PDA

Se fuld version : Gift i filippinerne

junilda_larsen
22-02-06, 19:56
Er der nogle der har prøvet at blive gift i filippinerne ?
vi skal til cebu til juni og regner med at skal giftes der
vi er gift i dk
Er der nogle der ved hvor meget det koster at blive gift på rådhuset eller i kirken ?
Hvilken papier skal der til
venlig hilsen
john

Jens
26-02-06, 19:56
Hej

Min kone og jeg blev gift i Cebu i november 2003, så vi kender da til det.

Vi er gift i kirken i Mandaue. Som jeg lige husker tingene, så skal du have to stykker papirer med. Det er en dåbsattest, så du skal en tur forbi dit sognekontor. Husk at bede om den på engelsk, det kan de i dag. På kommunekontoret skal du bede om en Ægteskabsattest (pas på de ikke giver dig en bopælsattest). Begge skal være under 3 mdr. gammel når du kommer der ned.

Inden du rejser derud skal du sørge for, at de er behørigt stemplet af behørig myndighed. Dåbsattesten skal stemples hos Kirkeministeriet og Ægteskabsattesten hos Indenrigs- og sundhedsministeriet. Bagefter skal de begge stemples hos Udenrigsministeriet også. Du kan finde vejledning på deres hjemmesider.

I Cebu tager I så hen til det danske konsulat, som udsteder et Legal Capacity Certifikat, som skal bruges i den videre proces.

Nå I har den skal I til et kontor kaldet "City Health", hvor de bl.a. registrer jer, slår jeres bryllup op, hvis nogen har indvendinger osv osv. En masse papirarbejde skal laves. De er ikke hurtige, men det er min oplevelse de er hjælpsomme blot man følger systemet. Det koster ikke så meget igen, jeg husker ikke præcist hvor meget, men ikke noget du vil tænke så meget over.

Derefter skal I kontakte den pågældende kirke, hvor I registreres og også skal gennemføre et seminar. Hvis I er meget unge skal I være indstillet på, at det er et seminar over flere dage, men ellers så kan I sandsynligvis slippe med en time, hvor man lærer lidt om ægteskabets goder, herunder også konflikter der kan opstå. Det er pakket pænt ind i den katolske tro. Det er for mange danskere lidt fjollet. Personligt syntes jeg det var meget sjov, hvad den gamle vise dame sagde. Det giver noget kulturforståelse, hvis man er åben. Min kone mener at huske, at vi alt i alt har brugt ca. 1000 kr. på seminar, papir, kirke osv.

Hvis I er gift i Dk, så ville jeg medbringe jeres vielsesattest, men der er naturligvis brug for det på engelsk i givet fald. Og samtidig, hvis det blot er for at afholde en filippinsk bryllup, med baggrund i at I allerede er gift, så skal I formodentlig ikke igennem alt dette. Så tal med Det Filippinske Konsulat i København - de kan svare mere specifikt herpå.

Jeg vil foreslå, at din kone kontakter min kone og de kan tale det igennem. Send os en mail. Jeg har sendt dig en invitation fra min kones Yahoo Messenger også.

Hilsen
Jens