PDA

Se fuld version : Puerto Galera National High School

Jowi
29-10-06, 04:22
MABUHAY AND GREETINGS FROM THE PHILIPPINES.

Mit navn er Willy B. Stellander og jeg er fastboende dansker i Puerto Galera, Oriental Mindoro. Min kone, Jocelyn G. Manalo er PTCA President i Puerto Galera National High School.

Vi skriver til jer fordi vi meget gerne vil præsentere vores nye web site og fordi vi søger kontakt med filipinere verden over. Se venligst vor midlertidige web site her: www.puertogalera.xaper.com

Alle som har med Filippinerne at gøre ved i hvilken forfatning vore skoler er i og vores er desværre ingen undtagelse. Vi søger sponsorer blandt filipinere verden over som lever under relativt bedre vilkår end deres landsmænd i Filippinerne. Alt kan bruges. Brugte computere, skolemøbler, engelsk læsemateriale, lys til klasseværelserne o.m.m. Ikke mindst er penge meget nødvendigt da vore skoler ikke modtager fuldt budget til at betale for EL og vand og er håbløst bagud med betalingerne. Vi ville meget gerne have et samarbejde med jer omkring støttearrangementer til fordel for vore skoler.

Kontaktperson i Danmark er Hr. Hans J. Nielsen
Kallemosen 9,
DK-6200 Aabenraa
Tel: +45 74631009 Mobil +45 61705398
Email: hansjnielsen@mail.dk

Hans J. Nielsen er en meget aktiv mand når det kommer til at hjælpe tredie verdens befolkninger og et af hans projekter er support til en skole I Tanzania, Afrika.

Web site til skolen i Tanzania kan ses her: www.kibaha.xaper.com

Vi håber meget at høre fra jer i denne sag.

Herunder en liste fra vor Principal over hvad som behøves mest;

01.) Money for paying our electric bill to Ormeco. We are way behind on our payment and face a shut down.
02.) Improving our water system for purifying our line water and pumps to provide a better pressure on our line.
03.) Concrete paint for our class rooms as well as wood paint. Also plywood is highly needed for dividing the class rooms.
04.) Electric ventilators for the class rooms. Some class rooms have no ceiling and the students is sitting under galvanized roof plates and suffering from the heat.
05.) Tables and chairs for the students in the class rooms. The one they are using now is only a chair which is homemade and of poor quality.
06.) Improving our toilet facilities which are in a very poor condition and a danger to the student’s health.
07.) Computers. We have 11 Pentium 3 computers as of now, but it is far from enough for 1.100 students.
08.) Light for the class rooms. As of now we have only one light source in every class room and the students has a hard time studying properly under these conditions.
09.) All kind of music instruments for our cultural classes and for establishing a school band.
10.) Overhead projectors or similar gadgets for the class rooms to improve the quality of education.
11.) All kind of English language school materials, such as, books, writing materials as well as CD’s with educational materials (Encyclopedia a.s.o.)
12.) Laboratory equipment for science classes. As of now we have incomplete equipment and have only one microscope which is very old.
13.) Fence for the security of the school.

We have also a great need for a powerful heavy duty Diesel generator. We have daily power cuts for several hours and sometimes for several days.

With kind regards

Mrs. Chita Tutanes, Principal of Puerto Galera National High School
Mrs. Jocelyn G. Manalo, President of PTCA (Parents, Teachers Community Association)
Mr.Willy B. Stellander, Puerto Galera Educational Support Group

Jowi
13-11-06, 02:34
Hej alle.

Jeg har nu fulgt med i dette, og andre, fora vedr. Filippinerne og ser at der er stor interesse for hvorvidt man kan få Red Horse i Danmark samt hvad er vilkårene for at købe hus i Filippinerne og andre overfladiske emner. Interessen for landet herude er stor fordi man her opnår mange økonomiske fordele i forhold til kronen samt det faktum at folk herude er utroligt søde og hjælpsomme. Arbejdskraften er billig og flittig.

Derfor undrer det mig at se, at alle andre emner end det at hjælpe folk herude til en ordenlig uddannelse for at komme ud af deres fattigdom, har stor interesse.

Jeg beder jer undskylde mig folkens hvis jeg lyder lidt bitter, men jeg oplever hver dag folks kamp for at få råd til at sende deres unger i skole men's vi andre bare diskuterer hvordan vi billigst og nemmest kan slippe udenom dit eller dat herude. Jeg finder det lidt ude af proportioner at man intereserer sig så voldsomt for Filippinerne og samtidig ignorerer en ydmyg opfordring om at hjælpe befolkningen i det land man elsker så højt.

Jeg oplever lidt af den samme holdning hos fastboende udlændinge herude. Man skejer ud til højre og venstre og lever som konger i store huse og bruger formuer til levestandard og samtidig afviser man enhver form for støtte til den befolkning man lever midt i.

Alle ved jo, at herude har vi ikke et socialt netværk som tager sig af borgeren hvis han/hun ikke har et job eller bliver syg og ikke længere kan forsørge sin familie. Derfor er det utroligt vigtigt at børnene får en god uddannelse så de senere har mulighed for et godt job og derigennem hjælpe med til at forsørge den del af familien som ikke længere kan bidrage.

Jeg håber ikke I tager dette indlæg ilde op kære venner, for det smerter at opleve at dem som har så meget ignorerer dem som har så lidt.

Mvh / Kind regards

Mr. Willy B. Stellander & mrs. Jocelyn G. Manalo Fernando

Jens
15-11-06, 12:23
Hej Jowi

Det nemmeste vil da være at undlade at reagere på dit indlæg. Måske fordi du træder på et par ømme tæer. Men da dette er et debatforum syntes jeg du fortjener en reaktion.

Jeg håber da ikke du tages det ilde op, at du kommer med en bemærkning, der kan være med til at folk (inkl. mig selv) vender blikket lidt ind af mod sig selv og egne handlinger. Jeg tager da din bemærkning til mig, ligesom dit indlæg giver mig det indtryk, at det kommer fra en ildsjæl, der brænder for det du kæmper for. Det tager jeg hatten af for.

Du har så evig ret i, at forumet nok ikke behandler de ringe vilkår for de mange på Filippinerne så meget, selvom der da har været et par små bemærkninger hist og her. Jeg opfatter forumet som et rejseforum, der efterhånden har taget andre ting med, herunder det der rører sig for os, der har Filippinerne tæt inde på kroppen gennem kærlighed til en filippiner (herunder besværet med de danske regler). Jeg er vel selv en af de, som har fået dette emne til at fylde meget på forumet.

Jeg syntes ikke der er noget forgjort i, at man elsker landet, dets befolkning og måske som et udtryk for denne kærlighed associerer dette til filippinske produkter. Det er vel blot et udtryk for, at man tænker på landet. Og at man drømmer om, at købe hus derude behøver jo ikke være drevet af tanken om, at komme til at leve som en konge, selvom det måske nok er det der driver nogen mennesker, så melder jeg hus forbi. Jeg drømmer om hus derude, fordi jeg elsker troperne, naturen, den muntre befolkning og ikke mindst det faktum at mere end halvdelen af min familie bor der.

Men du har i mine øjne ret i, at der er mange egoister blandt mennesker generelt. Det gælder nu blandt alle raser og religioner. Så sikkert og vist, at der bor mange derude, som sikkert kun interessere sig for sig selv. Men jeg ved også, at der er nogen som gerne vil hjælpe og som har gjort det, men de føler sig tynget af det store og voksende pres fra mange kanter, der forsøger at få støtte til både gode projekter såvel som til egoistiske formål. Så kan de til sidst ikke se sig ud af det. Når man giver til èn, ja så opdager man jo at der står en uendelig kø bag ved den første. Og selvom vi er ”rige” efter filippinsk standard, så har de fleste af os jo ikke en uudtømmelig kilde af midler. Blot er vores købekraft meget større derude, som så kan give overskud til lidt ekstra, herunder at hjælpe andre.

Mht. hjælpen, så kommer den vel direkte til den angivne kontaktperson du nævnte. Jeg har ikke selv hjulpet, selvom jeg har meget stor respekt for det jeg læser om jeres indsats.

Min personlige holdning er generelt, at jeg ikke giver penge til store tunge, hvor man kan forvente, at kun 1/10 af ens bidrag kommer frem til de, der trænger. De 90 % forsvinder på løn og administration i vores egen ”rige” verden. (og når de så banker på døren, ja så ryger der alligevel en skilling i raslebøssen). Ligeledes er der mange eksempler på folk, der bruger Internettet til at lokke penge ud af folk. Således reagerer jeg aldrig på sådanne henvendelser.

Jeg foretrækker den direkte hjælp. Jeg giver hellere pengene direkte til et fattigt menneske frem for, at give det gennem en ”humanitær” organisation, der først skal forbruge deres del af beløbet. Således hjælper jeg meget gerne min familie og støtter gerne når jeg er derude, så længe jeg ved, hvad jeg støtter og kan se formålet hermed. Men igen, jeg er ikke rig og kan derfor ikke hjælpe alle, selvom jeg gerne efter hjertet ville. Bl.a. hjælper vi (ofte i familien indrømmet) med at de kan bygge lidt business op samt med børnenes skoleomkostninger, herunder når der kommer store uforudsete ting.

Jeg må indrømme, at skulle jeg hjælpe skolen, så er min tanke – der er jo tusindvis af skoler og andre at hjælpe. Så jeg foretrækker at hjælpe, hvor jeg selv kan se effekten – altså i de områder, hvor vi selv kommer. Måske dette er problemet med jeres indlæg og bøn. At det ikke er nærværende nok for folk. Jeg vil hermed give et forslag til jer og alle andre som er med på eller læser indlæg på dette forum.

Puerto Galera er jo et område, som mange danskere besøger. Jeg har selv været der mange gange. Således vil jeg opfordre alle, der skal til Puerto Galera om, at lægge sin vej forbi jeres skole, hvor de kan besigtige jeres indsats, samt herunder at give et bidrag til skolen/projektet. Hvem ved, måske det fører mere med sig. Jeg tror faktisk at sådanne bånd, der ville blive knyttet vil skabe mere regulær støtte. SÅ FOLKENS – BESØG SKOLEN OG GIV EN HÅND. Tror det vil give rigtig gode oplevelser for den turist, der lægger sin vej forbi og er overbevist om, at deres hjerte for altid er smeltet.

Og til jer Jowi – har I forsøgt, at knytte kontakt med de mange ressorts derude. Der kommer jo mange turister til hele tiden. Måske det er en vej. Jeg ved godt, at nogen ressorts har deres egne tilknyttede projekter. Men alligevel måske det er en vej, således I løbende får skabt bånd til mennesker med hjertet på rette sted, men som foretrækker den direkte støtte, hvor der er mindst svind i de penge de giver.

Bevar troen og den gode indsats.

Mange hilsner
Jens

Jowi
15-11-06, 13:47
Hej Jens og tusind tak for dit svar.

Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige :-) men jeg giver dig fuldstændig ret i dine synspunkter omkring hvordan man hjælper mest effektivt.

Vi er ikke en organisation endnu, men arbejder på det. Vi er blot en flok uorganiserede mennesker med stærke tilknytninger til området her. Vi modtager støtte fra Mellemfolkeligt Samvirke samt Danida til betaling af fragt af containere med sponsorerede materialer samt lidt fra private world wide, men de lokale resorts herude samt fastboende udlændinge har utroligt svært ved at finde pungen når der skal ydes lidt til lokalsamfundet. Dog skal det siges, at C&C Travel/Coco Beach er en stor bidragsyder i vort samfund herude.

Jens, det glæder mig at du støtter på den måde du nu gør det. Du har ret i at vi ikke kan hjælpe alle mennesker, men kan vi gøre en positiv forskel for nogle få, har der været et godt formål med vort liv. God vind med dette fremover min ven.

Vi ville være meget glade for at få besøg herude af turister. Det skulle være en fornøjelse at vise skolen frem. Indtil videre kan skolens hjemmeside ses her; www.puertogalera.xaper.com

Med hensyn til vor kontaktperson, så er han erhvervsrådgiver i Sydbank i Åbenrå, så derfor er kontoen der. Det er på ingen måde sådan at han "får" pengene. Han administrerer dem bare. Desuden er Hans J. Jensen dybt involveret i hjælp til Afrika gennem Danida, som han har arbejdet for gennem nogle år som bankkonsulent i Tanzania. Ingen af os arbejder lønnet i denne sag. Jeg er meget bekendt med de store org. og deres administrative forbrug.

I øjeblikket er Hans vor gæst herude med henblik på at vurdere hvilken hjælp som er mest påtrængende og vi er blevet lovet den første container i december fyldt med undervisningsrelaterede materialer. Vi glæder os enormt til at få læsset dette ind i skolen.

Til sidst, Jens. Skulle du komme på disse kanter, er du/I meget velkommen til at besøge os. Ring ev.t. lige i forvejen.

Niels
15-11-06, 19:59
Hej Jowi

Jeg hører til dem der godt kan lide en god debat, hvor der bliver gået til stålet og skulle der blive ramt en øm tå er det helt fint med mig incl. min egen. Dit indlæg er meget velkomment.

Jeg kan jo et eller andet sted godt forstå din undren og indignation når vi taler om at købe Red Horse i Danmark og vi taler om at spare 20 peso på dette eller hint. Vores udgangspunkt er forskelligt, men jeg tror ikke der er en af os der har sat benene på Filippinerne, som ikke er dybt påvirket af fattigdommen og tingenes forfald. Jeg tror også der er mange der giver en god skilling til små projekter og private ting.

Jeg er iøvrigt meget enig i Jens's svar og især enig i hans betragtning om at knytte den personlige kontakt mellem f.eks en skole og et resort i området og dets gæster. Det er vejen frem.

Jeg har pesonligt været så heldig at møde mit livs kærlighed på Filippinerne og har valgt at min 'u-lands bistand' gør bedst nytte der hvor min kæreste er og jeg kan medvirke til at gøre hendes og familiens levevilkår en smule mere tålelige. Tro mig. De var helt nede på fælgene da jeg mødte hende for godt to år siden. Jeg vil vove at påstå at din skoles problemer er luksus problemer i forhold til det jeg så på Cebu, hvor min kæreste levede.

Dette skal dog ikke skille os ad og jeg har stor sympati for dig og dit projekt. Jeg er i Puerto Galera regionen om 14 dage og vil meget gerne lægge vejen omkring og også gerne give en mindre donation.

Slutteligt nævner du selv C&C travel og her vil jeg være en smule modbydelig overfor dit projekt. C&C har en årlig operation Julepakke hvor de giver lidt hjælp til meget fattige i Manila. Det er også en god sag at støtte.

www.cchelpprogram.dk/index_phili.html

Jeg håber vi ses om 14 dage.

Bedste hilsner

Niels

Harly
15-11-06, 23:37
Når jeg snakker med vore Filippinske venner her i Danmark, falder samtalen tit på, hvordan vi kan hjælpe lidt til, med at få lidt bedre levemæssige forhold til den fattige del af det Filippinske samfund. Det er min klare opfattelse, at det de fleste gør, er at støtte familien med lidt økonomiske midler, kolde kontanter, men også ved at betale for uddannelsen til en eller flere familiemedlemmer. Men også en starthjælp til et eller flere projekter, er meget udbredt, det kan f.eks. vær økonomisk bidrag til indkøb af en ristraktor, motorcykel, jeepney, varelager ect. der kan skabe grobund for en lille forretning, og dermed en fremtidig indtægtskilde. Familien kommer ind som nr. 1 som modtager at hjælp eller bidrag, som man nu vil kalde det. Der er ikke ret mange, der bruger ret mange penge på et bredere humanitært arbejde.
Men når vi rejser rundt i Filippinerne, bruger vi jo alle en hel del penge på indkøb, fortæring og ophold, det er også med, til at holde hjulene igang. Der er mange, der får glæde af de indtægter der kommer p.g.a. vort forbrug derude.
En ting vi kan gøre, er at benytte os af rejsebureauer, resorts o.s.v. vi ved bidrager en hel del til det humanitære arbejde. Der er flere der gør et større eller mindre arbejde på det plan.
Som Niels nævner, er der C & C´s julepakkeprojekt, deres scolarshipprojekt, men også mange andre humanitære ting der bliver søttet.
I Puerto Galera området er der foruden Puerto Galera National High School, også Stairway Denmark, der arbejder med gadebørn, specielt fra Manilaområdet. Dette projekt besøgte jeg selv for nogle år siden, og det er absolut også en støtte værd. www.stairwaydenmark.dk

Jowi
16-11-06, 10:02
Hej Jens, Niels, Harley og alle andre :-)

Her er mine data hvis nogen af jer falder forbi;

Mr. Willy B. Stellander & mrs. Jocelyn G. Manalo Fernando
Educare Afro-Asia
Puerto Galera
Philippines
Email; educare.pg@gmail.com
educare_ph@hotmail.com
www.puertogalera.xaper.com
www.kibaha.xaper.com
Tel: +63 - 919-5222338
+63 - 919-6770092
eFax Number: 1-631-995-6842

Ellers må jeg sige at jeg er enig i de fleste af de synspunkter som er kommet frem her, og som fastboende her i området gennem mange år, må jeg sige, specielt til Harley, at jeg ved at der er en del org. som arbejder herude med gode formål, men at der er behov for mange flere som vil gøre en forskel. Det er jo ikke kun penge det drejer sig om, men i høj grad også nogen af alle de materielle ting som vi omgiver os med og som vi smider ud, men som stadig kan bruges i undervisningen af ungerne herude. I et velfærdssamfund som vores i Danmark smides der årligt bl.a. brugbare computere ud som kunne gøre god nytte herude. Dog accepterer man i regeringen her ikke computere under Pentium 3 da man herude har en anti-scrap lov. Faktisk vil jeg sige, at materielle undervisningsmaterialer har større værdi her end kolde kontanter.

Jeg har kendt Enrico som en god ven gennem mange år nu og jeg ved at hans hjerte banker lige så hårdt som mit for den svageste del af befolkningen herude, inclusive de indfødte tribes.

Tak for debatten venner

Jens
21-11-06, 21:25
Hej Willy

Jeg takker mange gange for din invitation og vil udnytte den, hvis jeg igen kommer til Puerto Galera. Der er helt sikkert. Desuden vil jeg med mellemrum kigge på jeres hjemmeside. Lige nu er det kun sikkert, at konen og sønnen skal til Cebu til sommer. Hvorvidt jeg kommer med er lidt usikker, da jeg dels har skiftet job og dels er i gang med et studie.

Desuden håber jeg, at der er andre som bl.a. Niels, der vil lægge sin vej forbi. Lykkedes det Niels, så kan vi jo sikkert læse herom i hans kommende rejseberetning.

Husk Willy - gør det nærværende. Læg evt. en lille beskrivelse om særlige ting, der pågår, historier m.m. her på forumet. Det siger jeg for egen regning for måske nogen vil opfatte det som "markedsføring". Men jeg forbinder jer ikke med en kommerciel organsiation, men vil dog gerne lære lidt mere. Ellers skal folk her nok melde ud. Jeg syntes tonen er overvejende konstruktiv og objektiv på forumet.

Jeg håber I lykkedes med jeres indsats og ser frem til lidt nyt en gang imellem.

Hilsen
Jens

Jowi
21-11-06, 23:20
Hejsa Jens.

Med hensyn til nye ting her, er der virkelig gang i den for tiden. Jeg inviterede en god ven og representant for Danida og Mellemfolkeligt Samvirke herud for at evaluere behovet for udviklingsbistand og han har nu været her i mere end to uger og rejser tilbage til Danmark førstkommende fredag.

Han har lovet at støtte Puerto Galera National High School med to containere om året til og med 2009 med alle transportomkostninger betalt.

Desuden bliver der tale om at sende dansegruppen fra skolen til Danmark så de under deres optræden kan gøre lidt opmærksom på området herude.

Vi arbejder endvidere med et projekt vedr. solenergi. Vi planlægger at montere solceller på skolens tage for derigennem at spare på EL-regningerne. Skolen her modtager årligt 14.000 Peso til afholdelse af EL, men det dækker mindre end to måneders forbrug.

Så, alt i alt sker der da lidt her nu.

Som en sidebemærkning kan jeg meddele, at det lykkedes mig at skaffe gratis internet til Puerto Galera National Police. Vor lokale udbyder etablerede forbindelsen gratis og jeg overtalte Marco ( Enrico's søn ) fra Coco Beach til at betale PNP's månedlige regninger, så nu kan politiet her tilbyde en højere grad af service til turisterne i området. Kan da lige nævne, at det foreløbig er den eneste politistation på hele Mindoro som har internet.

Til sidst. Hvis nogen her i dette forum har brugte computere, desktops eller labtops, som ikke længere er tidssvarende og som man planlægger at udskifte, vil vi meget gerne overtage dem. De skal bare være minimum Pentium 3 da import af ældre maskiner betragtes som affald herude og det er ikke tilladt at importere disse. Personen som kan kontaktes i Danmark er;

Hr. Hans J. Nielsen
Kallemosen 9,
DK-6200 Aabenraa
Tel: +45 74631009 Mobil +45 61705398
Email: hansjnielsen@mail.dk

Takker mange gange for den positive ånd i dette forum og undskyld hvis jeg har trådt på nogle ømme tæer :-)