PDA

Se fuld version : Til Henrik1969

Samarjan
27-01-09, 09:09
Jeg har fået en besked fra Henrik 1969, der spørger om hvordan man får et Dansk pas til sit barn, år man bor i Filippinerne og er gift med en Filippiner.
Da jeg ikke kan sende ham en besked følger nedenstående den fremgangsmåde, der har virket fint for os.
Hvis der bliver problemer med de Danske myndigheder, har jeg også en mail fra Indfødsretskontoret desangående.

Sålænge i er gift er det ret lige til. Når jeres barn er født, går der lidt tid, før i får barnets fødselsattest (den bliver udfyldt af hospitalet og skal tjekkes af dig). Når du har erklæret dig tilfreds med oplysningerne i barnets fødselsattest, skal du/i gå til det lokale rådhus og indlevere fødselsattesten, der så skal sendes til Manila for at bliver certificeret hos NSO. Derefter får i en NSO certificeret fødselsattest tilbage efter 3-6 uger. Når i indsender den originale fødselsattest til NSO skal i bede om at få lavet 2-3 original kopier. Når i har modtaget barnets NSO certificerede fødselsattest, søger i først om et Filippinsk pas igennem et agency (din frue vil nok vide hvor det nærmeste befinder sig). Dertil skal i bruge en af original kopierne af den NSO certificerede fødselsattest. Efter 3-5 uger får i så barnets Filippinske Pas. Derefter skal i en tur på Det Danske Konsulatet enten i Manila eller i Cebu City hvor i skal ansøge om Dansk pas til barnet. Der skal i bruge endnu en original kopi af NSO fødselsattesten. Husk at der skal tages billeder af barnet til de to pas. Tjek reglerne for billedet på Konsulatets hjemmeside. Det Dasnke pas får i efter 3-6 uger måske lidt længere. Jeg venter i øjeblikket på det Danske pas til vores søn, der blev født sidste år i Juli. Vi bor i Singapore nu, så vi søger igennem den Danske Ambassade her.

Hilsen, Jan

Kim P. Nyberg
27-01-09, 13:16
Vores søn er født på et dansk sygehus, og vi gjorde således:

Efter fødslen, gik vi til vores kordegn og fik en fødsels- og navneattest på dansk og engelsk (på ét stykke papir). Den sendte vi til legalisering i Udenrigsministeriet i København. Derefter dampede vi til den filippinske ambassade i Oslo, og de udstedte uden problemer et filippinsk pas til knægten. Så nu har han både dansk og filippinsk pas.

Legaliseringen går stærkt. Sender du dokumentet med posten om mandagen, har du den tilbage allerede den følgende onsdag. Legalisering koster 165 kr (2008). Ambassaden sender passet til dig som anbefalet brev, og der går omkring 5 uger fra ansøgningen afleveres og frem til du har passet i hånden.

Kim P. Nyberg
27-01-09, 14:44
Så er begge veje ligesom dækket ind. Altså både hvis barnet først får filippinsk pas og derefter skal have dansk pas, og modsat.