Se fuld version : Bankgaranti
En af min kones veninder er aupair her i landet og får 4 k om måneden for det. Nu har hun så fundet en dansk mand som vil giftes med hende. Men han siger så at hun skal ligge halvdelen af bankgarantien. Jeg synes det lyder fornuftigt, da hun har en god opsparing.
Men holder juraen her eller er det danskeren der alene skal stå for bankgarantien? Er der nogen her der ved noget om det?
Mvh NasugbuBo
Det bedste er helt sikkert, at pengene står i hans navn. Om det egentlig har nogen stor betydning kan ikke siges, da de uanset bliver låst på en konto i 7 år (med mulighed for halvering efter X antal år, hvis alt forløber planmæssigt m.h.t. dansk kursus).
Hvor pengene reelt kommer fra, er ligegyldigt. Kan hun skyde nogle af pengene ind, ville det da være helt fint.
LarsKyhnau
23-11-09, 11:09
Hvor pengene til en bankgaranti kommer fra, det blander de danske myndigheder sig ikke i. Men pengene skal stå på en konto i referencens navn, og dermed er det så også referencen, der får dem frigivet efter 7 år.
Men normalt har man jo fælleseje i et ægteskab og skal dele alting i.f.m. en skilsmisse, så det burde ikke betyde det store, om pengene står på en konto i den ene eller anden parts navn. Summa summarum er derfor, at det er helt op til parret selv, hvilke penge de sætter ind på en spærret konto i mandens navn.
Men at de overhovedet diskuterer det, det tyder ærlig talt lidt på, at specielt manden ikke rigtig har forstået, hvad et ægteskab går ud på. Med et ægteskab får man jo netop fælles økonomi, og dermed er det meningsløst at tale om ”dine” eller ”mine” penge.
Jeg kører lidt uden om emnet, men kan tilslutte mig de svar der er givet.
Men er din kones veninde klar over at hun ikke kan arbejde som au-pair når hun har giftet sig, og hun skal så forlade DK, da opholdstilladelsen ophører, hvis de ikke har søgt om familiesammenføring.
Når de har giftet sig, må hun ikke arbejde i DK, før familiesammenføringen er på plads.
Men det er manden og din kones veninde selvfølgelig klar over!!!!
Tak for svarene.
Gensan: De kender reglerne, venter med at gifte sig til kort før aupair kontrakten udløber.
Lars Kyhnau: Det er ikke alle der har fælleseje og fællesøkonomi. Jeg har særeje og min kone betaleler vores mad og sin egen telefon og jeg betaler resten. De penge vi hver har i overskud er vores egne. Min kone sender en hel del til Filippinerne, det blander jeg mig ikke i. Det er penge hun selv har tjent. Jeg har så andre interresser som jeg bruger penge på.
Mvh NasugbuBo
LarsKyhnau
24-11-09, 15:10
Det er så også fint nok. Men det pågældende par skal lige være opmærksom på, at hvis den udenlandske part betaler danskeren for at indgå ægteskab, så kan det føre til mistanke om, at der er tale om et proformaægteskab.
Og hvis der er særeje i ægteskabet og den udenlandske part overfører 30.000 til en konto, som står i danskerens navn, så må man unægtelig sige, at der er tale om betaling til danskeren for at indgå ægteskabet.
Svaret på dit oprindelige spørgsmål er således, at nej den holder ikke juridisk set, for det er referencen, der skal stille den bankgaranti, og ikke den udenlandske ægtefælle.
LarsKyhnau
24-11-09, 15:13
P.S. Eller i hvert fald skal parret så i den situation lave en skriftlig aftale om, at den udenlandske ægtefælle får de 30.000 tilbage, når og hvis bankgarantien frigives. Altså en form for låneaftale.
Jeg må give Lars ret er man gift så er man gift , og så deler man tingene ,det gælder forøvrigt begge veje.ellers skal man ikke gifte sig..
Nu er der jo flere måder at lave en Bankgaranti på.
1.Du/i kan sætte pengene som i 2009 var 60.011kr. ind på en deponeringskonto i 7 år.
2.Du/i kan desuden få lavet en anfordringsgaranti hvor banken stiller pengene til rådighed som et banklån for kommunen til dækning af udgifter hvis det skulle være nødvendigt.dvs.man skal ikke have penge op af lommen.
Den sidste løsning er rigtig god især hvis man skal familiesammenføres med børn idet pengene så hurtig kan blive små ,og man har brug for alle økonomiske resourcer man kan trække på.
Har du ingen videre kontanter ,bør du inden du går til banken finde en likvid kautionist der evt. vil skrive for dig i banken,,så skulle der ikke være nogen problemer i at få en sådan garanti fra banken.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.