PDA

Se fuld version : Hvad gør man og hvordan kan det lade sig gøre

RonZe
25-08-06, 23:30
Hej alle forum medlemmer,

Helt nyt medlem er jeg dog ikke, men min første post her på filippinerne.dk, har fulgt lidt med i de forskellige emner herinde, synes bare generelt det er lidt ærgerligt at der ikke er mere aktivitet herinde (men ok, det kunne jeg jo så selv være med til at lave om på).

Jeg er af typen der mener at kunne det hele selv, og ikke vil bede andre folk om hjælp til diverse ting og sager, eller for den sags skyld bare ren hjælp her online...men men...er ved at blive rigtig meget fortvivlet i disse uger, ja måske ved at blive syg oven i bøtten af for meget tænkning.

Og ja, jeg har læst ALLE de forskellige threads igennem her.....men mangler måske lige at få hele den røde tråd trævlet op igennem eén gang til...for jeg er ganske enkelt helt væk.

Nåhh, tilbage til mig og mine tanker, og håber så herved at få den hjælp og måske opbakning omkring det hele...for er temmelig rådvild om hvad jeg skal og ikke skal. Så kom venligst til tasterne ALLE, og giv Jeres input til mig, om hvad I synes er bedst og er det RIGTIGE at gøre...men prøv venligst at undgå for meget politik, er nogenlunde klar over omkring vores udlændingepolitik herhjemme, men desto mindre...venligst irettesæt mig og Deres sager...for ved da at ALT ikke stemmer overens på Deres www sites, hvad De skriver der og hvad man reelt skal i virkeligheden...også derfor mit hoved er ved at koge over.

Jo....altså...jeg er blevet smaskforelsket i en pige, som ja, kommer fra Filippinerne. Mødte hende over nettet i december måned sidste år. Efterfølgende måneder snakkede vi sammen online, ved hjælp af alt dertilhørende som MSN, SKYPE, YAHOO...ja alt som synes rigtigt, og vi udviklede et dejligt forhold (dem af jer som har prøvet dette ved hvad jeg mener) som blev virkeligt her i juni i år da jeg rejste ud til hende i Manila og tilbragte 3 dejlige uger sammen med hende. Ja så kom dagen for hjemrejsen så...og det var dæleme ikke nemt eller sjovt....men det gik, og vi fulgte op på vores snak de efterfølgende uger.

I de tre uger jeg var på besøg er vi ikke blevet forlovet eller gift.

Og nu har jeg så inviteret hende på besøg hos mig, dvs intet svar endnu om det er blevet godkendt, men det er også kun 3 uger siden der blev sagt ok hos det norske i Manila..så vi venter.

Men men men, det jeg vil høre om er....denne pige vil jeg giftes med...hun er det bedste der nogensinde er sket mig..har aldrig været gift før, men føler at dette er det...Vild tanke, men hun skal være min (håber i forstår).

Inden det afgørende spørgsmål...står der så ikke på udlængestyrelsens hjemmeside at folk fra en speciel kategori lande pt. bestående af 8 lande hvori Filippinerne indgår, snildt kan indrejse og besøge Danmark uden at kende nogen her eller have forhold til dem...??? Jo det gør der...men dette turist visum som vi pt. venter svar på har dog krævet sin mand..jeg har faxet næsten alle mine A4 ringbind derud med alt fra benzin kvitteringer til årsopgørelser..ja jeg forstår bare ikke...men det er nok bare mig.

Men ja, som i nok har gættet på nuværende tidspunkt...så vil jeg gerne gifte mig med hende, og hvordan gør jeg det nemmest og smartest? Jeg vil gerne have hende herop til Danmark hvor vi kan få en god fremtid sammen, som forhåbentligt også gerne skulle indeholde børn.

Jeg har hørt alt fra giftes her i landet til dernede, au-pair modellen....nej nej glem det, det skal gøres efter bogen. Min føste tanke var. At forhåbentligt for hun sit visum snart og kan blive hos mig i 3 måneder, og så skal hun hjem igen. Jeg ville så besøge hende i starten af det nye år igen. Hvad skal vi gøre? Skal vi søge om familisammenførelse før vi er gift? Eller efter? Og hvor skal vi giftes hende? Nemmest og smartest? For at hun kan blive hos mig længst tid muligst?

Håber at nogle af jer vil være behjælpelig og kommentere det hele og komme med nye inputs til mig (os). Hvis der er interesse vil jeg hele tiden opdatere med hvordan dette kommer til at køre, slavisk igennem.

På forhånd tak
RonZe

Harly
26-08-06, 20:19
Hej RonZe.
Du kan ikke søge om familiesammenføring før du er i familie med din udkårne. Jeg håber, for jer, at i begge er over 24 år, ellers er det næsten omsonst at søge. Men det er en god ide, af få hende herop i nogle måneder, før i beslutter jer om at blive gift. Men prøv lige at se lidt på disse link:

UdlændingestyrelsenOplysninger om udlændinges muligheder for at opholde sig i Danmark.
www.udlst.dk
Visum - www.udlst.dk/Visum/
Ægtefæller - www.udlst.dk/Familiesammenfoering/Aegtefaeller/

Jeg ønsker dig alt held i dit forehavende
Hilsen Harly
(nylig veloverstået kobberbryllup med en dejlig Filippiner)

RonZe
26-08-06, 22:15
Hejsa Harly,

Takker for dit indlæg. Inden jeg glemmer det, så hjertelig tillykke med dit kobberbryllup.

Jo, vi begge er over 24 år (32 og 34), og jeg som dansk statsborger har boet i Danmark i og over 28 år. Og er ikke blevet dømt for noget (hmmm) i de sidste 10 år, har ikke modtaget nogen hjælp nogen steder fra, og har kontanter nok til at lave en garanti til staten..og kan også vise ejerbolig med kvadratmeterne med mig. Og kan også forsørge os begge to til det daglige. Min kæreste har ingen børn på Filippinerne.

Ja jeg tænkte nok...men det var nok nærmere min manglende formuleringsevne da jeg spurgte om vi skulle søge familiesammenføring før vi var gift. :-) Jeg mener: Kan man blive gift her i landet imens hun er på besøg på et turist visum? Hvis man kan, er det så fornuftigt? Eller skal vi gifte os først på Filippinerne til næste år? Kan man så søge derefter? Det er sådanne nogle ting der gør mig lidt rådvild.

Vil bare gerne gøre tingene rigtigt og på den smarteste måde, ikke at dette hænger sammen, men også at vi kan blive mere sammen under en evt. sagsbehandlingstid eller hvordan ligger dette?

Hilsen RonZe

tap
27-08-06, 12:45
Selvfølgelig kan i blive gift her i landet hvis i har lyst til det, der er endnu ikke nogen lov der forbyder folk at blive gift med hinanden. Du skal blot være opmærksom på at den bankgaranti på 52.000 som du eller din kæreste har stillet for at få hendes turistvisum forfalder til betaling lige så snart i har ingivet en ansøgning om familiesammenføring.

Derudover er der endnu en bankgaranti på ca.53.000 som skal stilles når din og hvis din (kone) får opholdstilladelse, denne garanti skal stilles i 7 år som garanti hvis i nu bliver skilt m.m og din kone skal have offentlige ydelser.

Så er der de andre krav som du selv har været inde på: boligkravet med min 20m2 pr. person ikke fremleje osv.
Forsørgerkravet: du skal min. tjene det dobbelte af hvad en kontanthjælpmodtager får dvs. ca. 250.000 kr om året.

Ellers er der masser af hjælp at få hos ægteskab uden grænser mener det er www.aeug.dk
Du er velkommen til at skrive til mig har selv været igennem alt det her, det har været hårdt ikke mindst økonomisk, her er et lille eksempel: vores elskede datter som blev født her i danmark 2 uger før min kone fik opholdstilladelse skulle vi også selv betale for fødslen 11.000kr uanset om jeg har betalt skat i danmark i de sidste 20 år men det har været det hele værd.
Held og lykke
thomas

Jens
27-08-06, 13:39
Hej Harly

Også tillykke herfra med kobberbrylluppet.

Hej Ronze

Det lyder som om du allerede har gjort dit fodarbejde med regelværket. Det er en jungle og svært helt at overskue. Ja, os så ændre reglerne sig jo løbende, så hvad der gjaldt for et år siden er oftest overgået af nyere og mere striks regler.

I forhold til dit andet indlæg, så mener jeg sagtens i kan gifte jer. Kravet er blot at I har lovlig ophold i Danmark, hvilket du jo har gennem dit statsborgerskab og din kæreste vil få gennem sit turistvisum. Jeg har fundet frem til følgende informationer, som vil være gavnligt for dig at læse i forbindelse med ægteskab i Danmark.

- Cirkulæreskrivelse af 27. juni 2002 til kommunerne vedrørende nye regler om indgåelse af ægteskab (Link: www.familiestyrelsen.dk/aegteskab-og-reg-partnerskab/lovgivning/2/cirkulaereskrivelse-af-27-juni-2002-til-kommunerne-vedroerende-nye-regler-om-indgaaelse-af-aegteskab/)

- Vejledning om lovligt ophold som betingelse for indgåelse af ægteskab, udfærdiget af Integrationsministeriet pr. 1. juli 2005 (link: www.familiestyrelsen.dk/aegteskab-og-reg-partnerskab/lovgivning/3/vejledning-om-lovligt-ophold-som-betingelse-for-indgaaelse-af-aegteskab-udfaerdiget-af-integrationsministeriet-pr-1-juli-2005/)

Med hensyn til, hvilke formalier der skal være i orden og især hvilke papirer din kæreste skal bringe, så vil jeg foreslå du kontakter dit lokale borgmesterkontor. Du kan typisk finde oplysninger herom på nettet under kommunesiderne. Jeg har i øvrigt hørt, at man ude i kommunerne kan behandle/fortolke lidt forskelligt.

Mht. om I alternativt skulle gifte jer på Filippinerne, ja så kan jeg sige, at her er også regler at sætte sig ind i og papirer der skal være i orden. Nogen finder nogen genveje ved at smøre med lidt bestikkelse, hvilket jeg dog ikke vil anbefale, da man kan risikere, at blive fanget senere i behandlingen gennem det danske system. Så er det ærgerligt at få afvisning pga. formodning om proforma ægteskab – selvom man har indgået et reelt ægteskab.

Men ellers så vil det ofte for mange af de filippinske kvinder betyde meget, at få et stort bryllup med hele familien. Så det kunne være en begrundelse til at gøre det derude. Og så får man jo meget for pengene sammenlignet med herhjemme.

Tilbage til, hvilket der er at foretrække. Du giver udtryk for, at du så vidt du kan se opfylder alle regler. Det er klart første skridt på vejen. Alt i alt må du nu vurdere på følgende faktorer, som vil komme til at spille en stor rolle – nemlig økonomi og tid.

Det koster uanset hvad du vælger en masse penge og en masse tid. Men klart skal hun til Danmark koster det penge. Og vælger I at gifte jer her, så skal hun alligevel rejse hjem for at I kan søge familiesammenføring, med mindre du er parat til at ofre de lidt over 50.000 du sandsynligvis kommer til at stille i garanti i forbindelse med hendes visum.

Og kommer hun først til Dk og du så rejser derud for at gifte jer, ja så løber tiden og der kommer rigtig mange måneder oveni, hvor I ikke kan være sammen. Da vi giftede os for 3 år siden var sagsbehandlingstiden ca. 18 måneder, som vi oplevede med andre at det kom til at tage når de søgte familiesammenføring fra konens hjemland. Vi søgte her fra DK og det tog ca. 6 mdr. Men check Udlændingestyrelsens hjemmeside om tiderne pt.

Noget helt andet – ud over alle de her sk… regler. Så brug tid på at forklare din udkårne om reglerne i Danmark og forventede sagsbehandlingstider. Ellers kan hun gå hen og blive frustreret, ligesom familien kan stille spørgsmål ved din troværdighed (ikke at jeg selv har oplevet det). For de sammenligner nogen gange med andre de kender dernede, som giftes med udlændinge fra andre vestlige lande og ofte ikke har samme lange og besværlige sagsforløb som vi har til DK. Ellers kan du sagtens finde nogle filippinere gennem gruppen her, med hvem hun kan skrive/tale over Yahoo og få lidt bekræftelse på den omstændige proces. Ellers møder hun givet nogen når/hvis hun kommer en tur til DK.

Mange hilsner

Jens

Jens
27-08-06, 13:59
Hej Thomas

Sikke da noget, at betale for fødslen - især når du jo er dansker.

Blot af nysgerrighed. Hvem udsteder sådan en regning? Er det sygehuset da hun ikke havde et cpr. nr. på daværende tidspunkt?

Har du forsøgt, at køre en sag herpå eller få reduktion, da det halve ansvar vel er dit??

Som sagt er jeg blot nysgerrig.

Hilsen

Jens

tap
27-08-06, 17:22
Hej jens
Ja der lå et girokort i post kassen allerede da vi kom hjem efter et par dage på hospitalet på 11.ooo kr for fødslen.
Begrundelsen herfor er at i danmark følger barnet altid moderen uanset hvad, så er det fuldstændigt ligegyldigt om faderen er dansk og betaler sin skat i danmark. To uger efter fødslen fik min kone sit sygesikringskort, ironisk ikke?
Udover penge til fødslen er der jo også en masse undersøgelser der går forud som jeg egentlig også skulle ha betalt for, men der var min egen læge så rar at han brugte mit sygesikringskort når vi var oppe hos ham.
mvh thomas

Jens
27-08-06, 22:34
Hej Thomas

Så der står nu i din journal, at du har fået behandling/undersøgelser pga. graviditet (ha ha). Jo, jeg kender andre, som har fået løst det sådan hos egen læge.

Jeg spenderede ca. 10 min. med at søge på nettet. Som jeg læser det, så har alle udlændinge i DK ret til at modtage akut hjælp ved sygdom. Der står ikke noget om graviditet. Og normalt kan man jo ikke betragte graviditet som sygdom, men hvorom alting er så må en fødsel, når den først går i gang, jo siges at være akut. Jeg vil mene staten er forpligtiget til at hjælpe.

Men ellers et godt hint om, at man måske bør overveje en rejseforsikring til sin kæreste/kone når de kommer op. Ved dog ikke om de lige dækker fødsler. Tænk over det RonZe.

Men tak for svaret.

Hilsen
Jens

Niels
27-08-06, 22:43
Hej RonZe

Tak for dit indlæg og velkommen i de skrivendes rækker. Jeg bidrager blot med lidt blandede tanker.

For at starte lidt negativt så skal en jo påtage sig rollen som djævelens advokat. Det gør jeg så her. Mødt pigen på nettet. Telefon samtaler og mails. 3 uger sammen på Filippinerne og nu vil du giftes med pigen. Jeg spørger bare om der ikke er en eneste alarmklokke der ringer inden i dig. Hvis ikke, så bare klø på.

Dette sagt er det jo herligt at endnu en er faldet for en dejlig Filippina, som det jo også er sket for mig. Ikke at der er noget i vejen med piger fra Valby eller Ringkøbing, men de Filippinaer har altså noget specielt :-)

Jeg synes du virker meget afklaret og også meget velforberedt, selvom 'låget er ved at ryge af gryden', hvilket jeg meget vel forstår. Det er ikke nemt og ikke for tøsedrenge med alle de regler, men du virker kampklar. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke.

Selvom du helst ikke vil høre om politik, må du nok alligevel forberede dig på den aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti i forbindelse med velfærdsreformen. Det er den med sprogtest i hjemlandet inden man kan få varigt ophold og et par andre 'ubehagligheder'. Det er jo kun en aftale, men den vil givetvis blive omsat til lovgivning og kan ramme dig lige i nakken. Jeg har kun set den beskrevet på finansministeriets hjemmeside, men kan ikke finde et link til aftalen, men søger og søger. Skal nok sende den når jeg finder den.

Min kæreste og jeg prøver jo den anden vej rundt og undersøger om vi ikke kan få et liv på Filippinerne, men det er nu heller ikke speciel let. Jeg håber du vil holde os orienteret om dine fremskridt ligesom jeg vil orientere om vores færd.

Slutteligt et par kommentarer til andre indlæg i tråden.
Jeg er også en god del chokeret over Tap's hospitalsregning på en fødsel og som Jens siger, burde vel halvdelen være på dit sygesikringskort :-)

Til vores alles opmuntring er det jo herligt at høre om Harley's kobberbryllup og det giver jo et håb for alle os på vej ad samme vej. Jeg ønsker hjertelig tillykke til Harley og frue.

Bedste hilsner

Niels

tap
28-08-06, 11:54
Hej igen
Lige en kommentar til jens` sidste indlæg hvor han anbefaler en rejseforsikring til ens kone/kæreste når de kommer herop, vil jeg bare lige tilføje at sådan en rejseforsikring er obligatorisk hvis man vil have sit turistvisa og forsikringssummen skal være på min 30.000 euro.
Så der er endnu en udgift man lige skal regne med
mvh thomas

Jens
28-08-06, 13:52
Tak Thomas
for en ny detalje. De ændre sig hele tiden mht. reglerne. Så hvad vi skriver om i dag er jo næste forældet i morgen.

Da min kone kom op som turist første gang i begyndelsen af 2003 tegnede vi ingen forsikring og heller ikke i 2004, hvor hun kom op anden gang. Ingen stillede krav heroom. De forsikringer jeg fandt som muligheder den gang til længerevarende rejser og ophold var MEGET dyre. Jeg har dog fundet billigere alternativer siden hen.

Hilsen
Jens

Harly
28-08-06, 14:58
Hej RonZe, og alle jer andre i dette forum.

Der er tre vigtige ting I alle skal gøre jer klart, hvis et ægteskab med en Filippiner skal lykkes. Hvis I ikke følger dem og tager dem til efterretning i næsten alt hvad i gør, så er det dømt til at mislykkes.

1. Tålmodighed.
2. Indlevelse
3. Og igen tålmodighed.

Efter min erfaring gennem mere end 12 år, så er sansynligheden for en skilsmisse mere end 50%, men det er jo heller ikke så meget mere end skilsmissehyppigheden for et Dansk/dansk ægteskab.

Husk, at hvis du har fast ejendom med en del friværdi, så er det et must, at få lavet en ægtepagt inden i bliver gift Det kunne jo gå galt.

Det er vigtig, at du får snakket en hel del med din udkårne, om hvordan tingene foregår i Danmark, husk at hun er på helt bar bund i alle forhold, hvad angår levevis hos os. Gør hende forståeligt, at der er stor forskel på Filippinerne og Danmark i næsten alt.

Filippinere er af natur, meget nærtagne, pas på med for megen ironi, det forstår de ikke i starten, men bare rolig, det kommer med årene.
Prøv at få hende til at forstå, at problemer bedst løses, hvis man snakker stille og roligt om tingene, det er de ikke vant til. De bliver let tavse i dagevis og er meget svære at få ud af, hvad der er i vejen.

For lige at kommentere Niels indlæg som djævlens advokat, så er det jo sådan at der er mange Filippinske piger, der prøver at få et andet og måske bedre liv gennem et ægteskab med en udlænding. Sådan har det været i rigtig mange år, det er bare eskalleret med internettets muligheder. Før i tiden, var det bare gennem kontaktbureauer og bekendte der allerede var i udlandet, enten så gifte eller som " forgin workers". Men det kan der sagtens komme noget godt ud af alligevel.

" Hvo intet vove, intet vinde " Jeg skal da ikke skjule, at jeg mødte min kære kone gennem et kontaktbureau, med masser af valgmuligheder. Vi skrev sammen via "Snailmail" gennem et halvt år, før jeg tog ud for at besøge hende på en 4 ugers tur. Den tur blev også vores bryllupsrejse, så du skal ikke være så nervøs for at du kun har kendt hende personligt i 3 uger, hvis du ellers tør satse stort. Det gjorde jeg, vi blev faktisk gift 48 timer efter, jeg havde sat mine ben på Filippinerne første gang. Og jeg har ikke fortrudt det, trods det ikke altid har været lige let.

Hjælp hende med at få et netværk, når hun kommer til Danmark. Du vil hurtigt opdage, at der er rigtig mange Filippinere overalt i landet

Det er ser desværre ud til, at mabuhay.dk er lukket ned, derfra kunne du ellers også hente en del oplysninger om, hvordan det er at være Fillipinsk. På en sjov måde.

Jeg ønsker Jer, endnu engang, held og lykke.
Harly.

RonZe
28-08-06, 20:56
Hej alle igen,

Dejligt med alle de indlæg. Jeg vil gerne svare og kommentere dem alle sammen, men tager hver enkelt post for sig, ellers lige loveligt uoverskueligt for mit snart fyldte hoved :-)

Griner lidt af Thomas stadigvæk, ingen lov der forbyder at blive gift endnu..:-) Nej det ville da vist ikke blive så godt modtaget. Men vi har ikke skullet stille nogen bankgaranti for hendes turistvisum. Den anden bankgaranti du nævner er jeg helt med på, den skal man stille så snart man ansøger om familiesammenføring.

Sådan lige for at få det med, så siger loven angående kvadratmeterne, og jeg "copy and paste" fra udlændingestyrelsens side:

må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen eller skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person.

Men dette er ikke noget problem da jeg flytter i hus fra det nye år. Og jeg kan også forsørge hende ifølge det krav der stilles også.

Den side ægteskab uden grænser kan jeg altså ikke få til at virke, har søgt via google.dk også, men der er intet hos mig. Mange snakker om denne side, så jeg skal da have fundet den.

Og ja, jeg er ligesom de andre meget forbløffet over at I skulle af med penge for at føde et barn...lyder totalt urimeligt i mine ører også.

Men nyt spørgsmål? Hvis, og jeg siger hvis..min kæreste skulle blive gravid, og føder i sit hjemland, og ja jeg ved at jeg kommer til at betale børnepenge alligevel, men gør det tingene nemmere at få hende ind på et familiesammenføringsvisum? Eller er det stadigvæk at ingen børn at have?

Fortsætter:

RonZe
28-08-06, 21:42
Jens;

Jo jeg ville mene at jeg følger meget med i hvad der sker på denne front af nye regler og love, idet jeg har taget beslutningen om at fortsætte kampen.

Hmm, har kigget på dine links så jeg er blevet helt ør i hovedet, det vil nu altså sige at man godt kan gifte sig, idet jeg er her lovligt, og hun også ville via sit turistvisum? Men hvor kommer kroner og øre henne? Denne kan jeg ikke lige fange. Ja ingen tvivl om at ikke alle kommuner læser og forstår ens, men dette må jeg høre meget mere om næste gang jeg har en fridag, for det er da snart eneste mulighed for at fange dem imens de har åbent.

Vores plan (ja vi har dog snakket om disse ting sammen, selvom vi ikke har været sammen i flere år) var at blive gift begge steder, idet jeg jo ikke er millionær, og ikke kan invitere hendes forældre og mine rundt omkring, samt venner og bekendte, så at holde to, et i hvert land vil være bedst for os.

Hvis jeg gifter mig på Filippinerne, kan man så blive skilt igen eller er det bare en skrøne jeg har hørt at det kan man ikke? Ja det er nok mest for hende og hendes familie at det betyder noget, selvfølgelig også for mig, dog ikke noget prangende.

Ja, tiden har jeg indsæt...det er helt vildt. Men jeg er klar til det, også til den økonomiske side af det, jeg mener garantien, samt at forsørge hende imens hun er her, ikke at det er den helt store udskrift, at brødføde en ekstra.

Alt det her med tid og penge irriterer mig grænseløst, og ja, jeg er udemærket klar over at sådan er det nu engang.

Men nej jeg kan ikke smide 50 af de store, hvis jeg gifter mig med hende her imens hun er her på et turistvisum (vil hellere gemme de 50.000 til familiesammenføringen når den tid kommer), så det vil sige at hun skal hjem igen, men det skal hun jo under alle omstændigheder ikke?

Men men, kan man ikke søge om turistvisum en gang til med det samme når hun kommer hjem igen eller hvad med det?

Men herregud...18 måneder? Det er jo helt vildt...det er nu 2 måneder siden jeg kom hjem fra mit besøg hos hende...øhhhh, det var vildt at tænke på, men jeg har jo mulighed for at besøge hende så tit jeg kan ikke?

Ja jeg ved godt havd du tænker på, når du mener jeg skal forklare mig, at det kan tage lang tid her i Danmark.

Jeg tror ja at det kunne være en rigtig god idé hvis der var nogle andre piger hun kunne udveksle lidt med, enten over email eller yahoo, msn eller andet. Men det vil jeg lige snakke med hende om først også, håber så bare at der findes nogle der har tid til denne hjælp.

Takker.

Fortsættes:

RonZe
28-08-06, 21:46
Med hensyn til rejseforsikringen, jeps det er et krav i dag.

Og den har hun netop lige kringlet derude (hun har stadig intet hørt med hensyn til visummet), den skal pålyde 30.000 Euro, og hun fik en pris der lød på godt 5000 PHP....som gælder i alle 90 dage. Det er i mine ører meget fornemt.

RonZe
28-08-06, 22:11
Niels,

Takker mange gange.

Kanon at være negativt, det er jo med til at sætte det hele lidt op imod hinanden. Hvilken alarmklokke er det der skal ringe? :-) Er godt klar over hvor du vil hen, og jo jeg (alle har vel tænkt dette engang) har da også tænkt mine tanker omkring dette, men ligesom mig selv, hvorfor skulle hun bruge så meget tid frem og tilbage for at kunne være online med mig osv. Og ja, ved godt det kan være en faldgrubbe. Men helt seriøst, jeg er typen der gerne vil klø på, er blevet brændt så satans meget af af danske piger, at hvis jeg skulle tænke over dette hver gang jeg mødte en pige...ja så var det nok nemmere at sælge sine ting og begå sig imod et tempel i Nepal, men nej...jeg vil også gerne have et seriøst liv ligesom Jer andre.

Jeg griner nu altså alligevel, for ved og kan godt se det du skriver, men seriøst, jeg GIDER IKKE at fare i byen og score hver week-end (selvom det nok ville være billigere og meget nemmere), for det er ikke det jeg vil. At jeg har tænkt nu at blive gift med hende er af den grund, at det skulle være nemmere at få hende her til landet og ja så selvfølgelig fordi jeg elsker hende. Og hvordan kan jeg så sige det efter at kun have været sammen med hende i 3 uger?? Det vil jeg slet ikke komme ind på hvordan det kan lade sig gøre, men du ved forelskelsen er sød.

Og nu imens vi er igang med piger fra Filippinerne eller Asien generelt, ja så er det dem der tænder mig, og ikke de danske mere. Og nej, er ikke eén af dem som bare vil have billig arbejdskraft eller sex, nej jeg er faktisk temmelig vild med hende. Vil da gerne indrømme at mine forhenværende kærester har været fra Indonesien, og Hong Kong, sidstnævnte har jeg en søn med.

Jeps, er meget kampklar til denne mega store udfordring, selvom nogle gange tænker man sit. Tak for lykken fra dig.

Jeg tror godt at hun kan klare en sprogtest, ellers har jeg været ved at søge på Dansk- Filipino, og ja det findes, men temmelig dyrt, vil lige vente og se udfaldet af det hele, men ellers var min plan også at sende nogle skolehæfter over som hun kunne øve lidt på.

Den anden vej rundt, det har jeg tænkt på, altså at flytte til Filippinerne, men det kan og vil jeg ikke, da min søn stadigvæk er for lille. Og det vil jeg ikke gå glip af, hans opvækst herhjemme. Men vil planlægge mange flere ture derud. Jeg skriver fra nu af og indtil hun har fået opholdstilladelse etc.
Om det så endeligt først er om 3 år :-)

Jens
28-08-06, 22:26
Hej RonZe

Blot lige en hurtig én i denne omgang...

Jeg kan heller ikke få den til at virke (altså ægteskab uden grænsers hjemmeside) - tilsyneladende et eller andet problem med hjemmesiden, men jeg kan komme direkte ind på deres Forum, altså debatside.

Brug blot linket her:
forum.aegteskabudengraenser.dk

Hilsen
Jens

RonZe
28-08-06, 22:29
Harly,

Hmmm, er helt med på dine 3 opremsninger, men hvorfor skulle sandsynligheden være over 50% for at det ikke holder? Det kan jeg ikke forstå? Jeg ved godt at ikke mange holder her i Danmark, altså at der næsten er flere der skilles end giftes. Jeg er helt klar over at jeg er umulig at have med at gøre, men vil netop gøre alt for hende. Da jeg næsten er sikker på at det skal være hende...Jeg er sikker.

Med hensyn til ægtepagten og værdierne: Jeps...har vi nogle klare regler om dette, hvordan man lukker denne del ude, så jeg beholder det selv?
Jeg har ikke været gift før så ved ikke disse ting. Har også nogle andre ting som jeg er samler af, hvordan skal man forholde sig til det? Hvad hvis jeg har skrevet det hele ind til min søn? Så kan der vel ikke tages noget?

Pokkers også at der lige skal rives op i dette også :-) Det er jo netop ikke dette man lige har i tankerne når man er snot forelsket til op over begge ører. :-)

Jeg kender en filipinsk au-pair pige, som er her i landet nu, samt kender nogle andre stykker også via nettet, hvor jeg har kendt dem igennem flere år, så kender lidt til deres reaktioner.

Men det med at snakke stille og roligt til dem, ja der har jeg faktisk oplevet at min kæreste nu og jeg for meget mere ud af end bare stå og råbe op. Men ok, hvor meget har vi været uenig om i 3 uger? Men bare det at sidde online kan fremtvinge de mest mærkelige tanker frem i mig og hende..her tænker jeg meget på jealousi...men det tror jeg nu godt at i kan forstå eller?

Jeps..ved godt hvad han tænkte på, at "jeg" bare var en vej indtil guld og grønne skove, men det tror jeg ikke på at hun er typen på, for hvorfor skulle hun så forlade sin amerikanske kæreste igennem 3 år? Til fordel for mig? Når han var tonserig, og så mig med min nedslidte Opel? Hmmm, men ja jeg er vel bare rigtig heldig, og så stoler hun vel på mig.

Fedt at du mødte hende på den måde..ja se selv nu, det har holdt i over 12 år. Jeps, hvo intet vove, intet vinde...jeg er ikke nervøs, vil bare lære alle reglerne at kende inden jeg hopper helt ud i det blå ocean.

Men hvor findes der andre sider som kunne være sjove eller fede at tjekke ud? Og er der en forening her i landet som den dansk-indonesiske? Eller hvor kan man møde dem henne?

Hilsen RonZe

Harly
29-08-06, 09:46
Hej igen RonZe

For lige at kommentere dit sidste indlæg lidt:

Husk, at tålmodighed og indlevelse ikke kun er i starten, men også om tyve år. Der er meget stor forskel på den danske og filipinske kultur, den forskel udlignes kun meget langsomt gennem årene.

Ægtepagten, der skal indgåes før ægteskabet, er kun for din egen skyld.
Jeg har set flere eksempler på, at det medfører økonomisk ruin, hvis man ikke har sikret sig. Du kan kigge lidt på denne site : www.familieadvokaten.dk/aegtepagt
Ja, kærlighed gør blind, men man behøver jo ikke at blive totalt blindet, selv om det er en skøn følelse, at være forelsket.

Der er adskillige filipinsk/danske venskabsforeninger her i landet, hvis du skriver i hvilken landsdel du bor, tror jeg nok, at du vil få nogle svar. Men det er også min erfaring, at Filippinerne nok skal finde hinanden. Et enkelt ord til en der bare ligner en Filippiner på gaden, kan let føre til et vendskab. Pinoy, Ka

De Filipinske piger, er efter min erfaring en hel del mere trofaste,end deres respektive Danske mænd, så det at din veninde har forladt sin Amerikanske kæreste kunne jo være, at han måske ikke har været helt god ved hende, der er mange fristelser på Filipinerne.

Klø du bare på, tag eventuelt ud til hende og bliv gift der ( det er meget billigere ) Så kan I jo holde en velkomstfest for den danske famile og vennerne, når hun kommer til Danmark. Når i først er bosat i Danmark, så er det den danske ægteskabslovgivning, der er den gældende.

Harly.

tap
29-08-06, 11:51
Hej ronze
Tillykke med forsikringen det var godt nok billigt
du skriver at i ikke har hørt noget om visummet endnu, derfor tror jeg også du kan forvente at få et brev fra udlændinge styrelsen der kræver at du stiller en bank garanti på de 51.000 kr før de endelig udsteder turistvisummet, men hvis ikke de gør så er det da bare med at blive gift med det samme og søge om familiesammenføring.

Endnu engang held og lykke

RonZe
29-08-06, 23:20
Tak for linket Harly. Jo det skal man jo nok få gjort inden man gifter sig :-)

He he, ja selvfølgelig finder de hinanden..sådan har vi det jo også...på min sidste rejse som gik til Thailand stod jeg helt alene sammen med en Thai veninde helt ude hvor slangerne ikke engang turde komme :-) ...og på afstand kunne jeg fortælle hende at de garanteret var fra samme land som mig selv, og ganske rigtigt...det var de. Man kan godt se det. Men typisk dansk opførelse i udlandet, som jeg egentlig ikke bryder mig om.

Men hvis jeg tog afsted imorgen og giftede mig med hende derude, ville det hjælpe os her i landet, at det skulle være nemmere eller hurtigere?

Tap: Jo tak, den er ganske god den forsikring.

Men jeg er blevet lidt forvirret over dit indlæg...man skal da IKKE stille garanti for et turistvisum? Men så siger du også at hvis de ikke GØR DET (altså garantien), og hun kommer herop til mig, så skal vi bare gifte os med det samme, og så samtidig søge om familiesammenføring imens hun er i landet. Er det sådan jeg skal forstå det?

RonZe
(bosat i hovedstadsområdet - men flytter til Fyns land snarest)

Jens
30-08-06, 09:03
Hej Ronze

Det fremgår af Udlændingeservices hjemmeside, at ”udlændingemyndighederne kan betinge et visum af en økonomisk garanti på 52.020 kr. Der stilles dog ikke krav om en økonomisk sikkerhed fra visumansøgninger fra ægtefæller, faste samlevere, mindreårige børn og forældre.”

Det er tilsyneladende mest almindeligt når man lytter til se dansk/filippinske par man kender, at der forlanges økonomisk garanti. Men måske enkelte sagsbehandlere er mere rimelige. Praksis er, at har man fået visum og stillet garanti og man så søger om familiesammenføring mens personen er her i landet, så har man ikke overholdt de forpligtigelser, der er for udstedelsen af visumet, hvorfor den stillede garanti inddrages. Således er det jo næsten praktisk umuligt i dag at søge om familiesammenføring her fra landet i de tilfælde hvor garantien er stillet. De færreste har lyst til at smide over 50.000 væk.

Men er man så heldig, at der ikke er stillet krav om garanti, ja så kan man frit søge om familiesammenføring her fra DK uden økonomisk konsekvens. Fordelen er naturligvis, at så kan man være sammen trods alt under den meget lange sagsbehandling.

Om du skulle tage af sted i morgen og så gifte jer. Hmmm, jeg tror ikke det vil hjælpe, tværtimod – for er du så heldig, at jeres visum ansøgning går igennem uden krav om garanti. Så vil den hurtigste og billigste proces være, at lade kæreste komme op til DK, gifte jer her i landet og så søge om familiesammenføring. Jeg er overbevist om, at bliver I gift først på Filippinerne og søger visum, ja så vil de med stor sandsynlighed forlange den økonomiske garanti, da de jo vil være overbevist om, at gifte personer vil søge om familiesammenføring straks de er sammen her i landet.

MEN er hele situationen, at der mod dine forventninger allerede bliver krævet garanti nu ifm. visumansøgningen og du ikke ønsker at tabe de mange penge. Ja, så vil den hurtigste proces for jer være, at blive gift enten straks hun kommer til DK som turist eller at du rejser derud og bliver gift. Og så straks søge om familiesammenføring, når alle papirer er i orden. Det kan sagtens tage nogen måneder at få de rette stempler i sine papirer og selve sagsbehandlingen for familiesammenføring kan tage rigtig lang tid også. Kan sagtens tage over 6 måneder.

Håber du får taget de rette valg med baggrund i de mange ting at forholde dig til.

I ønskes held og lykke

Jens

P.s. Dette var meget tør i forhold til myndigheder så fortsætter i selvstændig nyt indlæg.

Jens
30-08-06, 09:43
Hej Harly

Jeg syntes det var en rigtig godt indlæg om ægteskab, skilsmisse m.m. du kom med. Jeg vil tillade mig at bruge det som spring til nogen betragtninger.

Tror det er fornuftig, at man ”passer på” sig selv noget hen af vejen især i starten. I hvervtilfælde på en måde, så man ikke blot går naiv gennem de mange forandringer der kommer til at ske. Men selvfølgelig skal der findes en balance, da pigerne jo også laver en stor satsning, blot af en mere psykisk karakter. Det kræver for mange et meget stor mod og ofrevilje, at forlade sin kultur og sin familie, med hvem en filippiner jo oftere end os danskere har en meget stor tilknytning til. (her forudsætter jeg, at vi taler om almindelige jævne piger, der blot er vant til at leve et gennemsnitlig normalt liv derude). Så alt i alt, syntes jeg, at de også godt må have ret til lidt ”værdi” for deres store indsats. Nogen ægteskaber vi kender, lever som vi opfatter det meget adskilt i dit og mit på indkomstområdet. Det er for mig en underlig tankegang. Nu har jeg ikke selv stået med en stor værdi i ejendom eller andet, da min kone kom op, bortset fra et ældre indbo. Således er mit valg, at alt er hendes og mit tilsammen, hvorfor vi er fælles om de forbedringer der kommer i værdi. Jeg går så ikke så højt op i, at jeg måske tjener ca. 3 gange så meget som hende. Men faktisk har konen et par gange rejst spørgsmålet, om vi ikke skulle splitte op for det gør de fleste var hendes udsagn. Jeg fortalte at det var mig meget imod sådan principielt, men hvis hun ønskede det så blev det fuldt ud. Efterhånden har hun set lyset og fornuften i mit valg af økonomisk samliv, at det faktisk stille hende endnu bedre. Men jeg er bevist om følelsen af, at hun skal kunne mærke at hun knokler for sin indtjening, således har vi alligevel egne lønkonti og opsparinger, men så vi har overblik over hinanden og kan hjælpe hinanden og dermed har fælles ansvar.

Men ellers ja, dine gode pointer igen Harly. Jeg har opfattelsen af, at mange tager rigtig meget fejl af den filippinske kultur. Mange danskere tror asiater og især pigerne er sådan nogen som blot adlyder deres mænd. Jeg kan sgu ikke lade være med at grine. Så kender de ikke min kone eller de filippinske kvinder, der er i vores vennekreds eller i min kones familie. Her taler vi altså om meget selvstændige kvinder med stor temperament. Man skal indstille sig på, at man skal slibe kanter når man endelig er nået gennem papirjunglen og kan leve sammen. Der er absolut for begge parter en lang justeringsfase, hvor man skal lære at forstå hinanden, herunder hinandens kulturelle baggrund. Således opstår der ofte mange sammenstød og i perioden tidspunkter, hvor man virkelig tænker om det er det rigtige man har gjort. Min kone og jeg har helt sikkert haft rigtig mange ture, hvilket måske nok skyldes, at vi begge er meget selvstændige, enorm stædige og ærekære personer. Men alt i alt, selvom det har været tæt på et par gange, at den ene eller anden har sagt nu må nok være nok, så for vores vedkommende, så er resultatet at vi er blevet meget tættere. Jeg er stadig lige så forelsket i min kone som da jeg mødte hende (og jeg tror faktisk det er gensidig).

Det med, at de bliver tavse har jeg haft svær ved at tage. Da jeg jo er enorm stædig, så har jeg brugt det helt bevist mod hende nogen gange i forlængelse af hendes tavse perioder. Således har hun opdaget, at det ikke er løsningen. Nu forsøger for det meste, at tale konstruktiv til hinanden og især har vi begge lært, at modet til at sige undskyld er meget betydningsfuld.

Sidst men ikke mindst. Jeg er helt i tråd med dig Harly. Der findes ingen opskrift på optakten til et langt ægteskab. Nogen lever sammen i årevis før de gifter sig og et år efter er de skilt. Andre gifter sig meget hurtig og det holder for altid. Nå, ja og så er der jo også de modsatte tilfælde. Så det er sgu blot at følge sit hjerte, men dog ikke at lade sig blænde af det skarpe lys. Det har nogen ”evnen” til.

Ha ha ha – kommer til at tænke på en ting. Min kones søster viste et billede med os begge til en spåkone derude. Hun oplyste, at vi kun ville forblive gift i 5 år. Det har jeg svært ved at se kan passe, men hvem ved. Lad os se hvad der sker. Men en ting er sikker - jeg kommer aldrig til at fortryde mit valg.

Jens

Jens
30-08-06, 10:18
Hej igen RonZe og andre

Det bliver godt nok til en række store indlæg lige efter hinanden. Jeg overså lige RonZe svar på et af mine ældre indlæg i denne tråd, som jeg så heller må følge op.

Håber du er blevet mere klar mht. den økonomiske garanti jeg og andre har talt om – men undlad at bringe den op med udlændingeservice før de selv beder herom. For der står jo blot, at de KAN kræve….

Mht. om man kan blive skilt – er det ikke lidt hurtig at tænke på det. (ha ha) – På filippinerne findes begreberne skilsmisse eller skilt ikke. Men man kan nu godt blive adskilt. De har noget man kalder ”Annulment”. Men jeg er slet ikke inde i reglerne. Men har opfattelsen af, at det er en proces, der papirmæssigt kan tage 6 måneder og koste måske svarende op til 10.000 kr. Men bliver du skilt her i DK, ja så ER du skilt – dog vil din kone stadig på Filippinerne blive betragtet som værende gift, hvis ægteskabet er indgået derude. Så det er jo også noget af en sats for din kone.

Det med om, hvor lang tid der skal gå før man kan søge turistvisa igen. Jeg har ikke reglerne på frisk erindring, så må nok henvise dig til andre eller udl. styrelsens hjemmeside. Men mener at huske, at der er noget med, at en udlændinge må opholde sig 6 mdr. i alt i DK på et år. Så holder det vand har man jo 2 x 3 mdr.

Du spurgte i andet indlæg mht. børn. Jeg mener ikke dette bør give problemer, især ikke hvis barnet er dit. Min kone havde en søn, som uden problemer er kommet med til Danmark. En fantastisk dejlig knægt som jeg er glad for at være blevet ”far” til. Der kunne måske opstå problemer, hvis der er en far på Filippinerne, som ikke er samarbejdsvillig eller måske vil udnytte situationen til at få nogen penge. Min kones søn havde heldigvis ingen far registreret i papirerne.

Nå – jeg har fået skrivekrampe. Og må heller lade andre komme til.

Hilsen
Jens

tap
30-08-06, 11:22
Hej igen ronze
Jeg kan forstå der er lidt forvirring omkring bankgarantierne.
Mht turistvisummet(3mdr) kan udlændingestyrelsen kræve en bankgaranti på de ca. 52.000 og som de højst sandsynligt vil gøre før visummet bliver udstedt, vi har lige haft min kones søster på besøg og måtte stille med samme bankgaranti.
Så derfor advarsel : hvis din kone er her som turist og i gifter jer her i danmark bliver bankgarantien indraget.

Den anden bankgaranti på ca. 53.000 er den der skal stilles og gælde i syv år når og hvis din kone får opholdstilladelse til dækning af sociale ydelser m.m hvis i skulle gå hen og blive skilt etc.
mvh thomas(tap)

Harly
30-08-06, 23:14
Hej RonZe

Du har godt nok, fået sat gang i debatten, tak for det!
Det er skønt at se, at der er andre der har lyst og evne til at kommentere din " sag ".

Hej Jens.

Det ser ud til, at du har mange af de samme erfaringer som jeg.

Jeg fik kun lavet et skilsmissesæreje på mit hus i sin tid, hvilket så senere er blevet ophævet igen. Da min kone begyndte at tjene sine egne penge og bidrog til vor fælles økonomi på nogenlunde lige fod med mig, kunne jeg ikke se nogen grund til at beholde det særeje. Derefter har vi haft en fælles økonomi, dog med hver sin lønkonto.

Du har fuldstændig ret i, Filippinerne absolut ikke er underdanige, hurra for det. Jeg havde kun et ultimativt krav til min kone, inden vi blev gift, og det var, at vi skulle leve på " eagle terms ". Det kom jo nok af, at jeg lå lidt under for den opfattelse, at der ville være en del underdanighed, hvilket heldigvis er blevet modbevist mange gange senere.

Men der er et andet problem, man nok allerede fra starten skal tage stilling til. Mange, ikke alle, Filippinere føler en stor forsørgelsespligt over for deres filippinske familie. Så bliv lige enige om, hvorlangt det må strække sig. Jeg har set eksempler på, betaling af skolepenge til adskillige familiemedlemmer, ikke kun søstre og brødre, men også fætre og kusiner og deres børn, ect... Store hjælpebeløb til køb af både det ene og andet fornuftigt som ufornuftigt. Nok skal der hjælpes lidt, men det kommer nemt til at tage overhånd. Nogle synes, at det er godt, at sende " balikbyan Boxe" derud, sådan bare en enkelt eller 7, hvert år. Det er ofte mere økonomisk, bare at sende pengene, istedet for at proppe sådanne boxe med div. ting og sager, der ville kune købes derude, både bedre og billigere.

Men hvor er jeg glad for, at reglerne var helt anderledes da vi blev gift.
Godt nok, tog sagsbehandlingen sin tid, men efter en del rykkere de rette steder, lykkedes det af få min kære hustru til landet efter godt 4 mdr. efter vort bryllup.
Det var en stor og dejlig dag, da jeg kunne hente hende i lufthavnen, og det synes jeg stadig.

Harly

Niels
31-08-06, 18:35
Hej RonZe

Først en tak for at have sat lidt liv i kludene her. Det er herligt.
Min alarmklokke var i virkeligheden lidt fladpandet, men jeg tænkte chat og nettet, 3 uger sammen på ferie i et dejligt land med en dejlig pige og så vil du giftes. ALARM :-) Når jeg nu har set dine flotte skriverier ved jeg at du har tænkt dig om og bare følger dit hjerte og det er sgu' det eneste fornuftige at gøre.

Hu ha da da. Den med danske piger må jeg have skrevet overordentligt dårligt. Jeg 'lider' af samme passion som dig og har kun haft udenlandske kærester de sidste 10 år, så du har min fulde sympati i den sag.

Jeg har prøvet turen for en 5-6 år siden med en Thailandsk pige,som var oppe og besøge mig i tre måneder. Der var tingene jo til at have med at gøre bla. ingen bankgaranti osv osv og det gik ret let og faktisk ikke meget papirarbejde. Vi havde en fantastisk tid. Desværre holdt forholdet ikke, men det er en anden sag. Kom dog til at tænke på den med forsikringen og så kan jeg jo blive i mit negative hjørne :-)

Den du har fundet er jo meget billig og måske opfylder den kravene, men jeg formoder at det er en filippinsk forsikring. Kommer din kæreste nu udfor et uheld eller bliver syg, gud forbyde det, kunne det så ikke tænkes at du skulle lægge pengene ud og det kunne blive rivende dyrt. Hvornår får du pengene igen fra forsikrings selskabet på filippinerene. Er der nogen øvre grænse for 'skaden' osv osv. Er det et 'ordentligt' selskab og samarbejder de med nogen. Den police skal nærlæses er mit råd. Da min ekskæreste var her tegnede jeg en forsikring i IHI. Tror den kostede 2300 kr for tre måneder, men det er jo 5-6 år siden. Det er jo pokkers til forskel i penge, men måske en tanke værdig.

Det med sprogtesten er noget underligt noget og man kan nok ikke forholde sig til det før det er aktuel lovgivning måske bliver det ikke til noget. Hvem ved ?

Men for at slutte lidt positivt, så læste min kæreste en post op skrevet på dansk sidste gang jeg var på Filippinere og jeg forstod faktisk hvad hun læste op. Det gjorde hun iøvrigt også da jeg læste noget op på tagalog og jeg kan intet på det sprog. Nu sidder jeg jo ikke og siger at dansk og tagalog minder om hinanden :-) men udtalen faldt ikke min kæreste særlig svær. Det er dog en god begyndelse.

Jeg takker for dine indlæg og også alle andres. Der er meget at blive klog på i denne 'tråd'. Tusind tak.

Bedste hilsner

Niels

RonZe
10-09-06, 21:12
Hej alle sammen igen.

Takker mange gange for de dejlige indlæg i er kommet med, men jeg synes at DET er meget svært at overskue alle indlæggene fordi man ikke kan se sit eget med det samme, og man vil jo gerne svare på alt.

OK...som jeg netop LIGE NU forstår det, så kan udlændingestyrelsen kræve en bankgaranti, også ved et turistvisum? Det var dette jeg simplethen ikke kunne få ind i mit lille hoved.

Og ok...hvis hun for et ja til visummet og DE "glemmer" et krav på bankgarantien...så er det cool nok at blive gift inden de 3 måneder udløber stadigvæk? For de kan jo ikke tage nogle penge som jeg ikke har stillet til rådighed jo. Så hvis vi gifter os imens hun er i landet på et turistvisum, ja så betyder det at vi kan søge om familiesammenføring stadig imens hun er her? Og hun kan blive her indtil sagen afsluttes? Sagen...den om familiesammenføringen kun.

Jeg er super glad for at læse om jeres historier, det er bare så dejligt at høre, vil håbe at jeg om nogle få år stadig vil være at finde her, og kan tale med, efter at have fået mine egne erfaringer samlet sammen.

Så forresten DR´s KONTANT for en uges tid siden...HVAD ?!?!! tænkte jeg?
Det er simpelthen for meget...Se selv her: dr.dk/DR1/kontant/2006/09/04113027.htm

Jeps...Niels...takker, jeg prøver alt hvad jeg kan at sætte mig ind i tingene, og jeps jeg er fuldstændig væk i pigen. Men jeg ved stadig godt hvad du mener med alarmen.

Jens: Jeg siger ingenting om penge til udlændingestyrelsen..det lover jeg :-)
-Og håber da endelig ikke at spåkonen for ret.

Dags dato, intet hørt angående visummet, og på onsdag er det 6 uger siden det blev indleveret i Manila.

Jeg opdaterer snarest igen..

PS: Med hensyn til det omnævnte emne angående at pigerne også gerne vil forsørge familien hjemme på Filipinerne. Ja sådan er deres kultur jo, meget anderledes end vores, og det vil jeg da gerne være med til at hjælpe med, vi har også snakket om dette emne, hvordan og hvor meget jeg synes hun skal hjælpe med og hvornår. Men selvfølgelig, det kan jo laves om med tiden.

Har gode erfaringer med at sende via Xoom...som nok klart er det bedste og billigste alternativ imod Western Union (som i mine øjne er total gammeldags).. Xoom er vejen frem.

Vi læses ved,

Hilsen RonZe (træt af at vente) :-))

PNO
11-09-06, 12:00
Hej RonZe

Lige en kommentar til dit sidste afsnit om alternativ til Western Union

Har du overvejet via din Bank? Bruger du Netbank koster det ned til 20kr for en overførsel til en bankkonti i PI. Det eneste du skal bruge er et kontonr., Bankens navn og adresse plus SWIFFT code.

Hilsen

PNO

pba
11-09-06, 15:45
Hej RonZe og alle jer andre

Et godt råd når der søges om visum til Danmark igennem den norske ambassade i Manila er, at e-maile til dem allerede efter 1 - 2 uger for at spørge om ansøgningen er sendt til Danmark (det skal alle ansøgninger om turistvisa m.v.). Typisk ligger en ansøgning blot på ambassaden i 6 - 8 uger før de bekvemmer sig til at sende den videre og vejen videre går over det norske udenrigsministerium, den danske ambassade i Oslo for til sidst at ende hos udlændingeservice.

Når der mailes for at spørge til ansøgningen så mail til en overordnet person i visumafdelingen (kan findes på ambassadens hjemmeside) ellers sker der ikke nogen fremdrift i sagen.

Når visaet er godkendt skal ambassaden igen holdes til ilden med mail-korrenspondance til en overordnet person i ambassaden, ellers kan det nemlig tage lang tid før de udsteder visaet.

Hilsen

Poul

RonZe
13-09-06, 16:58
Hej PNO.

:-) ja hvad tænkte jeg på..?
Du har ret! Det var fordi jeg sad og kiggede på anden konto jeg har på nettet, fordi folk betaler mig igennem der, at jeg ikke tænkte så langt.

Hej Poul.

Det må man sige, lidt sent du kommer ind og fortæller det :-)
Idag onsdag er det præcis 6 uger siden at min kæreste indleverede ansøgningen på ambassaden, og hun har netop været forbi idag og fået at vide at det skam stadigvæk ligger der??!?! Det skal lige siges at hun har en lille rejse for at komme derind. Men hvorfor skal det ligge så lang tid når alle papirerne er 100% iorden? Før de 6 uger her, ja der brugte vi små 2 uger på at få alle tingene i orden efter at hun var blevet afvist 2 gange før for indleveringen.

Men Poul, hvis du kan være behjælpelig med at finde navn og mailadresse til mig som jeg kan bruge vil jeg være glad. Hun spurgte dernede om hun kun tale med en lidt højere person på ambasseden for at få at vide hvorfor der ikke var sket noget, men det kunne ikke lade sig gøre hun fik heller intet svar på hvornår de ville sende ansøgningen afsted til Danmark. Og efter hendes dejlige opringning her imorges tidlig...ja det var jo ikke fordi jeg sprang ud af sengen og jublede...men min dag skulle da heller ikke blive bedre, for jeg tænkte, jeg måtte da lige ringe ind til udlændingestyrelsen..de måtte da kunne hjælpe os. Og ganske rigtigt, de har selvfølgelig ikke modtaget noget, nu når det jo så heller ikke var sendt. Jeg spurgte om hun ikke kunne gøre et-eller-andet? Nej nej kære lille du, her er nummeret til borgerservice i Udenrigsministeriet, så kunne jeg jo klage den vej. Og som prikken over i´et...når de modtog ansøgningen VILLE der gå yderligere 8 uger før et svar ville falde? Som de dog også sagde i Manila, og også her i København...deres IT var under omstrukturering osv..?? Ja, jeg plejer at bruge postvæsenet når jeg skal sende noget, helt ærligt hvad sker der?

Så det vil sige, jeg står lidt tidligere op imorgen for at ringe til ambassaden i Manila, og spørge dem pænt om de ikke nok vil være flinke at sende den afsted. Og hvis de så sender den afsted, ja så går der jo en uge før den er fremme samt de yderligere 8 uger før vi kan få et svar på om de vil udstede et turistvisum til hende.

Det er simpelthen totalt ude af kontrol, jeg ved godt at der er regler osv, men seriøst, deres hjemmesider siger altså bare noget helt andet også, end hvad man reelt skal aflevere/indlevere til ansøgningen osv. Kan simpelthen ikke forstå dette, hvordan kan det tage så lang tid?

Så nu overvejer jeg at tage derned selv, ikke så meget for at gøre noget ved ambassaden, nej mere fordi jeg savner hende så utroligt meget. Svært at sidde og glo ind i denne tossemaskine dag ind og dag ud, i et eller andet forhåbning om at det hele nok skal gå.

Så nu er det i skal på banen igen "forum friends"...ja vi overvejer jo også at blive gift som sagt. Hvis og hvis (min r..er spids) jeg altså tager derned, ja så kunne vi jo lige tage forbi ambassaden og fortælle dem hvor godt et stykke arbejde de har udført...men jeg tænker på at blive gift og den nye ansøgning osv..

Hvad er smartest for mig (og os) i denne nye situation? Skal jeg gifte mig med hende imens jeg er dernede, og så tage forbi ambassaden og søge om familiesammenføringen med det samme? Mange af jer siger at det kan og vil tage længere tid fordi man søger dernede fra end fra mit eget hjemland. Men hvad skal jeg..er en lille smule rundt på gulvet og lidt småforvirret i disse timer.

Please, kom med jeres bud til mig (os) hvad I selv ville gøre osv..jeg behøver virkelig at høre noget fra andre også.

Hilsen RonZe

Jens
13-09-06, 19:29
Hej RonZe og andre

Jeg forstår så godt din frustration og faktisk fik jeg lige hukommelsen genopfrisket, hvad angår vores egen papirflow, da min kone og søns skulle herop anden gang. Det havde jeg mere eller mindre lykkelig glemt. Første gang, hvor min kone var på besøg som turist og som min forlovet, ja da tog det lidt under tre uger, at få visum. Der var ingen ”vanskeligheder” i vores sag, så den norske ambassade behøvede ikke sende den til Danmark for en nærmere behandling.

Nå, men så giftede vi os jo. Og et stykke tid efter brylluppet, hvor vi havde fået bragt samtlige dokumenter i orden for dels en ny visum ansøgning men også for en ansøgning om familiesammenføring, ja så røg vi godt nok ind i det papirsmøleri, som du nu står i med begge ben.

Da der var gået ca. lige så lang tid som du beskriver, der er gået nu, ja så kontaktede jeg pr. telefon ambassaden i Manila. Først fik jeg at vide, at de kun måtte tale med ”ansøgeren”. Det affærdigede jeg blot og sagde, at når min kone ringede, så var de endda meget ubehøvlet over for hende og i øvrigt at man havde krav på et sags nummer iht. deres hjemmeside, så man kunne spørge ind til sagen – det nægtede de at give min kone. Så med den svada fra min side fik jeg at vide, at sagen VAR send til Danmark.

Der gik et par uger, så begynde jeg at kontakte Udlændingestyrelsen (som de jo hed den gang). De havde ikke sagen liggende. Efter yderligere et par uger kontaktede jeg den norske ambassade igen. Den her gang var (den samme) dame meget ubehøvlet over for mig. Igen sagde jeg, i tråd med sandheden, at når min kone ringede, så overfusede de hende blot. Så nu forlangte jeg, at tale med en overordnet. >>Det kunne jeg ikke komme til og i øvrigt gad hun ikke tale med mig<< Jeg tror hun ville til at lægge på, så jeg skød af fra hoften og sagde, at hvis hun ikke straks behandlede mig med respekt og ydede den service som den danske stat betaler for, så ville jeg hyre den dyreste advokat jeg kunne støve op på Filippinerne. Med den trussel fik jeg så oplyst (efter hun kiggede i papirerne formodentlig), at papirerne var sendt af sted og at hun kunne dokumentere dette med en kvittering fra fragtfirmaet, men eller så ville hun ikke tale med mig mere men kun med ansøger – jeg kvitterede blot, at vi fik se om ikke hun ville tale med min advokat.

Herefter begyndte jeg igen at kontakte Udlst. Jeg tror ikke det er forkert når jeg siger, at jeg ringede ca. 10 gange gennem 5-6 uger. Hver gang var svaret blot, at de intet havde modtaget. Dvs. at en kvinde jeg talte med, sagde en af de sidste gange, at det desværre ikke var usædvanlig at deres post lå i flere uger hos det norske udenrigsministerium i Oslo, da ambassaden sendte papirer til Dk med deres eget ambassadepost og dette kunne de ikke gøre noget ved.

I mellemtiden havde jeg også fat i en venlig dame hos Udenrigsministeriet for at få dem til at gøre noget ved sagen. Det er dem som har ansvaret for aftalerne med de repræsentationer de benytter sig af lande, hvor Dk har fravalgt at have ambassade. Hun oplyste, at det desværre var langt fra første gang de hørte om problemer med den norske ambassade i Manila. Hun opfordrede mig til at klage, så de kunne samle ”dokumentation” og ved et vist omfang kunne de så behandle sagen med ambassade problemet. Hun nævnte dog i samme samtale, at det nok var svært, da det var en meget billig ordning for den danske stat, så det kunne blive svært at stille krav.

Desværre klagede jeg aldrig – det glemmer man jo hurtig når konen først er i Danmark. Så er man jo mere optaget af blot at leve sammen. Det ærgrer mig nu.

Nå tilbage til vores papirgang. Den sidste gang jeg ringede til Udlst. for at finde ud af om papirerne skulle være dukket op. Så fik jeg fat på en meget imødekommende mand, dér. Han sagde, at der intet var på PC’en – da jeg bandede og svovlede, så sagde han. ”Jens, et øjeblik… Det er jo helt forrykt. Nu må du ikke blive sur, men gi mig lige to sekunder”. Så jeg blev sat på vent. Da han så kom tilbage var svaret nogenlunde som flg. ”Jens, jeg har ligge kigget i bunken for indkomne sager hos en kollega, her har jeg fundet jeres sag nederst og desværre kan jeg ikke sige, hvor længe den har ligget der, men formodentlig længe”. Han beklagede på deres vegne og efter min stille bøn om hjælp om at få sat fart på, ja så gik der ikke mere end en uge, så kunne jeg få oplyst, at sagen nu var behandlet og at visum godkendt.

Således endnu et eksempel på et ineffektivt system, hvor jeg er overbevist om, at man bevist har indlagt chikane fra forskellige instanser. Jeg nægter at tro på, at det skyldes andet end chikane. Vi europæere vil jo gerne være så effektive og pege fingre af forholdene i Østen, Rusland og andre ”banan” stater.

Et langt brev om den situation vi oplevede. Så desværre er RonZe’s situation langt fra enestående.

Der er ingen tvivl om, at Pouls forslag er god, netop at skaffe sig noget dokumentation. Så må vi blot håbe, at de gider svarer!

Men Ronze,
Når de ikke er kommet længere med jeres ansøgning, så må det også formodes at kommer til at møde kravet om en økonomisk garanti. Så bliver det vel mindre aktuelt at få hende herop, gifte jer og så søge familiesammenføring. Måske du skulle tage derud, gifte jer og så søge familiesammenføring og acceptere den lange tid der går. Uanset hvad, så begynder jeg at tro, at du/I skal hele møllen igennem. Det er jeg f… ked af.

Mht. visum, ja nu har I jo indgivet ansøgning og de har formodentlig din kones pas. Eller har jeg et par gange hørt folk, der har søgt via en dansk ambassade, f.eks. i Kuala Lumpur eller Bangkok, hvor papirgangen har været meget mere effektiv. Men om det er generelt accepteret ved jeg ikke. Derudover viser min beskrivelse herover, at der også er problemer med Udlændingeservice herhjemme. Hvem f… har også fundet på, at omdøbe dem til SERVICE – det hænger ikke sammen i mit hoved.

Langt hen af vejen Ronze så kommer du jo desværre nok til at acceptere systemet. Vi danskere elsker jo at sige vi er bedst, hvilket dette jo så tydelig beviser at vi er lysår foran alle andre…….
Desværre er der nok mange, der vælger som Niels (angivet i tidligere indlæg) at han sikkert er mest indstillet på at forlade Dk – er der noget at sige til det??
Trist, at gode folk tvinges til at tage sådanne beslutninger til skade for Danmark.
Der er meget politik i dette, som du tidligere frabad dig. Men desværre bliver tingene jo nok endnu værre hen af vejen, hvis ikke nogen får danskernes øjne op for dette.

Nå – min galde har fået frit løb. Til trods har jeg forsøgt, at holde det så objektiv som muligt.

Hilsen Jens

Ps. Det ville jo være "glædeligt" om alle danskere skulle igennem samme behandling for at bevise deres kærlighed.

Harly
13-09-06, 20:26
Det her sg´u for meget!
Man harmes over den behandling.

Men prøv lige at sende en rykker for videresendelsen af visaansøgningen til :
emb.manila@mfa.no
Send den att. Rose Finstad Wenche, samt send en kopi til indenrigsministeriet og udlændingestyrelsen.

Da jeg for 12 år siden havde et tilsvarende problem, hjalp det på 3 dage.

Jens
13-09-06, 22:22
Rigtig god ide Harly - jeg håber RonZe kan få glæde deraf.

Når du nævner navnet, så husker jeg også dette nu - og har lige spurgt konen for at være sikker - den dame jeg talte med for 2½ år siden og som var utrolig ubehøvlet over for min kone. Ja, hun hed Rose... kender dog ikke efternavnet. Denne samme Rose var så utrolig venlig og imødekommende første gang min kone var i Dk for 3-4 år siden, det var den gang hvor det bare kørte igennem. Hvad pokker er der sket siden ambassaden og hun "har ændret stil".

Jens

Harly
14-09-06, 23:04
Nu var det ikke lige præsis det der skete; for 12 år siden var der stadig en Dansk ambassade i Manila, men det at gå til hovedet hjalp åbenbart.

Jeg blev ved med at rykke den visaansvarlige i fremmedstyrelsen, som det hed dengang, og sende kopier af rykkerne til udenrigsministeriet.

Det har selvfølgeligt ikke gjort det nemmere, at visaansøgningerne nu skal gennem den Norske Ambassade, der ingen nytte har af, at få videresendt dem hurtigt.

Måske kunne det hjælpe på fremtidige ansøgninger, hvis vi var mange der klagede over sagsbehandlingstiderne direkte til udenrigsministeriet og til partiernes udenrigspolitiske ordførere. En sand klagestrøm og mediestorm kunne nok have sin indvirkning. Hvis vi kunne slå os sammen med " ægteskab uden grænser" ( som fungerer igen ) kunne vi måske få noget ud af det.

pba
15-09-06, 12:21
Hej RonZe

E-mail adressen til lederen af visumafdelingen på den norske ambassade er: wenche-rose.finstad@mfa.no , du kan udmærket skrive på dansk, så er det måske også lidt lettere at skrue bissen på. Husk at sende kopi til udenrigsministeriet i norge og danmark samt udlændingestyrelsen. De har følgende adresser: ud@mfa.no; um@um.dk; visinfo@udlst.dk.

Såfremt din kæreste har en kopi af sin ansøgning og medsendte dokumenter, bør du få dem sendt til danmark med det samme. Når du modtager dem sendes de videre til udlændingestyrelsen med anmodning om at de, på grund af forsinkelsen i Manila, behandler ansøgningen som en hastesag. Og igen send en kopi af anmodningen til enten direktøren for visumafdelingen eller en anden højtstående person i udlændingestyrelsen.

Jeg giver Harly ret, en sand klagestrøm og måske især mediestorm vil sikkert hav en virkning på sagsbehandlingstiderne, især udlændingestyrelsen kan nok ikke tåle at komme mere i aviserne. Også deres praktisk med at indkassere garantisummen for et turistvisum, såfremt man efterfølgende søger familiesammenføring bør der laves en del spetakel i medierne om.

Poul

RonZe
20-09-06, 21:41
Hej alle.

Ja sidste onsdag morgen ringede jeg til ambassaden i Manila, og ja hvor det går godt da...sikken en velkomst at få...gud hvor jeg hader Nordmænd allerede. Hun ville og kunne da slet ikke hjælpe mig, hverken med at give mig et svar hvorfor at ansøgningen ikke var sendt afsted, eller sende mig videre til Rose. Såhh ja jeg var en smule "træls" både at se og høre på resten af den dag. Sendte om aftenen en imødekommende mail til ambassaden og cc Udlændinge Service...det er nu en uge siden, intet hørt...overhovedet ikke. Og min kæreste var på ambassaden igår, med de helt samme fraser...ved ikke..kom igen næste uge??!?!?!

Og netop lige nu har jeg så sendt ny mail med den nye mail adresse Poul skrev her, samt cc til de andre. Ja nu håber jeg så at få et svar.

Orvvv...har også haft ringet til Udlændinge Service, og stået i kø...ingen problem der...og "damen" var simpelthen noget af det mest behjælpelige jeg har mødt i det "offentlige".. jeg går stærkt ud fra at hun gjorde alt hvad hun kunne. Hun checkede post og tjekkede pc...og yes, deres pc har også været nede. Men rigtigt..endnu ingenting fra os.

Nå ja...det er da temmelig nemt det her hva´? Nej det er det ikke, og har tænkt meget over det med at tage derned og gifte mig med hende og så søge dernede fra, men i det at jeg surfede lidt rundt på nettet efter oplysninger osv, ja så bestilte jeg lige en billet til Manila. Så rejser nu ned til hende på lørdag, jeg savner hende simpelthen for meget..og idet med at blive gift og nå at frembringe de helt rigtige dokumenter kan jeg ikke nå, men hvad, må jo så håbe at det giver pote med hendes visa, og så vil jeg tage derned igen i det nye år. Så har jeg også tiden til at finde de rigtige ting frem i første forsøg.

Men vil nok lige tage en spadseretur forbi det norske...og fortælle dem nogle få ting.

Hilsen RonZe

Niels
21-09-06, 20:23
Hej RonZe

Først tak for dine opdateringer. Tro mig. Jeg følger med i din kamp, men har sølle lidt at bidrage med.

Glæder mig i særklasse over du tager en tur derud. Savnet kan nogen gange blive for hårdt. Af hjertet en rigtig god tur.

Så et par strøtanker der sikkert ikke kan hjælpe dig ret meget, men her er de.

Der ligger et dansk konsulat på Cebu og jeg har kun hørt pæne ting om det, men det var måske en ide at bruge dem frem for nordmændene i Manila. Nej det hjælper ikke dig, men måske et råd til andre.

'Money makes the world go around' og det er vist næsten rigtigt :-) ,men der er en anden ting der næsten er vigtigere. Forbindelser. Netværk eller hvad det nu kaldes. Jeg har ikke noget af den slags, men de fleste af os har måske en bror eller søster, en onkel eller fætter, en direktør eller chef eller hvad ved jeg, der er lidt bedre 'forbundet' end os på gulvet eller hvor vi nu er.

De fleste nogenlunde rettænkende mennesker synes at den behandling du har fået, er noget svineri blot fordi din kæreste er filippiner og derfor gerne vil hjælpe. De ved bare ikke at den slags sker. Altså, brug dit netværk så meget det kan bære og lidt til.

Blot et fladpandet eksempel. Jeg var til en 40' års fødselsdag hos en barndoms kammerat og havde fornøjelsen at have en direktør for en offentlig styrelse til bords. Sød og beleven kvinde. Jeg ville ikke tvivle et sekund på at prøve at få fat på hende via min kammerat og måske få sat 'focus' på sagen. Det værste der kunne ske var at vedkommende sagde, det kan jeg ikke hjælpe med og det var så det.

Det er egentlig et dybt asocialt råd og jeg har næsten dårlig smag i munden, men helt løgn er det vist desværre ikke. Det er da sjovt at store virksomheder kan få deres 'folk' til landet uden det store påstyr. Man undres.

Nyd nu din tur og brug tiden på pigen og ikke den norske ambassade :-)

Bedste hilsner

Niels

palle
22-09-06, 10:27
Hejsa har lige fulgt alle jeres indlæg meget spændende læsning tak for det alle men vil lige tilføje lidt ang opholdtilladelse når i er blevet gift og hun er kommet til landet undgår i at skal stille sikkerhed for udgifter til kommune og stat tænker på kontanthjælp, samt hvis den som bor her i landet har mindre årige børn og fællesforældremyndighed eller fuldforældremyndighed bliver alle krav fravalgt tænker på boligkrav, forsørgelseskrav sikkerhedsstillelse på er det 54000 ? håber jeg stadig har ret i det eller må i gerne rette mig. Vil lige ønske alle her inde en god weekend.

PNO
22-09-06, 11:13
Hej

Jeg kommer til at tænke på en omvej der måske kan bruges.

Inviter kæresten en tur til Bangkok, Singapore eller Kuala Lumpur.
Gå ind på den danske ambassade i den pågældende by og lav visaansøgningen der. På den måde omgår man de sløve nordmænd.
Det endelige stempel i passet bliver nordmændene jo nok nødt til at lave, men så er papirerne da allerede godkendt i København.
Jeg ved ikke om den er gangbar, men er måske værd at overveje at prøve.

Prisen på en billet MNL-BKK-MNL ligger på ca. USD 300, så det er naturligvis en ekstra udgift.

Hilsen

PNO

RonZe
14-11-06, 21:30
Hej alle sammen igen.

Ja, små 2 måneder senere...og hjemvendt fra Filippinerne.

Ud over det at se min dejlige kæreste og kommende kone, ja så blev jeg temmelig syg dernede, og måtte en tur forbi hospitalet, en tur der tog 5 timer...lidt træls tur når man nu havde 40,9 i feber. Og er så småt først begyndt at blive helt oven på igen. Ingen ved med sikkerhed hvad jeg fejlede, men troede dog mine sidste dage var kommet. Lidt sjov omkring hospitalet...ja at høns og hunde går rundt spekulerede jeg en smule over, fandt dog ud af at der ingen vinduer var, og man lå bare der på en gammel seng, og drømte sig hjem til Danmark. Men ja, jeg kom først ind, forbi en kø på små 100 mennesker, ved ikke rigtig hvorfor. Men før der kunne laves blod og urinprøver måtte jeg altså lige have pungen op :-)

Nå, til vores sag om et stykke turistvisum.

Som de fleste vil kunne huske, ja så indbragte vi ansøgningen på den norske ambassade d. 2 august i år...og vi har stadigvæk ikke fået et ja eller nej?!?!?

Men men, jeg har dog modtaget brev fra dem med spørgeskemaet, og rigtig nok, de mener ikke at hun har noget specielt forhold til sit eget land, så jeg måtte en tur i min bank og få lavet en anfordringsgaranti. Som jeg så skal betale renter og garantirenter af de næste 18 måneder, selvom visummet kun er på små 3 måneder...det er sgu for fedt det her.

Mine ting er sendt ind til Udlændingeservice, og de har nu haft det i en lille måned, selvom jeg skrev og spurgte dem om det virkelig ikke kunne lade sig gøre at hun kom hertil inden d. 25 i denne måned for at fejre min fødselsdag med mig, også fordi vi nu har ventet i så lang tid, men endnu intet hørt..så vi venter bare. Måske, måske ikke...de har dog gjort udtryk for at hun kan komme på besøg hvis de tre ting jeg sendte ind var iorden, og det skulle jeg dog mene de er :-)

Vil vende tilbage igen, men forhåbentligt skal der ikke gå så lang tid med et indlæg igen fra mig som denne gang.

Mit humør er pt. ok, det er jo nok fordi jeg netop lige har talt med min kæreste i løbet af dagen idag...

RonZe

Niels
15-11-06, 20:13
Hej RonZe.

Tak for din opdatering og man tror jo til en afveksling det er løgn med de danske myndigheder. Man skal godt nok have sans for humor hvis man skal overleve det cirkus. Gud fader bevar os.

Fy for pokker med den feber. Nu skal jeg jo ikke lege din mor, men rund lige din egen læge her i Danmark. De har nogle 'festlige' baciller på Filippinerne.

Håber ikke der går så lang tid før du har din hjertenskær i dine arme.

Bedste hilsner

Niels

RonZe
20-11-06, 20:08
JUBIIII

Idag 20 November lykkedes det så endeligt, langt om længe at få et svar, og det var af den positive slags. Nej, det var dog utroligt at man som "næsten" voksen mand kan græde over denne meddelse, men jeg skal da love for at vi også har ventet svaret med længsel.

Så nu er der kun en billet og en rejseforsikring imellem os !

Ja, nu kan det jo ligefrem være at hun når det hele, med fødselsdag og julen som vi så vil tilbringe hos min familie.

@ Niels: hehe, helt ok med lidt moderrolle engang imellem, og til det vil jeg sige at jeg har været hos lægen, samt hospitalet for blodprøver. Og ja jeg gjorde det før dit indlæg :-)

Nå, nu skal hjemmet da vist lige have en omgang...fjerne pizzabakkerne osv .-)

Vil smide et indlæg senere.

Vi "snakkes" ved herinde.

Hilsner fra RonZe

Jens
21-11-06, 09:04
Hej RonZe

Det glæder mig på jeres vegne. Stort tillykke med det.

Det bliver en stor oplevelse, især for hende med det kolde og klamme vejr, der er ved at indfinde sig :-). Brrrr. Nå, men det kan jo så opvejes af alle de gode hyggestunder man kan få indendørs og den danske juletradition.

Tak for dine opdateringer.
Jens

lroenne
21-11-06, 13:28
Hej Ronze

Jeg har selv lige modtaget min kæreste i lørdags.

Lige et par ting der er værd at huske for du sende hende ud på den lange rejse.

Husk at hun skal have nogle penge til selve rejse, selv om du har betalt for billetten og diverse lufthavnsgebyrer, skal hun aligevel betale for lufthavns gebyr i Manila lufthavn (ca 1.600,- peso). Dette havde min kæreste ikke så hun havde store problemer, og prøvede at sælge sin mobil i lufthavne, men fandt dog en venlig sjæl der gav hende pengene 5 minuter før flyet skulle lette.

Husk også lidt penge hvis hun skal mellemlande, det skulle min kæreste, og da flyet blev forsinket og måtte mellemlande i Kina (pga en syg JOE), måtte hun vente i Amsterdam lufthavn en lang og kold nat.

Husk at medbringe en varm jakke til hende når du henter hende i lufthavnen, det er MEGET koldt i Danmark nu :-), og find hende noget varmt fodtøj, slippers er ikke for gode i Danmark på denne årstid.

mvh

Lars

PS ... husk at servere ris til flæskestegen juleaften :-)

tap
21-11-06, 18:05
Hej ronze
Vil bare lige gøre opmærksom på at lufhavnsgebyret er 550 pesos som betales inden man går til gatene.
Derudover skal der betales et turist gebyr for filippinere der rejser ud som turist eller ikke har permanent opholdstilladelse/arbejdstilladelse i et andet land end filippinerne, dette betales inden man checker ind og er på mener jeg omkring 2000 pesos men hæng mig ikke op på det, jeg ved bare at jeg er tosset hver gang vi skal hjem fra filippinerne og min kone og vores datter skal betale dette gebyr.
Men sørg for hun har min 4000 pesos i lufthavnen så skal det nok gå.
mvh tap

picco
21-11-06, 21:36
Hej Ronze og Lars

Lige et par spørgsmål til jer

Fik i besked fra udlændingservice eller den norske ambassade da jeres kærste fik sit visa ?? Eller er det kun kærsten der får besked ?
Jeg har også været hele turen igemmen, har sendt papire og bankgaranti ind d.8 nov.
Hvad gør /gjorde i med flybillet og rejseforsikring til kærsten ?
Købt her i dk eller ... ??

Hilsen John

PNO
21-11-06, 21:43
Hej tap

Kan du oplyse hvor i lufhavnen din kone og datter betaler dette gebyr?

Hilsen

PNO

lroenne
21-11-06, 23:39
Hej John

Jeg gjorde det, at 2 dage efter jeg havde sendt ansøgning til udlændingeservice, ringede jeg derind for at høre om de havde modtaget den, det havde de men den var ikke behandlet endnu, så blev den lagt øvest i bunken, efter endnu 2 dage ringede jeg igen og fik at vide at den nu var godkendt og manila havde fået besked. Herefter skrev jeg en e-mail som jeg fik min kæreste til at sende til den ambasaden, hvorefter de dagen efter ringede besked til hende, alt inden for en uge.

Husk at det tager ambasaden 3 hverdage at fremstille visa og sætte det i pas. husk rejseforsikring og billet (gerne elektronisk billet) skal medbringes, samt billede til visum.

mvh

Lars

lroenne
21-11-06, 23:42
Hej PNO

Der skal betales "Travel TAX" før hun kan checke ind. Der er et stort skilt i lufthavnen der siger "Travel Tax"

Travel tax var i fredags den 17-11-06 ... 1.650,00 peso

mvh

Lars

RonZe
22-11-06, 12:35
Hej igen,

Nu skulle den være sikker...wooohoo, hun kommer lørdag!

Den norske ambassade har "oppet" sig og lavet visummet på 1 dag.
(hvordan det har kunnet lade sig gøre? ved jeg simpelthen ikke, men hun har vel fortalt dem at de aldrig vil vinde over os i fodbold) Ja, mit forhold til dem er altså ikke det bedste. Det har så taget for os 4 måneder fra vi indleverede ansøgningen til nu at få et turistvisum, så kan det altså godt irritere mig lidt at læse om at andre har kunnet få det på en uge osv. Nå gider ikke at spekulere mere på det nu, hun kommer lørdag, og det er det vigtigste. Glæder mig som syg til at vise hende mit land, selvom mine tanker omkring mit eget land er faldet en smule.

Jeps, tak for orienteringen omkring tax ud af Manila, det er hermed klaret også.

@ John; Udlændingeservice giver IKKE dig besked, men kun til den udstedende enhed i pågældende land, som derefter kontakter ansøgeren, enten via email eller telefon. I vores tilfælde, over email kun.
Flybilletten fandt hun i Manila igennem KLM, Filtravel kunne ikke lave en god pris til os nu, grundet de få dage inden hun ville rejse, og samt juletrafikken, men er da helt sikker på at vil kontakte dem igen, næste gang der skal bestilles billet, de virker meget professionelle.

Uha ja, det er ved at være koldt, selv for mig...haha slippers, nej må nok ud at købe jakke og støvler til hende.

Sikke en fødselsdagsgave at få hva´? Godt nok også den dyreste :-)

Hilsen RonZe

tap
22-11-06, 13:09
Til PNO
Travel tax skranken ligger lige overfor den lange række af check-in skranker dvs til højre når man kommer ind i lufthavnen.
mvh tap

picco
22-11-06, 20:01
Hej igen, tak for de gode svar !
Jeg er også glad idag, kærsten ringede og sagde at hun havde fået brev fra ambassaden om at hendes visa var godkendt !! Jubiii
Jeg siger at hun skal finde filtravel eller KLM, har også sendt en email til cc´s kontor i manila, det siges de også kan gi en god pris ??
Jeg får vel besked i løbet af et par dage !?

Hva gjorde i med hensyn til rejseforsikring ??

Jeg regner med kærsten kommer midt i december (hun er på familiebesøg i sin provins, mahaplag), så jeg har da lidt tid endnu :-)

John

lroenne
22-11-06, 23:59
Hej Picco

Mvh til rejseforsikring, her valgte vi Gauda rejseforsikring, gennem indvandrerådgivningen, den er lidt dyrere end hun kan købe en for i phil, men her er du tilgengæld rimmelig sikker på at den dækker hvis uheldet er ude. Se mere på www.visum-invitation.dk/forsikring.htm, jeg modtog policen dagen efter jeg havde bestilt den, scannede den ind så min kæreste kunne printe den ud. Hun skal vise den på ambassaden samt ved indrejse i Schengen landende.

mvh

Lars

RonZe
09-01-07, 21:23
Hej alle (igen)!

Først; Godt nytår til Jer alle sammen, bedre sent end aldrig.

Ja, som mine tidligere indlæg har skrevet, så er min kæreste her hos mig i Danmark i disse måneder. Hentede hende på min fødselsdag, sikke en gave at få, den bedste faktisk. Og vi fik en rigtig dejlig jul sammen, samt hun mødte mine forældre og en masse venner.

Jeg har nu, nogle spørgsmål til Jer, som jeg meget håber på at i vil læse igennem her og svare tilbage, gerne meget konstruktivt, da jeg egentligt er meget i vildrede omkring alt netop nu.

Som fødselsdaggave fik jeg diagnosen: gravid. WOW var det første jeg kunne få ud af min mund. Og nu her ca. 1 måned efter, ja så er maven faktisk blevet større og større..det er simpelthen for vild det her.

Og ja, jeg stillede en bankgaranti for at kunne få hende på besøg, altså de 52.020 Kr.

Mit store spørgsmål er så: HVA` NU?

Kom med alle jeres meninger og erfaringer, samt også hvad loven siger (rent faktisk nok det vigtigste i dette spørgsmål) osv.

Hvad skal vi nu? Skal vi gifte os her i landet imens hun er her på et turistvisum og straks derefter søge opholdstilladelse med det samme?
Hvis vi gør dette, mister jeg vel pengene, eller nogle af dem?

Skal vi gifte os, og hun stadigvæk rejser hjem og føder på Filippinerne? Så er papirgangen vel stadigvæk nemmere?

Vi skal betale for fødslen på Filippinerne, men nu lader jeg mig høre at det koster ca. 11.000 Kr. at føde herhjemme, og hertil hører jeg også, at når man har en ansøgning igang, ja så er fødslen gratis, skulle være den nye lov?

Hvad er smartest og bedst at gøre, hvis vi vil være sammen hurtigst muligt for "good", men også hvad er billigst i længden osv?

Please please, hvis jeg mangler at skrive mere, så sig det endelig til mig, vil gerne høre fra Jer alle, hurtigst muligt.

Hilsen RonZe & Gemma

Loida
09-01-07, 23:09
Sorry if my reply is in english..too tired now to think in danish :-(

I cannot exactly base my reply on the current law but i would say, you wouldnt loose your bank gaurantee if you will get married, right here right now, because the bank gaurantee will be lost only if she will stay illegally and the moment you get married and applied for permanent visa, she will then be treated not on a turist visa but on the grounds of applying for permanent stay.

The processing of her temporary permanent visa takes time, about 6-8 mos.,at least for me. The waiting period is hard, because she cannot either go to school or travel ( she will be allowed offcourse but it will be even more complicated with regards to visa reentering Dk), she should have her own CPR number before she could do this things including visiting the doctor, thus comes the hospital cost if she delivers your baby within the waiting period.

I mentioned about the temporay permanent visa and the permanent visa, she will get the temporary permanent visa first and you will have to go to the dept. of foreigners every year to renew her temp visa. Now comes the new law about 7 years before she can have her permanent visa.

Mostly of the filipino-danish couple i know, including us, got married here in Dk. I went here on a tourist visa and just before my tourist visa expried, we went to the city hall and got married. I have heard how hard it is to apply from the Phils. after being married there.

I think it would sum up just the same if you plan on sending her to the Phils. to have the baby there againts paying (incase) for the hospital cost here...you would be spending for the plane tickets anyway and also risk an unknown hardship to get her back here again, at least now your together and stay that way.

Congrats on your upcoming baby...I also have been through the emotional rollercoaster of being pregnant and in a new land so if Gemma feels like, she could call me for some good old filipino chikka :-)

regards,

loida
43661963
50940588

Niels
10-01-07, 18:10
Hej RonZe.

Godt nytår til jer også og sikke et nyt år der venter :-) Tillykke med både kæresten og graviditeten.
Jeg har desværre ikke nogen kommentarer til det juridiske og administrative.
Nu er hun her endelig og så behold hende her. Hvis I opfylder betingelserne og det gør I så vidt jeg husker, så vil din kæreste få opholdstilladelse før eller siden. Indrømmet det er en meget bitter pille at sluge med de godt 50.000 plus alt det andet i forbindelse med graviditet og fødsel, men jeg tror ikke du vil få et roligt øjeblik, hvis hun tog tilbage og skulle føde i Filippinerne. Derudover ville du aldrig tilgive dig selv, hvis der tilstødte din kæreste noget dårligt under graviditet eller fødsel (gud forbyde det) og du ikke kunne være tilstede med råd, støtte og nærvær.

Ja, det bliver i sandhed en af de dyre, men tag det som en velsignelse at du både får en dejlig kæreste/kone og et dejligt barn.

Alt det bedste i 2007 for jer.

Bedste hilsner

Niels

RonZe
10-01-07, 18:28
Hi Loida!

You will receive a call.

WOW, what a nice surprise from you.

RonZe & Gemma

RonZe
10-01-07, 18:31
Hej Niels,

Mange tak for din hilsen, det varmer.
Ja, mange ting flyver igennem hovedet på os begge to lige nu må jeg indrømme, rigtig meget endda.

Men men, bliver lige nødt til at forhøre mig endnu engang...mister jeg de 50.000 eller hvad sker der? Eller er det kun halvdelen eller hvad? Jeg har kigget her, og læst andre steder samt forhørt mig rundt omkring, der er rigtig mange meninger hvad der sker.

Findes der ikke bare eet sted jeg/vi kan ringe og spørge, hvor de ved det med sikkerhed?

Hilsen RonZe

tap
10-01-07, 21:36
Hvis jeg var jer ville jeg skynde mig at blive gift det er der stadig ingen lov der forbyder endnu, så er det på plads
som du selv skriver vil du miste de 52.000 hvis din kone søger om opholdstiladelse, og selvom du er villig til at miste pengene er der stadig ingen garanti for at din kone vil få opholdstilladelse samt at hun kan risikere at få indrejseforbud i en periode.
Da reglerne hele tiden ændres syntes jeg du skal tage kontakt til en advokat for at se hvordan i står rent juridisk, desuden kan du prøve at få hjælp hos ægteskab uden grænser de plejer at være rimeligt inde i tingene
mener deres adresse er www.aeug.dk
Og ellers bare en opfordring til alle jer andre om at komme med gode råd.
mvh tap

Loida
10-01-07, 21:41
Hej igen,

Jeg glæder mig til at høre fra hende :-)

men æv... bæv (som min datter ville sige!), jeg har lige læst en indlæg fra ægteskab uden grænsers forum om de der bankgaranti. Du kan måske læse nærmere, hvis du har ik læst den endu :-)

forum.aegteskabudengraenser.dk/forum_posts.asp?TID=144

hope this helps...

loida

Jens
11-01-07, 09:00
Hej RonZe

Lige en hilsen fra havet.

Hjertelig tillykke til dig og Gemma med de lykkelige omstændigheder.

Du har allerede fået flere gode anbefalinger og jeg ved godt, at I har mange ting at forholde jer til. Graviditet, papirgange, regler, økonomi, osv. osv.

Som tap siger, så er der ingen regler, der forhindre jer i at gifte jer. Her er Danmark trods alt et land med mindre besvær end visse andre steder.

Jeg vil også tilslutte mig Niels' vurdering om at beholde Gemma her nu hvor hun endelig er her. Med sædvanlig forbehold for, at reglerne kan have ændret sig, så jeg ikke er helt opdateret, så mener jeg, at du med MEGET stor sandsynlighed vil miste dine 52.020,- kr. Det er jo rigtig træls at myndighederne med loven i hånden (i mine øjne) kan stjæle fra folk. Prøv at læse på side 21 og 22 i dette dokument (www.nyidanmark.dk/resources.ashx/Resources/Lovstof/Praksisnotater/2006/notat_om_visumpraksis_12102006.pdf). For mig ser det ud som om du mister pengene. Men i øvrigt - har du barn/børn fra tidligere???? I givet fald får du en masse lempelser på reglerne.

Men prøv at gøre det op med alternativet. Nemlig at Gemma rejser hjem når visummet udløber. Så skal I til at bruge penge på en masse papirer, som skal stemples af en f.. masse instanser og myndigheder. Du skal støtte og forsørge hende i den tid, hvor hun er på Filippinerne. Der kommer omkostninger til lægebesøg, fødsel og babyen m.m. Der kommer udgifter på rejser og ophold til Manila for Gemma ifm. ansøgning om familiesammenføring. Du vil være underlagt et stort savn, hvor du måske vælger at rejse derud for at se til Gemma og jeres kommende barn. Og så kommer der jo et tidspunkt, hvor I får tilladelse til familiesammenføring og Gemma skal tilbage til Danmark. Jeg ved godt at nogen af de nævnte udgifter også vil være her i Danmark, men alt i alt så taler vi stadig om mange omkostninger, som hurtig kan matche de 52.020 som de danske myndigheder stjæler, hvis hun søger herfra.

Og så skal du tage de kommende regler i betragtning. At udlændinge skal lære et vist niveau dansk og dansk kultur. Det skal Gemma så bruge tid på og sandsynligvis er der udgifter forbundet hermed. Mig bekendt har man udsat kravet nogen måneder, da testmaterialet ikke var godt nok. Så er I hurtige til at gifte jer og søge om familiesammenføring, så vil jeg gætte på, at I slipper for dette krav.

Ja, så min konklusion er at hun bør blive hos dig, så I kan nyde hinanden, graviditeten, fødslen når tiden kommer og ikke mindst den lille ny. Pengene betyder intet i forhold til det og som jeg tror en beregning vil vise, så taler vi ikke om den store forskel i tab uanset, hvad løsning man vælger.

Så GIFT jer og søg om familiesammenføring NU.

hilsen
Jens

pba
11-01-07, 13:50
Hej RonZe

Jeg vil give Jens fuldstændig ret i hans betragtninger, bliv gift og søg om familesammenføring. Hvis du sørger for at indlevere alle ønskede dokumenter og skemaer på en gang behøver det ikke at tage mere end 2 måneder at få en opholdstilladelse, det gjorde det i hvert fald ikke for vores vedkommende. Når du har indleveret ansøgningen så ryk for et svar jævnligt, det er nok et must.

Hilsen
Poul

tap
11-01-07, 13:54
Hej igen mht jens råd her til sidst om at blive gift og søge familiesammenføring nu, vil jeg lige påpege at selvom i søger om familliesammenføring og du mister de 52.000 skal i vide at i muligvis bryder reglerne for visum og at din kone risikerer at blive smidt ud og samtidig få indrejseforbud i xx antal mdr/år.
Derfor vær 110% sikker inden i afleverer den ansøgnig,det ville være surt at miste de 52.000 samt at din kone alligevel bliver sendt hjem.
Og husk der kommer endnu en bankgaranti på 56.000 når din kone forhåbentlig får opholdstilladelse en gang som skal gælde i 7år.
Mht til en evt fødsel i danmark så kan jeg af egen erfaring fortælle at vi måtte betale 11.000kr for at få vores datter født det var i marts 2003 så det er sikkert dyrere nu.
Et godt råd er at blive meldt ind i ægteskab uden grænser,da de vil kunne give dig masser af rådgivning
men held og lykke
tap

Jens
11-01-07, 20:29
Hej
Lige en opfølgning.

Min kone har næsten lige fået fornyet/forlænget sin opholdstilladelse. De første 4 måneder efter vi søgte skete der intet i sagen. Trods gentagne henvendelser til UDLST sket der intet. Derefter bad vi dem selv om, at vente til november, da min kone så kunne forny sit pas. Så vil gætte på en sagsbehandling vil tage fra 4-6 måneder i praksis. På deres hjemmeside siger de 2 mdr. - jeg ville blive overrasket, men hvem ved.

Mht. Taps indlæg, så er jeg naturligvis enig i, at det er vigtigt at undersøge eventuelle konsekvenser som omtalt. Som jeg har hørt det og selv læser vejledningerne så vil konen ikke blive smidt ud under sagsbehandlingen. Men jeg er ikke helt skråsikker i min sag, da der jo løbende sker yderligere skærpelser. Det er vigtig, at sikre sig, at man lever op til samtlige krav for familiesammenføring, da jeg kan forestille mig, at dumper man på et krav til familiesammenføring, ja så vil de måske samtidig udstede et indrejseforbud. Men dumper man på f.eks. boligkravet så skulle f... stå i det, at de giver indrejseforbud, hvorimod det jo vil være mere logisk de udsteder forbudet, hvis de skønner der er tale om et arrangeret ægteskab.

hilsen
Jens

RonZe
09-03-08, 11:57
Hej alle (igen)!

Upss over et år er gået siden jeg var herinde sidst, og først vil jeg sige tak til alle Jer der har kommet med råd til mig/os igennem hele denne forespørgelse.

- at jeg ikke har været på herinde, har skyldtes mange ting, men sagen er den at vi stadigvæk er adskilt fra hinanden, men nu er ansøgningen dog langt om længe kommet til Udlændingeservice.

- bare vi dog havde gjort som Jens og tap foreslog, men gud hvor er det så nemt at være bagklog, jeg syntes at jeg gjorde ALT det smarte, og tænkte rationelt hele vejen igennem dette forløb, men NEJ, intet af det jeg har foretaget mig har været særligt smart. Og jeg kan slet slet ikke forstå hvordan jeg kan klare dette, helt ærligt.

- Vi skulle have ANSØGT imens hun var i landet, men denne løsning snakkede vi begge længe om, og mente efter ALLE omstændighederne vi havde snakket igennem, at det var bedst at vi begge to fik 100% styr på vores individuelle sager, inden...men set i bakspejlet nu, ja så var dette den allerstørste fejl jeg nogensinde har gjort i mit liv (udover at engang at have smidt mine cowboybukser med en lottokupon pålydende 1 million kr i vaskemaskinen). Vi ansøgte ikke imens hun stadigvæk var i landet pga. de personlige omstændigheder, men jeg tror nu nok at disse også kunne være klaret uden at jeg næsten var blevet syg (i hovedet) ovenpå alt det der er sket efterfølgende.

Vi fik rigtig mange gode råd herinde, og vi fik også muligheden for at kunne ringe og snakke lidt problematik, skønt at folk er så åbne herinde, men igen, vi valgte det forkerte, ikke at ringe. Igen, vi ville så gerne gøre tingene selv, men også hvis det nu vidste sig at være en god veninde, og så vide at der jo nok kunne gå lang tid inden man kunne snakke sammen igen.

Men det vildeste har dog nok været pengene og afsavnet af min kære familie..og det gør virkeligt ondt at sidde her nu og stene, og læse alle de dejlige indlæg (sidder med nogle få tårer i mine øjne efter at have set lidt billeder på den nye side) men tænkte at jeg ville komme herind, så mine dage ville være lidt nemmere at komme igennem, hvis jeg bare havde lidt at tjekke op på hver dag.

- Men, historien nu er: Vi blev gift, mig og Gemma i februar inden hun rejste tilbage. Og hun fødte en dejlig dreng i juni som vi har døbt Marcus. Jeg tog barsel herfra Danmark og var hos hende i 2 måneder. Og så kunne jeg få lidt barsel igen sidst på året, hvor jeg så rejste ud til min lille famile igen og var 1 måned. Og imens jeg var derude, kunne vi jo lige få styr på lidt af processen og papirerne inden vi afleverede en familiesammenføringsansøgning. Hmmm siger jeg bare, og jeg som troede at det kunne gå en smule let.......det er dog helt sikkert den vildeste form for naivitet jeg længe har haft. INTET, og jeg mener absolut INTET har virket for os. Vores papirer som skulle forbi det filipinske konsulat, blev væk. Og fundet igen og sendt 4 måneder for sent afsted. Jeg var hos DFA i Manila hver anden dag for at høre om der var ankommet papirer til os, men nej. Har i nogle ideér til om hvor lang tid det tager hos DFA, før man kommer til? Og bare det at komme dertil var en sejr for mig. Og den allerførste gang, var jeg så tæt på at ryge afsted til kasjotten, idet jeg brokkede mig lidt for meget....men min kone og vore nyfødte barn måtte IKKE komme med ind, kun EÈN ad gangen???? Øhhh, og hun fik heller ikke lov til at vente i receptionen, næhh nej, udenfor i solen og vente. Dette vidste jeg ikke da jeg var smuttet under jorden (jeps, afdelingen lå i parkeringskælderen) og skulle så vente på at det blev min tur til at få at vide, at de ingen papirer havde på os.

OK, disse papirer kom så (meget af dette skete jo efter at jeg var vendt tilbage til Danmark igen) endelig til hende...nu måtte det jo så bare være temmelig nemt at få tingene afleveret hos den Norske Ambassade i Manila. Men imellemtiden skulle papirerne fra vores ægteskab og vores søn også registreres osv. Så det trak lidt ud, men da vi nu mente at vi kunne indlevere, ja så begyndte nordmændene virkelig at drille hende/os. Jeg ved ikke, men når ALT dette er overstået, og jeg er på Filippinerne næste gang, så bliver jeg nødt til at snakke lidt med den ambassade, for sådan behandler man altså ikke mennesker. Jeg ved godt, jeg intet kan gøre, men gud hvor jeg dog bare hader dem så meget. Alle de timer min kone har brugt på dem forspildt, fordi de tror at de er de eneste i hele verden der bestemmer, og vores samtaler med gråd og lidt skænderi, idet jeg simpelthen nægtede at tro det jeg hørte. Men før at de ville acceptere hendes ansøgning, ja der gik der næsten 3 måneder og flere tusinde pesos til. Men ansøgningen er sendt til Danmark og den er "matched" med min ansøgning..så kvitteringsbrevet siger at vi kan forvente et svar inden 7 måneder? Øhhh flot. Men ok, så nu sidder vi begge to bare og venter på et svar til sommer om det overhovedet kan lade sig gøre eller? Men, efter at jeg havde indleveret min ansøgning herfra Danmark og ikke havde modtaget et kvitteringsbrev som de lovede mig efter 1 måned, blev jeg nu noget nervøs og gav dem en opringning, hvor deres svar var: at den var ikke indleveret. Hvad sagde jeg, nej nu stopper i sgu. Men damen lavede en eftersøgning på den, da jeg jo udemærket godt vidste at jeg havde afleveret den personligt hos dem (ventede en torsdag i 4 timer og 50 minutter) og dagen efter blev jeg ringet op, de havde fundet den, men jeg skulle lige have en røvful for at skrive hendes mellemnavn på, så ansøgningerne ikke var ens, de havde skrevet hendes ind med mit efternavn, og min ansøgning med hendes mellemnavn. Jeg siger bare flot flot...og skulle da også lige have at vide, at jeg sikkert skulle indlevere en ny een med alle diverse papirer til osv, eller at der skulle gå 6 mdr. før vi kunne søge igen, grundet at de 14 dage at begge ansøgninger skulle være dem i hænde jo var udløbet, men dette fik jeg dog dem til at indse at det ikke kunne være rigtigt. Og ringede til dem igen efter 2 mdr. lige for at tjekke at alt var som det skulle, men sikke dog en fæl dame jeg fik i røret. Intet var sket endnu, de bliver jo lavet i datoorden, så regn med det svar du har fået eén gang sagde hun bare. OK, ALLE vores ting er iorden, ALT, hvorfor så ikke tage de sager der bare kan glide igennem uden noget som helst??? Ja jeg forstår det altså ikke. Men sådan er det jo nok bare...så nu sidder jeg her igen og bare venter.

- Men idet jeg har et barn i forvejen, frafalder mange af deres restriktioner, og det ser jeg som positivt, det er deres garanti og boligkrav. Men lad os se om det snart kan lade sig gøre at jeg ser min lille dejlige familie igen. For jeg savner dem, så usandsynligt meget.

Så imellemtiden/ventetiden vil jeg være herinde og snuse endnu mere viden til mig, fra alle de dejlige mennesker der er her på forummet.

Hilsen RonZe

LarsKyhnau
09-03-08, 12:27
Hej Ronze

Ja det lyder som om I har været igennem hele møllen på den værste måde. Forhåbentlig har jeres forhold overlevet, og jeg synes bestemt, at du skal klage over den norske ambassade. Jeg synes, du skal skrive en skriftlig klage og sende den til Udlændingeservice i Danmark. Det er nemlig dem, som køber ydelser hos den norske ambassade.

Lars

kenneth
09-03-08, 13:08
Ja det er sgu trist men virklig flot at kærligheden har holdt til denne modgang,fordi det er virklig noget der tærer på krafterne så tillykke med det trods alt :-)

tap
09-03-08, 13:41
den norske ambassade stinker og personalet er så kurrupte og udover det har jeg hørt at den svenske ambassade lukker og mon ikke så at den norske overtager derfra,flot så bliver den manglende service endnu ringere med længere behandlingstid :-(
tap

Samarjan
09-03-08, 13:53
At finde nogen der har noget godt at sige om den Norske Ambassade bliver nok svært. Jeg tror alle, der har været i nærkontakt med dem på et eller andet tidspunkt har følt sig dårligt behandlet.
Det er dog selve reglerne som er vedtaget i folketinget, der ligger til grund for de fleste problemer. Danmark vil godt have vores skattekroner, men vil ikke løfte en finger, hvis man får den formastelige ide at gifte sig med en udlænding.

Hilsen,
Jan

kenneth
09-03-08, 14:24
Generelt har vi fået en udemærket hjælp af det underbemmandede personalet i deres små bure ,vores erfaring er at de er hjælpsomme på den norske ambassade (hvis din Danske partner er tilstede ) men feks at vi skulle udfylde ekstra papirer for at få stikker til amiliesammeføring var pisse iriterende især når det kun var til iternt brug.

Og ja nogle regler feks den med manager check og det at man ikke kan betale kash er pisse iriterende og i gamle dage havde de også en kopi maskine stående...........

RonZe
09-03-08, 14:43
Johhh, det sted er så meget korrupt som tap siger, det var dog helt vildt. Nu var jeg også tilstede under mit første besøg (efter fødslen) op til flere gange. Det kan godt være at det er Danmark der stikker dem instrukser osv. i forskellige proceduer, men det kan da ikke være rigtigt at man overhovedet ikke kan snakke med dem. Det er da ikke Danmark der beder om at f.eks, nu skal pasfotos være med en anden baggrundsfarve, og så når man for taget dem og vender tilbage, skal de så have flere end først sagt. Og kopimaskine..hahaha, nej jeg kan kun grine ad dem lige nu. Først skulle det være originale papirer hun havde med som de så ville tage kopi af, men det kunne de så ikke, så om igen, og lave kopier, og tilbage igen...men nu ville de have originalerne igen...sådan fortsatte det faktisk i en måneds tid. Så var sønnens Birth Of Certificate forkert, og jeg ved snart ikke hvad. Oveni alt dette skal det også lige nævnes for min kones skyld, idet det er hende der gennemgik dette, at hun ikke lige bor dør om dør med den norske ambassade, næhhh det er en lille rejse på 5 timer derind og 5 timer tilbage...og så har de kun åbent i 2 timer om formiddagen og lukket fredag. Og hun har jo også en lille nyfødt med under armen, i jeepneys osv. derfor tiden.

LarsKyhnau
09-03-08, 15:41
At man kan gøre et stort nummer ud af forskellige former for papirnusseri på Filippinerne og at procedurerne ikke er særlig effektive er nu i retfærdighedens navn ikke noget, som er specielt for den norske ambassade i Manila.

At man selv skal tage fotokopier i.f.m. processeringen af èn eller anden sag er f.eks. ganske almindeligt. F.eks. kan nævnes, at når man fornyer registreringen af et motorkøretøj, så får man udleveret et klistermærke til at sætte på nummerpladen så politi m.m kan se, at man har betalt for det pågældende år. Men for at få udleveret dette klistermærke skal man aflevere en kopi af registreringsattest samt kvitteringen for betalt vægtafgift, så efter at have fået udleveret denne kvittering skal man først ud i byen og tage en fotokopi og herefter retur til motorkontoret igen for at hente sit klistermærke.

Man skulle jo mene, at det var noget nemmere om de bare selv tog de kopier, som de skulle bruge til deres mapper, men næh nej, det kan sandelig ikke lade sig gøre. Jeg tror, man skal vælge at se disse ting som en form for kulturel oplevelse og lade være med at hidse sig alt for meget op over det. Bor man i landet, så er det en god idè at uddelegere så mange af den slags opgaver som muligt til lokale, man stoler på. De har f.eks. også den fordel, at de taler sproget og derfor lidt bedre kan forstå de ofte indviklede procedurer på diverse offentlige kontorer m.m. og desuden er de som regel noget mere tålmodige end os vesterlændinge.

Hvis papirer "bliver væk" i forbindelse med behandlingen af en sag eller tidsfrister overskrides groft, er dette dog naturligvis helt uacceptabelt. I den situation vil det være rimeligt at bede om at tale med en overordnet og stille og roligt bede om at der bliver rettet op på tingene.

kenneth
09-03-08, 16:28
Det er da rigtig nok det der er pisseiriterende og stressende er som regel ventetiden (køerne, man tror det er løgn hvis man ikke har oplever det ) og de lange rejse tider.

hvis man feks har en kone og der ingen familie,venner eller bekendte har i Manila hvis det er det der destinantionen må man mange gange lige betale for en overnatning eller feks leje en bil med chaufør.

Vi oplevede selv at det skulle tage over 4 måneder at få pas hos DFA til børnene idet vi ikke selv var til stede på filippinerne.
Selvfølgelig var der flere omstændigheder der gjorde at det trak ud men vi havde faktisk fået fammiliesammenførings tilladelserne med børnene fra DK ,men kunne ikke få sat stickers i idet vi ikke havde nogen pas at sætte dem i :-0

Min kone havde inden hun forlod filippinerne døbt børnene mv.og lagt en underskrevet fuldmagt til hendes søster.
Den var bare ikke gyldig idet den ikke var stemplet hos en notar.det var faktisk der farcen startede,hver gang i kø en hel dag og hver gang hun kom ind til skranken skulle hun havde en ny tilladelse "hjemmefra" så det blev til en del skriverier og forsendelser med ekspress post hjemmefra.

Hvergang skulle jeg fra lolland til københavns byrets notar som kikkede vores pas og underskrev ,derefter til Det filippinske konsulat som underskrev papirerne og godkendte notaren ,så venter på at Express posten skulle afhente dkoumentet .
Og da vi så havde sendt alle papirene et efter et ,fik søsteren besked på at få verificeret vores pas ,så tilbage til konsulatet i kbh og få et stempel ,fat i express firmaet osv....

Det der skete var simpelthen at jeg ikke havde undersøgt godt nok vedr. papirene samt at skrankepaverne hos DFA ikke var dygtige nok til at sige hvad der skulle bruges,vi startede i aug.
Sidst I nov bad jeg søsteren bede om at få en overordnet i tale hvorefter der kom skred i tingene ,vi rejste selv til Manila d.10 dec og kunne få deres pas.d17 men ak ja ,da vi så skulle afhente dem var passene udfyldt med forkert efternavn LOL.D.28 lykkedes det så
Og jeg tror ikke jeg har set så mange mennesker stå i kø før i hele mit liv,hunredevis stod i kø hos DFA ,men det gode var at ,fordi min kone og jeg var sammen, kunne vi gå lige igenem køen de gange hvor jeg var med , søsteren troede ikke sine egen øjne og det føltes lidt mærkligt ,men med udsigten til at stå hele dagen og og pisse iritereret havde jeg sgu ingen skrupler. den dag.

RonZe
09-03-08, 19:42
Jeg er udemærket klar over at det ikke kun er specielt for den norske ambassade, det er de fleste steder der er så meget nusseri. Og selv da jeg lå på hospitalet og var døden nær, ja så skulle der laves papirer, men det ordnede min kone dog så jeg kunne blive undersøgt straks.

Med hensyn til LTO, ja der har jeg nu også stået og ventet i 7 timer, men med en lille seddel og en kold cola, så skulle der ikke laves nogen kopi, vi fik klistermærkerne med det samme, og jeg kunne sætte dem på. Og herefter spurgte jeg så bare...øhhh naboen kan jo bare stjæle de klistermærker og sætte på sine egne plader, ikke specielt smart synes jeg, men lagde dog også mærke til at rigtig mange er begyndt at sætte en lille plexiplast plade henover selve nummerpladen for netop at undgå det snyderi.

Men jo, man kan jo med lidt intelligens godt regne ud at der skal tages kopier og det skal man selv sørge for, men efter personlig henvendelse for man noget andet at vide, og så dukker man op, og så er det forkert. Dette er jo ikke noget man på forhånd kan gardere sig imod. Vil sige at skulle ringe til en restaurant og bestille bord, og så selv skulle tage stole med, for det sagde de jo ikke over telefonen, at stolene var optaget, men de dog havde flere ledige borde.

@ Kenneth; det med at komme først til, ja det kender vi "hvide" jo alt for godt, og mange gange synes jeg at de går over stregen, men må dog erkende at det dog er rart at prøve at blive behandlet som en konge, og det selv med kun få pesos på lommen.

RonZe
31-05-08, 01:32
Hej alle som har fulgt mig lige siden starten, og rigtig mange tak for opbakningen herinde fra.

Idag, fik Gemma opholdstilladelse.....!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg er helt færdig (næsten) af bare at vente, men nu ser der ud til at ske noget. Py-ha, det har holdt hårdt, næsten et år nu, og vores søn bliver 1 år imorgen. Det er helt ufatteligt dette, jeg ved næsten ikke hvad jeg skal skrive. Jeg er bare så rigtig glad, at nu kan vi snart være sammen alle tre. Har dog aldrig savnet nogen så meget.

Ville lige fortælle jer nyheden.

Hilsen RonZe

Kim P. Nyberg
31-05-08, 05:13
Stort tillykke herfra med både konens opholdstilladelse og barnets fødselsdag :)

Samarjan
31-05-08, 07:11
Det er gode nyheder. Tillykke med det. Det er aldrig nemt at skulle vente på hverken de Filippinske eller Danske myndigheder.

Hilsen,
Jan

RonZe
02-06-08, 19:04
Rigtig mange gange tak for alle lykønskningerne....

MEN.....jeg skal bede Jer om at hjælpe mig nu (ihvertfald med hvad der skal gøres osv) da der nu er opstået en uventet situation. Og jeg er udemærket klar over snart, at man SELV SKAL tænke ALT igennem og finde den hjælp man skal, men nu er min tålmodighed snart opbrugt.

Vi fik nyheden om min kones opholdstilladelse i sidste uge, hvori der står at hun kan henvende sig på den norske ambassade som så vil udstede opholdstilladelsen til hendes pas. Og nu idag har hun været forbi ambassaden for netop at få disse formelle sager overstået, så hun og vores fælles barn kan komme herop til mig snarest muligt.

Men nu afviser de at udstede noget idet de afventer resultatet på vores søn???

Da jeg i sin tid modtag kvitteringsbrevet fra Udlændingeservice stod der dette:

- Det bemærkes, at din søn må anses for at være dansk statsborger, da han er født i ægteskab af dansk far. Vi foretager os herefter ikke videre i anledning af din søns ansøgning.

OK...det var så min fejl at vi ikke gjorde mere eller hvad? For hvad skulle vi have gjort? Ingen, og jeg ingen har på nogen måde sagt at vi skulle gøre sådan og sådan. Jeg har aldrig prøvet disse ting før, og kender heller ikke andre der har prøvet, så hvor skal man få sin viden fra, andet end herfra forummet og nettet i helhed?

- Jeg/vi gik ud fra at alt var i den skønneste orden, da vi fik den melding i brevet, men hvorfor eller hvad er det nu at ambassaden mener de afventer resultat om og af hvad?

Ringede idag til Udlændingeservice, som henviste mig til Indfødsretkontoret. Ringede påny til dem, og fik en kvinde som egentligt bare sagde til mig, at min kone da bare skulle sige at sønnen var dansk, men ellers kunne hun ikke hjælpe mere, dog sagde hun at jeg skulle få et CPR-nummer til vores søn på folkeregisteret. Så ringede jeg dertil, hvor damen nærmest skraldgrinede, idet man ikke giver CPR-numre uden personlig fremmøde. Lidt svært nu når sønnen sidder på Filippinerne. Damen på kommunen mente nu nok at han skulle have et pas, hvis han var dansk, og det er han jo. Har dog lavet helt nyt filippinsk pas til ham da vi ansøgte, da sagde ambassaden at han skulle have (men hvis de mente et dansk hvorfor så ikke sige det, for hverken min kone eller jeg ved noget om disse ting jo) førend de ville acceptere hans ansøgning, som jeg så også betalte kassen for, og så viser det sig bagefter at Danmark bare siger OK, jamen han er jo dansk.

O hvis det er et dansk pas vi skal have lavet på general konsulatet i Makati, ja så tjekkede jeg lige op på det, en masse papirer og fire ugers tid mere. Udover at begge forældre skal skrive under på passet. Nej nej det må bare ikke passe. Alle disse måneder hvor vi bare har gået og ventet på at vi skulle modtage nyt, og så endeligt...og nu viser det sig at vi måske snildt og problemløst kunne få lavet et dansk pas i alle disse måneder.

Jeg orker virkelig ikke mere...dette er simpelthen at p.... op og ned ad folk.

Vil I ikke være venlige at kommentere lidt om hvordan og hvorledes I synes at der skal ske, eller andre gode kommentarer i kan komme op med. Og nej, helst ingen medlidenhed med os, selvom tårerne virkelig vælter ud nu.

Håber virkelig I kan og vil være behjælpelige nu, da jeg MEGET gerne snart vil se min "lille" famile i Danmark snarest.

Hilsen RonZe

Harly
02-06-08, 19:42
prøv at maile en kopi af kvitteringsbrevet fra US til den norske ambasade. Fulgt op af en skrivelse om, at du er uforstående over det svar din kone har fået, med en bemærkning om, at du anser denne sag, for at være en formsag " efter bogen".
Hun må have fået en fødselsattest på sønnen, hvor det fremgår, at du er dansk statsborger.
Bed hende om at medbringe en kopi af den, når hun henvender sig på ambassaden.
Det er et forsøg, at tage sagen på den måde.

Samarjan
03-06-08, 00:08
Her er hvad i skulle have gjort:
Hvis i var gift, da jeres søn blev født har han Dansk indfødsret ved fødslen. Han har altså dobbelt statsborgerskab.
I skulle have taget jeres Vielsesattest (NSO Cert copy) samt jeres søns Birth Certficate (NSO copy) og taget på det Danske Konsulat i Manila eller Cebu City og søgt om et Dansk pas, som i ville kunne få på mellem 3-6 uger.
Grunden til at udlændingeservice ikke vil foretage sig noget, er at de betragter jeres søn som Dansk statsborger, der ikke behøver at skulle igennem deres papirmølle.

Hilsen,
Jan

Picamaro
03-06-08, 02:14
Her er hvad i skulle have gjort:
Hvis i var gift, da jeres søn blev født har han Dansk indfødsret ved fødslen. Han har altså dobbelt statsborgerskab.
I skulle have taget jeres Vielsesattest (NSO Cert copy) samt jeres søns Birth Certficate (NSO copy) og taget på det Danske Konsulat i Manila eller Cebu City og søgt om et Dansk pas, som i ville kunne få på mellem 3-6 uger.
Grunden til at udlændingeservice ikke vil foretage sig noget, er at de betragter jeres søn som Dansk statsborger, der ikke behøver at skulle igennem deres papirmølle.

Hilsen,
Jan

Hej Jan, du kender sagerne da du selv har været gennem møllen.
De kan vel stadig gøre som du skriver, mener ikke det er for sent.

Carsten
03-06-08, 23:24
Ifølge loven kan man også få dansk indfødsret selv om barnet er født før man blev gift jf loven for dansk indfødsret.

§2 Har et barn af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, erhverver barnet dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af ægteskab. Det er en forudsætning, at barnet på tidspunktet for ægteskabets indgåelse er ugift og under 18 år

Så jeres dreng er uden tvivl dansk statsborger og har ret til dansk pas. På hjemmesiden www.nyidanmark.dk kan man downloade et skema til bevis for dansk indfødsret som indleveres på den danske repræsentation i udlandet.

Samarjan
04-06-08, 07:19
Hvis i har en NSO kopi af jeres vielsesattest og en NSO kopi af barnets dåbsattest, skal disse indleveres sammen med pas ansøgningen på konsulatet i Manila.
Et barn kan godt få Dansk indfødsret, selvom forældrene ikke var gift, da barnet blev født, men dette vil først blive godkendt, hvis forældrene gifter sig. Hvis faren er Dansk og moren udenlandsk, skal de gifte sig, før barnet kan blive Dansk statsborger.
Ved ansøgningen om pas til jeres barn skal denne desværre underskrives af begge parter, men gad vide om dette ikke kan gøres ved at sende ansøgningen til Danmark (hvis du er der i øjeblikket) med DHL eller lignende, underskrive ansøgningen på rådhuset bevidnet af en ansat fra Pas & Kørekort, hvorefter ansøgningen sendes tilbage med DHL. Jeg kan godt forstå din frustration.
Jeg har, som Picamaro skriver, været igennem møllen, men jeg havde den fordel, at jeg bor herude. Hvis din hustru er i Manila, så prøve at bede hende gå op på konsulatet og spørge Johanne til råds. Hun er som regel meget flink (det var hun ihvertfald med os).

Hilsen,
Jan

Samarjan
04-06-08, 07:32
Kom lige til at tænke på, at i kunne prøve at bruge følgende metode:

Siden din hustrus opholdstilladelse er blevet godkendt af US, skal du prøve at ringe til US og spørge dem, om de ikke bare kan informere den Norske Ambassade i Manila at tilladelsen også dækker jeres søn. Jeres søn har dobbelt statsborgerskab, så hvis jeres søn allerede har et Filippinsk pas, skal din hustrus opholdstilladelse bare også gælde for drengen. Derefter skulle de kunne rejse til Danmark, hvor jeres søn så kunne få et Dansk pas og blive registreret i folkeregisteret.

Bare som en lille sidebemærkning, kan jeg oplyse, at vores datters CPR ser sådan ud:
280707-XXXX
At hun ikke fik et fuldt CPR i sit pas er enten fordi vi ikke har været på folkeregisteret endnu, eller det faktum at min lejlighed i Danmark er fremlejet, så jeg reelt står opført med en adresse i Filippinerne i øjeblikket.

Hilsen,
Jan

RonZe
09-06-08, 15:32
Hej alle.

Takker mange gange for jeres indlæg, alt har hjulpet lidt.

Jeg gik jo nærmest i panik, den dag at den norske ambassade ikke ville udstede til min kone, da de ventede svar på vores fælles søn, så det allerførste jeg gjorde da jeg kom hjem, var netop at maile alle tre steder (US, Norske Ambassade & DK konsulatet) og har idag fået (som det eneste) svar fra US, at de har mailet til den norske ambassade og fortalt at de betragter sønnen som dansk statsborger. Men hvorfor kunne de ikke have hjulpet os på vej i første omgang med at fortælle at vi så også skulle bruge et dansk pas, idet at den norske ambassade fortalte os at de begge skulle have to helt nye pas. Som sagt så gjort, både min kone og søn har to nye pas, filippinske vel at mærke. Men US skriver samtidig til mig at han skal have et dansk pas for at kunne rejse ind i Danmark. Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår dette, og hvorfor skal alt ting tage så forbandet lang tid? Han er 1 år og 1 uge, har filippinsk pas, og sin mor ved sin side, hvorfor kan de ikke rejse, og vi kan lave et pas til ham når han ankommer. Jeg tror jo ikke at lige vores søn er nogen kæmpe trussel for vores samfund. Og som eén sagde, han har dobbelt statsborgerskab, jamen jeg forstår det så bare endnu mindre...så har han jo et pas, og kan rejse ind.

Ved godt, at det smarteste er nu at ringe til indfødsretskontoret og høre hvad der er smartest i vores situation. Jeg er i Danmark, de på Filippinerne. Men jeg ringede jo indtil dem i sidste uge, og damen sagde til mig, gå på folkeregisteret og få et cpr nummer. Men folkeregisteret udsteder ikke cpr numre til folk som IKKE er i landet. Flot service fra hende må man sige.

Det kan da ikke være rigtigt at det nu skal tage 6-8 uger for at få et pas. Der må da være en mellemvej, han er kun 1 år og hans mor har fået opholdstilladelse, og Danmark anser ham for dansk.

For som samarjan siger...han følger jo med på min kones opholdstilladelse, så hvor svært er det nu det er, og US har idag gjort den norske ambassade klar over at Danmark betragter ham som dansk. Så SKAL de ikke udstede de nødvendige papirer til min kone nu??

Og hvad sker der så hvis hun rejser uden dansk pas til ham? Bliver han sendt hjem igen i lufthavnen? Ja undskyld, jeg forstår det bare ikke.

Hilsen RonZe

Samarjan
10-06-08, 10:51
Det er desvaerre det samfund Danmark har udviklet sig til. De Danske myndigheder er totalt uden foeling med den virkelige verden, og de er ligeglade med folks problemer. De vil som sagt gerne have vores skattepenge (de faar nu ikke mine), men vil ikke give noget tilbage.
Jeg betragter det som taabeligt, at din hustru ikke kan rejse med jeres soen paa Filippinske pas til Danmark, hvor han saa kan faa et Dansk pas. Det er komplet idiotisk. Samtidig kan en kvinde faa Dansk statsborgerskab saadan uden videre, bare fordi hun gifter sig med en af de stoerste socialydelses modtagere i Danmark......det er ganske rigtigt det Danske kongehus, jeg taler om. Almindelige borgere skal ikke tro, der er noget at komme efter.
Der er en god grund til, at jeg foretraekker at bo herude. Jeg blev foedt Dansk. Jeg valgte det ikke. Jeg er ikke stolt af at vaere Dansker......desvaerre.

Hilsen,
Jan

RonZe
24-06-08, 19:20
Hej alle som har fulgt vores historie herinde igennem.

Efter nogle utrolig hektiske uger, hvor vi hverken vidste fra eller til, hvordan vi skulle forholde os, således at de kunne kommer herop nu de havde udstedet opholdstilladelsen.

Dag og nat har jeg været vågen siden den dag hun fik opholdstilladelsen, og hun afhenter den på den norske ambassade, og hvori at der mangler afgørelse på vores søn. ALT har gået galt med ham og ingen hjælp at hente nogensteder OVERHOVEDET. Ikke engang fra US, som i mit kvitteringsbrev endda udpenslede at ham betragtede de som dansk statsborger og ville ikke gøre mere, MEN MEN kunne man ikke have gjort os opmærksom dengang på at vi skulle lave et dansk pas? Næhh nej det kunne eller gjorde man ihvertfald ikke, og ambassaden ville kun se et filippinsk pas.

- Og så er det her at det kørte af sporet...konsulatet i Makati kan ikke udstede nødpas (ville have dette idet, det kan da ikke være rigtigt at man skal vente yderligere 8 uger på at få et rigtigt dansk pas - også at jeg skulle skrive under på passet. Hvad tænker de dog på? En billet til Filippinerne for at underskrive et stykke papir, nej nu strammer de den sgu) idet at han jo ikke har haft et pas før???

Hmmm, mail til Udlændingeservice, Den Norske Ambassade, Indfødsretskontoret og konsulatet, og samtidig vil jeg nævne at det var rigtig mange mails jeg afsendte, uden overhovedet at modtage svar. Og tænk jer engang. Jeg afsendte med kvittering for læst og høj prioritet og hele mulevitten til den norske ambassade, og det havde jeg gjort små 5 gange over en periode på 14 dage, uden svar. Så kom der et svar fra dem, hvori man kun fortæller mig at de overhovedet IKKE har modtaget nogle mails fra mig i den periode????? Og det selvom ALLE mails er sendt til dem og har kvitteringer på læst mail. Den ambassade skal jeg snart få gjort kål på, det er de mest SYGE mennesker jeg nogensinde har mødt i mit liv. Jeg er så rasende på dem at det kan slet ikke beskrives her, og ja, jeg ved godt at det ikke hjælper noget at irritere dem efterfølgende, men helt ærligt, lige nøjagtigt DISSE personer, har jeg en usvigelig lyst til at irriterer resten af mit liv.

Nå nok med opkast om dem, ugerne gik og til sidst fik jeg fortalt af Indfødsretskontoret at min kone bare skulle se at få vores søn ombord og så flyve til Danmark!! Som sagt så gjort, fik booket billet til i lørdags, men KL. 04.30 får jeg opringen om at de har nægtet dem påstigning på flyet, grundet manglende visum på sønnen. Nu stopper det s....... tænkte jeg, men OK hvem var det lige jeg kunne ringe til kl halv fem om natten? INGEN, jeg ved bare fra mange af de andre gange jeg har snakket med folk ude omkring, man udsteder IKKE et visum til en dansk statsborger. Jamen OK, kone og søn med alle pakkenellikerne hjem eén gang til og nu uden billet, da denne var købt af sådan en slags der ikke kunne rebookes eller andet.

Og nu er det så at min ellers rolige tålmodighed slipper fuldstændig op, jeg har aldrig været så gal i hele mit liv, at nu må der sgu ske noget (også fordi jeg har i hele forløbet forsørget for dem derude, og selv om de lever billigt, så må jeg erkende at jeg faktisk er kørt tom nu) med hele vores sag.

Igen, midt om natten søndag ringer jeg til konsulatet og spørger hvordan og hvorledes, for nu skal der altså ske noget, og svaret fra dem er ja, det kan der godt, forvent små 4 uger på passet. Og NEJ det vil jeg ikke, jeg vil have det pas NU, således at de kan komme på det første fly mod Europa og København.

En masse mailkorrespondence er der efterfølgende denne nat med konsulatet, og jeg sidder på pinde om morgenen, så jeg kan ringe til alle disse offentlige kontorere, og stadigvæk ingen hjælp modtaget.

Jeg finder frem til nogle journalister på ekstra bladet og tv-2 og diverse andre medier, og fortæller kort historien, og for gud-ske-tak-og-lov lov til at bruge deres mailadresser som CC, nu når jeg stillede mine betingelser kraftigt op.

Så modtog jeg en mail at Rigspolitichefen havde sagt OK til at udstede et nødpas (det tog ham sådan ca. 30 min at gøre dette) og de kunne lave det pas imens min kone var tilstede med vores søn. Og jeg sad og udfylgte ansøgningen imens og tog en masse billeder af alle mine personlige papirer osv. Og konsulatet var endda på overarbejde i 1 time den dag.

Samtidig havde jeg booket en ny billet til hende og vores søn til dagen efter, og det vil jo altså så sige, at jeg SKAL hente dem i lufthavnen i aften. Har netop imens jeg skriver dette modtaget en sms om at de er landet i Amsterdam.

WOOOOOOOOOHOOOOOOOOOOOO finally siger jeg bare!!!

Lang historie til jer der gad læse med, ville jo kun lige fortælle jer nyheden, også selvom det har holdt hårdt, endda meget hårdt.

Og til dem af jer der vil komme med et indlæg, kunne i ikke være så venlige at skrive til mig, hvad vi nu skal have gjort, jeg mener kommunen osv. Bare så jeg har helt styr på det hele.

Mange tak. Nu kan jeg være glad igen, men tænk sig, at der skulle gå over et år før jeg fik lov til det?

Hilsner RonZe

LarsKyhnau
24-06-08, 20:54
Hej Ronze

Et stort tillykke med, at det omsider lykkedes at komme igennem papirmøllen, og jeg kan kun give dig ret i, at det er helt grotesk, hvad I har oplevet. Forskellige myndigheder, som åbenbart ikke kan finde ud af at snakke sammen, og som du skriver, hvad skulle der liiiige ske ved at lade et barn på 1 år rejse til Danmark sammen med sin mor?

Det er jo rendyrket idioti, at der skal være så mange problemer forbundet med det.

Harly
24-06-08, 21:05
Hej RonZe.
Når du læser dette, håber jeg, at du er vel hjemme sammen med konen og sønnen.
Så, hjertelig til lykke.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad du skulle have gjort, men jeg ville ikke lade sagen blive ståend uforfulgt.
Jeg ville, i dit sted, når du har fået lidt ro i løbet af et par dage, følge sagen op, med en udførlig klage til indenrigsministeriet, sendt pr. rekommenderet post. Send samtidig en kopi pr. mail til dine kontakter i pressen. Du skulle nok også fremhæve Den Norske Ambassades elendige rolle i sagen og ligeledes sende en kopi til Udenrigsministeriet. Den ekstremt dårlige behandling, I har været ude for, er et klart skoleeksempel på, hvordan en sådan sag ikke må behandles af en offentlig myndighed. Du bør have en uforbeholden undskyldning og kompentation for dine ekstra omkostninger. Denne sag burde have været klaret med en mail til den Norske Ambassade fra udlændingeservice allerede 5 min. efter, at du havde henvendt dig første gang.

dkpinoy
24-06-08, 23:01
Hej Ronze

Også et stort tillykke herfra. Der er dejligt at du endelig er kommet i mål.

Og ikke mindst tak for dine opdateringer her på forummet. Det har været rart at kunne følge din historie. Og uanset om du selv, i bagklogskabens lys, ville have valgt at følge nogen af de råd som du modtog fra starten af, ja så er det urimelige forhold du, din kone og søn er blevet budt. Det kan under ingen omstændigheder være meningen, at vi selv skal være små jurister for at komme igennem papirjunglen og det omfattende bureaukrati som er stillet op som en stor forhindringsklods. Èn ting er at der er regler og at der også er nogen af de regler man (som jeg) er dybt uenige i. Men det kan f.. ikke passe at folk skal trækkes rundt i manegen som du og din familie er blevet. Det er dybt uretfærdig og umenneskelig. Systemet SKAL være indrettet således at man som borger kan få en god og konstruktiv vejledning og at systemet hjælper med at løse de problemer, der opstår undervejs, herunder at man bliver fanget på tværs i forskellige instanser/lovgivninger. De fejl, som du måske selv skulle have begået, de skulle have været fanget hos de forskellige instanser under hensynet til det menneskelige aspekt, nemlig at først og fremmest din søns men naturligvis også din kones og din egen menneskeret var sat højest og dermed at fokusen var at løse dine problemer i stedet for at trække på skuldrene af de forhindringer du har mødt undervejs.

Jeg vil glæde mig til at høre mere når du er blevet dig selv igen efter konen og sønnen er ankommet. Og har du behov for hjælp med det der skal ske fremover, så ret endelig henvendelse. Forummet er gennem de sidste på år blevet endnu mere bredt i sine evner qua de mange nye gode mennesker der er kommet til og de gamle solide brugere hænger på endnu. Ligeledes er du velkommen til at henvende dig på mail – vi hjælper gerne.

Jens