Se fuld version : personfradrag?
nogen der ved helt præcist om man stadig kan få sin kones personfradrag selvom hun ikke har fået opholdstilladelse/cpr-nummer endnu ? ( "konen" er i Danmark)
mvh tap
Johnny0665
28-04-09, 11:02
Det kan du ikke. Din kone, kan ikke blive registreret i skattesystemet uden CPR-nr.
Her i DK kan man INTET uden CPR-nr. Vi kunne ikke engang åbne en bankkonto i min kones navn, før hun var registreret i det danske system.
Når hun får sit CPR-nr. har i så til gengæld ret til hendes fradrag, fra den dato hun kom til landet. Altså med tilbagevirkende kraft. :)
Kim P. Nyberg
28-04-09, 15:29
Er uenig med Johnny i dette. I skattesystemet vil ægtefællen blive oprettet med fødselsdato og de sidste fire vil bare være XXXX indtil der forelægger et rigtigt CPR-nr. Hun vil blive oprettet med dig som ægtefælle, så du fra dag 1 kan "overtage" hendes bundfradrag. Anyway, der er en forældelsesfrist på fem år, så der sker som sådan ikke noget ved at lade det ligge lidt tid, med mindre læderet hyler.
Det er selvfølgelig gældende fra samme sekund hun sætter benene på dansk jord.
Hvornår du så kan begynde at bruge fradraget reelt afhænger af om hun må arbejde nu. Er opholdstilladelsen ikke dukket op endnu, må hun vist ikke arbejde.
Skattereglerne siger, at begge ægtepar skal være fuld skattepligtige, før fradraget må overføres og tages i reel brug af den anden ægtefælde.
Som Kim P. nævner, så er det lige gyldigt med CPR nummeret. Arbejdsgiveren bruger bare fødselsdato, navn og adresse til oplysning til skattevæsenet.
Kim P. Nyberg
29-04-09, 04:33
En lille rettelse til Sysop:
Idet spørgsmålet handler om, hvorvidt man stadig kan udnytte ægtefællens bundfradrag, selv om der ikke ligger OT eller cpr endnu, så har det ikke noget med arbejdsgiveren at gøre. For som du selv skriver, må man ikke arbejde, hvis man kun er her på turistvisum.
tap (og alle andre i samme båd) kan i princippet tage direkte fra flyveren til det lokale skattecenter for at registrerer ægtefællen skattemæssigt efter kildeskatteloven. Pengene kommer dog ikke til "udbetaling" før ægtefællen har fået OT. Hvornår CPR reelt tildeles er i den henseende irrelevant, for personen er allerede registreret i Skat's system. Når OT er kommet, kan man få både egen og ægtefællens bundfradrag "udbetalt" (i form af ændret forskudsregistrering/skattekort) - forudsat ægtefællen ikke selv har noget arbejde. I samme sekund ægtefællen har arbejde, må du ikke længere udnytte hendes bundfradrag (i hvert fald hvad Skat har fortalt mig).
Johnny0665
29-04-09, 08:02
Hej
Det er vist meget forskelligt hvad skat siger og gør. Tror det kommer meget an på hvem man er heldig at komme til at tale med hos skat.
Jeg fik overført konens fradrag, efter hun var registreret i folkeregistret. De ændrede mit skattekort, så jeg fik hele det års fradrag løbene over de sidste mdr. det år. Andre DK-Phil ægtepar, jeg har talt med, har det ikke været muligt for. De har fået at vide, de først kunne få konens fradrag udbetalt det flg. år.
Under alle omstændigheder, er jeg meget nysgerrig efter at høre om det lykkes for dig Tap.
Efter forespørgsel hos skattemyndighederne ( Skattecenter Næstved), så er reglerne følgende:
Personfradrag gælder fra den dag hvor fysisk indrejse er i Danmark, men det kan først udnyttes fra der er tildelt personnummer, d.v.s fra den dag hvor opholds og arbejdstilladelse er tildelt.
Rent praktisk, så skal der indgives en ændring til forskudsopgørelsen umiddelbart efter opholdstilladelsen tildeles, og konens personfradrag vil blive fordelt ligeligt pr. md. i resten af skatteåret med værdien fra ankomsten til Danmark. Det er dog et krav, at ankomstidspunktet kan bevises, event. ved stempling af hendes pas
Hmm.... må give Johnny ret i, at det er vist meget forskelligt hvad skat gør og siger.
I.h.t. deres hjemmeside kan man snildt benytte en ægtefælles fradrag uden de har et cpr nummer.
------- http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1739756&vId=202399 ----------
Ægteskabelig status
Hvis du ønsker fradrag som gift person, skal du give nogle oplysninger om din ægtefælle. Hvis din ægtefælle ikke har et dansk personnummer, skal du oplyse fødselsdatoen, ex. 26. September 1976 skrives sådan: 26091976
--------------------------------------------------------------------------
Johnny0665
01-05-09, 07:50
Hej
Da vi arbejdede på at få min kone hertil og jeg startede med at læse i forummet her. Da læste jeg også en meget i ægteskabudengrænser. Nogen gik det glat for, mens andre måtte igennem et stort bureaukratisk maskineri. Lov og regler eller ej.
Vi forsøgte ikke at få min kones fradrag før hun havde CPR.nr. selvom det tog meget lang tid. (Fordi det faldt lige inden en sommerferie) tror det tog et par mdr. efter vi havde fået ophold.
Da vi endelig fik det, var vi heldige at det var en person hos skat, som havde styr over regler osv.
Et DK/phil par vi kender har en anden histore. Han forsøgte at få overført sin kones fradrag adskillige gange, det første år. Det lykkedes aldrig. Samme svar hver gang. Du får dem tilbage næste år.
Da min kone fik arbejde, skulle hun så bruge et skattekort. Da vi ikke vidste om det blev fast arbejde osv. blev vi enige om at jeg skulle beholde begge vores fradrag. Hos skat sagde de at jeg ikke kunne beholde hendes fradrag, når hun skulle arbejde. Det fastholdt de første 3-4 prs. selvom jeg kender adskillige som gør det på den måde.
Jeg brugte simpelthen samme princip, som da jeg var kunde hos TDC. Jeg blev ved med at ringe, til jeg kom i kontakt med en person, som havde pæren iorden ville hjælpe.
Da det lykkedes i 4. forsøg, må det jo så blive ca. 25 % der har det hos SKAT. :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.