Se fuld version : arbejde i danmark
Jeg har en veninde i Tacloban som er udannet sygeplejersk og gerne vil prøve at få noget arbejde her, det er sådan se lige meget hvad, me hun og jeg ved ikke hvor man eventuelt skal søge om arbejde, er der nogen der har forstand og ved om dette emne.
Mvh norhil.
LarsKyhnau
28-08-09, 12:39
Det er ikke sådan bare ligetil, for din veninde skal både have et jobtilbud i Danmark på hånden og en uddannelse, som står på den såkaldte positivliste og/eller giver en løn, som svarer til en akademikerstilling på et vist niveau.
Du kan læse om de nærmere regler og krav for at få et greencard på www.nyidanmark.dk
Hvis ovenstående ikke kan lade sig gøre for din veninde, så kan hun prøve at finde en au-pair plads i Danmark, og bruge de 18 måneder til at lære at tale dansk og komme i kontakt med en mulig arbejdsgiver. At tale dansk er f.eks. en forudsætning for at blive ansat som sygeplejeske.
Eller hun kan bruge de 18 måneder til at finde en dansker, som hun kan gifte sig og herefter blive familiesammenført med. Det sidste er jo ikke noget, som man bare lige kan bestille, da kærlighedens veje som bekendt er uransagelige. Men i praksis er det det, der sker for en temmelig stor del af de au-pair piger, som kommer hertil fra et land som Filippinerne.
Der er også forskellige betingelser, som skal være opfyldt for at blive au-pair, og dem kan du også læse om på www.nyidanmark.dk
jeg takker for svaret og vil kikke på websiden
Mvh norhil.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.