PDA

Se fuld version : Besøgsvisum til DK - søge på forhånd

kkm871
05-10-06, 23:38
Hej alle,

Når man planlægger at besøge sin filippinske veninde, og man håber at mødet ender med at hun søger om et besøgsvisum til DK, ja, så kan man jo se frem til en dejlig lang ventetid for svar på visumansøgningen.

Mit spørgsmål er nu: Er det en god idé at søge "på forhånd", således at hun allerede har et visum eller vil modtage det kort efter mit besøg?

Jeg skulle mene, at selvfølgelig kan hun søge om et besøgsvisum uafhængigt af, om jeg har besøgt hende eller ej, men problemet kunne være, at visumet måske vil blive udstedt for tidligt, dvs. før mit besøg (Nu kan jeg så høre nogle sige: HA! Det er aldrig sket, at nogen har fået et visum "for tidligt"!).

Mit spørgsmål er derfor: Når der udstedes et besøgsvisum til DK, hvornår skal rejsen så påbegyndes? Visumet gælder typisk 3 mdr., men starter tiden med at løbe når hun kommer til DK eller udstedes et visum med (1) en fastsat dag for ankomst, eller med (2) en dato inden hvilken man skal være ankommet til DK?

Håber nogle kan hjælpe mig med et svar.

Mvh, Bo

Harly
06-10-06, 21:43
Hej kkm871

Nedtællingen begynder fra det øjeblik hun sætter benene på Dansk jord.
Besøgsvisa udstedes normalt efter maxansøgning til 90 dage, så beregn udrejsen til dag 88, så der er en ekstra dag at løbe på, hvis der skulle komme en aflysning i vejen, ellers komme du let til at miste en del af de deponerede kr. 54.000 Du er op imod regelryttere til yderste fingerspids.

kkm871
06-10-06, 23:56
Hej Harly,

Tak for svaret! Nu har jeg ikke nogen erfaring med at søge visum til DK, så måske spørger jeg bare dumt:

I det øjeblik hun tager på konsulatet og søger om visum, skal hun så angive en (omtrentlig) dato for forventet indrejse til DK, f.eks. 1. februar, 2007? Eller skal hun bare søge, og når visumet så bliver udstedt har hun X antal måneder til at påbegynde rejsen? Og i så fald hvad er X?

Jeg er helt med på, at 90 dage ikke betyder 91 dage!

Mvh, Bo

tap
07-10-06, 16:22
Hey
Sådan som jeg husker det så skriver man en forventet indrejse dato i ansøgningen når så ansøgningen er godkendt køber man en flybillet(få den lavet til 88-89 dg så der ikke bliver problemer med bankgarantien) derefter går man op på ambassaden og spilder endnu en dag med at få visumstickeret i passet.
mvh tap

kkm871
07-10-06, 18:10
Tak for svaret!

Nu havde jeg læst om det i forvejen, men denne afgift på at gifte sig i DK (og blive her!) er nu ligegodt "irriterende".

Mit udgangspunkt er, at jeg vil have, at min potentielt kommende hustru skal opleve DK inden hun siger "ja" til mig og DK. Når hun så er her alligevel, kan vi jo passende gifte os.

Men så er der jo to muligheder: (1) rejse tilbage og søge fra Filippinerne, eller (2) søge herfra med den gevinst, at hun kan blive her på processuelt ophold. Det sidest koster så kr. 54.000.

Hvis det første så blot tog en måned og kostede en flybillet, ja så var det vel OK, men hvis man er uheldig kan man jo risikere, at nogle finder på at hænge sig i et eller andet, hvorfor det kan tage halve og hele år (har jeg hørt). Specielt har jeg hørt, at ved en vis aldersforskel blinker "proforma-lamperne" hos Udlændingeservice. Hvis der kommer en langtrukken sag ud af dette med appel og så videre, så kan der vel gå endnu længere.

Hvad er Jeres erfaring, og hvad ville I gøre, "hvis I havde pengene"?

Mvh, Bo

Kim P. Nyberg
15-10-06, 19:51
Hej Bo,

Min partner og jeg gjorde det, at vi giftede os i Filippinerne. 3 retters menu på hotel til 100 personer, overnatning i suite for parret samt morgenmad kostede os sammenlagt små 3.000 danske kroner. I storbyerne koster det nok noget mere. Dertil kommer tøj og hvad der ellers skal bruges.

For to måneder siden søgte min hustru så om turistvisum til DK. Til det formål skal den danske part lave et såkaldt invitationsbrev, som skal sendes både til den udkårne og direkte til den danske repræsentation derude. Læg kortene på bordet, åbent og ærligt, ellers ryger dine 55.000 kroner lige vups væk. Du kan skrive brevet på et af de nordiske sprog, engelsk, tysk, eller et af de lokale sprog derude.

Udlændingeservice, som det hedder nu, siger, at behandlingstiden er 4-6 uger, men det skal man nok tage med et gran salt, for hendes ansøgning er ikke kommet til en afgørelse endnu. Det er meningen min hustru skal lande i Kastrup i begyndelsen af december i år. Hvis hun så kan li' vores land og min familie heroppe, vil vi søge om opholdstilladelse til hende. Og det står i invitationsbrevet også.

Jeg deler holdning med dig, Bo. Jeg hører meget ofte som en automatreaktion "Hvornår flytter hun herop?". Men det er jo mest reelt, at vi kommer derud og ser deres forhold og danner os et indtryk af det, og vores udkårne kommer herop med samme formål, inden man beslutter sig for, om postkassen skal hænge på en dansk eller en filippinsk mur.

Jeg har læst herinde på disse debatsider, at går I videre og søger om opholdstilladelse, tager sagsbehandlinge 6 måneder, hvis I søger her fra landet og op mod 18 måneder, hvis ansøgningen afleveres på den anden side af grænsebommen. Vær opmærksom på det! Søges der fra DK, tager myndighederne passet fra ansøgeren i hele perioden fra ansøgningen afleveres og til der kommer et svar.

Med venlig hilsen

Kim P. Nyberg

Kim P. Nyberg
17-10-06, 12:57
Til kkm871

Vedr. dit spørgsmål om: Fra hvornår gælder visum til DK? Jeg har lige snakket med Visumkontoret i Udlændingeservice i forbindelse med min egen hustrus ansøgning, og samtidig spurgte jeg til det du har fremført ovenfor. Her er Visumkontorets svar:

Visum udstedes med en ramme på et halvt år, bl.a. fordi flyreservation ikke altid kan komme til at passe med en fast dato på visummet. Derfor: Du tildeles et halvt års rådighed. Indenfor dette halve år bestemmer I selv (og flybilletten) hvornår besøget skal starte. Besøget skal dog være afsluttet senest efter det halve år. Visumkontoret fastsætter hvor mange dage besøget må vare.

Og så fortalte de mig, at fra de modtager en ansøgning om visum og frem til du kan forvente svar, går der 6 - 10 uger, og ikke 4 - 6 uger, som der står på deres hjemmeside www.udlst.dk.

Med venlig hilsen

Kim P. Nyberg

kkm871
17-10-06, 23:25
Hej Kim,

Tak for det detaljerede svar, men jo flere gode svar jeg får, desto flere spørgsmål synes jeg, at der dukker op.

Nu invitationsbrevet. Du skriver ikke, at du har fået det notarielt bekræftet - det er der nogen, der siger, at det skal være.

Så skal det sendes til både din gf og konsulatet. Men det jeg har tænkt mig er, at vi sammen tager på konsulatet når jeg nu besøger hende og afleverer min invitation der, så kan de vel attestere med stempel og så videre, at jeg har været der, og at brevet er fra mig.

Har nogen prøvet dette eller hørt om, at dette kan lade sig gøre? Hvis jeg skal have brevet notarielt bekræftet inden jeg tager derud, bliver det jo en invitation til én, jeg aldrig har mødt - nogen kunne vel opfatte dette "useriøst".

Og det med de 6-10 uger - her frygter jeg, at det blot er sagsbehandlingen i DK og ikke indbefattet smøleriet på den Norske ambassade i Manila. Eller hvad?

Håber nogen har erfaring med ovenstående og kan hjælpe mig videre på min odysse...

Mvh, Bo

kkm871
17-10-06, 23:28
Hej Kim,

Du skriver "Jeg har læst herinde på disse debatsider, at går I videre og søger om opholdstilladelse, tager sagsbehandlinge 6 måneder, hvis I søger her fra landet og op mod 18 måneder, hvis ansøgningen afleveres på den anden side af grænsebommen."

Mht. de 6 mdr. så har jeg læst, at der er noget, der hedder "fast track", således at hvis alle formaliteter i ansøgningen er i orden, så tager det kun 8 uger. Har nogen hørt om, at dette skulle være korrekt og kan lade sig gøre?

Mvh, Bo

Kim P. Nyberg
18-10-06, 12:25
Hej Bo

Min hustru søgte via Kongelig Dansk Generalkonsulat i Hong Kong, da hun bor og arbejder der for tiden. Jeg går ud fra, at de har accepteret mit invitationsbrev, da det dels er skrevet på dansk, dels skrevet konsulatets adresse uden på kuverten, dansk frimærke og min adresse som afsender. Dermed burde der ikke være nogen tvivl om ægtheden. Da de havde modtaget brevet, tog min hustru derned og afleverede sin ansøgning om visum, og hun tog sin kopi af mit invitationsbrev med for sikkerhedens skyld, hvortil de sagde, at de havde modtaget brevet fra mig og forsikrede hende, at på det punkt var der ingen problemer.

Tager du brevet med, når du selv møder op, må konklusionen vel være den samme. Jeg kunne ikke forestille mig andet.

Jeg har ikke hørt om fast track-modellen. Men den lyder da spændende.

Med venlig hilsen

Kim P. Nyberg

pba
19-10-06, 09:51
Hej Bo

Udlændingeservice arbejder med et begreb de kalder "fast track", behandlingstiden er i dette tilfælde 2 måneder og i vores familiesammenføringssag blev denne sagsbehandlingstid overholdt. For at få sin sag behandlet efter dette skal alle skemaer, lønsedler og dokumenter mv. afleveres til udlændingeservice samtidigt. "Fast track" omfatter dog kun familiesammenføringssager.

Ansøgning om turistvisum tager 6 - 10 uger. Smøleriet på den norske ambassade i Manila er desværre ikke indbefattet i denne behandlingstid, dem må du kontinuerligt rykke for at de sender papirerne videre til Danmark.

Med venlig hilsen

Poul

picco
30-10-06, 17:54
Jeg er i gang med en visumansøgning til min kæreste lige nu !
Har været i filippinerne 2 gange for at besøge hende, ved mit sidste besøg her i sept/okt var vi på den norske ambassade d.2 okt, jeg tog hjem 3 okt.
Har modtaget spørgeskema samt anfordringsgaranti (bankgaranti) på 52020 kr. den 27 okt, så ca 3 ugers behandlingstid fra manila til kbh.
I mine papire står der en behandlingstid på 6-10 uger fra det tidspunkt hvor de modtager mit skema og bankgarati.

Ved ansøgning skal der sendes dokumentation for vores kæresteforhold, breve/email/chat/telefonregninger/billeder hvor vi begge er på. mm. Ind-udrejse stempler for besøg.

John

kkm871
03-11-06, 19:38
Hej John,

Du skriver, at du er i gang med en visumansøgning til din kæreste.

Kan man søge om visum på vegne af en anden person? Jeg troede, at personen selv skulle søge, men hvis det er muligt, at du søger fra DK på vegne af din kæreste, så kan ansøgningen jo spare turen omkring den norske ambassade i Manila.

Hvad er rigtigt?

Mvh, Bo

picco
06-11-06, 16:13
Hej bo

Nej, du skal en tur forbi ambassaden i manila, hvor vi indleverede en ansøgning, og husk at de kræver en del papirer fra din kæreste og fra dig, bla kopi af pas/lønsedler/selvangivelse. mm fra dig.
Din kæreste skal ha div ID kort fra arbejdspladser, lønsedler, samt et spørgeskema som kan hentes på nettet.

Et godt tip til alle :

Skan alle dine personlige papire ind ( pas/billetter, kreditkort / og i dit tilfælde lønsedler /skatteskema mm. Send dem til en hotmail, så har du altid adgang til de ting du skal bruge.)
Især godt ved tabt af pas eller kort mm.

John

skattedk_24
07-11-06, 16:32
Hey Kim P. Nyberg

Må jeg spørger dig om noget! Kender du Vilma og Henning, som bor her på lolland falster?
Fordi jeg har hørt vilma fortalt til mig at der nogen der hedder Kim som er gift med en filippinsk dame, men hun er i Hong kong og arbejde.

Hilsen
Rizza Vilma´s veninde.