Se fuld version : Lidt om flybilletter online
Hej med jer.
Jeg ved godt der er et par 'tråde' om området, men jeg vil godt lige give mine nylige erfaringer videre. Vi taler sidste weekend.
Med PAL er det business as usual. Man kan bruge et dansk visa kort. Priserne er næsten identiske med Cebu-Pacific. PAL dog altid nogle få peso dyrere. Man skal dog være opmærksom på at Cebu-Pacific har en 15 kilo baggage grænse ellers koster det ekstra.
PAL har så introduceret economy light og der gælder de samme regler. Altså 15 kilo.
Jeg har ikke været istand til at få en economy light billet, men med en traditionel economy er det 20 kilo baggage. Lang historie kort. Det koster næsten det samme, med mindre man rejser 'light'.
Med PAL skal man iøvrigt være opmærksom på at hvis du har betalt billetten, men ikke rejser med på turen, så skal din kæreste/kone/mand have en kopi af dit kreditkorts for og bagside og gud hjælpe mig også en kopi af side 1 af dit pas.
Det er lidt vigtigt, hvis dine kære f.eks rejser fra provinsen for at møde dig i Manila.
PAL håndhæver faktisk denne regel. Jeg tror Cebu-Pacific har den samme, men indtil nu har de ikke håndhævet den.
Det gælder iøvrigt også for dig selv, hvis du har fået skiftet dit kredit kort ud. Kopi af for og bagside af det kreditkort du købte billetten med.
Hos Cebu-Pacific kan man købe online med et dansk Mastercard, men stadigvæk ikke med et Visakort. Der er som sagt nogle muligheder for tilkøb af ekstra baggage vægt oveni de 15 kilo og man kan skam også betale ekstra for et bestemt sæde.
Så en lidt besynderlig oplevelse. Jeg havde købt en billet med Thai hos Killroy travel. Den var billig (4.832 kr CPH-Manila via Bangkok og retur) Perfekt billet med meget lidt ventetid i Bangkok.
Så skete der bare det at Thai aflyste en del aftenafgange fra Manila til Bangkok. Så om bookede man til dagen efter. Dette betyder 7 timers ventetid i Bangkok og en dag senere hjemme. Dette skete uden at informere mig. Så har du en billet med Thai i den nærmere fremtid, så check den lige grundigt.
Håber det giver lidt mening, men er jeg ikke klar i 'spyttet', så spørg.
Bedste hilsner
Niels
LarsKyhnau
23-02-09, 21:41
Hej Niels. Fin og nyttig gennemgang, og surt at du på den måde blev ombooket med Thai. Men som det har været fremme i en anden tråd, så er Thai tilsyneladende i store vanskeligheder, og det er jo nok derfor, at de aflyser afgange med så kort varsel.
Herhjemme er SAS som bekendt også ude i en stor krise og får tilført penge fra den danske, norske og svenske stat i form af ny aktiekapital. Men her klarer man det på den "nordiske" måde med at annoncere nedlæggelsen af ruter lang tid i forvejen.
At man kan købe billet online med mastercard hos CebuPacific må så være sket for ganske nylig Niels - Jeg kunne ikke købe online hos CebuPacific - hverken med visacard eller mastercard, da jeg købte billet den 29. november 08. Jeg kunne ganske rigtigt ikke bruge mit visacard, og benyttede så mit mastercard, hvilket jeg med succes har været ude før før. Mit mastercard blev declined, men ikke desto mindre hævede CebuPacific beløbet på min konto alligevel.
Min billet var således reserveret men ikke købt, (hvilket ikke engang var muligt med mit visacard!!)
Vel vidende, at CebuPacific havde modtaget pengene, det fremgik jo af mit kontoudtog, foretog jeg 3 forgæves opkald til CebuPacific, hvor jeg blev bedt om at vente uden at der iøvrigt skete mere.. Samtidig skrev jeg 3 mails på deres hjemmeside hvor jeg gjorde opmærksom på problemet...venter stadig på svar.
Dagen før afrejse fra Danmark (16.dec) fik jeg så min bank til at udfærdige et brev, hvori det fremgik, at banken havde overført beløbet til CebuPacific den 2.dec.08. Dette som bevis for, at CebuPacific havde modtaget betalingen for billetten, hvilket jeg, måske lidt naivt, troede var tilstrækkeligt til ikke at få problemer ved check inn i HongKong. - Deri tog jeg nu ganske fejl. Det viste sig nemlig, at CebuPacific i HongKong kun kunne konstatere, at billetten var bestilt men ikke betalt, og uagtet at jeg havde beviset fra min bank, måtte jeg betale for billetten een gang til.
Det har så efterfølgende kostet mange henvendelser til et CebuPacific kontor i både Manila og 3 forskellige i Cebu... så var der juletravlhed, så var der lukket indtil 5 januar.. osv osv..
inden beløbet blev tilbageført til min konto. I den forbindelse foreslog jeg, om det ikke var en god idé, at de skrev på deres hjemmeside, at der ikke kunne benyttes udenlandske creditcards.... det er nemlig ikke kun de danske creditcards der declines - det gælder alle udenlandske creditcards fik jeg oplyst. - Jeg kan konstatere, at de endnu ikke har oplyst det på deres hjemmeside... det ville nu ellers spare deres kunder for en masse bøvl....
Som en positiv oplevelse kan dog lige nævnes, at det for første gang har været muligt at få bagagen checked ind fra Cebu til HongKong direkte, selv om turen onfatter først en domestic og dernæst en international afgang...... Dejligt at det ikke er nødvendigt at checke ind 2 gange :):) - så den nye terminal i Manila har nu sine fordele.....
Niels,
Du må undskylde at jeg er uenig i en enkelt ting i dit indlæg.
Der er ikke noget flyselskab, der kan forlange en kopi også af bagsiden af dit kreditkort af den simple årsag, at dit CVV nummer på dit kreditkort så pludseligt ikke længere er hemmeligt. Jeg giver dem gerne (og har tit gjort det) en kopi af forsiden, men jeg vil bestemt ikke give dem en kopi af bagsiden, og hvis de insisterer ville jeg rapportere dem til de forskellige kreditselskaber.
Det er kun kortnummeret de har brug for samt en kopi af passet for at verificere navnet på kreditkortet.
Pas meget på med hvad i giver dem i Filippinerne. De har meget større problemer med berdrageri, end vi har i Danmark.
Hilsen,
Jan
LarsKyhnau
24-02-09, 07:54
nisler, det var da godt nok en utrolig historie med Cebu Pacific. Og det er da helt fantastisk, at de ikke i det mindste skriver på deres hjemmeside, at de beklager, men p.t. er der problemer med at bruge udenlandske kreditkort, de arbejder på at finde en løsning.
Og at det kan være så svært at få løst det problem, eller at det ikke bliver prioriteret højere, det fatter jeg overhovedet ikke. Det har jo stået på i ½ år eller mere nu, og må da koste dem en bunke omsætning.
Jeg har svært ved at huske, hvornår det sidst var muligt at købe en billet med Cebu Pacific online. Jeg kan heller ikke rigtig se, hvor fordelen skulle ligge i ikke at få bragt deres system i orden. De må miste en masse kunder (udlændinge) på denne historie.
Hej
Desværre Niels, du har en lille fejl. Netop den Jan nævner
Her er en kopi fra PAL's webside med de krav der stilles:
To avoid fraudulent transactions and to protect credit card owners, PAL reserves the right to require that the credit card used in purchasing the ticket(s) online be presented at the ticket collection point or upon check-in.
If the credit card owner is not part of the travelling party and is unable to present the credit card used, clear photocopies of front of the credit card and the valid PHOTO ID of the credit card owner may be required from the passenger(s) at the ticket collection point or at check-in. It shall be the responsibility of the credit card owner to ensure that the passenger(s) comply with this requirement; otherwise, the passenger(s) may be denied boarding.
The passenger(s) may be denied boarding for failure to comply with the foregoing requirement.
For check-in and immigration purposes, a valid PHOTO ID issued by the government or known corporations is required to enter the terminal.
Min kæreste havde store problemer i NAIA Terminal 2 i januar 09 da hun hun skulle hjem til Tacloban
Jeg viste godt det med kopi af kreditkortet men var ikke klar over at man krævede kopi af mit pas, så hun stod der med en betalt billet og en kopi af mit visakort. Det kostede en hel del tårer før man lod hende passere og komme hjem.
Det har jeg siden måtte høre en del for. :)
Hilsen
PNO
Med hensyn til Cebu Pacific har jeg ligesom Niels købt billet på mit Matercard.
Det var med rystende hænder jeg tog tog chancen efter flere tab og en bankindblanding
Det var utroligt nemt. Sædevalg der koster 100-200 peso og tilkøb af ekstra kilo bagage. Der var intet problem med at få udprintet E-Ticket.
Fordelen ved Mastercard er at der er tilbagebetilling hvis flyselskabet går ned. Se hvad der skete hos Sterling. Købere med Visa/Dankort fik intet retur, mens alle andre kortbrugere fik tabet refunderet.
Hilsen
PNO
Hej PNO og Jan.
Tak for denne korrektion.
Jeg synes det er fint at du nævner den historie med din kæreste, så man kan se at
de faktisk mener det alvorligt. Slet ikke en rar oplevelse for hende.
Bedste hilsner
Niels
Det kan skaffe mange problemer, hvis man står der uden de korrekte papirer. PNO's kæreste var heldig (eller måske bare smuk med tårer i øjnene), da det er meget forskelligt hvordan personalet reagerer på sådan en episode. Nogle er hårde som sten.
Hilsen,
Jan
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.