Se fuld version : Airport Transit
Sidder lige med visa ansøgningen foran mig, og så kommer der pludselig et spørgsmål omkring type af visa frem.
I og for sig ikke så svært måske; blot checkmark Long Stay.
Men så slår det mig, at konen rejser fra Manila til Hong Kong, fra Hong Kong til London eller Zürich og derfra til København.
Skal hun have Airport Transit visa også??
Der sker jo transit i Hong Kong og London, hvor hun skifter fly - dog uden at egentlig forlade lufthavnen.
Nej det skal hun ikke.
Jeg ved egentligt ikke præcist hvad det der transit felt er til, men regner med at det er hvis man skal bruge et transit visum i schengen. (mellemlander i cph og har en dag inden man fortsætter til moskva eller lign.)
mvh
lige netop storbritannien og schweiz er ikke schengen lande og man vil skulle have et transit visa hvis man opholder sig længere end en vis periode i lufthavnen indtil ens næste fly
ved ikke lige pt hvad tiderne er nu men for nogle år siden var det 24 eller 48 timer for storbritannien
mvh tap
LarsKyhnau
13-03-09, 15:26
Nej man skal aldrig have et visum for at være transit i en lufthavn, så længe der blot er tale om et skift mellem 2 fly, der indgår i den samme rejse (billet).
Det er netop for at undgå udstedelsen af sådanne transitvisa, at alle internationale lufthavne har et transitområde, d.v.s. at man kan gå fra ankomstgaten til afgangsgaten uden at skulle ud af lufthavnen.
Et transitvisum kræves kun, hvis man i et visumpligtigt land ønsker at forlade lufthavnen, så man kan tilbringe ventetiden på det næste fly et andet sted. Og det vil man jo i sagens natur ønske, hvis der f.eks. er 24 timer til det næste fly. Men det er der aldrig i praksis, når man rejser på en samlet billet, eller i hvert fald er det så en helt usædvanlig dårlig billet, man har fundet.
Hvis et fly bliver aflyst, således at passagerne bliver nødt til at overnatte i et land, som de ikke har visum til, så er den gængse procedure, at disse passagerer får udstedt et kortvarigt transitvisum i lufthavnen, så de lovligt kan tage hen til det hotel, som flyselskabet har valgt at indlogere de strandede passagerer på.
Det var jeg selv vidne til for nylig i Amsterdam, hvor det fly til Shanghai, som jeg skulle med, blev aflyst. Der var helt naturligt en del af de passagerer, som skulle med det fly, som ikke havde et gyldigt visum til Holland (Schengen), fordi de var ankommet med fly fra lande udenfor Schengenområdet.
Men det blev uden de store falbalader ordnet i lufthavnen, så også de passagerer kunne få lov til at overnatte på et hotel sammen med alle os andre i stedet for at skulle hele natten på en sofa i lufthavnens transitområde.
Endelig lidt klar besked :) Takker mange gange.
Prøvede at maile den filippinske ambassade i Norge samt den norske ambassade på Filippinerne, for at høre om de havde nogen erfaring med det, men som de fleste nok allerede har gættet, så er min indboks ikke specielt overfyldt med svar fra nogen af dem.
Nå, men så er det jo bare at få den printet ud og få sendt til hende i en fart :-)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.