Se fuld version : Bagsiden af medaljen
Kim P. Nyberg
02-02-09, 03:33
De fleste af os kan nok nikke genkendende til sager, hvor den danske mand ikke ligefrem behandler sin udenlandske kone særlig pænt. Personligt kender jeg til flere sager, hvor danskere er rejst ud i verden og har fundet sig en pige, spillet skuespil overfor hendes familie, og så, straks de er landet på dansk jord, behandler hende værre end han ville behandle hunden. I de fleste tilfælde har hans hang til bajerne og det der er værre været den direkte årsag til balladen.
Lige nu har vi en god filippinsk veninde og hendes teenagedatter, som er udsat for en sådan mand. I skrivende stund har de fundet beskyttelse her hos os. Og her bliver de, til der er fundet en eller anden løsning. Og her håber jeg på nogle gode råd fra jer andre herinde.
Hun selv har snakket om at gå til politiet. Om hun mener ordenspolitiet eller udlændingekontoret er jeg lidt i tvivl om, men jeg tror ikke sagerne er alvorlige nok til, at politiet vil blande sig endnu. Jeg selv har foreslået hende at tage på krisecenter, og høre hvorledes de kan hjælpe.
Han har været sygemeldt i længere tid fra sit job på Englandsbåden, men er nu kommet tilbage på jobbet. Hun har en rimelig høj uddannelse hjemme fra Filippinerne, men hun har været for kort tid i Danmark endnu, til at hun har kunnet lære så meget dansk, så en dansk arbejdsgiver har kunnet bruge hende. Han har forsøgt at presse hende ud i noget job, og hver gang hun er kommet hjem tomhændet fra vikarbureauer og jobcentre, har han skældt hende hæder og ære fra. Beskyldt hende for at være doven, til trods for at hun passer sin sprogskole, og læser lektier i omkring 5 timer om dagen. Seneste batalje var i aftes, hvor hun og datteren kom styrtende og grædende ind ad vores dør. Hele den sidste uge har forholdene været som hund og kat. Kulminerende i aftes med at han nu ville have skilsmisse, fordi hun ikke havde smidt et brev i postkassen søndag formiddag, som han havde beordret. Han fortalte sågar, at hvis hun gik ud af deres hus, så skulle hun ikke forvente at komme ind igen.
I hans øjne er hun djævleyngel. Hos os andre er hun jordens sødeste kvinde. Og jeg har i et stykke tid opfordret hende til at komme ud af det ægteskab i en allerh....... fart. Nemmere sagt end gjort, det ved jeg godt. Men for hendes egen skyld, så hun ikke bliver udsat for mere.
Jeg har hørt nogen sige, at krisecentrene for voldsramte kvinder kun kan hjælpe, hvis manden har brugt korporlig vold mod hende. Det har han ikke i det aktuelle tilfælde. Er der nogen der ved, om rygtet taler sandt? Er krisecentret det bedste sted for hende at tage hen, eller er der andre alternativer? Gode råd modtages med kyshånd. Og da sagen her langt fra er enestående, kunne denne tråd måske også være en hjælp for andre i sammenlignelige situationer.
hvis hun er i danmark under de normale familliesammenførings regler skal hun og hendes datter nok regne med at miste deres opholdstilladelse ifb med en skilsmisse,da som jeg læser dit indlæg kan forstå hun ikke har været her lang nok til til at få permanent opholdstilladelse(7år).
mht til krisecenter så er der vel også noget der hedder psykisk vold?
hvad med terapi for dem begge ? har du prøvet at snakke med stodderen?
en ulykkelig historie må man sige
mvh tap
Hun er stadig bedre stillet, selvom hun må forlade Danmark, da det ikke kan være til hendes eller hendes barns bedste at bo under tag med sådan en knold.
Desværre er der mange Danskere, der rejser ud og forelsker sig i en pige, eller skal jeg kalde det "fall in lust" for derefter at gifte sig med hende og bringe hende til Danmark, uden at forstå hendes kultur og situation. En Filippiner er meget mere knyttet til sin familie end vi har tradition for i Danmark. Det er et meget større offer for en Filippinsk pige at forlade sin familie, end det er for os. Derudover vil hun sandsynligvis føle, at det er forbundet med skam at vende tilbage til Filippinerne efter en skilsmisse.
Hendes mand skulle søge hjælp, da der må være noget mentalt i vejen med ham! Han tror måske, at hans hustru skal behandles som en husslave. Det er virkeligt sygt.
Om ikke andet kunne man håbe, hun kunne finde en anden og bedre mand i Danmark i stedet for det pjok, hun er kommet til at gifte sig med.
LarsKyhnau
02-02-09, 08:44
Hej Kim
Jeg vil opfordre dig til også at poste dit indlæg på Ægteskab Uden Grænsers forum. Der vil du komme i kontakt med et lidt bredere publikum end her. Det er jo ikke det, at kvinden er fra Filippinerne, som er det væsentlige her, men hvilke muligheder hun har for at få hjælp som udenlandsk kvinde, der har store problemer med sin danske mand.
Desværre ser man jo af og til eksempler som disse, hvor en vestlig mand tror, at han kan "importere" en kvinde fra Asien til sit hjemland, og herefter behandle hende, som om hun var en hund eller hans husslave.
Og der er nok ikke andet at gøre i dette tilfælde, end at kvinden og hendes datter må se at komme væk fra den mand, også selvom det medfører, at de må tage tilbage til Filippinerne. At hun har en god uddannelse, vil dog heldigvis alt andet lige gøre det meget lettere for hende at klare sig som enlig mor på Filippinerne. Og hellere det end at leve i Danmark i et så dårligt ægteskab.
Hvis din beskrivelse er blot nogenlunde korrekt, så tvivler jeg på, at ægteskabet kan komme til at fungere, uanset hvor meget terapi manden bliver sat i. Det er jo hele hans grundindstilling, der er skruphamrende forkert.
Kim P. Nyberg
02-02-09, 11:17
De har kun været gift i halvandet år, og i hvert fald det seneste halve år, har de hver eller hver anden dag haft skænderier. Nej, jeg har ikke snakket med ham, vi lægger i stedet vores kræfter i at hjælpe hende og datteren.
Hun er ud af en rimelig velstillet familie, og til forskel fra mange andre i hendes situation, har hun overfor sit bagland ikke lagt fingrene imellem om hvad der foregår heroppe. Og ifølge hende selv har hun fuld støtte hjemmefra, hvis hun vælger at vende næsen østover. De er endda klar til at betale hendes flybillet hjem, hvis dette skulle blive nødvendigt. Men det tror jeg ikke bliver nødvendigt, idet han jo har stillet en bankgaranti for FS.
Siden jeg skrev mit indledende indlæg om dette, er hun og datteren taget hjem til ham igen. Hun elsker ham jo et eller andet sted. Igen meget typisk i den slags sager. Jeg tror bare hun bliver mega skuffet, og må flygte over hals og hoved igen. Han er jo fuldstændig ligeglad med hende. Det fremgår også meget tydeligt i den måde han taler om hende på overfor fremmede - oven i købet mens hun hører på det.
Jeg kan kun give Lars ret, og hvis i vil gøre hende en tjeneste, bør i prøve at forklare hende, at hun ikke bør blive boende sammen med en mand af sådan en kedelig karakter. Jeg har svært ved at forstå, hvordan hun kan elske ham.
Kim P. Nyberg
02-02-09, 12:09
Jeg har forsøgt at oprette en profil på ÆUG og derefter at lave en tråd om ovenstående. Men jeg kunne ikke logge ind, jeg ved ikke lige hvorfor.
tap skriver ovenfor at hun nok vil miste OT ved skilsmisse. Hertil er jeg lidt i tvivl om den 100 dages regel, der gælder for au-pairs også gælder i situationer som denne. 100 dages reglen går ud på, at hvis au-pair'en er behandlet som en pakke blå søm af sin værtfamilie, så har hun 100 dage til at finde en ny værtfamilie. Ellers er det hjem til oprindelseslandet.
Om man kan nå at finde en ny ægtefælle indenfor 100 dage, er nok under alle omstændigheder tvivlsomt. Men hvis muligheden er der, er det da et forsøg værd.
LarsKyhnau
02-02-09, 12:17
I dette tilfælde er det jo ikke livet om at gøre, at kvinden absolut skal blive i Danmark. Så hvis hun beslutter at forlade sin mand, så skal hun naturligvis ikke drøne ud og gifte sig med en ny over hals og hovede, bare for at slippe for at tage tilbage til Filippinerne.
Skulle hun på et tidspunkt møde en anden dansk mand, er der jo intet til hinder for, at hun så til den tid kan komme til Danmark igen. Men det kunne jo også være, at hun i stedet mødte en filippiner, en tysker eller noget helt 3. Det behøver jo ikke nødvendigvis at være en dansker. Og foreløbig har hun jo altså endnu ikke taget beslutningen om i det hele taget at forlade sin nuværende mand.
Det er altid meget svært at hjælpe kvinder i hendes situation. Min forlovede har en veninde i Dumaguete, hvis europæiske kæreste er meget jaloux og som følge heraf bl.a. tævede hende, så hun aborterede det foster, hun var gravid med.
Hun talte dengang om at forlade ham, og det støttede min forlovede hende naturligvis fuldt ud i. Men de er forlængst sammen igen, og vi har måttet erkende, at vi ikke kan gøre mere for at hjælpe hende.
Kim P. Nyberg
24-03-09, 14:18
Så er det endegyldigt slut mellem hunden og katten. De har i dag indleveret skilsmissepapirerne hos de relevante myndigheder. Siden jeg skrev i denne tråd sidst, har der været flere slåskampe mellem dem, bl.a. hvor politiet har måttet ud på adressen for at skille dem ad. Den seneste dråbe i glasset har været, at hvis hun sad med en kop kaffe i hånden, blev den taget fra hende, og indholdet hældt ud. Hvis hun så fjernsyn, gik han resolut ind og slukkede. Og så videre. Sammen med beskeden om, at hun ikke mere har nogen rettigheder i HANS hus. Hun havde knapt ret til at trække vejret for ham. Hold ferie, en børnehave.
Dengang hvor politiet var involveret, kontaktede jeg straks en diakon, som jeg på forhånd havde givet nogle informationer. Og det var åbenbart det der skulle til, for at få hende til at indse, at det her forhold ikke er mere værd. Kommunens familieafdeling har alle oplysninger om, hvad der er foregået. Så nu går vi andre bare og venter på, hvad der sker videre. Jeg tror personligt, at hans bankgaranti ryger til flybilletter til konen og hendes teenagedatter. For betingelserne for OT er vel ikke opfyldt ved en skilsmisse?
Man forstår simpelthen ikke hvad der sker oppe i folks hoveder nogen gang. Ikke alene burde han have en økonomisk lussing, men også en tur i spjældet.
Er sq godt det nu er overstået!
LarsKyhnau
24-03-09, 18:08
Hun bliver sandsynligvis sendt hjem. Der skal i hvert fald være nogen helt specielle forhold, som taler for, at hun skal blive her i Danmark, hvis sagen skal få et andet udfald. At have været udsat for vold i ægteskabet kan dog muligvis sikre hende lov til at blive i Danmark, men jeg kender ikke de nærmere regler eller betingelser. Så hvis hun gerne vil blive, så vil jeg anbefale, at hun hurtigst muligt tager kontakt til en advokat med speciale i denne form for sager.
Trist historie, men godt for hende og barnet trods alt, at hun nu er kommet ud af dette forhold. Også selvom det nok betyder, at de må rejse tilbage til Filippinerne.
LarsKyhnau
24-03-09, 18:16
Kan se, at du i det oprindelige indlæg skriver, at hun var en rimeligt høj uddannelse fra Filippinerne, men ikke noget job i Danmark. Den høje uddannelse kunne evt. stå på positivlisten, således at hun kunne søge om et green-card. Men det forudsætter jo, at hun ret hurtigt finder et job indenfor sit fag, og det er måske ikke særlig realistisk.
At hun slet ikke har noget job i Danmark stiller hende omvendt meget dårligt m.h.t. chancen for at få bevilget en opholdstilladelse uden om de generelle regler. Det lyder også som om, hun og drengen ikke har været i Danmark i så forfærdelig lang tid, og det trækker givetvis også i den forkerte retning.
han skulle have lov til at opleve det samme at få taget sine rettigheder, det dumme sv.n at behandle sin nærmeste sådan, jeg håber inderligt at han mister sin bankgaranti og mere til,
ja undskyld min retorik, men jeg kan ikke forstå et han vil bringe en pige til Danmark, kun for at behandle hende sådan, man kan næsten kun gå ud fra at han må have temmelige psykiske problemmer og burde gå til en psyk, for at prøve på at blive helbredt,
der burde værre et system der regetrerer, denne slagt personer således at de bliver forhindret i at få FS fremover, eller muligheden for at fører andre kvinder til Danmark
jeg blev hel harm over at læse dette indlæg
---------------------------------------------------------------------
i modsætning til lande, har kærlighed ingen grænser
Kim P. Nyberg
25-03-09, 03:44
Lars,
Ideen med green card er måske slet ikke så dum. Hun er uddannet civilingeniør på Filippinerne, som i Danmark er konverteret til diplomingeniør, hvis det siger dig noget. Jeg har luftet ideen overfor dels min kone, dels den pågældende kvindes datter, som så måske vil give ideen videre til kvinden. Om hun så vil forsøge sig, eller om hun tager imod flybilletterne, må hun selv afgøre.
Fynbo,
Ja, det er surt show, når den slags sker. Men faktum er, at de faktisk finder sted. Jeg har selvfølgelig også nogle bagtanker med at lave en sådan tråd her. Dels at få sat en form for fokus på, AT det sker, dels måske at få belyst, hvorfor disse stoddere slipper nemmere afsted med at køre psykisk og fysisk på oversøiske piger, i forhold til hvis det havde været en dansk pige. Nuvel, det sker også overfor danske piger ind i mellem, men jeg tror frekvensen er mindre end den er overfor udenlandske piger.
Desværre er mange mænd (ikke kun Danske mænd) forblændet af den ide, at en kvinde skal være en delvis slave.
Jeg ønsker også han vil miste sin bankgaranti, men desværre rejser han nok til enten Filippinerne eller Thailand og overbeviser en anden stakkels kvinde om hans fortræffeligheder.
Det er i sandhed en trist historie.
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
25-03-09, 08:05
Ja diplomingeniør står sandsynligvis på positivlisten om end jeg må indrømme, at jeg ikke lige har checket det. Men spørgsmålet er så bare, om hun med sin filippinske uddannelsesbaggrund kan finde sig et job indenfor faget, inden US sender hende ud af landet? Desværre er det ikke nok, at hun finder sig et job som opvasker eller rengøringshjælp, og at søge job i Danmark, efter hun er taget tilbage til Filippinerne, det er af gode grunde heller ikke nemt. Så skal hun have familie her i landet, så hun senere kan komme herop på turistvisum i hvert fald, og så bruge de 3 måneder til jobsøgning.
Men spørgsmålet er egentlig også, om hun har lyst til at blive i Danmark efter den her dårlige oplevelse, eller om hun hellere vil starte på en frisk et andet sted. Hvis hun først har fået noget erhvervserfaring hjemme på Filippinerne (går ud fra, at hun er nyuddannet), så er det måske alt andet lige nemmere at finde en arbejdsgiver i et mere udviklet land, som gerne vil ansætte hende, hvis det stadig er hendes mål at komme "udenlands".
Læste lige et nyt indlæg på aegteskabudengraenser.dk hvor selv samme historie blev udtrykt. Jeg kan ikke sige om det er samme kvinde, der nævnes her for hun pakker selvfølgelig de værste ting væk i indlægget, men historierne indeholder en smule tilfælles.
Hvilket desværre nok ikke er unikt, så der kan nemt være tale om 2 vidt forskellige personer.
Selv ville jeg nok have mine betænkinger ved at blive i et land, hvis min erfaring har været, at jeg ligeså godt kunne have været "hjemme" i eget land, hvor kvinder anses for at have lavere status end mænd.
Vil man læse indlægget på aegteskabudengraenser, så blot søg på medlemmet "sad lady"
Kim P. Nyberg
25-03-09, 16:41
sysop,
Det er to forskellige sager, der er omtalt. Manden i det forhold jeg har beskrevet ovenfor hælder humle hver dag, i den anden omtale er der "kun" tale om en weekend-alkoholiker.
sysop,
Det er to forskellige sager, der er omtalt. Manden i det forhold jeg har beskrevet ovenfor hælder humle hver dag, i den anden omtale er der "kun" tale om en weekend-alkoholiker.
Så desværre ikke én unik sag..... sq sørgeligt :(
Kim P. Nyberg
27-03-09, 13:40
Sagen er nu ved at udvikle sig til en farce. De har nemlig aflyst skilsmissen. De har besluttet, at moderen og datteren tager hjem til Filippinerne til sommer, og at manden rejser med. Så vil de alle tre bosætte sig derude hos hendes familie. Det skal nok blive "sjovt" for ham, idet hun har fortalt sin familie alle detaljer om, hvad der er foregået i deres danske hjem. Og derude har de jo visse æresbegreber, så han bliver jo nok nødt til at sove rævesøvn om natten.
ja så har manden jo mere eller mindre underskrevet sin egen dødsdom
og med mindre hans famillie i danmark vil betale for efterforskningen af hans mystiske død hos det lokale politi såeh...
k.o.m.
Ja, uhyggeligt.
Man tør næsten ikke tænke på hvor mange af disse uhyre der får opskriften til at få en billig slave fra filippinerne.dk
Man bliver næsten skidt ved tanken. Så svært er det heller ikke at læse på um's hjemmeside, tænker jeg bare. :-(
Kim P. Nyberg
04-04-09, 19:51
Ved informationsmødet med US i Herning forleden, havde de taget to stakke magasiner med, som vi frit kunne tage. Der var et medarbejderblad kaldet US OPEN og et andet mere udadvendt magasin kaldet ServiceMagasinet. På bagsiden af sidstnævnte fandt jeg en historie om en irakisk kvinde, der i det store og hele har været udsat for det samme som vores veninde. Den irakiske kvinde har kun været her et års tid, da hun med hjælp fra bl.a. det lokale krisecenter måtte forlade sin mand. Det betød naturligvis, at US måtte kigge på hendes sag igen.
Og nu kommer det interessante:
Citat: "Udlændingelovens paragraf 19, stk. 8, giver kvinder mulighed for at forblive i Danmark, selv om de forlader deres mand, inden de har opnået ret til permanent ophold. Det sker, hvis kvinden har været udsat for vold, overgreb, trusler eller psykisk vold. Volden skal være årsag til samlivsophør. Der er ingen formelle krav til kvindens dokumentation for overgreb.
Fra 2004- medio 2006 var der 52 sager om voldsramte kvinders fortsatte opholdstilladelse, heraf var 27% tilladelser. I 2006-2007 var der 49 sager, heraf var 70% tilladelser. I første halvår af 2008 er der ikke inddraget opholdstilladelser til voldsramte kvinder."
Citat slut.
Kim P. Nyberg
27-05-09, 17:05
Så er de rejst afsted, og manden var naiv nok til at tro, at alt vil blive fryd og gammen derude. De vil flytte ind hos noget af hendes familie - en professionel soldaterfamilie - som kender alle detaljer. Og med æresbegreber og et land der i det hele taget er gennemkorrupt, skal han jo nok få sin sag for. Han tror også at konen uden problemer kan komme ind i Danmark igen, selv om de skulle bo i Filippinerne i et år eller mere. Jeg lader ham blive i troen.
Spørgsmålet er nok nærmere hvor lang tid der går, før han skal rejse hjem til Danmark igen.......i lastrummet på et fly i en zink kiste?
Hmm sidder lige og tænker på at der som regel skal to til en tango :-) , og kultur forskelle ikke gør det nemmere,svig og bedrag kan blive hverdag med en Phillipiner.
Selvfølgelig er det noget svineri hvis man slår på hinanden ,hvis det er tilfældet og man skal sgu se at få en skilsmisse hurtigt istedet for at trække pinen ud.
Men Inden vi fordømmer er det altid godt at høre begges historier ,, mig og konene har af og til måtte lægge øre til divers pinays historier om hvor hårdt veninderne har det i Dk,tyskland,sverige, ja selv hjemme på phillipinerne og hvor "onde" deres hvide mænd er,specielt hvis de ikke får den sidste nye tlf,taske,sko ecc.fordi nu er de jo gift med en millionær,og er man ikke gift med en sådan ,,ja så skal han bare arbejde og betale alle regninger og hvor pinoyen med arbejde selvfølgelig kan bruge sine penge til at shoppe for og desuden sende resten hjem til familien uden at bidrage til familiens leve omkostninger , og pipper mandfolket ja så er man sur i ugehvis eller smider rundt med møbler og porcelæn ,eller slår ud efter manden og ungen LOL :-).
Jeg chattede på et tidspunkt med en moden pinay ,der nu var bosat i SydTyskland , hun sagde ja jeg har sgu ondt af mange af "de" mænd PAS på Derude !!! ..
Bagsiden af medaljen er kvinder der prostituerere sig for mamon,lader sig gifte med en "rig" mand for som en tæge, at suge penge ud af den nye familie . har set par hvor manden får sig kæmpe overraskelser efter at have troet at man nu var lykkelig gift ,og selv om at have sendt tusind hvis af kroner for syge bedstemædre til filipinerne pludselig opdager at konen har eget hus hjemme på øerne ,svigerfamilien nye biler ecc uden vedkommende vidste besked og skilsmissepapirene fremlagt efter permanent opholdstilladelsen var givet.
Alkoholikere der vil have en sexslave,og rengøringshjælp ,til at drøne rundt i huset ,imens han sidder på sin flade og hælder bajere ned i massehvis, og når så "kællingen " bliver for gammel ,smider hende ud for derefter at hente en ny yngrere model..
Til dig der nu er blevet skræmt :-) så findes der også ægteskaberne hvor begge parter er forelsket uagtet alder og hvor manden drømmer om en dejlig kone og kvinden drømmer om en bedre fremtid,De slås så med kulturforskellene på godt og ondt..
Men HUSK En ting kan ikke siges for mange gange ,vær ikke konfliktsky og husk at lytte til hinandens drømme og ønsker og husk DU er ikke gift med en Dansker men med en Dejlig filipiner.....
Interessant vinkel så absolut.
Jeg har "kun" beskæftiget" og interesseret mig for Filippinerne i godt 8 - 10 år. Og kender utroligt mange dansk/filippinske forhold.
Og må give dig ret, det er sku desværre mere reglen end undtagelse at det er filippineren som "udnytter" europæreren. Og din reference til tægen er sku meget beskrivende.
Man kan jo ikke helt bekrejde "dem" da de kommer fra væsentligt dårligere kår end hvad "vi" i selv de mest grelle tilfælde har været vant til.
Ved godt man ikke må sige at unge kvinder ikke kan forelske sig i "gamle", "grimme" mænd. Men man må da nok bare erkende at der er væsentligt flere udseende mæssigt ulige forhold når det kommer til asiat/europæer forhold end der er europæer/europæer forhold, og det er nok ikke helt tilfældigt.
Med det sagt skal man ALDRIG ligge hånd på hinanden. Og det gælder begge parter.
#Ved godt man ikke må sige at unge kvinder ikke kan forelske sig i "gamle", "grimme" mænd. Men man må da nok bare erkende at der er væsentligt flere udseende mæssigt ulige forhold når det kommer til asiat/europæer forhold end der er europæer/europæer forhold, og det er nok ikke helt tilfældigt#
"Undskyld men jeg kan ikke lade være med at komme med en lille komentar", men jeg tror ikke der er nogen "race" der har noget at lade hinanden hører, hvad med alle de kendte "ældre eller gamle" mennesker - filmskuespiller, politikker, direktører, ja man kan blive ved, der finder en ung lyshåret pige, " er det da ægte kærlighed " !!!.
Nej det behøver det bestemt ikke at være.
Den gruppe af mennesker du beskriver behøver har vel heller ikke altid en ung blondine kæreste for kærligheden skyld. Men mere som status opbejkt som de kan vise frem sammen med deres store bil ;-)
Jeg syntes ikke man kan sammenligne de to ting.
gammel traad, men kunne da egentlig godt taenke mig at vide om den underlige mand sover med fiskene nu eller om de fik lost problemerne og har det godt i dag eller hvordan?
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.