PDA

Se fuld version : Veksling i Manila m.m.

Niels
15-12-06, 18:48
Hej med jer.

Man er vel forpligtet til at skrive om de ikke så gode ting også. Tag dette som en advarsel.

Jeg ankom om søndagen og skulle veksle nogle USD. Jeg gik med kæresten ind i en veksle shop på Mabini Street i Manila og vekslede 500 USD og fik ca. 25.000 php. Kursen de tilbød var helt normal. Jeg vekslede og alt var i skønneste orden. Vi gik ud og købte nogle ting og sager og var ude og spise osv. Da jeg kom hjem og kiggede i tegnebogen var der bestemt ikke det beløb i jeg regnede med. Jeg regnede mig frem til at der manglede i omegnen af 10-15.000 php. Det var jo noget rigtig skidt, men såre lidt at gøre ved det. Jeg tænkte jo at jeg havde smidt nogen af dem eller hvad ved jeg. Vi tog nordpå og kom tilbage til Manila en uge senere. Så skulle jeg lige veksle 100 USD og gik igen i Mabini Street i en anden veksle bod. Der blev talt og jeg talte efter. Alt var iorden. Da jeg kom hjem manglede der bare ca 2000 php igen. Jeg aner ikke hvordan de gør det. Jeg var hverken fuld eller gal og rimelig koncentreret og min kæreste var med første gang. Jeg har vekslet min sidste mønt i Mabini Street og holdt mig herefter til Robinsson uden problemer.

Som følge heraf brugte jeg mit Visa kort til at betale hotellet i Manila og senere også i Baguio. Jeg havde derudover brugt kortet i Shiphol lufthavn i Amsterdam. For at det ikke skal være løgn var der transaktioner i eur og dkk på min konto, som jeg aldrig havde lavet, da jeg checkede i søndags. Spærre kort. Gøre indsigelse mod transaktioner osv osv. BØVL

Det er surt at smide 1500-1800 kr ud i rendestenen og surt at skulle bruge tid og kræfter på at få falske transaktioner tilbageført.

Jeg aner jo ikke hvor det kort er blevet kopieret, men lad være med at bruge kort og lad være med at veksle på Mabini Street. Det kan absolut ligeså godt være i Amsterdam som på Filippinerne, det er sket.

Det er sure penge, så vær varsom.

Bedste hilsner

Niels

Xim
16-12-06, 13:02
Hej Niels,

Selvfølgelig er din beretning oprigtig, men meget nyanceret, og et ry for at vekselere og hoteller i Filippinerne snyder og bedrager er ikke et ry, som landet har brug for.

Kan ikke bebrejde dig, at du er sur og bitter, men ligefrem til at opfordre folk til at lade vær' med forskellige ting, pga. en serie dårlige oplevelser, er ikke grundlag nok.

Jeg bor og arbejder selv i Manila, hvilket jeg har gjort i mange år; og bruger kreditkort til ALT. Skal jeg hæve kontakter er det altid i en ATM, går jeg ud og spiser eller andet, rejser osv., bruger jeg konsekvent kort, så jeg slipper for vekselgebyret i banken. Alt i alt bruger jeg nok mit kreditkort 1-3 gange om dagen, ALLE steder. Ikke kun i Makati hvor jeg bor, men også i Subic, Baguio, Tagaytay, Cebu, Boracay, Palawan; you name it, og har aldrig haft én eneste dårlig oplevelse eller er blevet snydt.

Min helt generelle holdning; ikke kun til dig Niels, men til alle er, lad vær' med at lave skræmmeeksempler på enkelte personlige episoder, da man altid vil have en subjektiv holding til tingene, der aldrig giver det korrekte billede. I hvert fald ikke på en 3-4 ugers ferie.

Når dét så er sagt, er jeg fuldstændig enig med Niels i, at man skal altid være varsom, da der selvfølgelig er mange brodne kar iblandt de ellers så søde og ærlige Filipinos.

I sidste uge fik jeg en besked fra min bekendtes telefon, hvor en lokal tjener skriver, at hun havde fundet telefonen, og ejeren kan komme og hente den på restaurenten. Dét ville sku dårligt nok ske i DK, men selvfølgelig farer jeg ikke ud og siger at alle Filipinos er de ærligste personer i verden. Siger bare, at der findes gode og dårlige episoder/personer osv.

Venlig hilsen
Jim

Niels
16-12-06, 15:58
Hej Jim

Tak for dit indlæg og din kritik. Jeg er ked af hvis det lød som om jeg ville hænge Filippinerne ud. Min erfaring er bestemt også at Filippinere er meget ærlige. Jeg er iøvrigt hverken sur eller bitter. Det er livet for kort til.

Jeg vil dog tillade mig at fastholde min kritik af moneychangers i Mabini Street. Jeg har altid brugt Edzen til at veksle i, men den var lukket søndag.

Omkring kort skrev jeg at det ligeså godt kunne være sket i Shiphol i Amsterdam. Det er der faktisk noget der tyder på.

Så det helt generelle i om man skal skrive om den slags oplevelser eller klappe kaje. Tjae, vi er jo en samling blandede bolcher. Turister, fastboende osv. Jeg er delvis enig med dig og jeg er nogen gange lidt hurtig på aftrækkeren. Omvendt synes jeg, især omkring moneychangers i Mabini Street, at en advarsel til andre turister var ok.

Om at bruge kort I ATM'er har Filipperne tidligere haft et lidt dårligt ry. De var altid tomme. Man kunne kun hæve små beløb på Visa kort, hvilket gjorde det dyrt pga. transaktionsgebyret på 30 dkk og i den dur. Jeg taler formentlig mod bedre vidende og jeg er lutter øren, hvis jeg render rundt med en forkert opfattelse. Husk dog at jeg ikke har en lokal bankkonto.

Bedste hilsner

Niels

tap
16-12-06, 16:49
Som udgangspunkt skal man altid holde sig væk fra de små veksle kontorer i manila, de er nogle fantastisk dygtige tryllekunstnere, skal der veksles så gør det i lufthavnen, banker eller i de store malls.
Derudover skal man aldrig give sit kort væk til en tjener, receptionist etc. uden at kortet er under konstant opsyn.
mvh tap