PDA

Se fuld version : Forbrugeroplysning

PNO
12-03-06, 13:22
Dette er ment som en slags forbrugeroplysning for alle der skal rundt i Filippinerne med indenrigsfly

Oplysningerne er mine egne erfaringer efter at have prøvet foreløbig 3 forskellige lufthavne.

Manila:
Husk at undersøge hvilket flyselskab billetten er udstedt til.
PAL = Philippine Air Lines har egen terminal for både indenrigs og udenrigs

Philippine Air Lines forveksles ofte med Air Philippine, men det er ikke samme selskab.
Af bitter erfaring er jeg selv røget i gyngen. Havde betalt flybillet og en transport til lufthavnen på et turistkontor, men blev sat af ved den forkerte terminal. Man må jo tro at så er der styr over en sådan bagatel. Der er kun ting at gøre: Tage en taxi videre til Domestic. Pris 150php
Air Philippine bruges som code share til PAL, derfor kan man risikere at der står PAL på billetten, men man skal i en anden terminal og det er ikke ligefrem gang afstand.

Air Philippine afgår og ankommer i Domestic airport sammen med Cebu Pacific, Seair og Asian Spirit.
Lad være med at bruge mere end 15-20 min i ventesalen i Manila Domestic airport.
Man føler sig hensat til østeuropæiske ventesale før murens fald i 1989. Der findes et lille cafeteria med ringe udvalg til lufthavnspriser, en lille kiosk, et lille rygerum og toiletter
Når check-in er klaret gå ud af bygningen igen og drej til højre. Bliv på samme fortov og gå 50-100m frem. Her ligger en hyggelig Cafe/restaurant hvor man kan slappe af i fred og ro. Når det er ved at være tid er det samme vej tilbage og ind igennem 2 sikkerhedskontroller og direkte ud i flyet.
Der er ingen gangbro, så er det regnvejr bliver man våd

Cebu
Den bedste indenrigslufthavn af de 3 jeg har prøvet.
I gadeplan findes forskellige forretninger og cafeer. Efter første sikkerhedskontrol kommer man frem i check-in hallen. Skrankerne fylder hele hallens længde kun afbrudt af to indgange til ventesalen. På modsatte side af skrankerne er der forskellige forretninger og i bunden af hallen ligger 2 cafeer/restauranter hvor der er rygetilladelse i den ene. 15 min før afgang bør man være inde i ventesalen. Her findes toiletter, nogle få forretninger og lidt udskænkning af soft drinks og kaffe. En tynd burger kan vist også skaffes. Jeg fandt ingen rygerum. Ved udkald til flyet er det til de fleste afgange via gangbro.

Dumaguete
Her er der intet udover toiletter og et TV. Rygeforbud.
Mit råd vil være at når check-in er overstået, da forlade bygningen igen og skrå over P-pladsen.
Her findes kiosker og flere barer hvor man kan sidde udenfor og få den sidste pils eller Rhum Coke.
Man kan ikke undgå at høre flyet fra Manila ankomme. Så er der ca. 30 min til afgang og det er ved at være tid til at betale regningen og liste over til sikkerhedskontrollen.
Der er ingen gangbro til flyet

Dette er mine erfaringer og jeg glæder mig til at tage dem i brug igen i maj/juni

Hilsen
PNO