PDA

Se fuld version : Hjælp :-) - forelsket i au-pair

dennis
12-02-09, 13:37
Tilgiv mig jeg er lidt i vildrede håber i tilgiver mig:-)

jeg er blevet forelsket i en pige som er i dk fra maila hun er au pair
hvad skal der til for blive gift i dk?

bank garanti?

skal hun ud af landet?

stopper hendes au pair?

hvad er rådet til mig?

dennis

Samarjan
12-02-09, 14:18
Jeg tror det første råd er at slå koldt vand i blodet eller omvendt!
Hvor længe har du kendt hende?
Hvor lang tid er der tilbage af hendes Au Pair kontrakt?
Jeg ved godt, jeg kommer til at lyde som en anden gammel tante, men det kan gå rigeligt galt, hvis man hopper alt for hurtigt ind i et ægteskab bare fordi hun nu er et eksotisk indslag i dit liv.
Der er nok nogle herinde der ved bedre end mig, men i det øjeblik i gifter jer, er jeg ikke sikker på hun kan fortsætte som Au Pair, men som sagt jeg er ikke sikker. Bank garantien kommer du nok ikke uden om.
Hvis i gifter jer og søger om familiesammenføring skal hun bare blive i landet indtil sagen er færdigbehandlet.
Har hun fortalt alt om hendes famile? Bare så du ikke pludselig føler dig forpligtet til at støtte en familie på 25 (det er set før, desværre men man skal jo ikke male fanden på væggen)

Hilsen,
Jan

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
12-02-09, 15:06
Ja allerførst er rådet nok at slå lidt koldt vand i blodet. Det hele haster ikke mere end det javer :)

Hvis I gifter jer, medens hun er au-pair i Danmark, så kan hun ikke længere være au-pair. I stedet må I så søge om familiesammenføring, hvorefter hun får processuelt ophold og kan bo hos dig, medens sagen bliver behandlet. Hun kan også vælge at tage hjem til Filippinerne og opholde sig der, medens sagen behandles.

Men brug dog lidt tid på at finde ud af, om det skal være jer to først. Er der f.eks. 6 eller 12 måneder tilbage af hendes au-pair kontrakt, jamen så er det da alletiders chance for jer til at lære hinanden bedre at kende først.

Hun skal så bare insistere på at få sine fridage etc. Bliver hun uvenner med familien (f.eks. p.g.a. sit forhold til dig, hvis de ikke kan acceptere dette), så har hun stadig lov til at blive i Danmark, så længe hendes au-pair visum er gyldigt. Og hun behøver ikke engang at finde en ny familie. Hun kan derfor f.eks. udmærket flytte ind i din lejlighed og så bare holde "ferie", så længe I nu synes. Men naturligvis kan hun også finde en ny værtsfamilie, f.eks. en familie, som bor tættere på dig.

Jeg har en god ven, hvis kæreste er au-pair, og de er netop havnet i den situation, fordi hun blev uvenner med sin værtsfamilie. Og de fik direkte at vide af Udlændingeservice, at så længe hun blot ikke arbejder i Danmark eller gør andet ulovligt, så er Udlændingeservice fløjtende ligeglade med, hvad en au-pair foretager sig, så længe hendes visum er gyldigt.

At gifte sig er en stor beslutning, og for en filippiner er det også en beslutning for livet, da man på Filippinerne kun kan blive gift èn gang. Man kan således godt få bevilget separation, men man kan efterfølgende aldrig blive gift igen.

Så vent nu lidt med at træffe den beslutning. Se hendes hjemland mindst en og gerne flere gange, og mød hendes familie først. Tager I til Filippinerne, medens hun stadig opholder sig i Danmark som au-pair, skal I dog være klar over, at hun - ligesom da hun tog hertil i første omgang - bliver nødt til at bestikke sig vej gennem immigrationen, da det er forbudt for filippinske piger at rejse ud af landet som au-pairs.

Udløber hendes au-pair visum, kan I stadig tilbringe tid sammen, enten ved at du tager til Filippinerne, hvor du som dansk statsborger kan opholde sig lige så meget, du vil, eller ved at hun kommer til Danmark på turistvisum, maximalt 3 måneder inden for en 6 måneders periode. Kan du f.eks. tage 6 ugers ferie om året, behøver I altså kun at være adskilt i 4½ måned om året alt i alt.

At være adskilt fra hinanden i en periode kan desuden være en udmærket test for et forhold, og er på ingen måde ukendt for en filippiner. 10% af befolkningen arbejder i udlandet, medens deres ægtefælle og børn sidder hjemme på Filippinerne, og der er også masser af unge filippinske piger, som har udenlandske kærester, der så kommer til Filippinerne og er sammen med dem, når de kan få fri fra arbejde.

Træffer i beslutningen, at det skal være jer to, så skal du til at sætte dig ind i alle reglerne omkring familiesammenføring. Og her er det fornuftigt at søge information, ikke bare hos Udlændingeservice, men også hos foreningen Ægteskab Uden Grænser. Og du kan også finde en del indlæg om emnet her, såvel som indlæg om alle de formaliteter, der er forbundet med at blive gift på Filippinerne.

Men den tid den glæde.

Kim P. Nyberg
13-02-09, 12:03
Og hvis du eller hun er under 24 år, er der rigtig god tid til at se hinanden an.............

LarsKyhnau
13-02-09, 14:35
Er pigen eller du selv under 24, kan I, som Kim antyder, ikke få familiesammenføring i Danmark p.g.a. den meget omtalte 24-års regel. Dette er dog ikke noget kæmpe problem, da du i så fald bare skal bosætte dig 10 uger i et andet EU-land, f.eks. Sverige eller Tyskland, og herefter søge efter EU-reglerne, når du flytter tilbage til Danmark.

Men som sagt: Den tid den glæde.

hansj
13-02-09, 18:24
Vil gerne delagtiggøre jer andre i hvad man også kan komme ud for når man gerne vil besøge Filli.
Min kone, Filippiner ,og jeg har været gift godt 10 år.
I alt 6 gange har vi rejst til landet i vinterhalvåret for 2 ell. 3 mndrs ophold, altid uden
nogle problemer, jeg har fået mit "Balikbayan" stempel uden diskussion, og så er det bare med at komme videre....
Nu her i november.
Vi stillede os i kø i Balikbayan køen, ganske behageligt da der sjældent er så mange som foran de andre emmigration køer.
Min frue trådte som sædvanlig først frem med mit pas, som hun viste til Emmigration officer, en kvinde.
Hun startede så med at skælde og smælde: Vi stod i den forkerte kø, fordi min frue stadig har Filippinsk pas er hun ikke Balikbayan blev der meddelt, - og i øvrigt kunne jeg kun få 21 dages visum!!!
Fruen gjorde så opmærksom på vi har været gift i en årrække, og som det fremgik af vore pas foretaget utallige indrejser af både 2 og 3 mdrs varighed.
Til dette meddelte "madammen" så at der var kommet "new rules".
Herefter begyndte fruen at tale med MEGET store bogstraver, og efter en længere højlydt parlamenteren frem og tilbage fik mit pas så et ordentlig slag med et stempel, og jeg blev med et vredt blik vinket ud af Emmigration
Jeg gik derefter ud fra jeg havde fået det rigtige Balikbayan stempel, men sikker var jeg ikke
da det var ulæseligt, så senere under mit ophold måtte jeg henvende mig på et rejsebureau for at få bekræftet jeg ikke ville få problemer ved udrejse, det kan være katastrofalt ved jeg da man kan risikere at komme for sent til flyet hjem.

Godt hjemkommet talte vi med nogle bekendte, ægtepar som vores, med utallige rejser til Filli, de havde været ude for nøjagtig den samme behandling, dog med den krølle manden var blevet for oprørt over behandlingen og nok havde skældt vel meget ud, med det resultat han af Emmigration officer blev anklaget for at ville forøge at betale bestikkelse.
Dette resulterede i at hans frue blev kaldt ind på et kontor for forhør.
Manden fik kun 21 dages ophold! -og måtte flere gange under deres 3 - 4 mndrs ophold bruge tid og penge på visumforlængelse på div. bureauer -

Det har nu for dem betydet at de ikke mere gider rejse til Manila årligt mere, de finder andre
steder hvor man kan føle sig velkommen, f.eks. Thailand.

Hver gang jeg har været i Filli. har jeg læst i bl.a. Manilla Bulletin samt Philippine Star, hvor man skriver om hvor populært Thailand er blevet som turistdestination, og virkelig undrer sig over der stadig kommer så forholdsvis få til deres land, - jeg siger bare, med en sådan modtagelse af landets gæster undrer det mig ikke !!

Hilsen,
Hansj

Samarjan
14-02-09, 01:43
Ved ethvert tilløb til problemer i Immigration skal man bare fortælle den immigrations officer, at man gerne vil se shift supervisoren for at oprette en officiel klage. Til den supervisor skal man bare bemærke, at man bare for at sikre sig også vil indsende en klage direkte til chefen for BI. Det får dem som regel på andre tanker. Man skal ikke begynde at råbe og skrige og kalde dem navne. Det vil de bare vente på og bruge det imod jer.
De officielle myndigheder i Filippinerne er desværre ikke de skarpeste knive i skuffen, og mentaliteten er at når en person har en uniform har denne person MAGT! De stiller sig uforstående overfor at en udlænding ikke respekterer denne magt, men det kommer sig nok af, at vi betragter dem som public servants.

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
14-02-09, 17:00
hansj:

Jeg håber ikke, at du og din kone vil følge i din vens fodspor og lade være med at besøge din kones fædreland fremover, bare fordi I har haft en dårlig oplevelse med en sur mokke i immigrationen i lufthavnen.

Hvis jeg var gift med en udlænding og boede i hendes hjemland, så ville jeg godt nok være ked af det, hvis min kone mente, at vi aldrig skulle besøge Danmark mere, bare fordi vi havde haft en dårlig oplevelse med en pasbetjent i Kastrup Lufthavn.

Danmark er jo altså meget andet og mere end pasbetjentene i Kastrup Lufthavn, og da især for en person, som er født og opvokset i Danmark og måske stadig har familie i Danmark. Og ditto gælder naturligvis også for en filippiner den anden vej rundt.

Så prøv at glemme jeres dårlige oplevelse med det tåbelige kvindemenneske i lufthavnen, og forsøg at huske nogle af alle de gode og varme oplevelser med ganske almindelige mennesker, som I har haft på Filippinerne i stedet.

Og så har Jan meget ret i, at man kommer længst på Filippinerne ved at bevare sin værdighed. Det er et hierakisk samfund, så fremfor at begynde at skælde ud på en relativt lavtrangerende person, er det ALTID bedre høfligt men bestemt at bede om at komme til at tale med vedkommendes overordnede. Det gælder ikke bare offentlige myndigheder, men også hvis man er utilfreds med den behandling, man har fået af en privat virksomhed.

Hvad der har stukket den de immigrations officerer, som I og jeres venner havde problemer med, det aner jeg virkelig ikke. Men det kan jo være noget så simpelt som midsundelse over eller fordømmelse af, at en filippinsk kvinde har giftet sig med en udenlandsk mand. Ligesom nogle mennesker herhjemme måske ser skævt til danske kvinder, som har giftet sig med en neger.

Til gengæld har jeg efter snart 10 besøg i landet ALDRIG oplevet, at man på nogen som helst måde bliver behandlet dårligt, når man som enlig hvid turist eller hvidt par ankommer til immigrationen i Manila eller Cebu. Så det er i hvert fald ikke det, som er årsagen til, at der ikke kommer flere turister til landet. Faktisk er immigrationen i Manila efterhånden blevet så effektiv og ubureaukratisk, at man som regel er hurtigere ude af den lufthavn end man f.eks. er af Kastrup, hvor bagageudleveringen ofte tager 7 lange og 7 brede.

LarsKyhnau
14-02-09, 17:21
P.S. Som en tilføjelse kan problemerne også skyldes noget som simpelt som inkompetence hos filippineren og herefter eskalere p.g.a. danskerens manglende kendskab til eller respekt for filippinsk / asiatisk kultur.

Altså: Vedkommende immigrations officer kender ikke reglerne, men det ville gå ud over hans / hendes værdighed at indrømme, at dette er tilfældet. Hvis der står en hvid mand og med hård stemme siger "jamen det er ikke rigtigt, hvad du fortæller mig der", så går vedkommende fuldstændig i baglås.

Kunsten i den situation er at forsøge at få sin vilje / ret UDEN at modparten taber ansigt. Det er derfor vigtigt, at man ikke fra starten af gør det til en konfrontation, som nødvendigvis må have en taber.

I stedet bør man så blødt som muligt sige "Virkelig? Jamen sidst vi var her, der kunne jeg godt på et balikbayan, du kan selv se alle stemplerne her i mit pas, bla bla bla".

Er man heldig siger personen så "ok, one moment sir" og kontakter selv sin overordnede for at opklaret sagens rette sammenhæng. Hvorefter man får at vide, at "yes its ok, bla bla bla". Og herefter kan man så skilles med gensidige smil og høflighedserklæringer.

Er man uheldig vil officeren måske forsøge at redde sin ære ved at stikke en løgn:

"jamen der er kommet nye regler".

Og så bliver man så nødt til at sige:

"virkelig? Jamen så vil jeg gerne tale med chefen, så han kan forklare mig om disse nye regler".

Stadig ikke beskylde personen for at lyve eller påstå, at man ved bedre, men dog naturligvis heller ikke blot tage de falske påstande for gode varer.

Niels
16-02-09, 19:51
Jeg er meget enig i at det sjældent fører nogen vegne at hidse sig op. Jeg havde en lille situation med PAL. Jeg havde købt en billet på nettet og betalt med kreditkort. Så skiftede min bank mit kreditkort og jeg hylede jo bare det gamle ud. Nå ved check in skulle jeg så præsentere mit kreditkort, men det var ikke det samme nummer som stod på billetten. Uha uha, jeg måtte gå en tur til duty-manager. Vi besluttede på vej ind at holde os smilende og venlige, så langt det overhovedet kunne lade sig gøre. Så sagt, så gjort. Vi fik da også klaret sagen da jeg fik afgivet forklaring. Jeg blev dog ved udgang mindet om at huske at tage en kopi af mit gamle kreditkort næste gang. For og bagside. Ja, det var også rigtig fjollet af mig at glemme det :-)

I den forbindelse lige en advarsel. PNO's kæreste tog for kort tid siden fra Manila til Tacloban alene på en billet købt af ham. Han havde skam husket kopien af kreditkortet, men nu ville de gud hjælpe mig også have en kopi af side 1 i hans pas. Det havde hun ikke og måtte riste en god del tid hos duty-manager inden hun fik lov at tage med flyet.

Hvad den regel skal gøre godt for, er helt sort for mig. Billetten er jo købt og betalt.

Bedste hilsner

Niels

LarsKyhnau
16-02-09, 20:14
Hmm. De skal vel sikre, at billetten ikke er købt med et stjålent kreditkort? Deres online system kan åbenbart ikke finde ud af selv at checke, om kortet er spærret, og så forsøger de vel at sikre sig, at de får betaling, på denne måde?

Jeg ved det ikke, men gætter bare.

Niels
16-02-09, 21:09
Hej Lars

Jeg skal på ingen måde afvise din forklaring og jeg har slet ingen. PAL laver også den
Visa verify som varetages af PBS her i Danmark og det må vel være for at sikre at kortet
ikke er spærret.

De må også kunne se at billetten faktisk er betalt.

Jeg har ikke været udsat for det hos Cebu-Pacific, men de har vist faktisk den samme regel.

Lyder lidt mere som en dejlig lille bid bureaukrati, som man jo holder meget af på de kanter.
Ikke at vi ikke er ret talentfulde til den sport her i Danmark også :-)

Og dette sagt i en tråd om en der er forelsket i en au-pair pige :-) Sorry.

Bedste hilsner

Niels

whorist#1
16-02-09, 23:38
synd for Dennis at i highjacker hans indlæg hans spørgsmål var :

jeg er blevet forelsket i en pige som er i dk fra maila hun er au pair
hvad skal der til for blive gift i dk?

bank garanti?

skal hun ud af landet?

stopper hendes au pair?

hvad er rådet til mig?

dennis

nu er tråden endt med nogle helt andre ting såsom betaling med kreditkort ??????

k.o.m.

LarsKyhnau
17-02-09, 01:21
Dennis fik faktisk nogle ret udførlige svar i starten, men meldte ikke selv tilbage om noget som helst, og herefter skiftede tråden så ganske rigtigt emne.

Jeg skrev selv ½ A4 side til Dennis, og vil han have mere hjælp og rådgivning end det, ja så må han ærlig talt gøre sig den ulejlighed at svare.

Det var således Dennis egen passiviet og manglende feed-back, som gjorde, at denne tråd "kørte af sporet".

Måske har Dennis i de første svar fundet, hvad han havde brug for, måske har han helt glemt, at han overhovedet spurgte om noget her. Ærlig talt: Who cares? Det må være hans eget problem, når han ikke gider at melde tilbage på den respons, han får.

Samarjan
17-02-09, 06:51
Det er sødt at blive forelsket i en Au Pair, men nu havde den kære Dennis jo ikke oplyst nogle små ting som pigen alder, hans alder samt hvor længe de har kendt hinanden.
Det er jo før set, at en Dansker går hen og får ægteskab på hjernen, når han møder sådan en eksotisk størrelse, meeeen jeg kan nu godt råde til at lære hinanden lidt at kende (også udenfor sengen :D) før man kaster sig ud i den store sag, der hedder ægteskab.

opjm2105
17-02-09, 08:43
Jeg er helt enig med LarsKyhnau, og/men det er faktisk ærgeligt at de ikke gider at melde tilbage så man ikke får slutningen på folks oplevelser, eller det de fik ud af spørgsmålne, når man prøver at følge med i alle tråde. " man er jo nok lidt nysgerrig"

dennis
22-02-09, 14:42
Hejsa

Jeg har ligget syg i disse dage Derfor ikke haft mulighed for se herind :-(
Jeg er glad for jeres svar:-) Jeg er over 40 hun er 30 år :-)
vi tænker på rejse på ferie derned i år hvis hun får lov til holde ferie fra værts familie
Jeg kan se det kan blive svært for hende komme ind ? eller komme ud igen ? eller tager jeg fejl ?

Jeg er glad for i er så søde

Undskyld jeg ikke har fået svaret jer

Dennis

tap
22-02-09, 17:40
ja det kan godt blive et problem for hende at komme ud igen fra filippinerne da filippinske piger ikke må forlade filippinerne som aupairs,prøv at spørge hende om hvordan hun slap igennem immigration da hun rejste ud første gang,hun kender sikkert en der kender en der kender en

mvh tap

LarsKyhnau
22-02-09, 21:15
Dennis, du er tilgivet :)

God bedring og held og lykke med det hele!

Samarjan
23-02-09, 04:27
Nåda, nu har Lars forvandlet sig til en Katolsk præst! Kommer stillingen med skriftestol og det hele?
Er du sikker på det er nok at tilgive? Hvad med de 40 Ave Maria'er? :D

Denis,
Hvis din kæreste er 30 år, kører hun så ikke på sidste vers som Au Pair?
Hvis hun ikke har alt for lang tid tilbage af sin Au Pair kontrakt, kunne i jo planlægge rejsen, så i kunne gifte jer i Filippinerne!

LarsKyhnau
23-02-09, 07:57
Ja jeg synes også, hun lyder lidt slidt. 30 år? Det er sørma en høj alder for en filippiner. Måske skulle Dennis hellere tage ned til Filippinerne og finde sig to på 15 i stedet for en på 30 :D

Nej nej rolig marven99, jeg mener det ikke.

Det er tværtimod fint nok for Dennis, at hun er ude over den værste ungdom. Det giver alt andet lige et mere jævnbyrdigt forhold og mindre risiko for problemer med diverse former for umoden opførsel. Som man let kan løbe ind i, hvis man forelsker sig i en af de mange søde og kønne 17-18 årige piger i landet.

Samarjan
23-02-09, 10:05
Er den maksimale alder for en Au Pair ikke omkring 30 år?
Jeg er ikke sikker, da jeg ikke har været inde og tjekke det endnu, men jeg mener engang jeg har hørt noget lignende.

Vesti
23-02-09, 11:06
Nu syntes jeg i lyder som en hel masse ting, som i selv har undt i R.---- af, jeg syntes det er den, man bliver forelsket i der er sagen, om de er 18 eller 90 er vel ikke vores problem ?nogen kan lide moderen andre datteren og så er der de gridske der tager dem begge, men kære venner jeg syntes det er langt nede!! hjælp menesker hvor vi kan så de bliver glade.
Vesti.

Samarjan
23-02-09, 13:17
Hvad jeg mener med at spørge om hendes alder hænger sammen med, at jeg mener der er en aldersgrænse for hvor gammel man må være for at høre under Au Pair systemet.
Hvis det er tilfældet, og hun evt. er meget tæt på denne alder, ville det måske være nemmere at udskyde rejsen til Filippinerne og blive gift i Danmark og så søge F.S.
Der kan under alle omstændigheder blive problemer, hvis de rejser til Filippinerne, og hun gerne vil rejse tilbage igen som Au Pair p.g.a de lidt mærkelige Filippinske regler omkring Au Pairs.

Hilsen,
Jan

LarsKyhnau
23-02-09, 14:17
Nå man skal åbenbart passe på med at komme med vittigheder her. Vesti, jeg havde altså på ingen måde til hensigt at dømme nogen for noget som helst. Det var bare et måske malplaceret forsøg på at være lidt morsom.

Men jeg vil da gerne stå ved et generelt råd til voksne mænd, som forelsker sig i meget unge piger på Filippinerne, at overveje de problemer, som der kan komme ud af det, før de går videre med sagen og indgår ægteskab etc. Jeg har desværre set mange eksempler, hvor det ikke gik så godt, og det synes jeg faktisk er synd for begge parter.

Og da det nu - for at sige det, som det er - er så let at finde en partner på Filippinerne, så kan man måske lige så godt gøre sig den ulejlighed at finde en partner, hvor der er gode muligheder for et vellykket og stabilt forhold.

Kærligheden kan ikke styres, siger man, men den kan den jo altså godt lidt nogle gange. I stedet for at "gå" efter den 18-årige pige, som arbejder i resortets bar, kunne man måske f.eks. spørge den 23-årige eller 28-årige, som er ansat på rejsebureauet eller i banken, om hun var frisk på en date, og så forsøge at lære hende at kende for at se, om det måske var noget.

Manden er jo som regel "jægeren" og dermed bestemmer man jo også lidt selv, hvem man vil "jage".

Der er en del udenlandske mænd på Filippinerne, selv helt op i 60`erne, som absolut vil have piger på højest 20 år. Jeg må indrømme, at jeg synes, det er ret idiotisk. Jeg beklager, hvis det sårer nogens følelser, at jeg siger sådan, men det er min ærlige mening.

Er man virkelig forelsket i en bestemt pige, jamen så er det selvfølgelig noget helt andet, og så fordømmer jeg da absolut ikke nogen.

Jeg er ikke katolsk præst :D

Samarjan
24-02-09, 01:48
Lars, hvis du havde været Katolsk præst, ville jeg have overvejet at blive gift igen. Det kunne være hyggeligt......eller hyklerisk alt afhængig af humøret!
Du ville garanteret eller nyde og sidde der og lytte til alle de saftige detaljer fra folks liv :D
Jomfru Maria vedblev med at være jomfru fordi de vise mænd gik efter stjernen (vittighed)!
Forøvrigt Lars, så tror jeg du ville være blevet ekskommunikeret for længe siden, hvis du havde været Katolsk præst! Du lader ikke ligefrem til at være typen der render efter kordrenge! :D

Vesti
25-02-09, 10:28
Lars m.fl. ja det er da rigtigt alt det der, men du må jo regne med det er ikke alle der har hård hud både foran og bag på og jeg syntes det er dejligt hvis vi kan rådgive en masse menesker med den erfaring ,som vi hver især har fået, men du ved godt at tanker er toldfrie, men hvis de bliver ofentliggjort kan de måske skade mere end de gavner og det er jo ikke alle der har samme indfaldsvinkel til at blive forelsket i en ph,er så lad os nøjes med at anbefale at analysere svigermor ordentligt.
Ha en god dag Vesti.