PDA

Se fuld version : Gaver til familien...gode råd modtages

Katla
14-04-09, 11:49
Vi skal til Philippinerne for første gang og skal møde min datters svigerforældre, samt resten af den store familie og vennerne. Hvad medbringer man af gaver og hvad skal vi passe på? Hvor går grænsen, giver man til alle? Der er en stor skare af tanter, onkler, fætre, kusiner og deres børn i alle aldre.

Vi skal også holde jul dernede og jeg har selvfølgelig planlagt at give julemaden, måske en helstegt pattegris eller to og hvad de ellers gerne vil have, men hvad gør man med gaver i julen?

Der har allerede været forsigtige hentydninger til, at børnene (der er syv, hvoraf datterens kæreste er den yngste) jo mangler at betale 60.000 på forældrenes hus, at søsteren har brug for en barnevogn og at der er mangler ved huset, som de gerne vil have udbedret. Jaja, det er jo forståeligt, men jeg er lidt bekymret, for jeg er en blød sjæl med et stramt budget for en lang ferie.

Det skal lige siges, at min datter "kun" er forlovet med kæresten og der går mange år, før de kan gifte sig, de er begge helt unge endnu, så meget kan jo ske i mellemtiden.

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer med mit "problem".

Mvh Katla

Kim P. Nyberg
14-04-09, 23:52
Taler vi om 60.000 kroner eller 60.000 peso? Der er nemlig i runde tal 54.000 kroner i forskel.

Alt er billigt på Filippinerne, når du sammenligner med danske priser. Og de tjener ikke mange penge derude. Du skal derfor primært passe på med at gå med for store beløb i kontanter - efter filippinsk målestok.

Tag bare nogle gaver med til dem. De er helt vilde med bl.a. dansk chokolade. Det har dog en tendens til at smelte i varmen. De har i det hele taget en sød tand derude, så noget mundgodt a la vingummi, sød lakrids, bolsjer og chips vil være udmærket. Det kan også være en eller anden form for souvenir.

Du må være forberedt på, at hele nabolaget kommer for at hilse inden din første dag derude er omme. Rygterne løber ofte hurtigere end en steppebrand. Og det skal ikke forstås negativt. Når du skriver, at du har et stramt budget, vil jeg foreslå, at du holder dig til mindre gaver til pigens forældre og hendes søskende. En god gestus kunne alternativt være, at du gav et bidrag til huset.

Fordi landet er fattigt, har mange filippinere også den lidt naive opfattelse, at vi vesterlændinge vælter os i tusindkronesedler i husholdningsbudgettet. At der ikke er bund i fattigfolk, som vi siger. Det kan derfor være nødvendigt, at du tager den lidt stramme maske på engang imellem og understrege, at der også er bund i din økonomi. Lige som der er i deres.

Du vil opleve en helt utrolig gæstfrihed derude. De har en familiestruktur, hvor man roligt kan sige at de kommer hinanden ved. Der er stort set altid gæster, for man vader bare ind hos hinanden til en sludder og en kop vand og en riskage til at skylle efter med. Det er også meget almindeligt, at man går på restaurant og spiser. På Mindanao, hvor min kone kommer fra, kunne vi for eksempel gå ind i en bistro i et supermarked og spise os mætte begge to for en samlet dansk 10'er. Og man kunne købe en hel friskstegt kylling for 100 peso.

Nu ved jeg ikke om du skal være indlogeret hos pigens forældre eller hvor du skal bo derude. Men overordnet set (gælder særligt nede sydpå) bør du ikke gå alene rundt. Og hvis nogen banker på døren, så lad nogle lokale som du har tillid til åbne den. Du ved ikke hvem der står på den anden side.

Er du ude at handle, så læg aldrig penge på disken. Giv dem i stedet direkte i hånden på ekspedienten og forlang eventuelle byttepenge retur på samme måde. Som vesterlænding er man en magnet på folk, der vil stjæle penge.

Samarjan
15-04-09, 10:47
En simpel ting de også sætter pris på herude er nogle postkort fra Danmark f.eks af Tivoli, Amalienborg, Christiansborg, Garden o.s.v. Det giver dem en ide om det land, du kommer fra.
Hvis i skal ud i provinsen er det slet ikke sikkert, de forstår Engelsk, så overlad bare bare det til din "svigersøn". Du kan også bruge ham til at købe de forskellige ting lokalt.
Sørg for at have et lille rejseapotek med dig før du rejser. Jeg kan anbefale at du medbringer Kodimagnyl (hvis din mave kan tåle dem). Hvis du ikke kan tåle Kodimagnyl, så kan du lige så godt købe Tylenol eller Panadol i Filippinerne, men køb kun hos Watson, Mercury eller Manson Drugs. Lad være med at købe medicin lokalt fra en gade butik.
Det var de smertestillende.
Det er også en god ide at have en pakke Imodium eller to i toilet tasken. Man kan nemt få meget tynd mave og selvom Imodium ikke helbreder problemet, kan det putte en prop i, indtil man kan blive undersøgt (hvis det sker, drik rigeligt med vand).
Hvis du ikke er vant til varmen eller den høje luftfugtighed, skal du bevæge dig langsomt og drikke rigeligt med væske. Hvis du ikke drikker nok væske, kan du hurtig få hovedpine. Du skal mindst kunne tisse 2-3 gange om dagen.
Hvis du kan overtale dig læge til det, så få ham til at give dig en recept på et multispektrum Pencillin som f.eks Imadrax 1000 mg. Køb dem i Danmark. I filippinerne kan du normalt kun få 500 mg og hvis du skal slå en infektion ned i en fart, skal den helst have en ordenlig en på bøtten fra starten.
Hvis du får et åbent sår og især på skinnebenet, skal du sørge for at holde det rent og helst tørt, ellers kan det udvikle sig meget hurtigt til noget grimt.
Ellers skal du bare nyde det, og hvis du kan få adgang til Internettet nu og da, må du hjertens gerne fortælle om dine oplevelser. Hvis du pludselig står med håret i postkassen, kan du også henvende dig her. De fleste af os vil nok prøve at hjælpe og råde, hvis vi kan.

God tur,
Jan

opjm2105
15-04-09, 14:51
Ja Katla det er altid et stort problem hvad man skal give og for hvor meget og til hvem, en ting er sikkert, du skal sætte dig en grænse for hvor meget du vil give ellers ryger hele dit rejsebuget, du kan for eks. købe en del billige læbestifter herjemmefra de falder altid i god jord hos pigerne, hvis du så også køber et par kasser øl når i kommer samt fortæller at i betaler pattegrisen til jul, så må det være nok, for der er ingen bund hvis du først begynder at dele ud, og hvad de skal ha bygget eller mangler at betale, det er da ikke dit problem som gæst i huset.
Nu må du heller ikke tro at det er den rene forbryderrede derude, hvis du bruger din sunde fornuft og ikke fører dig frem som en verdensmester sker der som regel ikke noget.
Med hensyn til drikkevand køb altid flasker der er nye og uoplukkede se efter om de er ubrudte eller kog vandet og stil det i køleskab, er selv kommet der i over 25år og har aldrig haft problemer med maven, sådant noget som svimmingpool har jeg også mistanke om kan give maveproblemer.

Katla
15-04-09, 16:03
Til Kim: Det er "kun" 60.000 peso der er tale om, men det er ikke et beløb jeg har ekstra og jeg er nok heller ikke indstillet på som svigermor, at gå så dybt ind i familiens økonomi lige fra starten. Det er ikke en piges familie der er tale om her, men en ung mands, JEG er mor til pigen, som er dansk, min datter er forlovet med en ung Philippinsk fyr, som er au pair her i Danmark hihi....ja det er ikke helt som det plejer at være.

Jeg tror jeg foretrækker, at leje en lejlighed eller noget andet, hvor vi kan være os selv ind imellem og vi skal naturligvis heller ikke blive i Makati i flere uger, men rundt og se lidt mere.

Til Jan og opjm: Tak for de gode råd om håndkøbsmedicin, vand m.m. jeg er sikker på det er guld værd at vide noget om på forhånd. Har tænkt mig at medbringe eller købe en bærbar, så vi kan have lidt kontakt hjemtil, så I skal nok få en linie eller to fra mig når vi når så langt. Jeg er sikker på det bliver en kanon oplevelse for en gammel svigermor som mig :o)
Mvh Katla

Samarjan
16-04-09, 02:46
Katla,
Hvis du kommer til at bo et sted med airconditioning, så prøv over nogle dage at øg temperaturen til 25-26 grader og lad din krop langsomt vænne sig til at sove i varmere og varmere temperatur. Grunden er at man kan redde sig en virkelig dårlig mave og såmænd også en forkølelse, hvis man bruger for meget airconditioning.
I starten skal du nok være forsigtig med at spise sådan noget som Kilawin (Kinilau) lokalt, da det er marineret fisk. Afhængig af hvor omstændigt de har lavet det, kan det være en nydelse, men det kan også give dig en dårlig oplevelse. 99% af tiden er det dog en fantastisk ret.
Hvis i er i Makati og du vil prøve noget specielt, kan i tage til Greenbelt 3 og prøve at besøge The Chokolate Bar (Max Brenner). Hvis i kan lide kakao i alle varianter, er det lidt af en oplevelse, selvom det ikke er specielt Filippinsk.
Når i alligevel er i Makati, så prøv om i ikke kan arrangere en tur til Tagaytay. Hvis det bliver for varmt i Makati, er det et dejligt sted (kan være ret køligt).
Hvis du vil prøve noget typisk Filippinsk skal du prøve at spise grøn mango med salt og fermenteret reje paste (det kræver lidt tilvænning men vinder ved nærmere bekendtskab).
Bare vent til du får traditionel Lechon Baboy (stegt pattegris). Det er skøøøøønt!

Hilsen,
Jan