PDA

Se fuld version : pas til nyfødt på filipinerne

REY_BOHOL
05-08-09, 09:20
Hejsa.

Nogen der ved noget reglerne for udstedelse af pas til nyfødt på filipinerne ?

Hvor lang tid skal man påregne for at få et filipinsk pas til en nyfødt ? Jeg går ikke udfra at man må skives ind i moderens pas. ?

Nu hvor US har været 6 måneder om at sende et "kender du disse personer" brev til mig i dk vdr. vores ansøgning om tourist visum så har min kæreste valgt at føde på filipinerne og ikke I sverige som planlagt. Det betyder at jeg nu skal have arrangeret et PAS til en nyfødt hurtigst muligt. Please help.

Et andet alternativ kunne være at blive gift på filipinerne, og så få dansk pas til ungerne. Hvor lang tid tager dette ?

Hvilke dokumenter skal man bruge ? En dåbsattest fra filipinerne tager vel 6 måneder før den kan være certificeret i manila ?

mange spørgsmål. Håber på nogen svar !

--

Og kan nu officielt sige at jeg er færdig med Danmark. For good. Ikke flere skattekroner fra mig af. Det her land er mere korrupt end LTO i south cotabato - mindanao. I hvert fald hvis man skal have med US. at gøre.

LarsKyhnau
05-08-09, 11:24
Nej børn kan ikke skrives ind i forældrenes pas, uanset alder. Om det gør nogen forskel, om barnet er 1 dag eller 5 år gammelt, det tror jeg i grunden ikke. Men der kan evt. være nogle problemer med, at man for en nyfødt bliver nødt til at vente på, at dåbsattesten bliver godkendt og certificeret af NSO eller hvad ved jeg.

Det hurtigste vil nok være, at I gifter jer på Filippinerne. Så kan din søn/datter nemlig få et midlertidigt dansk personnummer udstedt lokalt, og så slipper I i det mindste for at skulle søge om visum til ham/hende.

Om den nyfødte også kan få et dansk pas udstedt på Filippinerne (så I kan slippe for at vente 2-3 måneder på et filippinsk pas), det er jeg til gengæld ikke klar over. Men prøv at tal med den norske konsul i Cebu om, hvad der vil være nemmest at gøre i jeres situation.

At Udlændingeservice p.t. har ekstraordinært lange ventetider på udstedelse af turistvisum er desværre velkendt, og der er mange andre end jer, som er blevet ramt af det. Det havde derfor været mere hensigtsmæssigt at vente med at søge visum, til du var flyttet til Sverige, så din kæreste kunne søge om et visum til Sverige i stedet for Danmark. Da det normalt kun tager nogle få uger for de svenske myndigheder at udstede et visum.

Men den slags bagklogskab kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget lige nu. Men andre kan måske bruge det til noget.

REY_BOHOL
05-08-09, 12:21
Jeg flytter til sverige nu og søger visum dertil. Årsagen til at dette ikke er sket før er at jeg har haft en lejlighed til salg i kbh, som først lige er solgt. Hvis flytter sin adresse til sverige inden salg af bolig i danmark kommer man til at betale skat af fortjenesten til den svenske stat. (kunne være nogen kunne bruge dette til noget as well :-)

Men tak for rådene. Jeg tror simpelthent vi bliver gift til september, og så får et dansk pas. Det må de kunne fortælle på konsolatet i cebu.

LarsKyhnau
05-08-09, 12:28
Det er selvfølgelig fødselsattesten, som muligvis skal en tur over NSO, før man kan søge om et pas til en nyfødt, ikke dåbsattesten. Held og lykke med det hele, og måske ses vi i Sverige en dag. Jeg har nemlig heller ikke tålmodighed eller overbærenhed nok til at kaste mig ud i det bureaukratiske forhindringsløb omkring visum og/eller familiesammenføring i Danmark.

whorist#1
05-08-09, 15:19
held og lykke med at finde job i sverige

k.o.m.

holgerdk
05-08-09, 17:50
held og lykke med at finde job i sverige

k.o.m.

har du hørt at der er bygget en bro ? det er trods alt muligt at bo i sverige og arbejde i danmark. det er der faktisk mange der gør.

jesper

whorist#1
05-08-09, 19:13
er der en bro? hvornår er den kommet? :-)
det jeg mente var at der var nogen der ikke ville lægge deres skattekroner i Danmark mere,
og ville flytte til sverige derfor ønskede jeg dem tillykke med at finde et job i Sverige
for hvis man arbejder i Danmark betaler man skat i Danmark så er det sådan set ligegyldigt om man bor i langbortistan,tåbelig regel men sådan er det
derfor må det også være ekstra surt hvis man har set sig sur på Danmark af en eller anden grund og ikke vil lægge flere skattekroner i landet og så se sig nødsaget til at tage et dårligere betalt job i Sverige

k.o.m.

REY_BOHOL
06-08-09, 07:44
Jeg har faktisk været til jobsamtale i sverige, og afventer nu min kontrakt, så det var ikke helt en joke :-) Om real lønnen er dårligere det kan jeg ikke udtale mig om før jeg har prøvet at leve og bo der. Uanset hvad så skal min familie på coming 5 børn nok få suget bunden ud af ethvert budget. Selvom man så bor i småland hvor det er åhh så billigt :-)

Mine første beregning går i retning af at det faktisk er en helt del billigere at bo og arbejde i sverige, kontra Danmark. Jeg får det samme i løn, bare i svenske kr i stedet for danske. Men betaler mindre i skat. Får flere børnetilskud ! Og bil og bolig er markant meget billigere. (også billigere end at bo nær malmø som var alternativet hvis jeg skulle arbejde i københavn. I småland koster et hus max 800.000 dkr.!)

Dog er den vigtigste faktor for en succesfuld integration den der hedder 10 min til job kontra 90 min til job. De ekstra 5-10 timer om ugen tror jeg gør det lettere at få familien til at falde til. Kan i huske sangen "cat´s in the cradle". Hørte den første gang på en karaokee bar på camiguin, men der er nu blevet mantra for hvordan jeg vil leve mit liv :-)

Ohh well.
Det er som alt andet et projekt der skal prøves. Virker det skidt så skal man prøve noget andet. Jeg kan jo altid åbne en sarisari shop, eller en cell repair shop på bohol. Det kan ikke gå galt :-)

opjm2105
06-08-09, 09:05
Det er ikke fordi jeg vil blande mig i dette indlæg da jeg ikke har den store viden om reglerne, men jeg kan ikke lade være at tænke mit når Ray-Bohol skriver,
" Jeg flytter til sverige nu og søger visum dertil. Årsagen til at dette ikke er sket før er at jeg har haft en lejlighed til salg i kbh, som først lige er solgt. Hvis man flytter sin adresse til sverige inden salg af bolig i danmark kommer man til at betale skat af fortjenesten til den svenske stat."
Man er træt af Danmark, men man skal alligevel lige udnytte de Danske regler inden man flytter til Sverig, for ikke at betale skat til det land man gerne vil flytte til !!!
Kan man ikke udlede af det, at der er både godt og skidt, uanset hvor man bor !!!
I øvrigt Held og lykke med det hele :-)

Ole.

LarsKyhnau
06-08-09, 10:11
Det er vel ikke så mærkeligt, at man gerne vil undgå at blive dobbeltbeskattet p.g.a. manglende koordinering mellem dansk og svensk skattelov. Og da slet ikke når man er eneforsørger for en familie på 5 personer og dermed har rigeligt med andre ting at bruge sine sparsomme midler til end at betale mere i skat end alle andre.

I Danmark betaler man en løbende ejendomsværdiskat på 1% af ejendomsværdien hvert år, hvis man ejer fast ejendom. Det gør man ikke i Sverige, hvor man så til gengæld beskattes af den eventuelle fortjeneste ved salg af ejendommen. Rey Bohol har således allerede betalt skat af sin danske ejerlejlighed til den danske stat og "udnytter" derfor ikke noget som helst ved at sørge for at sælge sin lejlighed, inden han flytter til Sverige.

LarsKyhnau
06-08-09, 11:07
M.h.t. om det er bedst at bo i Sverige eller Danmark eller et helt tredie sted, så kan der sikkert siges meget for eller imod. Men det bør da ikke kunne undre nogen, at danskere med udenlandsk familie bliver trætte af Danmark og ønsker at søge andre græsgange, når de danske myndigheder skal bruge 6 måneder eller mere på at udstede et simpelt turistvisum til ens egne børn og deres mor.

Ingen andre lande i hele Verden er tilnærmelsesvis så lang tid om at udføre en så simpel opgave. Og der er altså ikke rigtig nogen undskyldning for, at netop denne del af den offentlige forvaltning skal fungere så ufatteligt dårligt i netop Danmark.

I det hele taget har det vist sig, at rigtigt mange af de dansk-udenlandske par, som er blevet tvunget til at flytte til Sverige p.g.a. de danske udlændingeregler, helt frivilligt har valgt at blive derovre. Også selvom langt de fleste af dem siden oktober 2008 uden videre har kunnet flytte tilbage til Danmark v.h.a. EU-reglerne.

Og en af de meget nærliggende forklaringer er, at specielt de udenlandske ægtefæller ofte føler sig langt mere velkomne i Sverige end i Danmark.

Samarjan
06-08-09, 11:13
Rey Bohol,

Da vores søn blev født sidste år i Juli, ventede vi til vi fik hans NSO certificerede fødsels attest. Med den i hånden samt vores NSO certificerede vielses attest begav vi os til det Danske Konsulat i Manila, hvor ansøgningen blev skrevet (husk billeder og hellere print 3 kopier af ansøgningen, så man kan dumme sig en enkelt gang).
Derefter ventede min familie (jeg var taget tilbage til Singapore) 5 uger, hvorefter de kunne hente min søns Danske pas. Vi havde ansøgt om et Filippinsk pas på samme tid, og det modtog vi 3 uger efter ansøgningen (brugte en agent og betalte lidt mere, men hvad pokker!).

Held og lykke i Sverige. Jeg har faktisk tænkt på det samme, hvis vi flytter hjemad. Der ville ikke være nogen grund til at bosætte os i Danmark, når Sverige byder på så mange andre ting (billigere biler og huse, skøn natur), og Svensk for mig er ikke et problem, da jeg er Københavner.

Samarjan
06-08-09, 11:16
M.h.t. om det er bedst at bo i Sverige eller Danmark eller et helt tredie sted, så kan der sikkert siges meget for eller imod. Men det bør da ikke kunne undre nogen, at danskere med udenlandsk familie bliver trætte af Danmark og ønsker at søge andre græsgange, når de danske myndigheder skal bruge 6 måneder eller mere på at udstede et simpelt turistvisum til ens egne børn og deres mor.

Ingen andre lande i hele Verden er tilnærmelsesvis så lang tid om at udføre en så simpel opgave. Og der er altså ikke rigtig nogen undskyldning for, at netop denne del af den offentlige forvaltning skal fungere så ufatteligt dårligt i netop Danmark.

I det hele taget har det vist sig, at rigtigt mange af de dansk-udenlandske par, som er blevet tvunget til at flytte til Sverige p.g.a. de danske udlændingeregler, helt frivilligt har valgt at blive derovre. Også selvom langt de fleste af dem siden oktober 2008 uden videre har kunnet flytte tilbage til Danmark v.h.a. EU-reglerne.

Og en af de meget nærliggende forklaringer er, at specielt de udenlandske ægtefæller ofte føler sig langt mere velkomne i Sverige end i Danmark.

Ja, mange mennesker kan godt få følelsen af, at de bliver mistænkeliggjort bare fordi de har formastet sig til at gifte sig med en udlænding.
Der er nærmest færre forbud i Sverige i dag end i Danmark, et faktum jeg ikke ville have troet muligt for 20 år siden ha-ha!