PDA

Se fuld version : Rejse rapport fra Visayas - Lang som et ondt år

Niels
11-07-06, 15:41
Hej med jer

Må vel hellere se at komme igang med den rapport. Min kærestes og min tur gik fra Manila til Cebu med Super Ferry. Videre herfra til Bohol. Fra Bohol til Dumaguete på Negros og tilbage til Bohol og tilbage til Dumaguete og retur til Manila. Meget rejseri på 18 dage, men sikke en tur. Jeg vil prøve at gøre det rimelig grundigt og sætte lidt priser på osv, men den er meget meget lang.

Mødte kæresten i NAIA lufthavn sent eftermiddag og det var jo ikke så ringe endda :-) Vi havde E-tickets til Super Ferry og de skal byttes til 'rigtige' billetter på et af deres kontorer. Fra min gode ven PNO havde jeg lært at kontoret i havnen var ret kaotisk, så vi valgte at tage en taxa fra lufthavnen til Robinsson i Ermita og bytte dem der, hvor Super Ferry har et kontor. Havde lidt svært ved at finde kontoret, men det lå på 3. sal og da vi først fandt det tog det ikke 10 minutter at få dem byttet. Videre ned til havnen og da vi var lidt sent på den, da mit fly fra Bangkok var blevet forsinket, blæste vi lige igennem og gik direkte ombord. En times tid før afgang.

Der er stor forskel på de færger. PNO havde været på turen 3 uger forinden. Vi havde begge suite rooms til samme pris. PNO’s stort og flot, vores et lidt slidt middelklasse hotelværelse. Vi var nu ret glade. Maden det samme. Vores ikke god, ok på PNO’s. Prisen var ca. 900 kr for turen for to personer incl. mad og suite room. Vi var heldige med vejret. Fladt hav, stjerneklart og sol næste dag. PNO fik mere eller mindre en typhoon i snotten. Det tager 22 timer og det er lang tid og der er ikke meget underholdning på færgen. Der var på vores en kareoke shop, hvis maskine iøvrigt brød sammen da min kæreste ville synge en sang :-) og det var det. Jeg var glad for at prøve det, men jeg tror ikke jeg gør det igen. Sikkerheden synes god og alle var søde og rare. Er tiden knap så flyv til Cebu på ankomstdagen. Sov der og tag videre til Bohol næste morgen. Et døgn sparet.

Vi ankom til Cebu City omkring kl 19.00. På kajen er der en ’taxi-mafia’ og det er der i mange havne, som prøver at platte en. Det er ikke de 100 peso ekstra der genere mig, men den aggresivitet de lægger for dagen. Min kæreste er fra Visayas, så hun gav igen af samme mønt, men det er og bliver pisse irriterende, men en taxa fik vi og sikkert til en ok pris. Vi taler ikke store penge. Nok om det.

Vi kom til Mango Park Hotel og det var fint. havde på PNO’s anbefaling taget dette og et suite room og det var stort. Rigtig stort. Skulle råbe fra den ene ende til den anden. De havde et promotion tilbud så prisen var 1800 php. Vi tog en taxa for at finde en restaurant og på vejen passerede vi en der hed La Maison eller Ma Maison. Man kunne sidde både ude og inde og maden var særdeles god. Lå ved et stort indkøbscenter. Ikke billig, men heller ikke dyr. Hjem på køjen og tidligt op næste dag. Mogenmaden på hotellet var ikke særlig god. Der var en lille pool på øverste etage med en ganske flot udsigt over Cebu City. Men vi skulle jo videre.

Ned til havnen hvor PNO havde orienteret mig om færgetider og moler, så jeg var godt klædt på. Der var bare det at jeg kom til at bytte om på molerne, så vi kørte til den sene færge istedet for den tidlige. Skaden var ikke stor, da der kun var en halv time mellem dem og da der var et godt stykke med taxa fra pier 1 til pier 4, så blev vi hvor vi var og tog Ocean Jet. Færgerne minder mest om en ældre flyvebåd til Malmø og var faktisk udemærket. Man kunne sidde inde i aircon og se en film eller man kunne gå udenfor og nyde sceneriet. Det er rigtig flot. Turen til Tagbilaran tog halvanden time eller deromkring. Prisen er forholdsvis høj i forhold til så meget andet på Filippinerne nemlig omkring 500 peso for en enkelt billet. Weesam er lidt billigere end Ocean Jet, men det er småpenge.
Alt i alt et rigtigt fornuftigt transportmiddel rundt i Vissayas. Hurtigt og komfortabelt.
Vel ankommet på Bohol mødte vi den sædvanlige ’taxi-mafia’ og de var ikke nemme at overbevise om en fornuftig pris. Min kæreste fik dog fat på en fornuftig fyr. Vi skulle bo på Alona Beach på Panglao Island, som ligger ganske kort fra Bohol og er forbundet med to broer. Tror vi måtte slippe 300 peso for turen der tog en halv times tid. Den taxa fyr var en rigtig fornøjelig mand og han vidste en hel masse om livet på Bohol og fortalte vidt og bredt. Vi hyrede ham til at tage os på den ’klassiske’ rundtur på Bohol dagen efter. Den består af et besøg i Filippinernes næstældste kirke, Chocolate Hills, Tarsier aber, en lille hængebro, en flodtur med lidt små vandfald, blood compound (det er en statue for stedet hvor den første fredstraktat blev indgået mellem spanierne og filippinerne) Det var alt i alt en herlig tur og især Chocolate Hills er helt fantastiske. Min kæreste kunne bedst lide Tarsier aberne. Vi betalte 2000 php for turen. Oven i dette kom leje af båden på floden på 500 php. En udmærket frokost ved floden til 250 pr næse. Mange af de arrangerede ture, som indeholder det samme adskiller sig ved at man sejler nedaf floden på nogle større pramme og indtager frokosten her. Prisen er stort set det samme. Man kunne iøvrigt også se nogle huler, men dem hoppede vi over. Vores taxa ven skulle også lige vise os lidt ekstra, så vi var inde og købe Bahalina, som er lagret tuba wine, som hvis jeg har fattet det rigtigt er trukket ud af kokospalme bladene. Det smagte som en rigtig rigtig dårlig rødvin og det på en meget god dag. De lokale puttede lidt cola i og så kunne det næsten glide ned. Tror en gallon kostede 100 php. Vi måtte jo også lige ind og hilse på hans famile. De havde 11 børn og en på vej. Han var en fin guide og en meget venlig og meget underholdende mand. Jeg lægger gerne hans navn og tlf nummer hvis nogen er interesseret. Turen tog iøvrigt fra kl 08.00 om morgenen til kl 16.30, men vi tog jo en del svinke ærinder.

Jeg vil lige dvæle en del ved hotellerne på Alona Beach. Vi kom nemlig tilbage igen med vores venner, så vi fik set på en del.

Først boede vi på Flower Garden Resort. Det er et rigtig godt sted, med en dejlig pool og nogle dejlige værelser. Der er ingen restaurant, men det betyder mindre. Der var bare en fejl og det er at aircon’en sidder lige ved sengen og de er ikke nye. Vi boede først i en af deres to etagers huse og de er simpelthen så charmerende. Vi holdt meget af det, men kunne ikke sove, så vi flyttede over i en af deres bungalows. Dejlige store værelser. Samme fejl med aircon’en, men der var en fan, så det klarede vi os med. Værten en meget charmerende schweitser, som ikke tog livet så tungt. Indskrivning brugte de ikke hos ham. Pas ville han ikke se. Øl og vand hentede man selv i et skur og skrev forbruget op på en lap papir. En øl 20 peso. Meget afslappende og et dejligt sted. Værelserne kostede mellem 1200 og 1500 php. Det ligger lidt væk fra stranden, men man vader bare igennem de store resorts og så tager det vel 3 minutter at komme dertil. Naboen til Flowergarden hedder Villa Anita og her kom vi til at bo i anden omgang. Et lille sted med seks værelser. Store og god aircon. Der var en bar og de kunne godt bikse lidt morgenmad sammen. Da vi kom i anden omgang satte vi pigerne der og min ven og jeg gik ud og kiggede. Vi kiggede på et par af de store lige ved siden af og det var ikke så dyrt. 1500 php med seaview og aircon. De havde bare ingen ledige værlser. Vi kiggede på et par stykker mere og de lå sådan i 1200 til 1500. Alle pæne værelser og airconditioneret. Vi gik tilbage og så havde pigerne selvfølgelig forhandlet sig frem til en discount, så vi boede på Villa Anita for 800 php med aircon og det hele. Dejlig store værelser. Det er value for money.

Stranden er iøvrigt meget flot. Hvidt cement lignede det og meget fint og utrolig blødt når det var vådt. Eneste fejl er en stor del seaweed, hvor man kan stikke sig på søpindsvin og lignende. Man kan efter sigende svømme over det og så er det sand igen, men man skal nok en 150 meter ud. Vi klarede os fint med de første 15-20 meter med sand. Der ligger masser af restauranter på stranden og det er jo helt fantastisk at sidde og spise middag under stjernene. Dyrt er det ikke. Vi fandt et godt lille familiedrevet sted et stykke ned af stranden og det var svine billigt og rigtig godt. En sizzling kostede omkring 100 php. Natteliv er der ikke meget af. Der var en enkelt bar på stranden der hed OOPS bar og der var lidt leben om aftenen. Hyggeligt sted iøvrigt. Men det er ikke stedet man hænger ud til kl 05 om morgenen.

Nu havde kæresten og jeg rejst en del og vi savnede vores venner i Dumaguete, så vi forkortede opholdet på Bohol et par dage. Afsted om morgenen. Billetter med Ocean Jet. Den blev aflyst. ****. Til alt held var der en Weesam kl 11.10 så den tog vi. Min kæreste var lidt muggen over aflysningen, så vi tog ind til byen og synet af en Jollie Bee kan altid bringe smilet frem hos hende. Fik også købt nogle andre småting. Ret sjovt så tog vi en trike til at hjælpe med at finde de forskellige ting og hans pris for at køre os en forholdsvis lang tur var 9 peso pr næse. Spørg mig ikke. Jeg ved ikke.

Turen over med Weesam tog to timer. Færgerne lidt mere rustikke end Ocean Jet, men ellers det samme og samme indretning. Flot udsigt, men desværre ingen delfiner eller lign. Masser af flyvefisk dog.

Så var vi jo næsten hjemme igen. Boede på El Dorado beach resort og det er og bliver et dejligt sted. Min kammerat er flyttet derned permanent og har købt en grund og er igang med et større byggeprojekt. I mellem tiden bor de i et lille hus i nærheden. Dejligt sted og prisen er 80 usd om måneden + el og vand. Der er billigt i Vissayas. En stor stegt kylling koster omring 100 php. Særdeles lækkert og fisk koster endnu mindre. Man kan leve rigtig billigt der.

Der gik jo lidt bærgerklang i den ved gensynet og det er mere leveren man skal passe på end pengene. En liter hvid rhum hvorpå der var sat 25 cl ekstra på kostede 38 php i det lokale supermarket. Ellers blev vi jo fragtet rundt til de lokale seværdigheder og det er jo fedt at have venner med bil.

En af de mere originale oplevelser var onsdags markedet i Zamboangita. En fæl hørm fra de tørrede fisk og der var også en sektion med landbrugsdyr. Det droppede vi dog, da vi hverken skulle have ko, gris eller ged selvom min ven var noget lun på en ged til græsplænen :-)
Vi var til gengæld på markedets kareoke sted og det var hylende sjovt. Meget rustikt og bajerne var grande, dvs 1 liters versionen af red Hourse eller San miguel. Jeg aner ikke hvad de kostede, men dyrt var det ikke. Pigerne nød at synge og vi nød bajerne og stemningen. Herlig eftermiddag.

Ellers gik den med afslapning ved poolen og stranden. Dejlig mad og godt selskab.
Et andet lidt besyndeligt sted vi besøgte var et resort. Det lå ret langt væk og når man drejede væk fra hovedvejen, så gik den mindst 10 kilometer af en meget ujævn og hullet jordvej. Det mest besynderlige var at det var et meget luksuriøst resort. Der var værelser med privat swimmingpool og stor Jacuzzi og fabelagtig havudsigt. Der var også andre mere beskedne værelser. Prisen for sådan et værelse var 12.000 php pr nat. Meget dyrt eller hvad. Som min kammerat sagde. Man kunne køre sin bil ind (der var egen garage) smide bukserne og tage dem på igen når man skulle checke ud :-) Stedet henvendte sig til koreanske honey-mooners, men ok skulle man een gang i livet lave noget helt udover det sædvanlige, så var det måske en ide :-) Jeg kan ikke huske navnet, men skal gerne finde det frem.

Vi synes jo det var synd at vores venner ikke havde været på Bohol, så en aftale blev truffet og så tog vi sgu’ tilbage og tog turen en gang til. Det var dejligt og jeg kan ikke blive træt af det. Jeg er idag lidt ked af at vi forkortede vores ophold på Bohol, men gjort er gjort og det var dejligt at være sammen med vores venner. Jeg skal dog tilbage og se mere af selve Bohol. Der skulle være en meget smuk tur af vestkysten af Bohol op til en theme park, hvor man så ser Chokolate Hills fra en anden vinkel. Vores taxa mand sagde dog at der var langt. Det bliver næste gang. Vær sikker på at der bliver en næste gang :-)

Så gik turen igen til Dumaguete og det har jeg vist skrevet nok om. Tiden var ved at være knap, da vi skulle slutte af i Manila med lidt familie tam tam og dagen efter fløj vi til Manila. Vi boede på Tropicana Apart Hotel i Malete. Det kostede 1800 peso for en lejlighed på 60 kvadrat meter. Ikke specielt smagfuldt indrettet, men det var stort. Stort køkken og bad god aircon. Meget tæt på Robinsson og faktisk et meget rart område. Det var lidt overkill for en nat, men det var sjovt at se. Tror deres studio lejligheder koster 1500 og de er næsten lige så store.

Nå men familien var jo på vej. De kom en halv times tid for sent, men det var ok. Dejligt at se ’sviger-makanikken’ og søster igen plus en anden søster. Søde som få. De taler ikke meget engelsk, men smil og grin gør tricket. Vi sad og fik en drink på nabo restauranten og selvom vi er i Manila kostede en øl kun 25 php. Så gik vi ned til Roxas Boulevard og der er jo dejligt om aftenen. For ti år siden havde man nok ikke overlevet den tur, men det er blevet et rigtigt dejligt sted. Masser af restauranter og live musik. Vi skulle et stykke derned af, så vi fik en drink eller to. Mit eneste problem var at familien, 7 voksne, tossede rundt i alle retninger, så det endte sgu med at jeg måtte hæve stemmen for at få samling på tropperne. Det synes de var helt ustyrlig morsomt. Sådan en idiot har de tænkt :-)

Vi spiste på Aristocrat restaurant på Roxas Boulevard. Det skal I ikke snyde jer selv for. Det er sjovt. Jeg havde en ide om at det var fine dining, men det er det ikke. Man skal ikke gå derind for indretningen. Minder mest af alt om et fastfood sted, men maden er rigtig god. Stedet er berømt for originale filippinske retter, så hvis grisetryne eller indvolds ting er dig, så er det stedet. Spisekortet er enormt, med alt hvad hjertet kan begære. Servicen hurtig og god og meget meget morsomt at kigge sig omkring. Familien bestilte rigtig meget mad. Der var det hele. Kunne selvfølgelig ikke spise en trediedel, men tog hjem med en doggiebag på størrelse med en sæk. Og de var lykkelige. Prisen for dette mad orgie var iøvrigt 4000 php for 7 voksne og 2 børn. Sendte familien hjem i en taxa efter en dejlig aften.

Næste dag var det slut. Sad igen i lufthavnen med en lille tårer i øjnene. Trist men sandt. Ses i november.

Bedste hilsner

Niels

P.S. Spørg nu endelig hvis jeg ikke er klar i mælet eller send en mail.

PNO
11-07-06, 21:08
Hej Niels

Rart at læse din Rejse rapport
Ikke ret meget jeg vil tillægge udover lidt oplysninger.

Den typhoon min kæreste og jeg ramte fredag den 12 maj slog 34 mennesker ihjel i Fillippinerne inden den drog til Kina og lavede en masse hærværk derovre.
De fleste dræbte var ombord i mindre både.

Syperferry no. 18 kan sammenlignes med en mellemting mellem en Storebæltsfærge og Oslobåden i størrelse. Vi havde vores suite lige bag ved kommandobroen. Jeg kan fortælle at bølgerne slog op over vores vinduer, så jo der var lidt søgang.
Det mest "morsomme" var nu når man sad med en stille pilsner på bordet i baren, så blev stolen med personen lige flyttet et par meter væk fra bordet og øllet endte på gulvet.

Næste dag tog vi en ny tur på en time i storm og regn fra nordspidsen af Cebu Island til Malapascua i en åben "banca". Det var slet ikke morsomt !

Det resort Niels nævner er "Antulang Beach Resort" Prisen på 12.000php er gældende for Pool Villa, men dog kun for lokale beboere mellem 15. juni og 15. oktober. Alle udefra kommende betaler 24.000php pr. døgn
Her er hjemmesiden: www.antulang.com

Med hensyn til markedet så husker jeg prisen for 1 stk "Grande SM" til 50php, men er ikke sikker, da der smuttede 3-4 stykker ned på et par timer den dag jeg besøgte stedet. :) :) Det siges jo man skal holde væskebalancen i varmen :)

Dejlige minder, men rart at kunne se frem til den næste tur :)

Hilsen

PNO

Jens
18-07-06, 17:36
Hej Niels

Tak for den "lange" men gode rejsebeskrivelse. Skønt at være tilbage, ikke?? (altså på Filippinerne).

Og fortolker jeg, så går det godt med kæresten - hun har ikke slidt sig ned på det arbejde hun fandt i Manila?

Sommerhilsen
Riza & Jens

Niels
20-07-06, 19:00
Hej Jens & Riza

Jo det var herligt at være tilbage og vi nød hvert et sekund. Kæresten er i fin form.

Arbejdet har hun ikke mere, da hendes kinesiske boss først havde givet hende fri, men ændrede så sin mening et par dage før afrejse. Så fik han 'fingeren' og uden min indblanding overhovedet. Se det var en god ting.

Vi er istedet blevet enige om at hun skal færdiggøre sin high-school uddannelse og det arbejder vi så på nu. Hun skal til prøve i august, for at fastlægge hendes kvalifikationer, så der studeres på livet løs. Hun burde kunne springe at par år over, men omvendt er det en del år siden hun har læst, så vi får se hvad det bringer.

Hvad angår fremtiden har vi lagt taktikken totalt om. Da jeg så de spørgeskemaer som hun skulle udfylde og især de tillægs skemaer, for at få et turist visa, så tænkte jeg, det skal være løgn. Hvis Danmark virkelig ikke gider at have os, så bliver vores fremtid på Filippinerne og det bliver det så.

Så der er lagt en langsigtet plan og jeg håber at rejse derud permanent om en 3-4 år. Slet ikke umuligt.

Bedste hilsner

Niels

Jens
22-07-06, 19:35
Hej Niels

Utroligt at hendes boss blot ændrede planerne. Han kendte formodentlig til din ankomst, der er sgu manglende respekt for andre mennesker. Men ok, sådanne kedelige eksempler på chefer kender jeg desværre alle steder fra.

Jeg kan godt forstå din harme mod de danske regler - det har jeg jo selv fået udtrykt nogen gange her i forumet - men omvendt bliver man jo nød til at finde sig i dem (noget hen af vejen), hvis man vil have sin partner herop til det kolde land (her tænker jeg ikke på vores vinter temperaturer).

Men mest af alt, så har jeg s.. selv lyst til at rejse ud. Er træt af vore lille selvoptaget og fremmedfjenske "perle" af et rigt land. Jeg er ved at lægge lidt om på mine planer også, således muligheden bliver tilstede for at give det fine land fingeren. Men Niels, jeg syntes det er et frisk mål at sætte sig, at du vil rejse derud permanent. Jeg eller rettere vi vil meget gerne høre om dine planer for, hvordan du vil få det til at hænge sammen. Dette både af interesse for jer, men også fordi det måske give os nogen gode ideer m.m.

Hvis du syntes det ikke høre til på forumet her, så send os gerne en privat mail herom.

Mange hilsener

Jens

Niels
23-07-06, 20:28
Hej Jens

Ja, den kinesiske boss vidste udemærket om min ankomst, men var måske misundelig eller hvad ved jeg. Jeg var glad og det var min kæreste også. Indkomst tabet på 185 php om dagen var til at bære.

Jeg har intet imod at diskutere disse sager i dette forum, men jeg synes det er mest fair at gøre det i en separat 'tråd'. Den vil jeg så starte nu. Håber det er ok med dig.

Bedste hilsner

Niels