PDA

Se fuld version : Er det blevet dyrt ??

Niels
30-08-10, 09:33
Det lyder nok som en lidt syg titel, men måske er der noget om snakken. Måske ikke :-) Det er altså priserne på Filippinerne vi taler om. Vi taler IKKE om de variationer, som valutaen gør qua at peso'en hopper op og ned.

Det er kort sagt de nominelle priser. Jeg var en tur i maj og jeg synes det var blevet markant dyrere. Vi brugte flere penge end vi havde gjort før og vel og mærke faktisk boede
beskedent i en uge.

Så er det jo man skulle kunne rulle ud med priserne, men det kan man jo lige præcis ikke.
Jeg tænker normalt ikke på den slags, når jeg er på ferie på Filippinerne.

Lang historie kort. Er der nogen der har samme erfaring ? Noget jeg synes var blevet dyrt var at få en drink på en bar. Man kan altid diskutere om det er regningens 'længde' men jeg
synes jeg fik nogle 'noble' regninger på f.eks Kontoret (G-Point) og det har ikke været min opfattelse før.

Dette skal ikke opfattes som piveri, blot en observation. Jeg vil dog nævne at vi var 3 par afsted, så forskellige steder, som Malapascua, Naga, Butuan og alle synes faktisk et det var blevet lidt dyrt.

Bedste hilsner

Niels

cax
30-08-10, 09:48
Hmmm...nu har Filippinerne jo altid ligget ca. 10% over priserne i f.eks. Thailand - og verdensökonomien lige nu gör jo også at priserne generelt går op i hele verden. Men markant dyrere synes jeg ikke at det er blevet - Jeg var sidst afsted i Juli måned og brugte stort set det samme som jeg plejer.

whorist#1
30-08-10, 12:05
Hmmm...nu har Filippinerne jo altid ligget ca. 10% over priserne i f.eks. Thailand .

??? hvad mener du med feks. Thailand??
Det billigeste land i verden at være turist i er Malaysia,dernæst skarpt forfulgt af Filippinerne,Thailand er ikke engang i top 10!!
det kan da godt være at de lokale priser baht kontra pesos gør at de filippinske priser er højere men da ikke efter kursomregning
var sidst i Thailand 2009 havde ikke været der siden sidst i 90'erne,og skulle være der 10 dage,budgeterede med at priserne var nogenlunde som på fili,men nej måtte have plastilkortet frem efter 3 dage!

k.o.m.

Niels
30-08-10, 17:39
Hej Cax

Den kan jeg godt nok ikke forstå. Jeg har igennem mange år haft den tommelfinger
regel at Thailand og Filippinerne kostede det samme i 'nominelle' priser. Altså kostede et turistklasse hotel i Bangkok 1500 thb så kostede det ca. 1500 php i Manila.

Filippinerne var kort sagt ca. 20 procent billigere da thb typisk lå 20 procent højere.

Din observation er dog lige så god som min, så jeg lytter :-)

Bh

Niels

tap
01-09-10, 03:14
prisindeks: 100 dk

Thailand 45

Filippinerne 34

= filippinerne billigst

cax
01-09-10, 09:27
Altså jeg har altid brugt væssentligt flere lommepenge i Filippinerne end jeg har gjort i Thailand (Bangkok). Det er meget muligt at hotellerne i Thailand er dyere end de er i filippinerne - men når det kommer til leveomkostningerne, mad, sprut, vand, tøj, transport så holder jeg stadigvæk på at Filippinerne er dyere end Thailand.

tap
01-09-10, 12:04
top 10 billigste lande at være turist i:
1. malaysia
2. filippinerne
3. kenya
4. peru
5. bulgarien
6. columbia
7. indonesien
8.venezuela
9.litauen
10. thailand

er baseret på turistting som:kildevand,alkohol,cigaretter,restauranter,hote lophold og transport mm.
var der sidst i 2008 og kan sige som turistland er thailand væsentligt dyrere end filippinerne 20-25% ca. det eneste jeg lagde mærke til der var billigere var skræddersyet tøj(kvalitet og pris holdt op mod hinanden) og prisen på ris,men da filippinerne er verdens største importør af ris bla fra netop thailand siger det jo ligesom sig selv.
så cax,du må lige i gang med valutaomregneren eller give os dit tip hvordan du får pengene til at strække sig længere i thailand ;-)

mvh tap

tehdaneman
01-09-10, 21:21
kan i svare på hvad man skal have med af penge når man skal holde ferie på panay og i cebu, jeg bliver der i 14 dage håber nogler kan give mig et svar

bse4792
01-09-10, 21:36
kan i svare på hvad man skal have med af penge når man skal holde ferie på panay og i cebu, jeg bliver der i 14 dage håber nogler kan give mig et svar

Hvor på panay snakker vi, hvis det er boracay skal du nok regne med 1500-2000peso eksl hotel pr dag, hvis det er provinsen kan alt fra 500-1000p gøre det selvfølgelig også eksl hotel, men det er meget hvad du vil, hvis det bare er mad eller om det er konge du vil lege og købe det hele...

på min første tur(forår 2009) brugte jeg kun ca 1000p på mad og overnatning pr dag, men der var dog slet ikke meget luksus over den tur, men det kan lade sig gøre, hvis ikke man stille de store krav...

cax
02-09-10, 08:00
top 10 billigste lande at være turist i:
1. malaysia
2. filippinerne
3. kenya
4. peru
5. bulgarien
6. columbia
7. indonesien
8.venezuela
9.litauen
10. thailand

er baseret på turistting som:kildevand,alkohol,cigaretter,restauranter,hote lophold og transport mm.
var der sidst i 2008 og kan sige som turistland er thailand væsentligt dyrere end filippinerne 20-25% ca. det eneste jeg lagde mærke til der var billigere var skræddersyet tøj(kvalitet og pris holdt op mod hinanden) og prisen på ris,men da filippinerne er verdens største importør af ris bla fra netop thailand siger det jo ligesom sig selv.
så cax,du må lige i gang med valutaomregneren eller give os dit tip hvordan du får pengene til at strække sig længere i thailand ;-)

mvh tap

Hvor har du dog den statistik fra?

lindhardt
02-09-10, 08:01
Jeg var afsted i april/maj og brugte, udover hotel og fly, ca 2000 us$ plus 10000 php. var afsted i 18 dage, og vi var 2 personer om at bruge lommepengene...

cax
02-09-10, 08:08
Hvis i tjekker The Economist's klassiske Big Mac Index http://www.oanda.com/currency/big-mac-index vil i også se at Thailand er billigere end Filippinerne.

Jyden
02-09-10, 08:19
Det viser vel egentligt ikke, at Thailand er billigere, men blot at der er arbitragemuligheder?

Xim
02-09-10, 11:00
Det er jo faktisk en lidt interessant debat, for det handler jo lidt om hvordan man ser på det overordnet. Listen som Tap henviser til, blev bragt i BT i en stor rejsesektion i 2009, hvis jeg ikke tager meget fejl. Kan ikke huske hvem, der havde udarbejdet listen, men man må gå ud fra at den er kildetjekket.

Big-mac-indekset som du henviser til, kan ikke bruges eller for den sags skyld er retvisende. Prøv at kig på tallet for Hong-Kong, som så skulle være billige end både Filippinerne og Thailand (nej, vel?)

Har selv boet i Manila i snart 7 år, hvor 6 af dem har gået med turisme. Min klare overbevisning er, at Filippinerne er billigere end Thailand - overordnet. Men kan egentlig godt forstå at man kan få den tro, at det er omvendt. F.eks. bliver prisdannelsen på hoteller (specielt 3 stjerner og opefter) lavet på baggrund af udbud og efterspørgsel. På lang sigt gør alle prisdannelser dét, men i Thailand er der ekstremt mange flere hotelværelser end på Filippinerne, hvorfor dårlige sæsoner bliver kompenseret med meget lave priser. Er man heldig kan 5-stjernede hoteller været billigere end 3 stjerner på Filippinerne. Tag Boracay, der efterhånden er fyldt med koreanere overalt. Her er priserne betydeligt højere end Phuket, fordi belægningsgraden er over 70%, så selvfølgelig falder priserne derfor ikke.

Tager man til skrædder i Bangkok er det også meget billigere, på trods af at Filippinerne har et lavere lønniveau. Men industrien i Thailand er meget mere effektiv, plus at konkurrencen igen trækker priserne nedad.

Min pointe er altså, at det kommer meget an på, hvordan man holder ferie. Sidder man på et 5-stjernede hotel i Phuket, vil du sikkert opleve at overnatningsprisen er lavere end Filippinerne, og mad- og drikkepriserne er sikkert den samme, da det altid er kunstigt skruet op, hvorfor man godt kunne tro at Thailand er billigere. Rejser man derimod rundt på egen hånd, måske med nogle få overnatninger og ture arrangeret af et bureau hjemmefra, så er det min helt klare overbevisning at Filippinerne er betydeligt billigere, primært pga. det meget meget lave lønniveau.

Dermed ikke sagt, at man i Filippinerne ikke kan lave nogle gode scoops mht. hotelpriser osv., for det kan man bestemt. Man skal bare have fingeren på pulsen mht. sæsoner.

marven99
04-09-10, 22:42
Syntes Filippinerne er ekstremt billigt.
Tager man til de 4 - 5 "turist-knudepunkter" giver det sig selv at priserne er højere.
Så længe man stadig kan finde resorts og værelser i provinsen til 20 - 30 kr. Hopper jeg ikke på "panik" vognen.

Vil dog sige at Indien er billigere med flere længder... (Dagligvarer, resturantbesøg, indenrigs transporter mm.)

rimini
10-09-10, 18:15
Det der Big Mac index dur ikke rigtig, for af en eller anden grund er det ikke de rigtige priser de bruger ... eks koster en Big Mac ikke 102 peso som der står, men 69 peso de fleste steder, du kan få en menu for 119 php mange steder .... og i DK er prisen mig bekendt højere end 28,50 kroner ?

LarsKyhnau
11-01-11, 11:23
Ja prisniveauet på Filippinerne er krøbet støt og roligt i vejret de sidste 5-6 år, også fraset udsving i valuta-kurserne. Og det påvirker naturligvis også udgiften til at holde ferie i landet.

Meget af forklaringen skal findes i de galopperende priser på råvarer, især olie, benzin og fødevarer. Da jeg kom til landet i 2004 kostede en liter benzin f.eks. 26 peso i Visayas, i dag er prisen 54 peso. 11 kg LPG til madlavning kostede cirka 450 peso, i dag koster det 780 peso.

50 kg ris kostede cirka 1.000 peso, i dag koster de samme ris cirka 1.800 peso. Et kg. svinekød kostede 120 peso, i dag er prisen 160 peso. Et kilo fisk af god kvalitet kunne fås for 60 peso, i dag er det svært at finde noget under 100 peso.

Hoteller, restauranter, færger, taxier og så videre er naturligvis nødt til at vælte disse prisforhøjelser over på deres kunder, så derfor vil en turist opleve, at det koster noget mere at holde ferie på Filippinerne i dag, end det gjorde i ”de glade dage” i 2004-2005, hvor vi som europæere både nød godt af en fordelagtig valu-takurs og lave råvarepriser.

Men Filippinerne er stadig et både dejligt og billigt land at holde ferie i. Blot ikke helt så billigt, som det var for 5-6 år siden.