Se fuld version : Overførsel bank til bank
Jeg har læst flere indlæg om overførsler af penge via netbank til Filippinerne. Indtil nu har vi brugt Xoom, men de har som bekendt lukket for europæiske kredirkort.
Jeg sendte den 10 maj (ekspederet allerede 11. maj) et mindre beløb via min netbank til Metrobank. Vedkommende der skulle have pengene har endnu ikke modtaget pengene. Kva tidligere indlæg om emnet, synes jeg da ikke det burde tage så lang tid.
Jeg skal vel regne med, at en eller anden dong har stukket pengene i lommen eller hvordan? Nu da intet er sket endnu. Metrobank siger, at de intet har modtaget.
Jeg ved godt, at Filippinerne er bundkorrupt og folk der ikke kan stå for lidt ekstra lunchmoney. Jeg håbede da bare, at der var lidt anstændighed tilbage i bankerne.
Nogen, der har nogle gode pointers? Noget man kan gøre?
/Jens
jeg har ikke talt hvor mange gange jeg har overført penge via netbank men det er en del. jeg har aldrig oplevet nogen problemer. nogle gange har det taget 3 dage andre gange en uge men frem er de altid kommet.
tror du må forhøre dig hos din bank herhjemme hvor de er blevet af.
jesper
Nu har jeg brugt netbank til overførsel til Filippinerne i flere år og den virker hver gang.
Den store fejlmulighed er SWIFT koden.
Du bør kontrollere at du har indtastet korrekt SWIFT kode. Så vidt jeg ved bør koden være MBTCPHMM. Men undersøg det det for en sikkerheds skyld selv.
Derefter er der jo så kontonummer og bankafdeling.
Hilsen
PNO
Tak for svarene! Jeg har dobbelt- og trippelttjekket info. Swift var som du oplyser også korrekt. Navn/kontonummer/afdeling har jeg bedt dem være helt sikker på, før de oplyste mig. Som de ved, kommer der ikke penge 2 gange (så godt spiller klaveret heller ikke).
De har været i deres bank flere gange, hvor de endda har ringet til hovedkontoret i Manila. Men der er ingen penge. Mærkeligt!
Jeg prøver at tage fat i min bank igen. Jeg har 2 banker. En sparekasse og Danske bank. Danske bank har sat deres gebyr op til 40 kr. og sparekassens gebyr er 25 kr. Jyde som jeg er tog jeg sparekassen, selvom noget sagde mig, at DB måske var bedre og mere effektiv.
Men det må nu stadig være i Filippinerne den er gal. Det kan næsten ikke være en dansk bank? De ved normalt, hvad de gør.
Jens,
Det der sker, når du bruger Netbank er, at afhængig af om du har valgt Ekspress eller almindelig overførsel kan der gå alt fra 3 dage til 7-9 dage.
Beløbet forlader elektronisk Danmark den første eller anden dag og ankommer til f.eks MetroBank i Manila samme dag, men derefter skal beløbet overføres til den lokale bankafdeling hvor du har en konto, og det er her filmen knækker for de kære Filippinere nogle gange. De er ikke særlig hurtige eller vakse i mange små bankafdelinger.
Man skal også huske at nævne i overførslen, at det IKKE ER REMITTANCE, fordi eller risikerer man at de trækker skat af beløbet.
Jeg lavede en overførsel sidste uge, og den tog 6 arbejdsdage.
De har jo lige haft valg, så det kan være en del af forklaringen.
Møllen maler jo hverken særlig hurtigt eller særlig konstant i Filippinerne.
Hilsen,
Jan
Der er noget som ikke fungerer i din bank/sparekasse, evt. er det forkert kt.nr. i modtagers bank, eller der kan være noget galt med modtager.
Jeg har det sidste år overført penge via netbank, ca. 30 gange og alt virker perfekt, det hurtigste er 3 arbejdsdage og det længste 5 arbejdsdage, også her i valgperioden.
Min bank i DK sender som alm. overførsel til min bankkonto i Filippinerne, det har aldrig svigtet.
Som finansmand ved du hvordan det virker, så prøv igen når du har fundet fejlen, en ting er sikkert, du har ikke mistet dine penge.
Er der meget forskel på hvilken bank man vælger?
Hvilken bank vil man anbefale? Har de netbank?
Kan godt se den store fordel i at oprette en konto på phil. når nu xoom er lukket.
hilsen
Nils
Metrobank virker som regel fint. Det samme gør PNB vist også nu, selvom de ikke var så stabile for 10 år siden. BPI virker vist også meget godt.
Hvis man bruger sin Netbank til overførslen, og man har overført uden problemer med samme oplysninger før, er der som regel tale om nøl i enten den Fillipinske banks hovedsæde eller lokal afdelingen.
Hvis det går galt ved første overførsel, er det enten den forkerte SWIFT kode, forkert kontonummer eller en ubetydelig stavefejl i navnet på kontohaveren der er problemet.
Jeg har været ude for at det sidste bogstav i min frues fornavn af en eller anden årsag manglede på den elektroniske overførsel med det resultat, at den lokale bankafdeling ikke ville frigive pengene, før hun selv kom ned til banken og identificerede sig selv.
Hej Folkens.
Min kone har åbnet en konto hos BPI family bank.
Jeg har prøvet at få de koder der skal til, for at jeg fra Nordea kan overføre penge.
Jeg skal bruge BIC/SWIFT koden, samt en IBAN kode/nummer.
Nu siger BPI at jeg skal have en konto i deres bank (BPI Europe) for at kunne overføre
fra europa. Jeg syntes det lugter langt væk af inkompetence!??!
Metrobank siger at de godt kan gøre det, men så skal konens konto knyttes til min,
i Nordea, hvad pokker det så betyder.
Er der ikke en af jer bedre videne som kan advisere mig i præcis hvad det er jeg skal
bede de her banker give mig?
Tak :)
En anden løsning er at få lavet et visa electron kort og sende til din kone ,så kan du overfører penge med det samme og har ingen problemer,det koster 30 kr. pr. overførsel ..
En anden løsning er at få lavet et visa electron kort og sende til din kone ,så kan du overfører penge med det samme og har ingen problemer,det koster 30 kr. pr. overførsel ..
Det er den måde jeg benytter pt. Men du er jo desværre begrænset til omkring 15K peso om dagen. Det er hvertfald min erfaring.
Hej Folkens.
Min kone har åbnet en konto hos BPI family bank.
Jeg har prøvet at få de koder der skal til, for at jeg fra Nordea kan overføre penge.
Jeg skal bruge BIC/SWIFT koden, samt en IBAN kode/nummer.
Nu siger BPI at jeg skal have en konto i deres bank (BPI Europe) for at kunne overføre
fra europa. Jeg syntes det lugter langt væk af inkompetence!??!
Metrobank siger at de godt kan gøre det, men så skal konens konto knyttes til min,
i Nordea, hvad pokker det så betyder.
Er der ikke en af jer bedre videne som kan advisere mig i præcis hvad det er jeg skal
bede de her banker give mig?
Tak :)
Det lyder lidt som om de ikke aner hvad de skal sige.
Når man åbner en konto i f.eks Metrobank, skal man bare gøre dem opmørksom på at det skal være muligt at overføre penge fra enhver udenlandsk konto. Man kan også vælge en US Dollar konto, men så skal pengene der overføres være i US Dollar og så skal man jo veksle to gange.
Jeg har aldrig hørt den med, at kontoen skal være bundet op til ens konto i Danmark. Det er noget værre vås, da man blot skal bruge SWIFT koden. IBAN koden er bare kontonummeret på den Filippinske konto.
Hvis de ikke er helt klar over, hvad der skal til i lokalafdelingen, vil jeg anbefale at henvende sig i hovedsædet i Manila enten ved mail eller ringe til dem.
Det lyder lidt som om de ikke aner hvad de skal sige.
Når man åbner en konto i f.eks Metrobank, skal man bare gøre dem opmørksom på at det skal være muligt at overføre penge fra enhver udenlandsk konto. Man kan også vælge en US Dollar konto, men så skal pengene der overføres være i US Dollar og så skal man jo veksle to gange.
Jeg har aldrig hørt den med, at kontoen skal være bundet op til ens konto i Danmark. Det er noget værre vås, da man blot skal bruge SWIFT koden. IBAN koden er bare kontonummeret på den Filippinske konto.
Hvis de ikke er helt klar over, hvad der skal til i lokalafdelingen, vil jeg anbefale at henvende sig i hovedsædet i Manila enten ved mail eller ringe til dem.
Tak for det Samarjan, du havde helt ret i at IBAN blot er kontonummeret.
BIC/SWIFT koden fik konen trukket ud af deres "support".
Jeg har sendt en lille test overførsel, og holder nu øje med hvornår den tikker ind :)
Jens,
Man skal også huske at nævne i overførslen, at det IKKE ER REMITTANCE, fordi eller risikerer man at de trækker skat af beløbet.
Jeg har forleden testet min første overførsel fra Nordea til BPI family bank.
I tekst til modtager skrev jeg "NOT REMITTANCE".
Nu ser jeg at BIP har fortolket "NOT REMITTANCE" til REMITTANCE på min bank statement,
og der mangler da også ca. 100 peso :(
Hvordan gardere man sig mod den slags .. tumper :(
Nu ved jeg ikke hvor stort et beløb du overførte, men bare skriv følgende fro fremtiden:
This is NOT Remittance. This is a normal bank to bank transfer.
Jeg havde engang et herrens hus med en overførsel på en halv million Peso, fordi tumberne havde trukket noget af beløbet i den tro, det var remittance. Selv om jeg elsker Filippinerne og har arbejdet med Filippinere i nu 20 år, kan jeg stadig ikke selv på en god dag få mig til at kalde dem smarte eller særlig vakse. Jeg har faktisk kun mødt en eneste mandlig Filippiner, jeg ville stole 100% på.
Det tog mig 2 måneder og trusler om sagsanlæg, før banken (dengang PNB) gav mig mine penge tilbage.
Selvom der er regler, er det desværre meget normalt, at en ansat i en bank egenhændigt forsøger at fortolke en regel.
Vi har min svoger på besøg i Singapore for første gang i hans liv, og han har på mindre end en uge fået min frue til at eksplodere en par gange eller tre, fordi han simpelthen ikke kan forstå, at man ikke i Singapore kan opføre sig som hjemme i landsbyen.
Han kan dog godt se, at der er et problem, når en hel ø som Singapore kan holdes ren, men hjemme har de store problemer i landsbyen med at holde en enkelt strand ren.
Med hensyn til dine fremtidige bankoverførsler, kan jeg anbefale, at du har en god kontakt i din Danske bank som kan forfølge sager, hvis det bliver nødvendigt.
Hej,
Er der nogen, der kan give mig en bulletproof løsning til at sende penge til Filippinerne, bank-2-bank?
Nu kan I se nedenstående.
Jeg sender 5.000 piso omregnet til 110.92 dollars på afsendelsesdagen. Det de modtager er så følgende som man kan se på mailen. 81.92 dollars og deraf også nogle omkostninger. De har altså stjålet 29 dollars. Totalt svineri. Typisk filippinerne.
Jeg har også Danske Bank, måske skulle jeg bruge dem, eller hvad? Hvad gør jeg for at undgå det her? Det ser jo ikke ud til på mailen, at der er trukket remittance tax. Det er jo bare beløbet de har modtaget fra en amerikansk bank. Jeg troede de fik dem direkte når man brugte SWIFT?
"Dear Jens,
Thank you very much for your e-mail.
There was a credit to the account on May 19. We received US$81.92 from PIB New York and applied conversion rate of Php45.20. We deducted our commission Php100.00 and documentary stamps of Php5.70.
Thank you.
Fe Tolentino"
Jeg har lige sendt fra eik bank, som ikke længere har gratis overførelse mere.
sendt total ca 4k kr incl gebyr... hvilket svare til ca 30k peso men modtageren har kun fået 28k peso så det er totalt set 2000p i gebyrer ect. til gengæld så går det rimeligt stærkt ca 3-4 dage.
så jeg er også lutter øre.
Hej
Der er åbenbart forskel på hvordan og hvem man overfører penge til, jeg har lige overført 15k dkr. fra min bank Nordea,(40 kr. i gebyr) til min bankkonto her i Allied Bank, her betalte jeg 300 pesos i gebyr. Det tog denne gang 4 dage p.g.a. helligdag, i DK havde det selvfølgelig kun taget 2 dage.
Jeg har nu tjekket alle mine overførsler og uanset beløbets størrelse betaler jeg 300 pesos i gebyr.
Det er vel meget normalt at betale gebyr, det er jo der banker henter mange penge, men jeg kan da godt se at det er meget at betale 2000 pesos på så lille en overførsel.
Derimod syntes jeg posten herude er lidt sløv, men igen det er ikke DK. så man skal vænne sig til at alt foregår på en anden måde, min bank i DK sendte et brev 28. maj landede her i byen d. 3. juni, hvilket er hurtigt, hvis stemplerne ellers passer, men brevet blev først afleveret d. 17. juni.
Jeg skrev tidligere at de opfattede mine overførsler som REMITTANCE, selv om jeg skrev 1. NOT REMITTANCE eller 2. This is NOT remittance. Det ser ud til at (for bpi bank) så tager navngiver de alle overførsler fra udenlandet som REMITTANCE, uden dog at tage remittance procenten af det.
Fx. så lavede jeg en test overførsel fra Nordea til BIP på 5.000,00 pesos, da de ankom stod der igen REMITTANCE på statement i BPI bank. gebyret var på 250,00 pesos.
Senere har jeg overført 25.000,00 pesos, og igen var det samme sag. Remittance på statement, og 250,00 gebyr fratrukket.
Altså, så tager jeg mine ord tilbage, BIP har ikke taget remittance procenter fra mine
overførsler, de forstår blot ikke at vidreføre den besked jeg skriver i overførslen, til modtagerens bank statement. (undskyld det blandet Dansk, Engelsk)
Jeg kan altså alligevel godt anbefale at benytte følgende setup.
1. Nordea som DK bank.
2. BPI som PH bank.
(ps ingen overførsle har taget mere end 3 bankdage)
Jeg brugte PNB engang, men da det skabte problemer, begyndte jeg at bruge Metrobank.
Jeg har kun haft problemer en eneste gang tilbage i 2007, men siden trækker de kun overførselsgebyret.
Jeg overfører enten fra min konto i Danske Bank eller min konto i POSB i Singapore, og det virker uden problemer. Det tager bare 3-7 dage, men alting tager tid i Filippinerne. Der er ikke noget der haster i det land. Det skal man bare planlægge efter, så er det ikke noget problem.
Hej Alle
Jeg har nogen spørgmål angående en dollar konto, Er det en fordel a have denne konto? hvis man overfører i dollar beløb? i forhold til en pesos konto, jeg går udfra at bank gebyret er mindre.
Jeg overfører til BDO, og de siger det koster 200 USD at få en dollar konto, Jeg synes nu det er ret dyrt, bare for at lave en konto..Hmmmmm.
Kan der anbefales en anden bank? Synes nu at BDO er lidt mærkelig en imellem.
Håber i kan fortælle en masse om a have en dollar konto :-)
Jeg overfører til BDO, og de siger det koster 200 USD at få en dollar konto, Jeg synes nu det er ret dyrt, bare for at lave en konto..Hmmmmm.
Jeg tror de mener der skal være et minimum indestående på 200 USD.
Alle filipinske banker har et minimumsbeløb vedr deres forskellige typer af konti. De tager et gebyr hver måned hvis saldoen falder under dette beløb eller hvis der ingen bevægelser har været på kontoen de seneste 2 år. (Perioden kan muligvis variere fra bank til bank). Man kan teoretisk risikere at kontoen er tømt, hvis man ikke har brugt den i flere år.
Jeg tror de mener der skal være et minimum indestående på 200 USD.
Alle filipinske banker har et minimumsbeløb vedr deres forskellige typer af konti. De tager et gebyr hver måned hvis saldoen falder under dette beløb eller hvis der ingen bevægelser har været på kontoen de seneste 2 år. (Perioden kan muligvis variere fra bank til bank). Man kan teoretisk risikere at kontoen er tømt, hvis man ikke har brugt den i flere år.
Det er meget normalt herude.
Selv her i Singapore skal man normalt indsætte SGD 500 (ca 2200 Kr) når man åbner en normal konto.
Mvh,
Jan
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.