PDA

Se fuld version : Helt ung kærlighed

Katla
25-02-09, 18:01
Syntes lige I skulle have den her lille søde historie, selv om der egentlig ikke er nogen spørgsmål i forbindelse med den....endnu da.

Andre herinde er jo også faldet for en dejlig filippinsk au pair, hvilket er forståeligt nok, de er jo kønne de piger, men det her handler om min egen meget unge datter, som er blevet forelsket i en mandlig au pair og det må jo siges, at være lidt noget andet, da det som regel handler om en dansk fyr/mand og en filippinsk pige.

Vi har gennem flere år haft au pairs i familien, de sidste snart fire år, har det været au pairs fra filippinerne. Vores voksne datter og svigersøn ville på et tidspunkt også gerne have en au pair, så de fik lillebroderen til vores au pair herop. Jeg hentede ham ved ankomsten, sammen med vores egen au pair og vores yngste datter. Fra det øjeblik den unge mand steg ud af toget, med sit charmerende smil og sine dejlige brune øjne, forvandlede verden sig totalt for min datter.

Efter kort tid fik jeg en høflig forespørgsel fra den unge mand, om han måtte kurtiserer min datter. Jeg var mildest talt målløs, hvilken 20 årig dansk fyr ville måske spørge om det. Senere spurgte han, om jeg havde indvendinger imod, at de begyndte at komme sammen og om han måtte give hende en ring, som tegn på respekt for deres relationship.

De unge er blevet forlovet nu, hvordan det skal gå når han om 1½ år skal hjem igen ved jeg ikke, men det må vi tage til den tid, lige nu nyder vi at have liv i huset og det er selvfølgelig blevet endnu vigtigere for os, at lære mere om kulturen.

Synd, at man ikke kan sætte billeder ind her, så I kunne se hvor glade de unge er for hinanden. Hans venner derhjemme syntes han har fået jackpot og det kan man selvfølgelig godt sige, efter filippinske forhold, men han er så sød og kærlig mod vores datter, så vi syntes altså også, at hun har trukket en gevinst.

Vi rejser til Filippinerne til efteråret, i 2-3 måneder, for at besøge hans familie, opleve kulturen og se lidt af landet. Det glæder vi os meget til, min datter, kæresten og jeg.

Niels
25-02-09, 19:42
Hej Katla.

I sandhed en sød historie og jeg kan kun ønske de unge mennesker al muligt held og lykke.

Jeg blev i sandhed også en bønne overrasket, da kæresten og jeg begyndte at tale lidt om ægteskab og fik at vide at det kunne jeg godt glemme, indtil jeg havde anholdt om hendes hånd hos hendes mor. Jeg fik et ja og jeg spurgte faktisk moderen først.

Der er vist mange herinde der har prøvet det.

Umiddelbart virker det jo meget gammeldags, men med filippinske familiebånd in mente, så giver det jo meget god mening. Jeg følte mig godt tilpas over det.

Tak for jeres historie.

Niels

LarsKyhnau
25-02-09, 19:50
Ja du har fået en katolsk "svigersøn" i familien, og i den kultur gør man stadig tingene på den gode gammeldags måde. Unge har respekt for de ældre, og unge mænd respekterer kvinder snarere end at betragte dem som nogen, der skal "lægges ned" en fredag aften i byen. Det er jo værdier, som helt er gået i glemmebogen her i Danmark, men faktisk er det slet ikke så tosset endda!

Der er også nogle grimme bagsider af medaljen, men glæd dig nu i stedet over den positive forside og til at besøge et land, som på mange måder er helt sit eget.

Du kan lægge fotos ind på søstersitet filippinernefoto, som der vist er et link til på forsiden.

Katla
25-02-09, 23:28
Jeg er bestemt enig i, at måden min yngste svigersøn opfører sig på, er langt at foretrække, frem for de fleste unge danskeres. Jeg vil dog gerne høre om bagsiden af medaljen også, da jeg er helt klar over, at alt ikke er lutter lykke og idyl, når to så forskellige kulturer mødes.

Jeg ved dog allerede, at der er mange ting i den filippinske kultur, som har stor værdi, ting vi med fordel kunne tage til os herhjemme. Min datter, trives utrolig godt blandt sine filippinske venner, som hun foretrækker frem for de danske.

Har kigget på fotosiden og den er vist mest beregnet til feriefotos, ikke private billeder, så det vil jeg undlade.

Samarjan
26-02-09, 01:42
De fleste Filippinere jeg kender, foretrækker jeg såmænd også i forhold til Danskere, men det er nu nok mere fordi de har en tendens til at være meget mere hjælpsomme. Den almindelige Dansker er jo som regel en fortravlet stakkel, der har travlt med at betale alle regninger samt udfylde sin selvangivelse :D
Din datter skal bare nyde den opmærksomhed og kærlighed til fulde.
De fleste mandlige Filippinere er ret galante i forhold til Danske mænd, især hvis de kommer fra en traditionel familie.
Den bagside af medaljen Lars hentyder til, er ikke nødvendigvis noget din datter vil opleve.
Det Filippinske samfund er i bund og grund et macho domineret samfund. Mange Filippinske mænd anser det som værende meget normalt at have en elskerinde eller to hvis han er forholdsvis velhavende, veluddannet, kendt etc. Det er forbundet med høj status blandt Filippinske mænd.
Det behøver dog ikke være tilfældet i dette tilfælde, da den unge Filippinske mand jo har en Dansk kæreste, der i sig selv hjemme i Filippinerne ville hæve hans status ganske betydeligt.
Den eneste bagside af medaljen jeg umiddelbart kan tænke på, ville være en evt forskel i uddannelse mellem din datter og måske kommende svigersøn. Da Filippinerne er et typisk macho samfund, er det normalt velset at manden er personen der tjener pengene (selvom det i mange tilfælde i dag faktisk er kvinderne).
Jeg ville dog ikke bekymre mig, hvis jeg var dig. Alene det at han kom til dig og spurgte om han måtte kurtisere din datter, siger en hel del om den unge mands karakter.

Hilsen,
Jan

Katla
26-02-09, 14:41
Hej Jan! Tak skal du have, det er altid rart med lidt info om kulturen. Den unge mand er utrolig venlig, hjælpsom og kærlig, så jeg tror bestemt min datter nyder det.

Jeg har lagt mærke til, når vi er ude, at de unge filippinske mænd er meget flirtende, de kan simpelthen ikke lade være, men deres filippinske kærester kan være, endog MEGET jaloux. Det er lidt sjovt at være iagttager.

Min datter er ikke særlig jaloux anlagt, men hun er dansk opdraget, så hun finder sig ikke i sidespring. Til gengæld er kæresten temmelig jaloux, men det har han nu ingen grund til at være, da hun er helt væk i ham.

Jeg tror det bliver ret spændende for os, at kommet til filippinerne, jeg glæder mig i hvert fald til at se og opleve landet og kulturen. Min datter glæder sig vist mest til diskotekerne og nattelivet :o)