Se fuld version : så er det tid - endnu en der flytter
Hejsa allesammen.
Efter 5 gode (pendul) år på Bohol, med min familie er det tid til at rykke til norden. Jeg søger lidt råd da min situation er lidt kriglet.
Min kæreste (Alma er 29 år) og jeg er ikke gift, men har en fælles søn (Rey) på nu 4 år. Desuden består vores "lille" familie af 2 drenge på 6 og 7, samt en pige på 9. Disse 3 børn er fra hendes tidligere forhold, hvor hun dog ikke har været gift.
Sidste sommer var Alma + Rey og undertegnede i Danmark i 1 måned. Visum m.m. gled perfekt igennem, og uden at jeg skulle lægge noget depositum eller lign.
Nu er planen så at tage til DK for at blive gift, sikre Rey hans danske pas og rettigheder og derefter at flytte til Sverige.
Mit spørgsmål er så. Hvordan gøres dette smartest ? Alle papirer herudefra er endeligt gået i orden. 5xpas + cenomar + birth certificates m.m.
Hvordan forholder det sig med hendes (nu vores) børn fra tidligere. Kan de få tourist visum uden problemer. Skal jeg lægge depositum for hver af dem ? Hvis man bliver gift i dk på tourist visum og derefter flytter til Sverige "stjæler" Pia så stadigt ens depositum ?
Gode ideer og råd modtages med kyshånd og betales skattefrit I san miguel her på Bohol i 14 dages tid endnu.
Take care.
Kim
Uden at skulle gøre mig alt for klog på reglerne, er jeg 100% sikker på, at i skal giftes for at jeres fælles søn kan få Dansk indfødsret samt pas.
Med hensyn til din kommende frues børn, mener jeg, at det letteste vil være at adoptere dem, efter i er blevet gift. Jeg tror faktisk det er eneste mulighed.
I kan godt rende ind i problemer, hvis du ikke starter adoption meget snart. I skal nok også gifte jer så hurtigt som muligt.
Hilsen,
Jan
Johnny0665
31-01-09, 09:43
Hej
Ved ikke om dette link har været postet før? Nederst på siden under "How do i..." er der diverse nyttige links. Bla. vedr. adoption: http://www.gov.ph/
mht til adoptering er det ikke nogen let sag at gå igennem og det tager langt tid
jeg indleverede min ansøgning i marts 08 til statsforvaltningen og først i slutningen af december 08 fik jeg at vide at nu var ansøgningen sendt videre til de filippinske myndigheder
og dette er vel at mærke uden at der er en biologisk far indblandet.
desuden er der nogle krav der skal opfyldes bla:
Du og barnets far eller mor skal have levet sammen i mindst 2½ år
Du skal have boet sammen med barnet i mindst 2½ år
Du skal være mindst 14 år ældre end dit stedbarn
Hvis stedbarnet er fyldt 18 år, er det et krav at barnet har boet hos dig i mindst 6 år, inden barnet er fyldt 18 år.
du kan læse mere på : www.statsforvaltning.dk
mvh tap
LarsKyhnau
31-01-09, 12:27
Som alternativ til adoption kan man jo også bare søge om familiesammenføring. Jeg har ganske vist hørt, at de danske myndigheder ofte stiller sig på tværs ang. ægtefællens børn fra tidligere forhold, hvis man søger efter de danske regler, men umuligt er det vel som udgangspunkt ikke.
Og også her kan man slippe helt for alt dette utidige smagsdommeri og indblanding i ens privatliv ved at bruge EU-reglerne i stedet. Ægtefællens biologiske børn under 21 år er således omfattet af den helt generelle ret, man som EU-borger har til at få udstedt et opholdskort til sine familiemedlemmer, hvis man flytter fra det ene EU-land til det andet.
LarsKyhnau
31-01-09, 13:05
Rey-Bohol:
Jeg ser først nu dit oprindelige indlæg og at det jo handler om meget andet og mere end adoption.
Jeg vil klart anbefale, at I bliver gift på Filippinerne, og at du herefter rejser i forvejen og finder dig et job samt en bolig i Sverige eller et andet EU-land, evt. Norge, bare ikke Danmark. Herefter melder du så flytning til dette land og straks efter søger du om FS til hele din familie efter EU-reglerne, eller alternativt søger de bare om turistvisum til det pågældende land. Er du flyttet til Sverige, søger I således FS eller visum hos de svenske myndigheder og ikke de danske.
Søger i om FS efter EU-reglerne, medens din familie stadig er på Filippinerne, så skal de svenske myndigheder "uden unødigt ophold" udstede et visum til din familie, så de kan indrejse i Sverige og slutte sig til dig. Med denne fremgangsmåde slipper man altså for at søge om et normalt turistvisum, men om det ene eller andet går hurtigst, det har jeg ingen ide om. Jeg har dog indtryk af, at Sverige er en del hurtigere end Danmark til at udstede turistvisum, så allerede her ligger der måske en fordel ved at flytte til Sverige, INDEN man søger, uanset om man så vælger at søge om turistvisum eller simpelthen bare søger om familiesammenføring med det samme.
Når du har boet mindst 10 uger i det pågældende EU-land - f.eks. i Sverige - og din familie har sluttet sig til dig, så kan I når som helst flytte videre til Danmark og søge opholdstilladelse til hele flokken efter EU-reglerne. Det har ingen betydning, hvad du har lavet, medens du boede i Sverige eller et andet EU-land, så længe du har forsørget sig selv på den ene eller anden måde. Så det nemmeste er nok at finde et job i Københavnsområdet og fremleje en lejlighed i Sydsverige.
Der er groft sagt 2 måder at gøre det på, nemlig med og uden ansøgning om familiesammenføring i Sverige. Undlader I at søge om familiesammenføring i Sverige, skal familien slutte sig til dig i Sverige på et turistvisum, og herefter skal I nå at flytte videre til Danmark, inden dette visum udløber.
Søger I derimod om familiesammenføring i Sverige efter EU-reglerne, så får din familie "processuelt ophold" i Sverige, medens sagen behandles, og I kan således blive i Sverige, også selvom deres turistvisum er udløbet. Til gengæld er I så også tvunget til at blive i Sverige, indtil de får deres opholdskort, hvis deres turistvisum når at udløbe og de oprindeligt er indrejst på et sådant.
Har man processuelt ophold i èt EU-land har man således ikke lov til at rejse til et andet EU-land. I princippet ikke engang på en 1-dages tur for f.eks. at besøge din familie i Danmark.
Det er også p.g.a. den nordiske folkebogføringskonvention fra Helsinki muligt som dansker at søge familiesammenføring i Sverige efter de nationale svenske regler. Det har den fordel, at ens familie så fra dag 1 får samme rettigheder som en svensk statsborger, herunder også fuld ret til at nyde godt af de sociale ydelser i Sverige. Har man allerede boet sammen i flere år er der også chance for, at ens ægtefælle slet og ret får en permanent opholdstilladelse med det samme.
Ulempen ved at søge efter de svenske regler er, at din kone så ikke må indrejse i Sverige, før ansøgningen er færdigbehandlet. På dette ene punkt er de svenske myndigheder således mere strenge end de danske. Og det er ikke nogen helt lille ulempe, idet sagsbehandlingen efter de nationale svenske regler godt kan tage omkring 6 måneder.
Når man skal flytte tilbage videre til Danmark (hvis man altså ikke bare vælger at blive i Sverige hos de billige boliger, de billige biler, den smukke natur og de lige så smukke blondiner), så er der igen to måder at gøre det på.
Man kan enten flytte først og søge familiesammenføring efter EU-reglerne umiddelbart i forbindelse med sin flytning. I så fald får familien processuelt ophold i Danmark og må dermed være i Danmark, medens ansøgningen behandles. Hvilket typisk tager 6-7 måneder.
Men man kan også vælge at søge, medens man stadig bor i Sverige, og så først flytte, når familien har fået udstedt opholdskort til Danmark. Med denne fremgangsmåde får man en frist på 6 måneder til at finde en bolig og dermed flytte sin folkeregisteradresse til Danmark, regnet fra den dag, hvor opholdskortet bliver udstedt.
Fordelen ved sidstnævnte fremgangsmåde er, at man undgår, at konen skal gå arbejdsløs i 6 måneder, medens Udlændingeservice sylter ens sag. Danmark fastholder således, modsat Sverige, at en EU-borgers ægtefælle ikke må begynde at arbejde, før Udlændingeservice er færdig med at udstede et opholdskort. I Sverige bliver EU-opholdskort typisk udstedt på højest 3 måneder, og man må begynde at arbejde, lige så snart man har modtaget kvittering på, at man har afleveret en ansøgning.
Men omvendt kommer man naturligvis hurtigst til Danmark ved at flytte lige så snart de 10 uger er gået, der - uanset de danske myndigheder ikke vil indrømme det - må betragtes som det tidsrum, man skal bo i et andet EU-land, for at være sikker på at få anerkendt sin status som EU-borger.
Og at finde job i Sydsverige som ikke-svensk talende er, efter hvad jeg har hørt, ikke specielt nemt alligevel. I jeres situation, hvor I også har børn med, som skal til at lære dansk, er det derfor sikkert bedst at komme til Danmark så hurtigt som muligt.
Leveomkostningerne er dog især lige p.t., hvor den svenske krone står i 0,70 danske, meget lavere i Sverige end i Danmark, og det kan jo også spille ind på ens beslutning, når man i en periode skal leve en hel stor-familie af èn løn.
LarsKyhnau
31-01-09, 13:25
P.S.
Med hensyn til bankgaranti for turistvisum, så bliver den stadig inddraget, hvis 3. lands borgeren ikke forlader Schengenområdet helt, inden visum udløber.
Når du ikke blev bedt om at stille bankgaranti første gang, så virker det dog usandsynligt, at du skulle blive bedt om det anden gang. Der vil desuden normalt ikke skulle stilles bankgaranti for børnene, men alene for din kæreste.
I kan derfor for så vidt godt gøre, som du selv er inde på, nemlig starte med at søge turistvisum til Danmark (hvor du vel har adresse lige nu) og så først gennemføre flytningen til Sverige såvel som giftemålet, når hele familien ER kommet herop.
Når jeg anbefaler, at du starter med at finde en bolig i Sverige, så er det mest fordi, du så undgår "stress" med at SKULLE finde en sådan, inden deres turisvisum udløber, foruden at jeg tror, at processen alt i alt kan gå noget hurtigere på den måde.
Ulempen er dog, at det naturligvis kan koste jer en ekstra flybillet, hvis din kæreste ikke magter at rejse alene til Europa med 4 børn. Men omvendt kan du jo så sikre dig 2-3 måneders ekstra løn ved ikke at skulle sidde på Bohol og vente på, at de danske myndigheder udsteder turistvisum til din familie.
Det er således tidpunktet for DIN tilmelding til det svenske folkeregister, som bliver afgørende for, hvornår I tidligst kan aflevere en ansøgning om Opholdskort efter EU-reglerne til de danske myndigheder. Og derfor er det måske fjollet, at du spilder tiden med at sidde på Bohol og vente på udstedelsen af et dansk turistvisum.
At søge familiesammenføring efter de danske regler er naturligvis også en mulighed for jer, men jeg vil ikke umiddelbart anbefale det, da jeg forudser, at I vil løbe ind i mange problemer samt umålelig lang sagsbehandlingstid p.g.a. din kærestes 3 børn fra det tidligere forhold.
Desuden er man på stort set alle punkter stillet bedre efter både EU-regler og svenske regler, og da du vel ikke er specielt etableret i Danmark m.h.t. bolig alligevel, så er det efter min mening helt oplagt, at I starter med at bo i Sverige. Hvad du jo tilsyneladende også selv var nået frem til.
Tak til alle for jeres svar.
Jeg har tænkt mig at bo i sverige af flere årsager. Politiske, økonomiske og familiere. Så jeg skal ikke tilbage til Danmark. Men lige pt. "bor" jeg i danmark. Jeg har pendlet frem og tilbage. Arbejdet i danmark om sommeren og boet herude om vinteren. Min lejlighed er i københavn (nogen der vil købe den ? http://www.notar.dk/buy/showobject.aspx?id=4d235a08-34f7-44bb-b2bc-c7f04e8fb95a ) og mine forældre bor i sverige.
Jeg tror at løsningen bliver følgende.
1. Tourist visum til danmark.
2. Giftes i sverige, (festen på Bohol senere !)
3. Søge opholdstilladelse og familiesammenføring i Sverige.
Endnu en gang. Tak for alle jeres råd.!
mvh
Kim Isaksen
Dauis - Bohol
Jeg ønsker dig held og lykke med jeres videre liv.
Hvis din kæreste skal rejse alene, skal du venligst bemærke, at en del flyselskaber nægter at udstede billet til en person, der vil rejse med mere end et spædbarn (barn under 2 år), bare i tilfælde af, at i har to børn, der er under 2 år gamle (Min frue og jeg er i den situation) indtil sidst i Juli.
Det kan være lidt svært at komme af med en lejlighed i øjeblikket, så måske skulle du se på muligheden for at fremleje den i 2 år. Så kan du sidde og vente på at boligpriserne måske retter sig.
Min bankrådgiver spurgte mig faktisk i går, om hvornår vi vender næsen hjemad, men det er der ikke lige noget der tyder på vi vil de næste 5 år ihvertfald. Det skulle da kun være, hvis den siddende regering får en total hjerneblødning og indfører skrappere regler for FS.
LarsKyhnau
03-02-09, 10:12
Ja hvis dine forældre bor i Sverige, så er det da ret oplagt, at I også slår jer ned der. Og der er også mange fordele for børnefamilier i Sverige. Lave institutionstakster, mad til børnene i både institution og skole etc. Foruden generelt lavere leveomkostninger, specielt sammenlignet med den danske hovedstadsregion og specielt lige nu, hvor den svenske krone står i 70 øre (hvor længe det holder ved vi dog naturligvis ikke).
En bil med plads til 4 børn koster også røven ud af bukserne i Danmark p.g.a. vores høje og progressive bilbeskatning, så netop i jeres situation vil I få en kæmpe økonomisk besparelse allerede på familiebilen ved at bosætte jer i Sverige. Et køretøj, som i Danmark koster ½ million som fabriksnyt, kan man typisk købe i Sverige for 100.000 DKK eller mindre, hvis det blot har nogle få år på bagen.
Når I skal bo i Sverige permanent var det måske en overvejelse værd at acceptere, at din familie må blive på Bohol lidt længere tid, og så søge FS efter de nationale svenske regler i stedet for EU-reglerne. I slipper dermed helt for forsørgelseskrav, din kone bliver totalt ligestillet med svenske statsborgere med det samme (bortset fra stemmeret o.l.) og din kone vil sandsynligvis få permanent opholdstilladelse med det samme, fordi I allerede har boet sammen i flere år og har et barn sammen.
Ulempen er, at hun ikke må være i Sverige, medens de svenske udlændingemyndigheder behandler jeres ansøgning, og i lighed med Udlændingeservice i Danmark, så rider de ikke altid samme dag, som de sadler.
Hvis dine forældre allerede bor i Sverige, så kunne en mulig metode til at speede det hele lidt op måske være, at du med deres hjælp flytter din folkeregisteradresse til Sverige (c/o hos dine forældre) så hurtigt som muligt. Om dette kan lade sig gøre helt uden, at du møder fysisk op i Sverige, ved jeg dog ikke. Men om ikke andet kan det klares med en lille "smuttur" på en uges tid, og der er naturligvis intet i vejen for, at du umiddelbart efter din flytning til Sverige tager på en god lang ferie til Filippinerne, så du kan være sammen med din familie. Flybilletter kastes nærmest i grams lige nu, så det var da værd at overveje. Om ikke andet kunne I så slippe for at vente 2-3 måneder på et dansk turistvisum og for at bokse med den norske ambassade i Manila.
Danmark er nok suverænt det EU-land overhovedet, hvortil det er mest bøvlet og tager længst tid at få et turistvisum, hvis man søger fra Filippinerne. Og hvorfor udsætte jer selv for det èn gang til, hvis I alligevel planlægger at flytte til Sverige?
Får du "overstået" flytningen til Sverige med det samme, kan I også slet og ret aflevere en ansøgning om FS efter de svenske regler i stedet for en ansøgning om turistvisum. Og herefter kan I så tilbringe det meste af denne ventetid sammen på Bohol. Efter de svenske regler er det ikke noget krav, at I skal være gift, men alene, at I skal kunne dokumentere jeres samliv. Og det kan vel ikke være det store problem for jer, når du boet på Bohol i 5 år, og I desuden har et barn på 4 år sammen.
I kan derfor udmærket gøre, som jeg her har foreslået, uden at gifte jer først. Hvis I af èn eller anden grund hellere vil vente med det, til I er kommet til Sverige.
Meget interessante betragtninger du der kommer med.
Hvor søger man om FS i sverige. Er der et website der kan hjælpe mig lidt på vej ?
Jeg tager under alle omstændigheder til dk i næste uge for at afslutte et arbejdsprojekt, og deltage i lidt familie tamtam. Måske skulle jeg så vende snuden herude igen som du foreslår.
Hmm... Fristende :-)
LarsKyhnau
03-02-09, 14:43
Ja i hvert fald bør du da gennemføre din flytning til Sverige, når du alligevel er i Danmark, fremfor at udsætte det længere. At du har en lejlighed til salg i Danmark - eller fremlejer denne - har ingen betydning i den sammenhæng. Har du tid, var det da også en oplagt mulighed at begynde at kigge dig om efter en bolig i Sverige, så det er på plads også.
"Sverigesfolderen" hos ÆUG giver svar på de fleste sprøgsmål om at flytte til Sverige og søge familiesammenføring:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/uploads/files/Sverigesloesningen.pdf
Afsnittet om at flytte tilbage til Danmark er forældet og generelt fyldt med fejl, men det skal du jo heller ikke bruge til noget.
LarsKyhnau
03-02-09, 15:57
----------
Endnu engang tak.
Kan man søge om familiesammenføring fra Sverige af, eller skal papirerne indleveres i hjemlandet ? Nogen der ved hvor sveriges ambasade/konsulat er her på philippinerne og hvordan de er at snakke med.
Nu har jeg jo været igennem konsulatet i cebu (6 af 10 stjerner) og den norske ambasade i manila. (uha uha!)..
Tak for hjælpen. Virkeligt værtsat.!
mvh Kim isaksen
LarsKyhnau
04-02-09, 08:42
Søger man efter nationale svenske regler, skal ansøgningen afleveres i hjemlandet og herefter må man ikke indrejse i Sverige, før tilladelsen er givet.
Søger man efter EU-regler kan ansøgningen afleveres i Sverige og herefter får man "processuelt ophold" og må dermed blive i Sverige, indtil opholdskortet er udstedt.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.