Se fuld version : Dagpenge
pointofview72
22-10-09, 20:22
Jeg er gift med min filippinske kone, som har opholdstilladelse i Danmark. Hun er så heldig at have fået arbejde som rengøringsassistent og mit spørgsmål går på om hun kan hvis hun melder sig ind i en a-kasse modtage dagpenge hvis hun skulle blive ledig i en kortere periode ??
Det er mere om det kan få betydning for forlængelsen af opholdstilladelsen hvis hun har modtaget dagpenge.
Kan nogen af jer svare her på ???
hun kan roligt melde sig ind i en a-kasse på lige fod med andre og det har ingen betydning for forlængelsen af hendes opholdstilladelse
mvh tap
Sådan som jeg læser det er foreløbigt det eneste krav folketinget stiller med hensyn til forsørgelse ,er at hverken dig eller din udenlandske ægtefælde ikke må have modtaget bidstandshjælp også kaldet kontanthjælp eller at du modtager SU.
Husk at være særlig opmærksom på feks. ved forlængelse af opholdstilladelsen hvis du gerne vil tage en uddannelse og du/ skal leve af SU ,alene.
Er du eller din ægtefælle på dagpenge skulle det ikke være et problem..
Et godt råd når i ansøger ,kryds IKKE af i om du/i er i tvivl om ægtefællen opfylder kravene .-).
Hov og foresten et andet godt råd TIL ALLE derude ,en god ting er at ringe til www.nyidanmark.dk og spørge ,de er som regel venlig at besvare med det samme.
Selvfølgelig skal du/i bare huske at spørge på forum også ,idet alle jo ved at den kære udlændigeservice sommetider "glemmer" den gode service ...
LarsKyhnau
23-10-09, 10:37
Det er alene ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitik (tidligere kaldet Bistandsloven), der kan have betydning for, om der kan bevilges familiesammenføring til en udlænding, samt om opholdstilladelsen kan forlænges.
En A-kasse er en privat forsikringsordning, om end med offentlige tilskud, og udbetalinger fra en A-kasse er derfor ikke en social ydelse. SU, boligsikring, børnechecks, førtidspension, barselsdagpenge, gratis lægehjælp, rentefradrag eller transportfradrag er heller ikke sociale ydelser, og har derfor heller ikke betydning for en familiesammenføringssag.
Det er en rigtig god idé, at familiesammenførte par sørger for, at begge parter i forholdet er medlemmer af en A-kasse, idet modtagelse af sociale ydelser ikke bare kan betyde mistet opholdstilladelse men også en mistet bankgaranti.
Der er som jeg læser det ikke korekt Lars idet ,der skrives i ansøgningen om forlængelse :
Kravet om en bolig af rimelig størrelse og forsørgelse blev stillet i forbindelse med din nuværende opholdstilladelse. Din ægtefælle havde på det tidspunkt arbejde og kunne derfor forsørge dig. I mellemtiden er din ægtefælle begyndt at studere på en kompetencegivende uddannelse i form af en videregående uddannelse eller en erhvervsfaglig uddannelse. På det tidspunkt hvor du søger om forlængelse af din opholdstilladelse, opfylder I derfor ikke kravene til forsørgelse.
I dette tilfælde er de betingelser, som var angivet i din nuværende opholdstilladelse ikke længere opfyldt, og du skal derfor sætte kryds i punkt 4.1 C og din ægtefælle i 6.1 C. nedenfor.
Da studieaktivitet er en af grundene til, at kravet om forsørgelse kan fraviges, skal der vedlægges dokumentation for, at din ægtefælle er studieaktiv, hvorefter din opholdstilladelse kan forlænges. Men nu stilles der alene krav om en bolig af rimelig størrelse, mens kravet om forsørgelse er blevet fraveget. Hvis du og din ægtefælle ikke mener, I er i stand til at vurdere, hvorvidt jeres forhold har ændret sig, siden du blev meddelt opholdstilladelse, så kan du sætte kryds i punkt 4.1 D og din ægtefælle i 6.1 D nedenfor.
LarsKyhnau
23-10-09, 13:10
Den tekst, som Kenneth refererer, beskriver ikke, at opholdstilladelsen mistes, fordi referencen har modtaget SU. Den beskriver, at parrets forhold er ændret, fordi referencen er skiftet fra at være lønmodtager til at være studerende, og at dette forhold vil indgå i behandlingen af en ansøgning om forlængelse. Der står således ordret:
”Da studieaktivitet er en af grundene til, at kravet om forsørgelse kan fraviges, skal der vedlægges dokumentation for, at din ægtefælle er studieaktiv, hvorefter din opholdstilladelse kan forlænges.”
Sagsbehandlerne i Udlændingeservice er jurister og den tekst, som Kenneth refererer, er efter min mening ”juristsprog”, når det er allerværst. De kunne f.eks. bare have skrevet noget i retning af følgende:
”Da din ægtefælle ikke længere er erhvervsaktiv men er begyndt på en kompetencegivende uddannelse, skal I vedlægge dokumentation for hans studieaktivitet.”
Ja du har helt ret det er djøffer sprog når det er værst , det eneste jeg bare ikke kan lide er at der skrives "kan fraviges" dvs, så bliver det pludselig et spørgsmål om hvorvidt skrankepaven syntes det eller ej....
Jeg skal lade det være usagt om der nogesinde er nogen der har fået afslag pgr. af at vedkommendes ægtefælle var på SU.
Men jeg konstaterede blot at det havde indflydelse på opholdtiladelsen...
LarsKyhnau
24-10-09, 18:27
Det er et generelt problem med de nuværende regler for familiesammenføring, at de indeholder en masse formuleringer om, at dit eller dat "kan fraviges", eller at dit eller dat "indgår i vurderingen". Og formålet med dette er helt givet at efterlade så meget rum som muligt for, at juristerne i Udlændingeservice og Integrationsministeriet kan tolke sig frem til den afgørelse, man ønsker at give i den konkrete sag. Hvilket er til stor skade for borgernes retssikkerhed og mulighed for selv at sætte sig ind i, hvordan deres sag står.
Det er så stadig ikke modtagelse af SU, der evt. kan være et problem, men derimod det ikke at opfylde "forsørgelseskravet", d.v.s. at have en indkomst, der er for lille. Der stilles imidlertid slet ikke længere krav til størrelsen af folks indkomst, hvilket gør hele teksten temmelig meningsløs. Måske er den simpelthen ikke blevet opdateret, siden dengang for en del år siden, hvor der faktisk blev stillet krav om en indkomst af en vis størrelse. Men altså ikke til studerende, som kunne dokumentere, at de var studieaktive.
Men lad os nu èn gang for alle ramme en pæl gennem den misforståelse, at det kan gå ud over ægtefællens opholdstilladelse, at man modtager SU. Dette er IKKE tilfældet. Til gengæld må man ud fra teksten konkludere, at det kan gå ud over ægtefællens opholdstilladelse, hvis man dalrer rundt uden at foretage sig noget fornuftigt. D.v.s. uden at være hverken erhvervsaktiv eller studieaktiv.
Når studieaktiviteten skal dokumenteres, er det vel for at undgå, at nogen melder sig ind på en uddannelse uden reelt at deltage i den, og måske med det hovedformål netop at slippe for forsørgelseskravet. Som altså reelt alligevel ikke stilles mere, eller rettere sagt det anses for at være opfyldt, hvis man ikke har modtaget sociale ydelser de sidste 12 måneder.
Ja forvirringen er total, og man burde faktisk gøre Udlændingeservice opmærksom på problemet og foreslå dem at få strammet lidt op på standardtekster som denne, så der var bare en minimal chance for, at almindelige mennesker kunne forstå dem.
Jeg har engang læst en afgørelse fra US (afslag), som klart gav mig det indtryk, at der simpelthen er tale om rent sjuskeri, der f.eks. kan skyldes travlhed. I den pågældende afgørelse indgik der således referencer til de regler, der var gældende indtil oktober 2008, og som i den konkrete sag ville have ført til afslag.
Men i stedet for at slette dette forældede afsnit fra standardteksten, så havde sagsbehandleren bare tilføjet et nyt afsnit med en anden begrundelse for afslaget, som var i overensstemmelse med de regler, der galdt på det tidspunkt, hvor afgørelsen blev truffet.
Afgørelsen var således korrekt nok, men ansøgeren fik et helt misvisende billede af, hvilket grundlag afgørelsen var truffet på.
"Men lad os nu èn gang for alle ramme en pæl ge
nnem den misforståelse, at det kan gå ud over ægtefællens opholdstilladelse, at man modtager SU. Dette er IKKE tilfældet. Til gengæld må man ud fra teksten konkludere, at det kan gå ud over ægtefællens opholdstilladelse, hvis man dalrer rundt uden at foretage sig noget fornuftigt. D.v.s. uden at være hverken erhvervsaktiv eller studieaktiv."
Det sidste søm ,det skulle være korrekt ,så derfor forstår jeg heller ikke den "kattelem" man har lavet i ansøgning om forlængelse af tidsbegrænset ophold i DK.så kan man kalde den sjusk eller ej ,men den giver anledning til en hvis unødvendig usikkerhed for ansøgere,
tilgændgæld SKAL man altså være særlig opmærksom på at man opfylde kravene om boligstørelse.. dvs.min 20kvm pr person eller max 2 personer pr. værelse hvis man er på SU.
Institut for menneskeretigheder prøver netop at gøre op med den konservative holdning om at folk der ikke laver noget ,bare daldrer rundt, de påpeger i et høringsvar at det er problematisk at ægtefæller der har en udelandsk kone og som feks .efter man er blevet familisammenført i Dk ,ryger på bidstandhjælp pgr.af sygemelding ved feks. en arbejdsskade i over et år kommer i klemme.Modargumentet har været , at så må ens udenlandske ægtefælle jo bare søge arbejde.
Men det er praktisk talt næsten er umuligt at finde et arbejde til en udlænding der ikke taler Dansk og som bør passe sin sprogskole og evt. kommende uddanelse , især hvis man bor i udkants områder af DK.
Det samme med folk der ikke har stået i A-kasse og som følge af ufrivilig arbejdsløshed pludselig bliver fyret...
LarsKyhnau
25-10-09, 12:42
tilgændgæld SKAL man altså være særlig opmærksom på at man opfylde kravene om boligstørelse.. dvs.min 20kvm pr person eller max 2 personer pr. værelse hvis man er på SU.
Alle skal opfylde boligkravet, det er ikke kun studerende. Faktisk er studerende lidt bedre stillede end andre, idet de kan opfylde kravet ved at råde over en kollegielejlighed, også selvom de ikke har garanti for at kunne beholde den i 3 år.
Institut for menneskeretigheder prøver netop at gøre op med den konservative holdning om at folk der ikke laver noget ,bare daldrer rundt, de påpeger i et høringsvar at det er problematisk at ægtefæller der har en udelandsk kone og som feks .efter man er blevet familisammenført i Dk ,ryger på bidstandhjælp pgr.af sygemelding ved feks. en arbejdsskade i over et år kommer i klemme.Modargumentet har været , at så må ens udenlandske ægtefælle jo bare søge arbejde.
Men det er praktisk talt næsten er umuligt at finde et arbejde til en udlænding der ikke taler Dansk og som bør passe sin sprogskole og evt. kommende uddanelse , især hvis man bor i udkants områder af DK. Det samme med folk der ikke har stået i A-kasse og som følge af ufrivilig arbejdsløshed pludselig bliver fyret...
Jeg er fuldstændig enig, men om de danske regler er rimelige eller ej, det er en helt anden diskussion, som vi kan tage i en anden sammenhæng. Jeg beklager, at mit sidste svar kunne tolkes på den måde, at jeg mener, at folk der hverken studerer eller arbejder "dalrer rundt". Det behøver naturligvis ikke at være tilfældet, da man både kan være syg og ufrivilligt arbejdsløs.
Men det vigtige at få slået fast her, det er sådan set også bare, at der ikke er nogen grund til at være bekymret for at begynde på en uddannelse, bare fordi man er gift med en udlænding, som behøver opholdstilladelse for at bo i Danmark.
Alle politiske partier i Danmark vil gerne have, at så mange som muligt tager en kompetencegivende uddannelse, og derfor har man selvfølgelig ikke afskåret studerende fra muligheden for at blive familiesammenført med deres ægtefælle i Danmark.
Tværtimod har man givet studerende nogle lempelser fra de generelle vilkår, og man har også lavet en "positivliste", hvor diverse krav kan frafaldes, hvis referencen har fuldført en uddannelse, som er på listen.
Derimod er politikerne meget bekymrede for, at nogen skal "importere" udenlandske ægtefæller til en tilværelse på bistandshjælp eller førtidspension i Danmark. Og det er så årsagen til, at vi har alle disse regler om forsørgelseskrav m.m.
Jeg må lige irettesætte igen ,nej det folketinget gerne vil have er at man ikke ønsker folk på bidstand samt "lavt" uddannede i Danmark men man ønsker stadig kun folk med højere uddannelser idet man ikke gider om uddanne sin egen befolkning , fordi det koster penge på kort sigt , ... puha dejligt med et surt opstød :-)
Det glædelige er trods alt at ,at man ikke beholdte den gamle lovgivning hvor det kun var de bedre stillede der havde mulighed for at blive forelsket i en udlændning og at man fjernede grænsen for hvor meget man skulle tjene på årsbasis.
Nu mangler man bare at indførere en lovgivning der siger at alle er velkomne men at man ikke kan modtage bidstand før efter at man har været beretiget til dagpenge.
at studerende ikke behøver at opfylde de normale krav med hensyn til antal værelse samt kvm er mig ubekendt og at de kan have er værelse med tidsbegrænsning er glædeligt ...
LarsKyhnau
26-10-09, 21:40
Kenneth, vi er helt enige. Men denne diskussion hører vist hjemme i "cafeen" eller i en helt anden sammenhæng :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.