PDA

Se fuld version : Consular outreach søndag 13 juni

Jyden
06-06-10, 17:54
Er der nogen, der har erfaring med brugen af Osloambassaden når de er i Kbh? Jeg tænker specielt på betaling. Modtager de kongens mønt eller vil de kun ha' NOK? Man ved jo aldrig med de ambassadedjævle :-) Og i bekræftende fald er det samme pålydende beløb eller omregnet til et mindre pålydende beløb i DKK? Ikke, at det gør den store forskel pt. står NOK vist i ca. kurs 94-95

hansj
06-06-10, 19:02
Jeg har netop forespurgt Philambas/Oslo om de accepterer danske kr.
Fik svar tilbage der skal betales i norske kr. 395 no kr for pasfornyelse.

Har dog talt med en Pinoy der fortæller hun betalte med danske kr, til en omregnet
kurs, da hun var igennem møllen for ca 1 år siden.

Endvidere: Jeg går ud fra man skal have penge med til portoen for fremsendelse
af det nye pas, iflg hj.siden no kr 200 -

For en sikkerheds skyld har jeg købt 600 no kr, pris 584 kr i dag søndag.

Venligst,
Hansj

Jyden
06-06-10, 19:16
Mange tak, det var lige det jeg skulle vide :-)

Jeg glemte dog lige at tilføje til mit sidste spørgsmål:

Jeg skal have lavet 2 dokumenter. 1 pas og en ROB (report of birth). Skal de så ha' 2 x 200 NOK i porto? Eller kan de nøjes med en gang porto ligemeget hvor mange dokumenter man skal have lavet?

mvh., Jens

hansj
07-06-10, 03:35
Om de kan finde på at tage 2 x 200 NOK ?
Jeg er svar skyldig, ville regne det for det rene optrækkeri, men man kan
vel aldrig vide hvad en ambassade kan finde på!
Evt. kunne du jo spørge dem på en mail, de besvarede min pænt hurtigt.

Hilsen,
Hansj

hansj
07-06-10, 04:00
Iøvrigt, jeg har haft en pokkers besvær med de pasbilleder, det med at baggrunden
skal være ROYAL BLUE.
Fik det råd her på forumet at vi skulle gå til en stofbutik og anskaffe noget
nervous velour i denne farve.
Eneste butik med stoffer her på egnen er JYSK i køge.
De havde masser af nervous velour i utallige smukke farver, men netop (selvfølgelig)
ikke i blåt.
Var ved at opgive men fandt så et stykke stof i den rette farve, tror jeg da nok,
ekspedienten anede ikke hvad royal blue er for noget.
Gik så til min sædvanlige pas-billede fotograf med stoffet under armen, men hun
afslog lige på stedet, ville ikke fotografere med medbragt baggrund !
Nu har min søn, som har en del professionelt fotoudstyr sagt til mig han sagtens kan
tage de billeder ( på ambassadens hjemmeside er det med mange fotos udførligt
beskrevet hvordan de vil ha` dem )
Så nu håber jeg han klarer det, ellers må jeg igen forsøge at finde en fotograf der er villig .

Hvis billedet ikke er 100 %, bliver man afvist lige på stedet.
Kan ikke undlade at tænke på Filippinere der måske er rejst langvejs fra !
Pokkers til besvær de laver for deres egne statsborgere, men nok meget karakteristisk
for de Filippinske myndigheder, den menige filippiner brokker sig aldrig (her kunne de lære noget af os danskere ) - -
derfor bliver det aldrig bedre !

Hilsen,
Hans

tap
07-06-10, 05:16
foto-shoppen på københavns hovedbanegård er vant til at tage disse billeder specielt til filippinske pas de har bagrunden samt udlån af "obligatorisk" skjorte

mvh tap

Niels
07-06-10, 18:20
Den er i hvert fald god nok med foto-shoppen på Hovedbanegården. Det havde de helt styr på.

Da min kone ansøgte om sit nye pas i Februar, var det faktisk muligt at få taget billederne i
kirken. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er det samme denne gang.

Bedste hilsner

Niels

Jyden
13-06-10, 19:15
Jeg ved ikke om ambassadens folk er dumme, grådige eller bare fuldstændigt ligeglade med andre mennesker (måske alle 3 eller flere adjektiver kan benyttes)

Vi kom klokken godt 09.00 og kunne gå hjem 18.15. Så lang tid tog det at få lavet pas.

I Philippinerne har myndighederne desværre en tradition ikke bare med at plukke folk med ligegyldige gebyrer mv. Men de også ligeglade med folks tid. Der er ikke styr på noget.

Da de kom til Cph idag havde de ligepludseligt sat gebyret op for fornyelse af pas uden at informere forud, så man kunne planlægge. Nu kostede det 800 kr inkl. forsendelse. Som de sagde, hvis man ikke var tilfreds, kunne man blot smutte til Norge. Sikken arrogant holdning. I tilgift til dette kunne de så lige informere om, at dette var den sidste outreach. Fremover kan pasfornyele kun ske i Oslo.

Jeg var helt sikker ikke den eneste, der var rystet over forløbet idag. Man kan måske acceptere, at det er noget lort når man er i Filippinerne. Fair nok, det må de selv rode med. Men nu er de altså i Europa, hvor vi lever i 2010. Jeg tror mange blev meget overraskede. Totalt bundkarakter til denne performance.

Og jeg mener seriøst, at dette skal ikke gå ustraffet/ubemærket hen. Jeg opfordrer alle, der oplevede dette svineri i dag til at klage til ambassadøren. Nu ved jeg godt, at magthaverne, embedsmænd mv. for det meste kun tænker på at plukke deres stakkels landsmænd, når og hvor de kan komme til det. Men af princip skal de sku' vide, at de ikke er hjemme i Filippinerne, hvor man kan gi' fanden i borgernes velbefindende.

Så kan jeg lige nævne en sjov ting. Nu tog det jo rigtig lang tid at lave denne behandling af pas. Så skulle man jo tro, at den var hjemme. Men nej, ansøgningen kan stadig blive afvist. Hvis en eller anden idiotisk skrankepave i DFA - Filippinerne har en dårlig dag, afviser de måske ens billede. Så er det forfra igen. Tak for et godt system (sarkastisk)

Og vis nogen tænker, at det var et surt opstød, så er det korrekt. Jeg har lige selv taget en mavesurhedsregulernde pille.