PDA

Se fuld version : Kørekort

Vesti
01-02-10, 13:13
Er der nogen af jer der har erfaring med fillinpisk kørekort, nej ikke sådan et du bare kan købe,hvis du har et par peso, et professionelt et, hvordan for man det fornyet? specielt hvis det er bort-kommet!! det er ikke så nemt at få kontakt til LTO i Cebu City og alle kender ikkel noget til noget, er det en ambassade sag ? Hvordan kommer man videre.
hilsen Vesti.

Harly
01-02-10, 20:26
Et Filippinsk kørekort kan ikke anvendes i Danmark, eller i hvert fald, efter min erfaring, bør ikke anvendes. Det kan hurtig blive dyrt.

dkpinoy
01-02-10, 21:10
Til Vesti
Jeg kan desværre ikke hjælpe vedr. dit spørgsmål.

Til Harly
Jeg syntes at kunne huske at anvendelsen af et filippinsk kørekor i Danmark har været oppe at vende før. Nuu da jeg sad og bladrede i retsinfo vedr. et par af di spørgsmål jeg selv har stillet i anden tråd, så kastede jeg et blik på det at kan/må køre som pinoy i DK.

En udlændinge kan naturligvis køre i Danmark, hvis man er i landet på midlertidig ophold, f.eks. som turist. Jeg vil mene det er op til et år, da det er den periode et internationalt kørekort udstedes for.
Her kan jeg henvise til §89 i bekendtgørelse nr. 304 om kørekort.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635

Ellers fandt jeg flg. i §60, stk. 4 (Cirkulære nr. 27 om kørekort)
Andre udenlandske kørekort kan, hvis de er gyldige, anvendes ved kørsel her i landet i indtil 14 dage, efter at indehaveren har erhvervet sædvanlig bopæl i Danmark, hvis den pågældende er fyldt 18 år.

dkpinoy
01-02-10, 21:13
Glemte at tilføje, at jeg er rimelig enig med Harly vedr. at en filippiner køre i Dk på et filippinsk kørekort.

Det kan blive spændende, men ok, er man forsigtig nok, så kan man måske nok køre. Vi andre må jo også omstille os kraftigt når vi køre bl.a. på Filippinerne...... vi har nok en bedre bilhåndtering, men glem alt om de fleste regler og há et øje på hver finger.

Vesti
02-02-10, 08:35
Hej alle. Vedr. brug af kørekortet i DK eller andre steder i europa, er der ingen problemer jeg har talt med rigspolitiet om fortolkning, man kan få et proffesionelt kørekort ombyttet til et dansk ved at bestå en ekstra prøve (Teori) dette kan også ske på engelsk,men mit problem var, hvis nu kørekortet var blevet borte og man skulle have et erstatnings kørekort Filipinsk, hvad gør man så ??? Ha en God dag. Vesti

Samarjan
14-02-10, 05:01
Et Filippinsk kørekort er intet værd i Dk, da myndighederne er meget opmærksom på at kun ca. 10% af Filippinere nogensinde har modtaget nogen form for køretræning i en køreskole.
Et Filippinsk kørekort er gyldigt i to år ad gangen, hvorefter man skal op på nærmeste LTO kontor for at få det fornyet (endnu en lille ting systemet kan tjene lidt skillinger på).