Se fuld version : Et besværligt rejseland
Filippinerne er ikke noget nemt land at rejse i. Byen Manila er mest bygget op omkring en masse lokale jeepneyer som kører forudbestemte ruter. Der er nogen der siger at det intet problem er for turister at rejse med de her biler, men jeg anbefaler at man holder sig væk. Der er bestemt også rådne æbler iblandt filippinerne. Taxaerne er billige og som turist behøver man ikke at køre med andet i hvert fald hvis man ikke er backpacker. Et problem er at metroen kun dækker et begrænset område af byen.
Skal man ud i provinsen kan det kun gøres med bus da den eneste jernbane i Filippinerne kører til Bicol og kun der. Busserne er billige og kører tit. Skal man til øerne må man tage en færge. Her kan det igen anbefales at man betaler for første klasse. En tur til Cebu tar to dage. Færgekajen ligger i Tondo. Man kan også flyve med nogen af billige flyveselskaber. Igen er det et problem at når man er i provinsen er der ingen busser så valget står mellem jeeps i timevis eller private og lidt lyssky minibus foretagender hvor man ikke er helt sikker.
Morten
Det var da en negativ fremstilling som jeg efter 12 besøg i landet ikke lige kan genkende
Ja, der er mange Jeepney i Manila og det kan vel ikke overraske hvis man har sat sig lidt inds i hvad man kan komme ud for eller møde når man kommer frem. At de kører efter faste ruter kan man jo ikke klage over hvis man ønsker at bruge dem.
Personligt bruger jeg kun Taxa i Manila, men altid efter taxameter ellers stiger jeg ud, selv med oppakning.
Hvis man ser på en Jeepney og den sikkerhedsudstyr bla. slidbane på dæk eller rettere mangel på samme forstår man hvorfor at det er bedre at tage en Taxa :)
Metroen dækker kun et begrænsetområde af byen skriver du. Ja det sådan er det i mange storbyer eks. København, Prag og Bangkok. Det koster at bygge en sådan og Filippinerne er jo blandt de rigeste i verden.
Ud af Manila kan man komme på mange måder. Bus er da en mulighed, men lad dog være med at bilde folk ind at det er den eneste mulighed. Mod nord til Baguio tager det 5-6 timer og man får en naturoplevelse oveni for de 4-500peso det koster.
Mod syd mod Naga og Legaspi, tag dog et fly. Det er ofte billigere end en tur med bussen.
Til andre øer end Mindoro og Corregidor tag et fly. Enkel og tidsbesparrende.
Båden til Cebu fra Manila tager 21 timer så om det lige er 2 dage kommer vel an på hvordan man tæller :) Se possitivt på det, man sparer en overnatning på et hotel Korrekt tag den dyre suite. Fed oplevelse selv i en tyfon :)
Man skal bare være opmærksom på at der er lidt problemer med Taxamafiaen i Cebu når man ankommer.
Jeg er bestemt ikke enig i at der mangler transportmidler ude i provinsen.
Det er med fornøjelse jeg bruger de gule "Ceresbus" på Cebu Island og Negros Island. De køre ofte og ret hurtigt :) Som alternativ kan man i næsten hver by finde "Citylink" Det er en direkte non-stop transport med minibus, og det er bestemt ikke lyssky. Det er effektivt og hurtigt. Prisen er lidt højere end med bus, men man kommer hurtig frem.
Så sætter man sig lidt ind i tingene inden turen starter så er det bestemt ikke besværligt at rejse rundt i det dejlige Ø-rige
Hilsen
PNO
PNO,jeg kunne ikke ha skrevet det bedre selv
mvh tap
Jeg kan tilslutte mig PNO.....jeg er endda en dame midt i 50'erne, som ydermere er dårligt gående, men jeg har ikke oplevet problemer med at komme rundt i landet indtil videre. Der har dog været en del morsomme og lærerige oplevelser både med tricykler, både og taxier, men tag det med godt humør og lær af erfaringerne....landet er jo pragtfuldt hvis man møder det med et positivt sind. Jeg har altid været en travl og ofte ret stresset person....det har dog ændret sig radikalt efter snart 6 måneder her.
Mvh Katla
Jeg tror, det kommer meget an på, hvilke forventninger man har opsat i sit stille sind.
Hvis man tager til Filippinerne med den indstilling at tingene skal køre som i Danmark, så bliver ens ferie ihvertfald en oplevelse, men ikke en af de gode.
Hvis man ved hvilke muligheder der er, kan man skam blive transporteret rundt på mange andre måder end Jeepneys.
Skal man rundt på Luzon er der selvfølgelig busser og fly. Er man villig til at prøve, kan man jo tage en multicab, hvor man rejser tæt pakket sammen med lokale o.s.v.
Uanset hvad man vælger, skal man dog væbne sig med tålmodighed, da tingene ikke altid sker i den fart, man måske er vant til.
Jeepneys i Manila er svært. Man skal helst kende det område, man skal køre fra og til.
Med hensyn til Taxi, er der såmænd rige muligheder for at blive snydt, især i de taxier der måske stadig bruger gamle metre. De er mange gange forbundet med hornet, så hvis han dytter helt vildt, skal man lægge mærke til meteret.
Nu har jeg kun været på filippinerne en gang, men jeg havde ikke de store problemmer... blev snydt en gang af en taxi, og det var egentlig min egen fejl, da vi var trætte og glemte at sige til chaufføren at han skulle sætte taxa-meteret til...
inde i manila brugte vi næsten kun taxa, dog var vi i chinatown en dag, og kunne ikke finde en eneste taxi, så vi tog en jeepney til det nærmeste SM,
Da kæresten bor i Rizal, tog vi for det meste en FX ud til hendes forældre, dog valgte vi at tage en taxi den ene dag.. (600 peso).
På cebu tog vi igen en taxa fra lufthavnen til maya (pris 3000 peso, og vi havde en flink ung mand som chauffør, vil gætte på han har været omkring de 22-24 år) da vi skulle hjem fra malapascua havde vi fået resortet til at bestille en chauffør for os, så det blev lidt billigere (2700 peso)
Men som PNO siger, så havde jeg faktisk ingen problemmer med at komme rundt på filippinerne i de 18 dage jeg var der... Selvfølgelig hjælper det altid at have en med som kan sproget ;)
Sludder og vrövl ! den filippinske infrastruktur passer til landet - og helt ärligt en flybillet fra Manila til Mindanao er sgu tit billigere end en togbillet fra Köbenhavn til Århus ! Så hvad er problemet. Langt de fleste steder hvor der ikke findes taxi er der tricykler - og selv på Mindanao har jeg taget tricykel alene uden problemer. Men hvis man er en gammel forstoppet gnavpot der ikke kan forstå at halvdelen af oplevelsen ved at rejse er at tingene er anderledes end de er derhjemme så skal man nok påregne et gebyr for besvärligheden at transportere en rundt !
Busserne fungere desuden udemärket og det er faktisk herfra at man ser mest når man rejser rundt i Filippinerne.
Kan dog til slut komme med en anbefaling: Näste gang du skal på ferie så undgå Filippinerne - välg istedet http://www.thesentosa.com/ det passer nok dit temperamant lidt bedre med 14 dage her :)
Sludder og vrövl ! den filippinske infrastruktur passer til landet - og helt ärligt en flybillet fra Manila til Mindanao er sgu tit billigere end en togbillet fra Köbenhavn til Århus ! Så hvad er problemet. Langt de fleste steder hvor der ikke findes taxi er der tricykler - og selv på Mindanao har jeg taget tricykel alene uden problemer. Men hvis man er en gammel forstoppet gnavpot der ikke kan forstå at halvdelen af oplevelsen ved at rejse er at tingene er anderledes end de er derhjemme så skal man nok påregne et gebyr for besvärligheden at transportere en rundt !
Busserne fungere desuden udemärket og det er faktisk herfra at man ser mest når man rejser rundt i Filippinerne.
Kan dog til slut komme med en anbefaling: Näste gang du skal på ferie så undgå Filippinerne - välg istedet http://www.thesentosa.com/ det passer nok dit temperamant lidt bedre med 14 dage her :)
Hvad har vi gjort her i Singapore. Hvorfor skal han rejse hertil? :D
Lad ham blive i DK. så undgår han også de store oplevelser der er her på Filippinerne.
hvad har vi gjort siden vi skal have ham heroppe? ;)
Hvad har vi gjort her i Singapore. Hvorfor skal han rejse hertil? :D
Heheh ingenting Singapore er et dejligt land at opholde sig i - men jeg tänkte bare i Singapore kan han ihvertfald ikke klage over infrastrukturen og på nävnte resort er alt til og med indenfor hotelvärelsets telefons räkkevidde....hvis det imod forventning aligevel skulle träkke for at få lidt frisk luft under örene så kan han gå ud og hente alt uden at skulle forlade resortet :)
Heheh ingenting Singapore er et dejligt land at opholde sig i - men jeg tänkte bare i Singapore kan han ihvertfald ikke klage over infrastrukturen og på nävnte resort er alt til og med indenfor hotelvärelsets telefons räkkevidde....hvis det imod forventning aligevel skulle träkke for at få lidt frisk luft under örene så kan han gå ud og hente alt uden at skulle forlade resortet :)
Her vil han helt sikkert klage over priserne? I forhold til Filippinerne er her jo rasende dyrt, men alt her er jo meget forudsigeligt, rent og renset. Her er heller ingen korruption....synligt ihvertfald!
Besværligt. ???
Ja det er jo ikke en charter rejse når man bevæger sig rundt i
Filippinerne, men besværligt. !! nej ikke særligt.
Nu har jeg rejst i mit job siden 1979, og har set hvad det rummer
af alt fra besværligt til næsten charter.
Så da jeg sidste år for første gang rejste privat i Filippinerne,
oplevede jeg landet fra tricycle, bus, taxa, færger, og fly.
En 3 ugers rundrejse startende i Davao, med bus tværs over Mindanao
til Cagayan De Oro, og bus til Iligan, og videre til Ozamis.
Harfra afstikkere til Dolphin island, molave, og flere steder.
Fly til Cebu / Cordova - Mactan hvor jeg var nogle dage, og derfra til Bohol.
Turen sluttede igen i Cordova med et par afslapningsdage, før turen gik
hjem over.
Besværligt ??? næææh synes jeg ikke, sjov, udfordrende, spændende. !!!
Jaah for pokker, alle tiders tur, kunne ikke være bedre.
:) Og så mødte jeg den søde kone jeg nu er gift med.
Hvis man ikke er til frit rejseliv, skal man holde sig hjemme
eller booke charter rejser.
Ma buhay.
John og Racel
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.