PDA

Se fuld version : Finanslov 2010

kenneth
13-11-09, 07:38
Udlændingeaftale
Regeringen og Dansk Folkeparti har som led i den løbende opfølgning på den faste
og fair udlændingepolitik indgået en Udlændingeaftale. Aftalen indeholder blandt andet
en række yderligere kontrolinitiativer:

 Der tilføres flere ressourcer til en styrket sagsbehandling i 1. instans og fortsat
løbende kvalitetssikring på familiesammenføringsområdet.

 Hver anden mod tidligere hver fjerde sag om familiesammenføring efter EUreglerne
udtages det kommende år ved stikprøve til særlig grundig kontrol.

 Vilkårskontrollen på familiesammenførings- og erhvervsområdet styrkes.

 Udlændingeservice skal deltage aktivt i alle større Fairplay aktioner mv.

 Der sikres adgang til og finansiering af samkøring af relevante registre og til at
gennemføre flere kontroller med brug heraf.
På den baggrund er parterne enige om at tilføre 9,5 mio. kr. i 2010 og herefter 12,5
mio. kr. årligt til initiativerne. Hertil kommer et engangsbeløb på 11 mio. kr. til udvikling
af en it-løsning til samkøring af registre.
Konkrete initiativer mod socialt bedrageri
På baggrund af den seneste tids sager om socialt bedrageri, fx blandt irakiske modtagere
af førtidspension, er der blandt andet aftalt følgende initiativer:

 Der indføres en meddelelsespligt for alle modtagere af social pension (førtidsog
folkepensionister) med fast bopæl i Danmark, som rejser til lande uden for
EU i meget lange sammenhængende perioder. Samtidig får disse pensionister
pligt til at oplyse, om de har indtægter fra udlandet.

 Der indføres mulighed for stikprøvekontrol i sager om social pension. Stikprøvekontrol
vil give mulighed for at undersøge sager uden en konkret mistanke
og uden pensionistens samtykke.

 Der nedsættes et tværministerielt udvalg, som skal komme med anbefalinger
til styrkelse af det tværgående samarbejde mellem myndighederne i kampen
mod socialt bedrageri.

 Samarbejdet mellem myndighederne styrkes blandt andet gennem oprettelse af
kontrolteams, ligesom de involverede myndigheder får gensidig underretningspligt
ved mistanke om uretmæssigt udbetaling af ydelser.
Beskæftigelsestilbud til ægtefælleforsørgede
Parterne er enige om, at der skal iværksættes en styrket indsats over for borgere uden
for arbejdsmarkedet, der forsørges af deres ægtefælle mv.

Styrket sagsbehandling i Udlændingeservice
Parterne er enige om at styrke sagsbehandlingen i Udlændingeservice. Udlændingeservice
har i løbet af 2009 modtaget et større antal sager end forudsat, og denne tendens
forventes at fortsætte i 2010. Det gælder særligt sager på asylområdet og greencard
sager.

maxjolt
13-11-09, 08:57
Jeg gad nok vide, om man kan læse fraværet af den ellers så "populære" stramning af familiesammenførings-kravene (danskprøven til 3k DKK), at denne er udsat igen ?
Eller er det bare mig der er blind ? :-S

sysop32
13-11-09, 09:04
Jeg gad nok vide, om man kan læse fraværet af den ellers så "populære" stramning af familiesammenførings-kravene (danskprøven til 3k DKK), at denne er udsat igen ?
Eller er det bare mig der er blind ? :-S

hehe ... hvor tror du de 33 mio kommer fra? :-)

Nej du har ret, den ser ud til at være fraværende. Jeg troede det ellers var en "sure thing"

Og der ud over, at kalde det for "stikprøve", at udtage hver anden sag om FS via EU reglerne, er vist ikke lige det rette ord.

LarsKyhnau
13-11-09, 11:23
Man er i gang med at ændre den lov om indvandringsprøven, som blev vedtaget i 2007, idet man bl.a. oprindeligt havde forudsat, at prøven skulle tages i ansøgerens hjemland. Prøven er altså ikke aflyst, men præcis hvornår den kommer til at træde i kraft, det kan kun tiden vise.

LarsKyhnau
13-11-09, 11:26
P.S. At Udlændingeservice blive tilført flere midler, kan man kun hilse med tilfredshed. De midler er hårdt tiltrængt og kan forhåbentlig være med til at nedbringe diverse ventetider, uanset at det officielle formål er angivet til at være en øget kontrol.