Se fuld version : Udveksling af erfaringer, råd og vejledning
Hej
Jeg er ved at planlægge at blive gift med min dejlige filippinske kæreste og få hende hertil, og søger derfor kontakt med andre der også er på dette stadie for udveksling af erfaringer, råd og vejledning.
Evt. også høre fra andre hvad man IKKE skal gøre dernede/her.
Kan hun evt. komme her på et turistvisa? Nogen siger ja, andre nej... Erfaringer med dette?
Hvad er en dagløn for fx. en butiksansat i provinsen?
Samt et spørgsmål: Findes der er en internetside der beskriver Danmark for en udlænding?
Hej Ketimo!
Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne få sin kæreste til Danmark.
Der er naturligvis en række regler man skal forholde sig til og som fremgår af Udlændingestyrelsens hjemmeside. Herudover er der så en længere proces med papirgang, økonomisk garanti osv. - desværre meget lang behandlingstid, som er total uacceptabel i vores moderne professionelle verden. Man føler ofte, at der i sagsbehandlingen er indlagt ”bevidst chikane”.
Så det er bare at klø på. Sørg for at sætte dig ind i vejledningerne og følg dem. Og lad være blot at tro, at et svar i telefonen fra udlændingestyrelsen så er gældende. Det gælder som i alle andre forhold, at man forholder sig til det de siger, spørger ind til detaljer og også være kritisk til det man hører.
Og lad være, at lyve om forhold, blot fordi man tror det kan gå lidt nemmere gennem papirjunglen. Du kan da skyde dig selv i foden. Vi har et par enkelte eksempler med folk vi har mødt, der har drejet lidt på sandheden på ubetydelige områder, blot fordi de syntes det lød bedre. De fik afslag.
Hjemmesider om Danmark – hvad type skal det være?? Det er vel blot at søge på nettet. Her et par eksempler:
denmark.dk/portal/page?_pageid=374,477789&_dad=portal&_schema=PORTAL
www.lonelyplanet.com/worldguide/destinations/europe/denmark/
Hilsen
Jens
Hej og tak for svar.
Jeg hører det er næsten umuligt at få hende herop som "turist". Udlændingestyrelse skønner nemlig om der begrundet mistanke om hun vil tage varigt ophold her, og det må man jo sige at der er når en en single filippinsk kvinde vil besøge en single dansk mand. Så den mulighed er desværre umulig - hvis man skal holde sig til sandheden.
En anden ting; hvis vi nu vælger at blive gift når jeg skal derned til august '06 (hvilket jo er planen) har vi fået lidt modstridene oplysninger om den tid man skal vente fra man lader sig registrere på rådhuset til at man rent faktisk kan blive gift. Hvis hun spørger dernede, får hun oplyst 18 dage. Dette er jo uheldigt da jeg kun er dernede i knap 3 uger, og da jeg også skal vente nogle dage på stempling af dokumenter på konsulatet i Cebu, når vi ikke at blive gift. Men fra flere andre sider er jeg blevet fortalt at ventetiden kun er 10 dage. Er der nogen der ved hvor jeg få dette at vide helt eksakt?
Hej igen Ketimo
Jeg vil starte med dit sidste spørgsmål om tidsrammen vedr. at blive gift. Som jeg husker det, så er det også ca. 3 uger jeg havde fået oplyst i 2003, hvor jeg blev gift. Men vi er gift i den katolske kirke og jeg vil mene rådhuset skulle være hurtigere. Derfor valgte jeg at tage 6 uger dernede for dels at for tid til alle tingene og dels få tid sammen med min kone naturligvis. Jeg kan ikke huske alle detalje, men det er en voldsom papirgang og blot efter bryllup, hvor man skal have papirerne gennem en række instanser tager tid - lang tid, men som din kommende kone måske kan ordne uden at du er der.
Lige et andet eksempel. I sommers mødte jeg kort en ung dansk fyr på Bantayan Island. Han havde fået kontakt med en filippinsk pige, som var i familie med et dansk/filippinsk par i Danmark. Efter at have emailet og ringent med hende i lang tid, ja så skulle de giftes. De havde betalt sig gennem problemmerne og kunne blive gift kun 2 dage efter, at han ankom. Jeg mener at huske, at han skulle være der 1-2 uger. Der var ingen tvivl om, at da vi mødte dem (3-4 dage efter brylluppet), som virkede de oprigtig forelsket. Problemet er blot, at risikoen for at udlændingestyrelsen efterfølgende vil opfatte det som et arrangeret bryllup er meget stor. De kan finde på, at tolke det som om, at de to ikke kan have følelser for hinanden og ikke kender hinanden tilstrækkelig - selvom der jo ikke er opskrifter på rigtige/forkerte forhold og begyndelser på forhold. Ok, jeg kender ikke den unge fyrs og kones forløb med udlændingestyrelsen, så det er ikke sikkert de har mødt et besvær.
Mht. processen syntes jeg, at du skal følge de rammer der er. Husk på, at du har et hysterisk dansk system du skal igennem bagefter. Tal med det Filippinske Generalkonsulat, Snorresgade 20, 2300 Copenhagen S. - telefon 32578641 eller 32668100. De kan give dig et billede af det korrekte forløb. Ellers kontakt det danske konsulat i Filippinerne på tlf. (+63) (32) 2331390, 2331328.
Med hensyn til dit første spørgsmål - så personligt, syntes jeg det lyder sygt, at du ikke kan få hende herop som turist. Men jeg har godt hørt flere eksempler herpå, desværre. Men som det er i dag, hvor man også skal stille økonomisk garanti når de rejser som turister, så burde der jo ikke være problemer heri. Prøv at stil dit spørgsmål på Ægteskab Uden Grænsers forum side (forum.aegteskabudengraenser.dk) - der kan du sikkert få en god vejledning.
Som jeg har sagt tidligere, så føler man sig udsat for bevidst chikane fra myndighedernes side. Det er den f.. unuancerede fremmedfjenske udlændingepolitik. (som udlændingestyrelsen så må forvalte). Hvad skulle der være i vejen for, at I mødes i Danmark og bliver bekræftet i, at I ønsker at leve sammen? Nå, sure opstød. Jeg håber du kommer videre og det lykkedes.
Hilsen
Jens
Hej der
umiddelbart skulle der ikke være nogen problemer med at få din kæreste herop på et turistvisa blot du stiller en bankgaranti på ca 52.000 som så bliver annuleret når din kæreste er rejst hjem igen og har dokumenteret dette på den norske ambassade i manila, du skal være opmærksom på at hvis i gifter jer medens hun er i danmark som turist så tager udlændingestyrelsen de 52.000.
Mht at blive gift på filippinerne skal man igennem nogle kurser der hedder family planning men som alt andet på filippinerne kan man betale sig fra dette, din kommende kone er højst sandsyndligt katolik og kender måske den lokale præst godt eller er hun fra en lille by hvor alle kender alle så burde borgmesteren være til at snakke med.
Er selv blevet gift på filippinerne men blev gift først på københavns rådhus med min kone som var her som turist for 4 år siden (de gamle regler).
Mht til dit spørgsmål omkring en dagsløn som butiksansat
er den ca. 200-250 pesos ca. 18-20 dkr.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.