Se fuld version : Dåbsattest
Hvor får man fremskaffet en ny dåbsattest?
Min fillippinske kæreste har haft en dåbsattest, men da hun for et par år siden fik et pas beholdt de hendes dåbsattest. Hun sagde, at hun ville have den tilbage, men de sagde de skulle beholde den. Jeg har sagt til hende, at det nok er bedst, vi får den fremskaffet igen.
Men hvor går man hen? Hun bor i Manila og jeg er selv tilbage i Manila også om et par uger.
Og hvad betyder NSO?
Hej Joy
Har talt med min kæreste.
Det ser ud til at din kæreste har begået en fejl: Det var meningen at hun skulle have givet paskontoret en _kopi_ af dåbsattesten, ikke selve attesten.
Hun kan imidlertid gå hen på NSO (National Statistics Office) og få lavet en ny formedelst 120 pesos. Foregår det i Manila, advarer min kæreste om at det kan tage noget tid.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Henrik
LarsKyhnau
23-01-09, 12:29
Regn med, at det tager omkring 2 måneder at få NSO til at udstede en ny original dåbsattest.
Har også lige snakket med min forlovede om det. Hun har nemlig lige fået fremskaffet en til vores bryllup her i næste måned fra NSO i Manila Cityhall. Hun siger, at den koster 250 Peso og hun fik den samme dag, som de bad om den, men det tog så også hele dagen! Det er selvfølgelig altid en god ide, at regne med at det tager lidt tid.
Mvh
JanH
Tusind tak - så må jeg have hende derhen. Håber kun det tager en dag. 2 måneder er lige lovlig længe synes jeg. De skal vel blot printe et enkelt ark ud og sætte et par stempler på det. :-)
cabesirano
25-01-09, 02:29
De kan også bestilles online på https://www.ecensus.com.ph/Secure/frmIndex.asp, de har vi haft gjort et par gange, der går en lille uges tid men bliver leveret til døren.
Her i Cebu kan du bestille en ny dåbsattest hos de samme bureauer som du for.eks
kan bruger til at få dit visa forlænget.
Min kone gjorde her for et par uger siden.
Det kostede omkring 500 pesos og tog omkring 5 dage hvorefter hun kunne hente det på bureauet kontor.
Du skal være opmærksom på at hvis du tager ind på NSO kontoret selv, kan der være begrænsninger på hvor mange de udsteder pr dag.
Her i Cebu er det 150 NSO dokumenter pr dag -- 75 om morgen og 75 om eftermiddagen og det er efter først til mølle princippet så det gælder om at komme tidligt og så ellers sidde og vente.
Men det kan du som sagt betale dig fra ved at få nogen til at hente det for dig.
Kan man virkelig bestille den online - så tror jeg vi gør det. Tusind tak :-)
Til Alle,
Når i får NSO certificeret et eller andet dokument, så sørg altid for at bede om 2-3 ekstra original kopier (skal selvfølgelig betales).
Derefter kan man gemme originalen af dokumentet et eller andet sted og behøver ikke længere bekymre sig om det.
Så er det tæt på at hun kommer til Danmark igen. Denne gang vil hun blive 24. Om vi bliver gift ved jeg endnu ikke, men idet muligheden er der snart er mit spørgsmål.
Spørgsmål:
Er det eneste dokument hun behøver for at blive gift i Danmark med undertegnede en NSO certificeret dåbsattest?
Der er ikke andre dokumenter?
Det ville være meget surt, hvis man besluttede sig for at slutte alt det her rejsen frem og tilbage og så i Danmark finder vi ud af at på rådhuset vil de have andre papirer fra hende.
og nu har vi snart kendt hinanden i 2 år :-) Tiden flyver.
LarsKyhnau
07-08-09, 11:18
Hun skal også bruge en civilstandsattest, d.v.s. et dokument, som viser, at hun ikke er gift i forvejen. Hvad dette dokument hedder på Filippinerne, det ved jeg desværre ikke.
Jeg synes at kunne huske, at konen nævnte noget i stil med "Legal Capacity to Marry" eller lignende, da vi skulle giftes.
LarsKyhnau
07-08-09, 14:18
Noget andet er, at der i denne tråd hele tiden tales om dåbsattest. Men mon ikke det er fødselsattest, der menes? At blive døbt er et rent kirkeligt anliggende, og en dåbsattest er ikke nødvendig for at få lavet andre papirer som f.eks. pas, kørekort, vielsesattest m.m. Det er en fødselsattest derimod, da fødselsattesten er det grundlæggende papir, som dokumenterer, hvem man er.
Hun skal bruge:
Birth Certificate (NSO Cert.)
Certificate of legal capacity (dokument der beviser at hun ikke er gift eller ligger i skilsmisse)
Jeg tror ikke de vil forlange ret meget mere.
Jeg er lidt besværlig.
Hvor får man så den slags dokumenter. Fx "Certificate of legal capacity" .
Er der en der har prøvet det?
LarsKyhnau
10-08-09, 11:24
Jeg synes du skal bede din kæreste om at tinge til NSO og/eller folkeregisteret (civil register) i den kommune, hvor hun bor. Hvis det ikke er et af de to steder, som skal udstede papiret, så må de i hvert fald kunne fortælle hende, hvad hun skal gøre.
Certificate of legal capacity er ikke lige så let at få.
Har lige ringet:
Ifølge borgmesterkontoret i Aalborg, hvor jeg bor, så skal det (det der certificate) stemples både af det filipinske udenrigsministerium samt af den danske repræsentation dernede. Men det kan i sagens natur ikke lade sig gøre, idet Schengen visaet jo kommer dernedefra.
De vil jo foretrække at man bliver gift i det pågældende land i udlandet og dernæst søger dernedefra ikke?
Fidusen med at man skulle blive gift i Danmark var netop, at man kan vente i Danmark mens de behandler ansøgningen.
http://www.aalborgkommune.dk/Borger/borgerservice/vielse/Sider/Vielser-i-Aalborg.aspx
I kan selv læse det her. :-(((
Hvis I er udlændinge og ønsker at indgå ægteskab under et ferieophold i Danmark, skal I medbringe følgende:
•Fødsels- eller dåbsattest
•Pas
•Civilstandsattest - legaliseret/apostillepåtegning (udstedt af myndighederne i det land, hvor I er statsborgere)
Hvis I tidligere har været gift, skal der derudover medbringes:
•Legaliseret/apostillepåtegning på skilsmissedokument eller legaliseret/apostillepåtegning på dødsattest vedrørende den tidligere ægtefælle.
Skilsmissedokumenter, civilstandsattester og dødsattester, der ikke er udstedt i Danmark, skal være legaliseret eller have påført en apostillepåtegning, inden de afleveres til Vielseskontoret.
Legalisering kræves normalt ikke for dokumenter, der stammer fra følgende lande:
•Europa, USA, Canada, Australien og New Zealand.
Apostillepåtegning kræves normalt ikke for dokumenter, der stammer fra følgende lande:
•Europa, USA, Canada, Australien og New Zealand.
Ved legalisering forstås:
•Ansøgeren skal rette henvendelse til ressortministeriet. Det vil sige, det ministerium, der har ægteskabssager som sagsområde i det land, hvor skilsmissedokumentet er udstedt.
•Ressortministeriet skal anmodes om at bekræfte gyldigheden af den udstedende myndigheds underskrift, og at myndigheden har haft kompetence til at underskrive dokumentet.
•Derefter skal ressortministeriets underskrift bekræftes på samme måde af det pågældende lands udenrigsministerium.
•Endelig skal udenrigsministeriets underskrift bekræftes på samme måde af den danske repræsentation - Ambassade eller Generalkonsulat - i det pågældende land.
Ved Apostillepåtegning forstås følgende:
•En apostille er en særlig bekræftigelsespåtegning - reelt en legalisering.
•En apostillepåtegning skal, i modsætning til hvad gælder for legalisering, ikke bekræftes af den stedlige danske repræstantation, men alene af det pågældende lands egne myndigheder.
•Apostillepåtegningen skal påføres på selve dokumentet eller på en allonge (tilføjelse) til dokumentet. Det følger af konventionens artikel 4, at titlen apostille skal være udformet på fransk (Apostille).
Det er vigtig, at både selve dokumentet og en evt. restkraftpåtegning bliver påført en apostillepåtegning.
Apostillepåtegning, den kan laves dernede uden at skulle inddrage ambassaden. Det er legaliseringen, der er noget hø.
Måske er Cypern den eneste løsning. Jeg er dog igen rystet over, at det er så besværligt alting i det her land. (Jeg har tidligere skrevet, at jeg har en historie om, hvordan de behandler os, hvis de tror man har brudt deres regler. Selvom man ikke har.)
Vielse i 3. land
Hvis det virker uoverskueligt eller for langsommeligt at blive gift i Danmark eller partnerens hjemland kan man overveje vielse i 3. land.
Vi ved fra erfaringer at det med lethed kan lade sig gøre at blive gift på Cypern, hvor det foregår på engelsk med en brugerbetaling på 1000,- Dette kan nogle gange være en lille sum i betragtning af hvad der undgås af ventetid, omkostninger og andre strabadser i forbindelse med fremskaffelse, berigtigelse og oversætning af dokumenter.
Vielser på fx Cypern anerkendes i Danmark, da vielsen dermed er verificeret i et EU-land og er på engelsk.
For vielse på Cypern kan foreslås: jennyacarter@cytanet.com.cy eller på telefon 00-357-23829237
Certificate of legal capacity er ikke lige så let at få.
Har lige ringet:
Ifølge borgmesterkontoret i Aalborg, hvor jeg bor, så skal det (det der certificate) stemples både af det filipinske udenrigsministerium samt af den danske repræsentation dernede. Men det kan i sagens natur ikke lade sig gøre, idet Schengen visaet jo kommer dernedefra.
De vil jo foretrække at man bliver gift i det pågældende land i udlandet og dernæst søger dernedefra ikke?
Fidusen med at man skulle blive gift i Danmark var netop, at man kan vente i Danmark mens de behandler ansøgningen.
hvad har et schengen visum at gøre med et "legal capacity to marry" dokument????
mvh tap
LarsKyhnau
10-08-09, 14:30
De to ting har da ikke noget med hinanden at gøre. Altså andet end, at din kæreste så bliver nødt til skrive i sin visumansøgning, at det er jeres hensigt at gifte jer under hendes ophold i Danmark. Idet ambassaden jo kan se, at det er tilfældet, når hun har bedt om at få stemplet sin civilstandsattest. Det er i øvrigt helt nyt for mig, at den danske repræsentation skal stemple en civilstandsattest, og jeg stiller mig undrende overfor påstanden. Måske har du fået forkert besked på borgmesterkontoret i Aalborg.
De danske myndigheder er ligeglade med, hvor I gifter jer.
Om I søger familiesammenføring i Danmark, medens hun er her på turistvisum, har ingenting at gøre med, hvor I er blevet gift. Man behøver ikke at være ugift for at få et turistvisum. I øvrigt tager det for øjeblikket mange gange længere tid at få et turistvisum end at få familiesammenføring. Så den hurtigste løsning kan meget vel være, at I gifter jer på Filippinerne og herefter søger om familiesammenføring. Men det kræver selvfølgelig at I har penge til en ekstra flybillet.
Men hun har allerede fået visum til Danmark. Der går altid 8 uger før det er på plads.
Men hvis du mener, at det ikke er nødvendigt med en legalisering men kun apostillepåtegning, så håber jeg blot det er en medarbejder på borgmesterkontoret i Aalborg, som har misforstået reglerne.
På Cypern kræver de kun apostillepåtegning. Jeg håber dog de vil gøre det i Aalborg, hvis vi beslutter at gifte os. :-)
LarsKyhnau
11-08-09, 09:34
Jeg ved ikke, hvad de danske myndigheder kræver, men I må da hellere gøre, som de siger på borgmesterkontoret i den kommune, hvor I planlægger at gifte jer. Og hvad skulle forhindre din kæreste i at tage hen på den danske repræsentation og få et stempel på sin civilstandsattest? Det forstår jeg helt, må jeg nok indrømme.
LarsKyhnau
11-08-09, 10:24
Der skulle selvfølgelig stå, at jeg IKKE helt forstår, hvad der skulle forhindre din kæreste i at få stemplet sin civilstandsattest på den danske repræsentation på Filippinerne.
Der skulle selvfølgelig stå, at jeg IKKE helt forstår, hvad der skulle forhindre din kæreste i at få stemplet sin civilstandsattest på den danske repræsentation på Filippinerne.
Jeg kan ærlig talt heller ikke forstå hvorfor man ikke skulle kunne få stemplet sin civilstandsattest (certificate of legal capacity) på det Danske Konsulat.
Desværre har jeg et par gange grebet min egen kommune i Danmark i at have været for hurtige på aftrækkeren. Det sker nogle gange, når de kommer til at give en forkert oplysning, hvorefter de ikke har i sinde at indrømme det, da de er bange for at komme til at stå tilbage som en samling klokkefår.
Mit råd er først at prøve at ringe til det Danske Konsulat enten i Manila eller Cebu City. Først derefter skal der tages fat på hjemkommunen igen.
Er der i øvrigt nogen der ved om man absolut skal giftes i den kommune man bor i?
Fx kræver de ikke dette i københavns kommune?
Brother Lars
17-08-09, 13:51
Det er mit indtryk, at man kan indgå ægteskab i hvilken som helst kommune i Danmark, dog har jeg forstået, at nogle kommuner fordrer en vis tilknytning til kommunen.
København modtager vielser fra hele landet. Det er mit indtryk, at der i hvert fald før januar 2009 (Hvor reglerne blev lavet om i København) var forskel på de krav de forskellige kommuner stillede til dokumentation.
Jeg skal se om jeg ikke kan få min bror Niels, til at skrive en lille beretning, idet han netop er ved at være igennem skærsilden.
MVH Brother Lars
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.