PDA

Se fuld version : Taxi regning i Manila

Samarjan
29-04-09, 07:09
Jeg har til min store overraskelse i dag læst, at alle taxi selskaber nu skal indordne sig under en kendelse fra den Filippinske Højesteret om at kvitteringer nu skal udstedes til passagerer.
Loven skulle faktisk have trådt i kraft i Januar sidste år, men diverse taxi selskaber lagde sag an for at få loven kendt ugyldig. Den sag er nu blevet skudt i sænk, så nu diskuterer de i stedet, hvad en kvittering egentlig skal indeholde af oplysninger.

I bedste Filippinske stil kunne jeg forestille mig en kvittering med oplysningerne:

Route: FROM HERE TO THERE

Amount: 97 Peso, 25 Centavo

Other (wear on interior Sir........I still have family Sir): 250 Peso

Jeg glæder mig allerede til at køre taxi i manila igen ha-ha!

Hilsen,
Jan

Johnny0665
29-04-09, 10:02
:) De kunne godt ha udvidet loven til at taxachaufførerne skulle være forpligtiget til altid at have byttepenge. Måske også en lov imod standardspørgsmålet, når man skal betale: The rest for me???
Sidst mine forældre kom til Manila, måtte min gamle mor ud at rende for at veksle 1000 pesos. :)

Samarjan
29-04-09, 10:49
Johnny,
Jeg er sikker på, at den flinke chaffør sagtens kunne have vekslet, så hvis din gamle mors tur have kostet 125 Peso kunne han nok have givet hende 75 Peso tilbage og beholdt resten som kompensation for slid på sæderne :D

Hilsen,
Jan

norhil
29-04-09, 12:01
hehehe, gør some jeg gør ! jeg får altid min kæreste til at betal taxi eller jeep , så er der aldrig nogen problemer, men der er i cebu, ved ikke noget om manila.

mvh norhil.

marven99
29-04-09, 15:26
Til dem som ikek har koner, køb en før i tager en taxa!

Adamite
30-04-09, 11:17
Tror ikke det vil gøre den store forskel =)

Har haft en del oplevelser med taxa chaufførerne i Manila. Selv om det er påkrævet at de slår taxa-meteret til, sker der stort set aldrig (der findes selvfølgelig enkelte undtagelser). I de fleste tilfælde beder man dem om at slå det til, hvorefter halvdelen af dem gør det og den anden halvdel:

* Giver dig en fast pris til destinationen
* Lader som om han ikke hører dig
* Lader som om han ikke forstår dig
* Begynder at argumentere for hvorfor han ikke skal (eksempelvis at priserne er for lave)
* Forsøger at skifte emne, ved at stille dig spørgsmål

Hvis de kører videre og nægter at slå den til, plejer jeg at få dem til at stoppe på den ene eller den anden måde. Først ved at spørge og senere ved at åbne døren og begynde at træde ud, imens den kører (har aldrig oplevet at de ikke stopper, når man kommer dertil). Hvis man kører til en bygning med security-guards (gerne med en stor fed pumpgun på maven), plejer det også at løse problemet når de åbner døren for dig =)

Der ud over er der de mere "kriminelle", som har fået pillet ved taxa-meteret, så den tæller hurtigere. Oplevede éen, der gik ~5 gange hurtigere end normalt. Selv om de er plomberet, kan det åbenbart lade sig gøre.

Panserhansen
02-05-09, 13:32
Er det virkelig like ille i Manila ennå, og gjelder det hele Manila eller kun Makati? Jeg husker for ca 10 år siden i Makati - da var vi heldige om vi betalte kun dobbel pris.

Denne gang har vi tatt drosje noen ganger i Manila, og de har alltid kjørt på taxameter. Vi bodde riktignok ved Roxas Boulevard denne gang. Når vi ankom terminal 3 fra HK var det tre forskjellige drosjekøer - dyr, litt dyrere og vanlig. Men det kom nesten ingen drosjer. Så kikket vi opp på veien, andre siden av parkeringsplassen - og der var det flere drosjer i kø. Vi spaserte over og fikk drosje med en gang.

Her i Cebu er jeg svært fornøyd med drosjene. Kanskje ikke selve bilene - for noen av de burde vært kassert for lenge siden, men vi blir så og si aldri forsøkt lurt. For et par dager siden var unntaket, da jeg skulle følge faren min til flyplassen. Sjåføren ville ha dobbel pris, jeg spurte om han nektet å ta oss med til taxameter - og da ga han seg.

Det er ikke pengene som er det store, men jeg liker ikke at dette skal aksepteres. Da vil flere benytte seg av det. Om vi skal en lang tur kun en vei, betaler jeg ekstra om det er et sted hvor sjåføren ikke får tur tilbake.

Mvh Lars

LarsKyhnau
02-05-09, 18:23
Der ud over er der de mere "kriminelle", som har fået pillet ved taxa-meteret, så den tæller hurtigere. Oplevede éen, der gik ~5 gange hurtigere end normalt. Selv om de er plomberet, kan det åbenbart lade sig gøre.

Ja det oplevede jeg også sidste gang jeg ankom til NAIA og skulle bruge en taxi ind til byen. Jeg begyndte at gå ud af lufthavnen, da jeg ikke lige umiddelbart kunne finde den officielle taxistand, men inden længe kom der naturligvis vogne fordi og stoppede.

Den første forsøgte at bilde mig ind, at han var en "lufthavnstaxi" og derfor skulle køre efter en fast pris på godt 500 peso for en tur, som var under 5 km. lang. Den næste "glemte" at slå taxameteret til, og da jeg bad ham om det, nævnte han så en pris på 300 peso.

Jeg bad ham så om at stoppe og gjorde det samtidig klart, at jeg ikke havde tænkt mig at betale mere end den officielle rate. Så slog han taximeteret til, men til min store overraskelse kunne jeg se, at det tikkede med en rate, som klart lå over den officielle.

Så da vi få minutter senere nåede frem til destinationen, da var prisen alligevel løbet op i næsten 300 peso. Og så må man jo bare give op og erkende, at man har tabt :)

Hvis man som fastboende i Manila kommer ud for noget tilsvarende, kunne man dog måske med fordel overveje at tage vognens nummer og så herefter melde fyren til politiet. Man får naturligvis ikke sine penge tilbage, men med lidt held kan man måske være medvirkende til, at han bliver knaldet, så andre kunder ikke bliver udsat for det samme.

cax
28-05-09, 11:46
Tror ikke det vil gøre den store forskel =)

Har haft en del oplevelser med taxa chaufførerne i Manila. Selv om det er påkrævet at de slår taxa-meteret til, sker der stort set aldrig (der findes selvfølgelig enkelte undtagelser). I de fleste tilfælde beder man dem om at slå det til, hvorefter halvdelen af dem gør det og den anden halvdel:

* Giver dig en fast pris til destinationen
* Lader som om han ikke hører dig
* Lader som om han ikke forstår dig
* Begynder at argumentere for hvorfor han ikke skal (eksempelvis at priserne er for lave)
* Forsøger at skifte emne, ved at stille dig spørgsmål

Hvis de kører videre og nægter at slå den til, plejer jeg at få dem til at stoppe på den ene eller den anden måde. Først ved at spørge og senere ved at åbne døren og begynde at træde ud, imens den kører (har aldrig oplevet at de ikke stopper, når man kommer dertil). Hvis man kører til en bygning med security-guards (gerne med en stor fed pumpgun på maven), plejer det også at løse problemet når de åbner døren for dig =)

Det der med taxameteret plejer faktisk at hjälpe når man lader ham köre et par hundrede meter inden at man opdager det - også pänt gör ham opmärksom på at han vist har glemt noget. Så kommer han med 1000 undskyldninger for ikke at sätte det til (og körer fortsat imens det ikke tikker) - og når hans taleström er färdig så slår jeg over i et mget harskt tonefald og siger "Det er ulovligt at köre uden taxameter, hvis ikke du slår det til NU så får du hverken penge eller tips" - så plejer han at böje sig. Den har indtil nu virket for mig hver gang.

Det med byttepenge er derimod skide irriterende. Det eneste sted hvor jeg aldrig har haft byttepenge problemer er Cebu City...Manila er umulig på det punkt.