa paa, at hendes flybillet ifoelge reglerne hos Den Norske Ambassade i Manila skal vaere ikke refunderbar, samt ikke mulig at aendre, hvilket saa vil betyde, at i ogsaa mister den billet.
Forbind det med omkostningerne til et Dansk bryllup, og saa beregn hvad et bryllup vil koste i Filippinerne. Du vil nok finde, at der er betragtelige beloeb at spare.
[QUOTE=Kim P. Nyberg;12371]
"Det vi prøver at sige er, at hvis I gifter jer heroppe, mens hun er på visum, så ryger din bankgaranti lige lukt i statskassen. "
Det er ikke korrekt.
Mvh, Kim.
kim2
hvis hun rejser hjem til filippinerne efter i er blevet gift men inden hendes turistvisum udløber inddrages bankgarantien ikke.
søger i derimod om familiesammenføring efter i er blevet gift og mens hun er her på turistvisum inddrages din bankgaranti samt du skal stille en ny ifb med ansøgning om familiesammenføring. den officielle forklaring er vist at det er fordi det er en ny sag.
mvh
jesper
[QUOTE=Samarjan;12380]
"Hvis i gifter jer i Danmark og indsender ansoegning om FS, vil du miste den bankgaranti, du skulle stille for at faa hende til Danmark paa turistvisum. Derefter skal du saa stille en ny bankgaranti, der forbindes til FS."
Det er vi enige om.
"Det skulle dog ikke undre mig, at US muligvis ville undskylde sig med begrundet mistanke om ansoegning om familiesammenfoering, hvis i gifter jer i Danmark."
Jeg kan ikke se et evt. problem i dette ...
"Husk ogsaa paa, at hendes flybillet ifoelge reglerne hos Den Norske Ambassade i Manila skal vaere ikke refunderbar, samt ikke mulig at aendre, hvilket saa vil betyde, at i ogsaa mister den billet."
Enig, men uanset hvor vi agter at blive gift, er det meningen at hun skal returnere til Filippinerne og derfra søge om OT.
"Forbind det med omkostningerne til et Dansk bryllup, og saa beregn hvad et bryllup vil koste i Filippinerne. Du vil nok finde, at der er betragtelige beloeb at spare."
I mit tilfælde vil det blive langt billigere her i DK, da jeg har en meget lille familie, ikke ønsker et kirkeligt bryllup (i DK) og slipper for betaling af en flybillet til Filippinerne.
Men det ender nok alligevel med et bryllup på Filippinerne ...
Mvh, Kim.
Hvis du vil tilbringe så meget tid som muligt med din udkårne, vil jeg stadig råde tilÆ
1) Få hende op på besøg på et turist visa, så hun kan få en ide om Danmark.
2) Lad hende rejse hjem.
3) Rejs ud og gift jer i Filippinerne.
4) Rejs tilbage til Danmark, når i har fået den NSO cert. vielelsattest samt hendes bevis for at hun har gennemgået deres instruktions kursus i at gifte sig med en farlig udlænding.
5) Søg FS i Danmark, hvorefter hun vil kunne bo hos dig i Danmark, mens sagen kører.
Kim P. Nyberg
09-01-09, 22:29
Kim 2,
Sorry, kan godt se jeg lavede en fejl der. Jeg beklager dybt. Der skulle selvfølgelig have været tilføjet "og umiddelbart efter søger FS". Det seneste råd fra Jan kan jeg i øvrigt tilslutte mig. Det er måske en lidt kringlet måde, men på den anden side er det nok også den nemmeste og bedste løsning, hvis du da ikke fræser til et andet EU-land nogle måneder og gør brug af de noget lempeligere EU-regler.
Jeg kan kun råde dig til at væbne dig med tålmodighed, da sagsbehandling både i Danmark og for den sags skyld i Filippinerne kan være en noget langsommelig affære.
I Filippinerne kan i blive udsat for at skulle vandre fra et kontor til det næste nærmest i det uendelige, og i Danmark kan man blive udsat for meget lange ventetider.
Oveni skal du have forståelse for din kommende frues frustration over ikke at kunne forlade landet, når ansøgningen om familiesammenføring kører, hvis det f.eks foregår om vinteren, og hun savner sin familie.
Der er mange småting, men tingene flasker sig som regel i enden.
Lige før vi blev gift fik min kone sit pas og bagefter rejste hun hertil på dette pas som turist uden at gennemgå seminar og indsat sticker i sit pas dog bad imigrationofficeren om at se vielsesattesten og den havde hun på sig det var ikke NSO attesten men den vi fik tilsendt fra kontoret efter vielsen. Vel ankommet til Amsterdam måtte hun atter vise vores vielses attest men udover dette var der ingen problemmer. Vi søgte så FS her i Danmark det tog 5 måneder men hun var her hele tiden.
Det eneste problem der nu er at når hun rejser hjem så skla hun gennemgë dette seminarium og have en sticker i sit pas for nu rejser hun tilbage til Danmark med et H visum sticker i passet.
Vi har senere via internettet fået tilsendt NSO vielsesattesten og den skal jo nok bruges når hun skal på dette seminar i Cebu for at få sat udrejse stickeren i passet.
LarsKyhnau
14-01-09, 16:48
Det er godt nok komplet hul i hovedet, hvis Carstens kone skal gennemgå dette seminar, blot fordi hun besøger sin familie på Filippinerne, når hun allerede ER flyttet til Danmark. Det svarer jo nærmest til at ville undervise unge piger i brug af prævention, efter de allerede er blevet gravide. Eller ville give køretimer til en person, som allerede har kørekort og bruger det hver dag.
Men ting er jo absolut ikke altid logiske på Filippinerne, så det skal såmænd nok være rigtigt, at de er SÅ idiotiske :)
Kan i øvrigt fuldt ud tilslutte mig den "køreplan", som Samarjan m.fl. foreslår i.f.m. et dansk-filippinsk bryllup og efterfølgende familiesammenføring i Danmark.
Desværre er sagsbehandlingstiderne vist igen blevet horribelt lange i Udlændingeservice. Sikkert fordi antallet af ansøgninger er steget en del fra 2007 til 2008 uden at personalet er øget tilsvarende, samt måske også p.g.a. al sommerens og efterårets ballade og uro om EU-reglerne.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.