PDA

Se fuld version : Planlægning af tur til Fillippinerne

Karina
30-03-06, 14:02
Hej Alle,

Jeg er ny her på siden og håber på at i "garvede" rejsende til fillippinerne kan hjælpe mig lidt. Min kæreste og jeg er ved at planlægge en 5-6 ugers tur til Fillipinerne i Marts/April 2007. Jeg har med stor glæde læst de fleste indlæg og har noteret mig flere forskellige Do`s and Dont´s vi kan gøre brug af på vores kommende rejse.

Lidt info om os og vores rejseplaner er måske nok ret relevant.
Vi, er min kæreste og jeg, vi er begge 28 år og har været sammen i snart 6 år. Vi tog Padi open water certifikat sidste år, på Koh Tao/ Thailand og da dette var en af de fedeste oplevelser vi har begge har haft ønsker vi at dykke mange steder undervejs. Ellers ønsker vi både oplevelser i form af ren afslapning, kulturelle must see`s og et cruise skal der også være plads til..

Vores tur skal forløbe noglenlunde sådanne (med evt ændringer):

Vi flyver fra Cph - Manila via Hong Kong og tilbringer 1-2 dage i Manila. Herefter kører vi i bus til Banaue Risterrasserne oppe nordpå og regner med ca 2 dages overnatning her. Hereter er det retur til Manila hvor vi skal videre til Cebu, enten med færgen (som forslået her på siderne) eller med fly, det har vi ikke besluttet endnu..
1 nat i Cebu City og så videre til Malapasqua Island hvor vi regner med at blive 3-4 dage. Vi kan eventuelt tage til Mactan- eller Bantayan Island hvor vi kan tilbringe nogle dage hvis lysten er der..!? (Er der nogle som kan anbefale en af øerne..??)
Herefter er det til Bohol, hvor vi uden tvivl har meget at opleve, bl.a. Chocolate Hills og verdens mindste aber :-) blandt mange andre oplevelser her. Vi regner med at blive 6-7 dage på Bohol.
På en eller anden måde skal vi til Apo Island og Siquijor Island og det virker nemmest at tage via Negros og Dumaguerte.. Her bliver vi 4-5 dage.
Så er det op på hesten endnu engang og videre til Palawan hvor vi blandt andet vil tage ud på et 3 dages cruise med Lagoon Explorer, vi regner med at tilbringe 6-7 dage på øen.
Videre drager vi mod nord for at nå Boracay Island, som vi både har læst og hørt er noget overrendt, men vi må opleve denne ø som skulle være drøn lækker. Vi er her max 2 dage.
Så er det sidste stop Mindoro og hvor vi skal bo eller hvad vi skal se her er vi slet ikke kommet til endnu.. Vi regner med at tilbringe 2-3 dage her.
Herfra er det tilbage til Manila og fra Manila til Hong Kong hvor vi nok bliver 2-3 dage og så er det blevet tur til at vende næsen mod Danmark igen..

Mit egentlige spørgsmål lyder hen af: Hvad er jeres forslag til vores rejse, hvilke ting skal vi se og evtuelle sider og selskaber i evt kan anbefale..!!??
Er der andre øer vi skal se, måske i stedet for nogle andre..?? Hvad er jeres anbefalinger..

Mange hilner fra
Karina

Graff
01-04-06, 15:52
Hej Karina
Står selv foran en tur til Filippinerne med familien til sommer. Jeg kan anbefale dig at kigge under indlægget "Så er der lidt at udveksle på" der er der en masse venlige sjæle som har givet deres foreslag - disse har bestemt været inspirerende.
God tur!
Graff

Jens
01-04-06, 20:37
Hej
Der er da godt nok pludselig blevet stille her på Filippinerne.dk. Syntes at huske nogen efterlyse mere aktivitet :-)
Så kom ud af busken.

Men ellers til dit indlæg Karina.
Jeg vil blot tilføje lidt mere ift. det du sikkert har læst i indlægget Graff henviser til.

Der er godt nok sat fart på jeres Filippiner rejse. Det kan jo tage pusten fra de fleste. Jeg syntes det ser meget interessant ud. Flere af stederne har jeg selv stadig til gode. Så kun kommentarer på det jeg kender følger her.

Malapascua Island:
Går ud fra at I har valgt denne dejlige meget lille ø for at dykke. Det er rigtig godt her. I bør overveje, at tage et Advanced Open Water certifikat, så I kan komme på lidt flere dykker spots. Der er mange gode steder omkring Malapascua, som nås med Banka (filippinsk båd). Ellers kan jeg lige sige, at på øen kan I nyde hvidt sand og strand. Øen er så lille, at man kommer rundt på gå-ben, cykler eller en af de få motorcykler, som også fungerer som "taxa". I byen Logon er der en kirke, som for mange filippinere er vigtig at besøge. Jeg kender ikke selv hele historien bag, så vil ikke her komme med en halv historie.

Mactan Island:
Det er øen ud for Cebu City, hvor I lander når I kommer fra Manila. Så jeg vil klart foreslå, at I ser den sammen med resten af Cebu City. Der er en del historiske ting at se i området og flere begivenheder med stor betydning for Filippinerne har fundet sted her. Mactan er ikke nogen exotisk ø, men derimod en meget travl ø (med lufthavnen, mange produktionsvirksomheder osv.), med mange mennesker. Men ok, øen har sine små steder. Dykningen er ganske god her, selvom mange erfarne dykkere vil sige det modsatte. Men faktisk er der flere gode husrev og man kan nå flere gode steder med Banka. Fiskene på husrevene har dog en adfærd flere steder, der viser de ofte fodres.

Bantayan Island:
Kanon ø syntes jeg. Men lad være at besøge den for at dykke. Det er spild af tid og skulle der være dykkercentre vil de skulle sejle jer langt op til nogen af de steder, som man bedre når fra Malapascua. Men vandet omkring øen er oftest MEGET VARM i forhold til andre steder, så almindelig strandliv er ganske godt. Og øen selv er også meget varm (min teori er at det hænger sammen med det omgivende varme vand, der netop bliver så varmt, da vanddybden i et stor område omkring øen er forholdsvis ringe). Øen er ikke så overbefolket at det er træls og dermed er trafikken moderat. Jeg foretrækker at komme rundt her på scooter, som man kan leje. Pas dog på, hvad I gør. Mange private lejer ud og beder om, at man skriver under på en kontrakt og giver dem sit pas. Giv aldrig passet fra jer og ændre det i kontrakten som I ikke finder passende. Sådan plejer jeg at gøre. Men ellers har i på denne ø mange muligheder for, at se klippehuler, hvoraf der kan findes phyton slanger i nogen enkelte. Masser af dejlige grønne områder m.m. - En dejlig (men varm) ø. Her vil vi sandsynligvis bygge et hus på et tidspunkt, vi har da grunden. Så vælg blot rolig denne ø. Det er godt her. Øen har samme størrelse som Fanø og er næste lige så flad, hvis I ellers har været der.

Bohol:
Den har I vist godt styr på. Dejlig ø efter min mening. Så vil blot supplere med dykningen. Der er mange gode steder omkring Bihol og Panglao. I skulle forsøge, at komme til at dykke på Balicasag Island, som lægger ca. ½ times sejlads fra Panglao. Det er verdensklasse dykning.

Jeg kender også en del til nordlige Mindoro, Boracay og en smule til nordlige Palawan.

I får helt sikkert en god rejse, hvor jeg er overbevist om, at Filippinerne vil sætte sig i jeres sjæl for altid. Også selv om i har sat turboen på :-)

Jeg håber flere kommer til tastaturet, men eller se lidt på de muligheder som er skitseret tidligere af Niels og andre vedr. at komme i kontakt med de lokale, hvilket er meget let.

Hilsen
Jens

PNO
02-04-06, 10:40
Hej Karina

Jeres tur ligner den tur jeg har planlagt i maj/juni til I når Dumaguete.
Så jeg kan jo kun sige det er perfekt planlægning :) :)

Pas på I ikke får stress. Der er meget op og nedpakning og mange transportdage i jeres plan. Jeg anbefaler at I sørger for at lægge nogen bufferdage ind i planen, så I har mulighed for at blive et par steder lidt flere dage. Husk det handler osse on at slappe lidt af og holde ferie.

Hvis I vælger bådturen Manila til Cebu, så husk det tager ca. 21 timer. Prisen i maj 06 er 7771,80 Peso lig med 957,45kr for 2 personer incl. billet i en Suite. Lad være med at tage en stor fælleskahyt. Husk I medbringer jo nok en mindre formue.
Cebu Pacific har ofte gode tilbud på fly fra Manila og Cebu. Hold et vågent øje med dem

Det vil være klogt at tage en hotelovernatning i Cebu hvis I kommer med båd inden I drager mod nord til Malapascua. Der afgår busser til få penge fra Cebu Northern busstation

Medbringer I eget dykkerudstyr?

Hilsen

PNO

Karina
02-04-06, 14:33
Hej Graff, Jens Og PNO,

1000 tak for jeres indlæg, dejligt at i tog jer tiden til at svare på mine spørgsmål.

Graff når du og familien vender tilbage til Danmark efter en forhåbentlig dejlig ferie, kunne du ikke skrive om jeres oplevelser..?? Det kunne være rart også at have jeres erfaringer at gå ud efter..

Jens, super dejligt at læse om dine oplevelser og gode råd, især vedr dykningen. Vi havde snakket lidt om at tage et Open Advance Diver, så vores oplevelser kunnne udvides, så du har mere eller mindre overtalt os begge nu. Du skriver at du har oplevelsee fra Mindoro, Boracay og en smule til nordlige Palawan, kunne du ikke skrive lidt herom :-)

PNO, jeg ville også rigtig gerne høre om dine oplevelser når du vender retur til DK.. Vi vil tage dit råd og have lidt ekstra dage i baghånden, så vi ikke når at have brug for ferie når vi vender hjem til Danmark... Og hvis vi kommer til et sted hvor vores hjerter er solgt, har vi også aftalt at blive der indtil vi får lyst til at drage videre, det vigtigste er at vi nyder det hele og ikke forhaster os for meget.
Vi medbringer ikke dykkerudstyr og vil blot leje det hvor vi er.

Mange hilsner fra

Karina

Niels
02-04-06, 21:18
Hej Karina

Jeg vidste jo egentlig godt at jeg ikke skulle have brokket mig over manglende aktivitet, da den slags som regel rammer en selv lige i ægget. Tak, Jens. Det er helt fair :-)

Jeg tilslutter mig de øvrige indlæg om tempoet og det kan være lidt strabadserende at rejse på Filippinerne og man skal ikke rejse sig halvt til døde.

Jeg tager bådturen fra Manila til Cebu i Juni og jeg kan nok slet ikke lade være med at komme med en lille rejserapport.

Mine råd bliver lidt spredt fægtning og og en enkelt lille anekdote undgår I nok ikke :-)

Her i planlægningsfasen er en guide bog ikke tosset. Jeg er blevet glad for Jens Peters 'Philippines Travel Guide'. Den er fra 2005 og den vil være rigtig god når i skal rejse lokalt. Den er meget grundig på dette punkt. Køb den på nettet hos amazon.uk, så sparer i også lidt penge. Denne kunne ikke købes i DK i august sidste år.

En net adresse i vist godt kan bookmarke er www.oceanjet.net
Det er flyvebåde primært i Visayas. Turen fra Cebu City til Tagbilaran på Bohol tager halvanden time. Ikke det billigste (500 peso), men så vidt jeg husker tager en ordinær færge 4-5 timer

Dykning er jeg ikke meget for at udtale mig om, da jeg har lagt flasken på hylden :-) men en kommentar om Apo Island (s) må det blive til. Jeg har besøgt to og snorklet på begge. Der er sikkert flere.

Den tæt på Negros og lidt længere fra Bohol er rigtig lækker. Snorklingen var forrygende med masser af fisk og koraller og sea snakes så vi også. Derudover et ganske pænt resort Apo Island Beach Resort. Vi var der kun på en dagtur, men holdt til der og det så rigtig dejligt ud. Jeg tror ikke I behøver at tage via Dumaguete for at komme til Apo. Jeg tror jeg ville gøre en aftale med et dykkercenter på Bohol, der alligevel skal på tur til Apo om at sætte jer af der. Jeg siger dette, da vi tog en lokal tur fra Dumaguete. Det kostede 2500 peso for båden frem og tilbage og det var i sandhed en ældre model. Heldigvis var havet relativt roligt, men vi var vist mere end en, der spædede en lille bøn, når motoren gik i falset :-)

Skulle i forvilde jer til Dumaguete, må jeg som sædvanlig anbefale El Dorado Beach resort. Det er et dejligt sted. Deres hjemmeside har også noget information www.eldoradobeachresort.com

Den anden Apo Island og Apo Reef ramte jeg med gamle Coco Explorer 1. Den ligger vest for Mindoro. Det er en del år siden, men den er forrygende. Først et bredt rev og så en væg på 30 meter og derefter falder det bare ned i det sorte. Jeg så skildpadder og alt muligt andet. Helt fantastisk. Et ganske ungt par tog deres første dyk der og så skildpadder og hajer og alt muligt andet. Tror I de kunne gå på vandet bagefter :-) Tænker på om ikke Lagoon explorer rammer denne Apo Island ? Bortset fra det førte Coco Explorer 1 os op i den nordligste del af Palawan nemlig Calamian Group og det er bare sindsyg smukt. Det er nok noget rigtigt bøvl at komme dertil, men jeg glemmer det aldrig.

Jeg vil egentlig også gerne slå et slag for Puerto Galera regionen. Det er et godt dykkersted med utallige muligheder. Der har jeg faktisk selv dykket :-) Der er utallige resorts men lad mig nævne Sabang Inn (godt dykker sted) og Tropicana Resort. Tropicana mere for deres værelser og originale resort end dykningen. Sabang er lille by med en god del natteliv også en del af det lette kavaleri, men det skal nu ikke skræmme en. Jeg holder meget af Sabang og Puerto Galera regionen. Gider man ikke nattelivet er der mange fine resorts i de nærliggende La Laguna strande.

Godnat historien er Siqijor Island. Jeg har en filippinsk kæreste og havde nok ikke helt gjort hjemmearbejdet ordentligt. Jeg foreslog at vi skulle en tur til Siquijor. Hun blev helt og aldeles bleg og kiggede på mig som jeg var sindsyg. Der er hekse og onde ånder sagde hun. Hvis en heks rører din arm falder den af. Jeg kunne godt se på hendes ansigt at dette var alvor, så jeg pakkede mig og sagde at der skulle vi ikke til. Et par dage senere sagde hun at jeg da var velkommen til at tage derover, BUT.... Det er et 'but' man ikke skal overse og jeg har senere sværget til gud om at jeg aldrig nogensinde sætter min fod der. Nu er jeg sgu' også blevet helt bange for det :-) Alt dette sagt, har jeg mødt en god del turister der har været der og dykning og strande skulle være helt forrygende og man har det næsten for sig selv. Men vær beredt på at møde lidt underlige ansigtsudtryk fra filippinere når I nævner Siquijor :-) Sov godt.

Bedste hilsner

Niels

Jens
05-04-06, 23:10
Hej igen Karina og I andre

Vil da lige følge lidt op på baggrund af din opfordring om, at sætte lidt flere ord på hhv. Mindoro, Boracay og Palawan.

Men det bliver svært, Niels har nok dækket det meste jeg kunne finde på at sige. Og i øvrigt til dig Niels, så var det selvfølgelig venligt ment, det med at der var blevet lidt stille her på forumet igen. Men jeg syntes det er rart at læse dine konstruktive bidrag - det gælder også I andre :-)

Nordlige Palawan:
Mit kendskab til området er faktisk helt identisk med Niels’ erfaringer. Jeg har også været med Coco Explorer i flere omgange rundt mellem de meget smukke øer i Calamian Group. Dels har jeg været med som gæst nogen gange, da en af mine gode venner har arbejdet om bord og dels har jeg været dykkerinstruktør på nogen ture som afløser for min gode ven. Det er fantastisk flot i området og man ser ikke samme overbefolkning som andre steder, med de ødelæggelser og tilsvining af naturen, som plejer at følge pga. for mange mennesker. Det øvrige Palawan er et af mine næste mål og jeg kan derfor ikke sige voldsomt meget herom. Kun at alle jeg taler med, der har været rundt her er dybt begejstret for området. Jeg mener ikke det burde være så svært at komme rundt. Der er lufthavne forskellige steder og man kan næsten alle steder få arrangeret sejlads mellem øerne med en Banka.

Men bevæger I jer ud på meget lange ture med Banka, så vær kritisk mht. sikkerheden. I skal ikke acceptere en dårlig båd eller ingen sikkerhedsudstyr (telefon/radio, masser af vand, redningsveste). Jo, de plejer godt nok at have et skilt med noget lig ”God bless our trip”, men mon ikke en lidt mere proaktiv indstilling vil være at foretrække :-)
Ikke for at skramme – jeg er selv helt begejstret for at sejle rundt (også med banka) mellem de filippinske øer – men I kan læse en historie her om, at drive rundt www.underwatertimes.com/news.php?article_id=95178201064

Og når Niels nu har taget fat på Apo Reed på vest siden af Mindoro. Uha uha – her taler vi jo om verdensklasse dykning. Apo Reef er bare for vildt, med masser af liv i alle størrelser og farver omgivet af meget klart vand. På et dyk talte vi over 20 skildpadder. Der er flere haj arter. Ja Apo har det hele. Det er klart noget af det bedste jeg har dykket på, ja måske det bedste (er tæt på) – og det er når jeg bl.a. sammenligner med The Great Barrier Reef i Australien. Så kan det vist ikke få bedre ros. Eneste ulempe – ligesom, hvis man skal på det ydre rev i Australien, så kan vejret, herunder bølger og strøm være barsk derude – men det har helt sikkert også sine gode dage. Der arrangeres ture fra Puerto Galera og fra Pandan Island (se f.eks. www.pandan.com/apo.php eller www.scubaworld.com.ph/index.php?pid=80)

Nå, tilbage på sporet igen. (det er ikke sikkert det holder)

Det nordlige Mindoro
Det kender jeg gennem flere besøg. Har boet på Coco Beach og så i en måneds tid i et hus uden for Sabang ved Monkey Beach. Dejligt område og Mindoro er generelt en fantastisk grøn og bjergrig ø, med masser af muligheder for naturoplevelser. Dykningen er god, men mange klasser fra Apo Reef og nogen enkelte klasser fra en del af områderne i Visayas regionen. Skal I vælge et sted at bo her, så kan jeg sige det sådan, at starter I fra øst med Sabang og går mod vest med Small Lalaguna, Big Lalaguna, Coco Beach og til sidst Puerto Galera. Så kan man vel sige, at aktiviteten, nattelivet, restaurations livet, larmen og mulighederne er størst mod øst og bliver mindre og mindre mod vest. Så afhængig af, hvad I foretrækker (at der sker en masse eller meget lidt eller noget derimellem), så kan I vælge ud fra denne hjemmelavede tommelfingerregel. Det er dog nemt at komme rundt mellem stederne og der er jo ikke noget bedre at komme rundt i Banka, det er jo meget mere hyggelig end over landevejen.
Sørg for at komme op i bjergene og oplev naturen der. Det er kanon.

Boracay
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal syntes om det. Dykninger er ok syntes jeg, men er absolut langt under alle andre steder vi indtil nu har berørt. Så det skal absolut ikke være det der driver jeg dertil, så vil I sige ”skod” sammenlignet med andet i får prøvet. Ellers er det et decideret turiststed, der har dog ikke været så mange mennesker der, de gange jeg har været der. Så skal I dertil så skal det udelukkende for at nyde den store hvide strand og det typiske turiststed. Men jeg syntes det er spild af tid i jeres meget hektiske program. I kommer til at opleve mange gange bedre dykning andre steder. Hvide strande flere steder, bl.a. på Malapasqua som stort set kun består af hvidt sand. Flere små perler i Palawan området. Så jeg vil ikke tale herfor på baggrund af alt det andet I skal opleve. Men eller så er det et ok sted (lyder lidt dobbelttydig), hvor man godt kan nyde livet.

Og så vil jeg til sidst følge Niels lidt i bedende (igen).
Det er lidt sjovt med de Filippinere og deres overtro og sagn. Ikke at jeg mærker det så meget til dagligt, men det kommer op en gang imellem. Som jeg nævnte så er der noget med kirken på Malapascua. Så nu har jeg forsøgt at få min kone til at blive lidt mere tydelig i sine forklaringer, ligesom jeg har hørt om hun har samme opfattelse af Siquijor. Og jo, det har hun. Ikke at hun blev bleg og tavs, men hun har helt sikkert samme opfattelse om øen som Niels kæreste, men jeg tror dog godt jeg kunne få hende med dertil. Nå, men med hensyn til kirken på Malapascua så siger historien, at man aldrig må love at besøge den. For hvis man lover det og man bliver forhindret eller glemmer det, så vil der ske dig en masse ondt. Derfor er det vigtig for filippinerne, at de altid siger ”bohon” (måske) og dermed ikke lover at besøge kirken for så sker der ikke noget. Sjovt nok, men jeg syntes de bruger bohon til de fleste aftaler i øvrigt :-)
Og ved Bantayan Island ud for Sante Fe ligger der en lille bitte ø. Kender ikke navnet herpå. Om beboerne der siges det, at de forgifter andre mennesker for at gøre dem syge. At der er en slags besættelse for dem og at de bl.a. tager til Bantayan for at udøve deres ”kald”. Derfor skal man passe på, hvad man modtager og spiser f.eks. til de mange højtider og feistias.

Og på baggrund af denne tråd og den dialog som Niels’ historie og mine egne snakke med min kone har medført, ja så bliver man jo hele tiden klogere. Sjovt nok, så spørger jeg jo konen, hvordan de beskytter sig mod alle de mange ting og steder. Det gør de bl.a. ved at bære en ”Lana” (en slags talisman). Min kone har sin lille råde ”sok” med en flaske med noget olie som hun har fået fra en gammel klog kone, der er tæt på hendes familie. Så den tog hun op fra sin taske og viste mig. Sjovt, at selvom vi kender hinanden rigtig godt, så er der jo altid nye spændende hjørner at opdage og denne gang på baggrund af dialogen her.

Nå det er igen blevet frygtelig langt (pinligt, når jeg startede dette indlæg med ”det bliver svært……”) og meget sent.

Mange hilsner
Jens

picco
11-04-06, 19:58
Hejsa alle

Jeg er forholdsvis ny her, vil lige komme med mine erfaringer fra Apo reef / puerto galera mm.

Apo reef er verdensklasse dykning, jeg har været der 2 gange med coco exploder og en gang med pandan resortet. Der kan være hårdt vejr der, men også havblik !! men altid 1.klasse dyk. Bedste nuværende mulighed er fra pandan resort (mærklig franskmand, der driver stedet).

Ang. Puerto Galera / Sabang : Som jeg ser det, er det her i skal tage jeres Advanced Open water, her er alt, strømdyk, gode lagoonér til at øve navigationsdyk, dybedyk, natdyk mm. altsammen under trykke rammer.

Palawan / Coron : Er også et kanon sted at dykke, som i skriver er lagoon exploder et godt valg, mange vrag fra wwII ,perlefarme, mm. dog er der til tider dårligt sigt ved coron (husk lygte).

Har været på filippinerne 12 gange, og har 100+ dyk der.
I er allesammen velkomne til at spørge yderligere.

Hilsen John

ksp
28-07-06, 18:48
Hej Karina,

Jeg rejste ca. 1,5 måned i Filippinerne sidste år i områderne i også har planlagt. Bådturen fra Manilla kender jeg ikke noget til - sparede lidt tid og tog flyveren til Bohol.

Vi boede på Alona Beach - Peters House hvilket klart kan anbefales (står også i Lonely Planet). Til vores held kan man ikke forudbestille, og stedet er forbeholdt dykkere (Vi ankom i Påsken og alt andet var booked!). Vi tog AOWD der og dykkede i området - bl.a. heldagsture til Panglao som også er beskrevet i tidligere indlæg. Det endte faktisk med at vi efter en rundtur måtte tilbage til stedet - fantastisk sted at bo og fantastiske mennesker (hvis man ikke er til air-condition, eget toilet og bad mv.).

Efter Panglao tog vi til Apo Island og dykkede i knap 1 uge. Skøn lille ø og fantastiske dyk. Kan også anbefales.

Efter Apo tog vi til Siquijor (eller var det omvendt:) - også ligegyldigt) Vi havde hørt en hel del om at øen er forhekset og alt det her, hvilket vi glædede os til at opleve. Turen dertil var for vores vedkommende en skuffelse. Hekseriet oplevede vi overhovedet ikke - der er en fantastisk natur og vi gik nogle lange ture, men den fantastiske natur oplevede vi stort set alle de steder vi var - jeg ville ikke tage dertil igen. (kender ikke dykningen fra øen).

En klar anbefaling er at tage til Donsol og snorkle med hvalhajer - det er en super duper fantastisk oplevelse at svømme over/ved siden af de 6-12 meter store dyr. Find et andet par og betal det ekstra for ikke at få en båd med for mange mennesker (eller lej en helt selv). Man tager en færge med overnatning fra Cebu - sejler vist 3 gange om ugen. Jeg har planer om igen at tage til Filippinerne i 2007, og det er en oplevelse jeg helt sikkert gerne vil have lagt i programmet igen.

Som flere andre har skrevet er det et utrolig stramt program - mit råd vil være at skære lidt ned på antallet af steder - eller i hvert fald lave programmet fleksibilit så I har mulighed for at lave det om. Oplev mere der hvor i kommer. Filippinerne kan ikke opleves på en enkelt tur:)

Mange hilsner
Katrine