PDA

Se fuld version : Besøgsvisum til DK - søge via Cebu

kkm871
07-10-06, 21:36
Hej alle,

Her er igen, igen et spørgsmål vedr. besøgsvisum til DK. Jeg har læst mange spørgsmål og svar på dette site, og alle svarene er selvfølgelig meget hjælpsomme, men mange afsluttes med "at sådan var det for x antal år siden".

Mit spørgsmål (eller efterlysning) er derfor: Er der nogen her på dette site, der for nylig har fået sin veninde herop - specielt via en ansøgning på konsulatet i Cebu City? Hvis dette skulle være tilfældet ville jeg være meget taknemmelig, hvis vedkommende kunne hjælpe mig med en "kogebog" til hvordan man søger effektivt uden at begå nogle fejl, der forsinker ansøgningen.

Jeg har hentet en kopi af ansøgningsskemaerne på nettet, men selvom jeg selvfølgelig kan læse, hvad der bedes om, så er der næsten altid et eller andet man ikke forstår helt korrekt eller overser eller ikke forstår vigtigheden af. Det ville derfor være en stor hjælp, hvis nogen har "frisk" erfaring med at søge.

Ovenstående efterlysning af en "kogebog" afhænger selvfølgelig ikke af, om ansøgningen er indleveret i Manila eller Cebu City, så alle friske erfaringer er velkomne.

Grunden til at jeg nævner konsulatet i Cebu City er, at jeg har læst en del om meget dårlige erfaringer med den norske ambasade i Manila, hvorimod de skulle være mere flinke på det danske konsulat.

Men flinke eller ej, så har jeg forstået, at ansøgningen alligevel bliver sendt til DK via den norske ambasade (og via Norge!), så mit spørgsmål er: Bliver der foretaget en form for sagsbehandling på konsulatet i Cebu City, således at den norske ambasade blot skal fungere som postkontor - vel at mærke et hurtigere postkontor end hvis ansøgningen var blevet indleveret direkte hos dem.

Så er der nogle, der har gode erfaringer med konsulatet i Cebu City?

Vedrørende sagsbehandlingen i DK, så står der på "Ny i DK" hjemmesiden, at det tager 6-10 uger for et besøgsvisum - altså eksklusiv turen omkring Norge!

Så igen, hvad er erfaringen for et besøgsvisum via konsulatet i Cebu City - hvor mange uger/måneder/år i alt?

Ja, mange spørgsmål, men jeg håber, at I, der har været alt dette igennem, stadig kan mindes og har lyst til at hjælpe de næste videre.

Mvh, Bo

tap
08-10-06, 00:07
Hej
Konsulatet i cebu udsteder ikke turistvisaer, men om de modtager og sender videre til den norske ambassade i manila ved jeg ikke.
tap

Jens
08-10-06, 19:12
Hej Bo!

Konsulatet i Cebu modtager og aflevere turistvisum, men blot som service således folk ikke behøver tage den lange vej til Manila. Som Tap siger, de udsteder dem ikke.

Ambassaden i Manila har i hvert tilfælde tidligere til en vis grad kunne behandle sager, dvs. udstede visum til Danmark i sager, hvor der ikke var nogen forhold at stille spørgsmålstegn til. Men ved det mindste sendes sagen til Udlændingeservice i DK. Desværre har stramningerne jo gjort det endnu mere kompliceret og derfor vil jeg gætte på, at langt de fleste sager sendes til DK i dag.

Af harme over alt det min kone og jeg selv var igennem, ja så havde jeg den gang en tanke om, at lave en hjemmeside med alle mulige relevante oplysninger, herunder en ”kogebog”. De fleste vi kender og siden har mødt, som har været længere tid i DK end os kunne slet ikke forstå, at det var så kompliceret og at vi skulle i gennem så meget. Det gjorde, at mange gav gode råd på forkerte forudsætninger. Men jeg har også konstateret, at det vil kræve, at vælger man at formidle korrekte informationer, ja så er der ingen vej uden om, så SKAL man altså holde sig opdateret. Og det kræver altså for meget tid i dag, så jeg droppede tanken igen om en sådan hjemmeside. Således er vi, der har været igennem papirmøllen og systemet, nød til at skrive ”sådan var det da vi skulle igennem det”. Så har vi ikke sagt og lovet for meget. Der er desværre nok ingen vej uden om, nemlig at gøre som du gør, at sætte sig så meget ind i regler m.m. som muligt som lægmand nu en gang formår. Vi andre kan så bidrage med mange forskellige erfaringer.

Jeg ville undersøge eller spørge Udlændingeservice om man kan sende sin ansøgning og papirer i øvrigt til en dansk ambassade i et af de omkringliggende lande. Jeg er overbevist om, at det vil nedsætte tiden I skal vente. For her sendes papirerne ikke til Danmark – det hele køre elektronisk mellem ambassade og Udlændingeservice.

Held & lykke
Jens

kkm871
08-10-06, 21:53
Hej Jens,

Tak for svaret! Som du selv er inde på, så ændrer tingene sig hele tiden, hvorfor man ikke nødvendigvis bliver rigtig klog af at læse sig igennem alle gamle indlæg på dette site eller andre steder. Det var så derfor, jeg søgte "friske" oplysninger med mit indlæg her.

Du skriver:

"Jeg ville undersøge eller spørge Udlændingeservice om man kan sende sin ansøgning og papirer i øvrigt til en dansk ambassade i et af de omkringliggende lande. Jeg er overbevist om, at det vil nedsætte tiden I skal vente. For her sendes papirerne ikke til Danmark – det hele køre elektronisk mellem ambassade og Udlændingeservice."

Det vil jeg selvfølgelig spørge om, men det er ligesom at "trenden" er, at ansøger skal søge fra hjemlandet. Ideen med at søge via tredjeland har jeg også set fra andre, men det har altid været som en idé, som ingen vist endnu har fået prøvet og dermed be- eller afkræftet som gangbar.

Mvh, Bo

Jens
09-10-06, 11:16
Hej Bo

Blot kort, da jeg er på farten de næste dage.

Jeg har mødt to danskere, der har anbefalet mig dette og begge har selv haft held hermed efter eget udsagn. Men det ligger et par år tilbage.

Jeg vil foreslå, at du ringer til en dansk ambassade og spørger om de modtager og behandler ansøgning om visum fra Filippinerne alternativt spørge Udenrigsministeriet eller Udlændingeservice. Selv ville jeg ringe til ambassaden.

Men måske du har ret, at reglen (trenden) er, at det skal køre via hjemlandet og dermed den norske ambassade.

hilsen Jens

pba
09-10-06, 12:07
Hej Bo

En ansøgning om turistvisum kan udmærket indleveres på konsulatet i Cebu, men du kommer desværre ikke udenom den norske ambassade i Manila og det er her den kan komme til at hænge i meget lang tid.

Sammen med ansøgningen vil det være klogt at din kæreste har en formel invitation om at besøge dig, fotos af jer sammen samt dokumentation for din økonomi. Få en kopi af det hele sendt til din adresse i danmark.

Da du har inviteret kan du jo så med rette spørge den norske ambassade hvor langt man er nået med at behandle ansøgningen og det er vigtigt du gør dette allerede et par uger efter den er afleveret, gør det pr. e-mail og med kopi til udlændingeservice, udenrigsministeriet og det norske udenrigsministerie. De gider sandsynligvis ikke at svare dig men så må du jo rykke for et svar, denne gang til denne adresse: wenche-rose.finstad@mfa.no, dette er lederen af visaafdelingen på den norske ambassade, hun forstår i øvrigt udmærket dansk.

Ring desuden jævnligt til udlændingeservice for at høre om de har modtaget ansøgningen. Hvis ansøgningen efter 4 - 6 uger stadig ikke er dukket op i danmark, tager du din kopi og dine e-mails til ambassaden, sender det til udlændingeservice sammen med et pænt brev hvor du, på baggrund af forsinkelsen i Manila, anmoder om at de behandler sagen ud fra kopien. Udlændingeservice kender udmærket til problemet med den norske ambassade i Manila og i deres korrespondance med mig har de skrevet de vil forsøge at gøre noget ved det af hensyn til fremtidige ansøgere.

Hvis I vælger at blive gift mens hun er på besøg i Danmark, kan en ansøgning om familiesammenføring behandles på 8 uger, såfremt I sørger for at aflevere alle de ønskede dokumenter sammen med ansøgningen, det er hvad udlændingeservice lover. Har du pengene så tag chancen, det kan hurtigt blive ligeså dyrt i rejser og telefon mv.

Mvh. Poul

kkm871
13-10-06, 23:26
Hej igen,

Jeg vil blot sige tak for de gode og hjælpsomme svar, jeg har modtaget på mit spørgsmål.

Håber jeg en dag vil være den, der kan hjælpe andre.

Mvh, Bo