PDA

Se fuld version : Scholar i Filippinerne, giver problemer ved udrejse af Filippinerne.

Brox
24-05-10, 08:54
Hej,

Jeg har et spørgmål da min kærste gerne vil komme til Danmark for at besøge mig på et Schengenophold/visa men det er altså ikke bare lige sådan for os.

Det korte af det lang er at hun har været scholar og fået betalt en stor del af uddannelse hun har og når denne uddanelse er afsluttet (1/4 2009) er hun bundet i ca. 6-7 år for som det hedder når man modtager disse scholarship så er man bundet af " X antal år required years of return service to the country"

Det betyder flg. som jeg har læst på en blog fra en person som havde noget ligende problem.

1. NSO Birth Certificate – None
2. NBI Clearance = Nada
3. Passport = Zip
4. Government IDs (SSS ID,Driver’s License”, TIN ID, Postal ID) = Sorry
5. Dost Clearance (Still serving the 5 year term) = DREAM ON.

Min kærste siger man godt kan betale sig fra det men det koster nok omkring 100.000 pesos vil hun antage og det vil hun heller ikke høre tale om i først omgang, samt hun har ikke undersøgt beløbet endnu.

Jeg vil blot høre om nogen kender smutveje i en situation som dette, da jeg gerne vil have hende på besøg og hun vil gerne besøge mig i år, eller er man bare nød til at betale for at slippe fri?

Jeg kan dog se at man muligvis kan få et midlertidig Clearance Letter, men det løser jo ikke problemet med de 6 år hun stadigvæk har tilgode.

På forhånd tak.

Brox

Samarjan
24-05-10, 10:37
Tjah, det skulle ikke undre mig.
Filippinerne er jo et land, der kalder sig demokratisk, men i virkelighedens verden er de meget langt fra at leve op til meningen af det ord.
Det er jo latterligt, hvis man ikke kan få et pas og lignende, men når det kommer til Filippinerne, er det ikke overraskende.
Da jeg ville bringe en ung dygtig engineer ind i det firma, jeg arbejder for i Singapore, var der en del ballade over at jeg anbefalede ham for alt i verden ikke at gå igennem OFW eller et agency.
OFW er knagme kun noget man skal benytte, hvis man skal arbejde i en eller anden bananstat som underbetalt kuli.
Så jeg fik ham ansat udenom OFW. Han tjente 21000 Peso om måneden i Filippinerne, og nu tjener han 12-13000 Peso om dagen, så det er han vist helt tilfreds med.

Sig til din kæreste, at hun skal kontakte MFA (Ministry of Foreign Affairs) og bede dem om at få en skriftlig bekræftigelse på, at hun er stavnsbundet og ikke kan få et pas som nærmest er en menneskeret overalt i verden, hvis man vel at mærke påstår, at tilhøre den civiliserede del af verden.