PDA

Se fuld version : Rygter om maskinlæsbare pas

Henrik S
06-02-10, 21:10
Der har været flere indlæg her på forum, der nævner at der kræves maskinlæsbare pas for at rejse med fly efter den 1/4-2010, og at vore kærester og bekendte derfor er nødt til at forny deres "gamle" pas, uanset at disse ikke er udløbet.

Det ser imidlertid ud til, at historien er en and, et rygte udsendt af fremkommelige filippinske rejsebureauer, der nok ku tænke sig at tjene en ekstra skilling for at forny uvidende folks pas før tid.
Det ville man ellers aldrig tro, ville man? ;)

Jeg søgte på Google, og fandt udelukkende denne artikel på Pinoy Abroad:
http://www.gmanews.tv/story/180647/non-machine-readable-passports-still-valid

Ingen som helst officielle links, og ingen som helst avisomtaler i øvrigt, og heller intet på wikipedia.

Så er der nogen her, der har mere officielle kilder til historien om, at de gamle pas skulle blive ugyldige før tid?

Det skal nævnes, at der findes masser af historier om krav til maskinlæsbare pas, men alle disse gælder USA, og i et enkelt tilfælde Cananda.

Venlig hilsen Henrik

Caspar
10-02-10, 17:28
De amerikanske myndigheder har skærpet kravet til de maskinlæsbare pas, men dette gælder kun for alle der rejser til USA, eller via USA til et andet land.

http://denmark.usembassy.gov/

Venlig hilsen Caspar

Brother Lars
11-02-10, 15:21
For snart lang tid siden, fik jeg den opfattelse, at den internationale luftfartsorganisation ville stille krav om, at nationalitetspas skulle være maskinlæsbare per 1/4 2010. Argumentet, som jeg finder fornuftigt, var hurtigere ekspedition af rejsende og større sikkerhed for ægtheden af et pas.

På baggrund af dit indlæg har jeg søgt valid information, men må sande, at det nok er en avisand. Emnet er behandlet af ICAO, men det eneste jeg har kunne finde er nedenstående, hvor det fremgår, at medlemslande skal kunne udstede maskinlæsbare pas inden 1/4 2010.

Travel document security is addressed by the Machine Readable Travel Document (MRTD) Programme. Under this initiative, ICAO developed the worldwide standard for machine readable passports (MRPs). As of 1 August 2009, over 170 States had issued MRPs that comply with the ICAO standard, and by 1 April 2010 all Contracting States must do so. ICAO is also concerned with the facilitation of international air transport, which involves the expeditious passage of passengers, crews, baggage, cargo and mail across international boundaries. Closely aligned with security processes, facilitation matters are addressed by the Facilitation (FAL) Programme.

Mange hilsner Brother Lars og frue med maskinlæsbart pas :-)

holgerdk
11-02-10, 15:50
godt man kunne nøjes med at tilbringe en dag i kirken på amager og ikke skulle til oslo så....

PNO
11-02-10, 21:32
Så er der dem der anskaffer et nyt pas lokalt for 750peso og 3 ugers leveringstid, lige inden ansøgningen om visa til DK indleveres. :)

Så er det ikke passet der kan give problemer de næste 5 år.

Hilsen

PNO

Henrik S
11-02-10, 22:51
Jamen tak for svar allesammen :-)

Jeg er selv kommet til samme konklusion som Brother Lars, at forvirringen er opstået fordi alle stater skal _udstede_ maskinlæsbare pas fra senest den 1/4-2010.

Men de gamle pas holder ikke op med at virke af den grund, de udfases simpelthen efterhånden som de udløber.

Amerikanerne kræver godt nok maskinlæsbare pas, men selv her gælder det kun visafri besøg. Har man visa, er det stadig ikke et krav.

Jeg er bestemt enig med PNO i, at det kan være en fordel at forny i Filippinerne, før man tager afsted, men derfor er det nu alligevel rart at vide, at man selv kan vælge, og ikke nødvendigvis behøver at klare det nu.

Min egen kæreste har jeg bedt forny det, fordi hun skal blive her om muligt, men f.eks. min vens kæreste, der kun skal på besøg, behøver jo så at ikke gøre det endnu.

Venlig hilsen Henrik