PDA

Se fuld version : Praktik i Cebu

mariastud
20-03-07, 14:37
Vi er to lærerstuderende som har valgt at tage et praktikophold i Cebu, hvor vi sandsynligvis skal undervise gadebørn. Vi er lidt i tvivl om hvor mange penge det vil koste os at leve der. Husly er klaret, så det er mere mad og andet forbrug, vi skal ca. være afsted i en måned...?

Udover dette ville vi gerne tage nogle ting med fra Danmark, som kunne være sjove/gode at bruge i undervisningen, men da vi ikke kender meget til stedet er vi lidt i tvivl om hvad. Hvis nogen har ideer til dette er de også meget velkomne...

Maria & Sarah

tap
20-03-07, 16:41
her er lidt ca priser
burger menu på mcdonald, burgerking etc 10kr
karton cigaretter 30kr
flaske lokal spiritus 10-12 kr
øl/sodavand på bar/ restaurant 3-10 kr
biograf billet 8-12 kr
taxa (billigste land i verden)
drinks på bar 10-15 kr
god middag på rest. inkl. drikkevarer fås nemt for 75-100kr
samt alle daglige fornødenheder er meget billige
mvh tap

Niels
20-03-07, 18:38
Hej Mariastud

Det afhænger selvfølgelig om I selv skal lave mad selv. Skal I det koster det ikke meget. Jeg vil tro at man kan klare den for ca. 10.000 peso (1200 kr) om måneden for 2. Så lever I ovenikøbet godt.
Offentlig transport koster ikke meget og er ret velorganiseret på Cebu
Jeg formoder I skal være I Cebu City og der er nok en smule dyrere end andre steder på Cebu, men det er vist ude på decimalen.
Jeg vil da håbe I får lidt fritid også, så I kan komme rundt og se lidt af landet. Cebu er jo perfekt til Ø hopping i Visayas.
Selvom I nok også gør det for egen skyld og det er der iøvrigt ikke noget galt i, så vil jeg da godt takke for det gode initiativ. De stakkels gadeunger kunne godt trænge til en hjælpende hånd og et friskt pust.
Held og lykke og rigtig god fornøjelse.

Bedste hilsner

Niels

Dansker_i_Cebu
20-03-07, 22:20
Hej Maria Og Sarah...

Velkommen til Cebu som er en by med mange muligheder. Jeg syntes I skal tage LEGO klodser med da de er kreative og danske. Vi pusler selv med tanken om hjælp til nogle gadebørn som her desværre er alt for mange af i byen. Generelt vil jeg sige at jeg aldrig giver gadebørn "på gaden" penge, da det fremmer deres forældres lyst til de "arbejder" på gaden fremfor at gå i skole. Personligt syntes jeg det er bedre at hjælpe som i gør nogle stykker, da I alligevel ikke kan hjælpe alle..
Maden i Cebu er rimelig billig, nogen vil fristes til at sige uhyggelig billig, men der skal I længere ud på landet..
Jeg vil prøve at give et par priser...
1 hel grillstegt kylling (på kul) 120-140 peso
Mellem måltid 35-55 peso
Vaffelis 14 peso
Tricykel 6 peso
Jeepney 6 peso (ny jeepney=ny linie=ny påstigning=6peso)
Taxi start 30 peso (250 peso for 1 time) husk bruger taxameter
Sodavand/brød/kager/frugt det samme som i Danmark men blot i peso dvs ca. 8,5 gange billigere.
Super buffet 150-250 peso
Som I ser bliver I ikke flået på Filippinerne og hvis de bare følger de gyldne råd om betænksom adfærd går det som smurt.
Husk dog 1 ting som aldrig kan nævnes tit nok ... Gå ikke med værdi genstande, dyre ure, mobiler, smykker osv + ALDRIG ALDRIG modtage drinks, mad fra nogen, selv børn da det desværre er en rimelig sikker måde at blive rullet på..
I skal ikke være bange for at blive overfaldet men en sulten mave kontra en lækker mobil siger sig selv også i København, Ålborg, Malmø, Berlin. Las Palmas osv osv osv
Slutteligt må I endelig skrive til min mail og I skal være velkomne til en kop kaffe når I kommer til Cebu, dette gælder også andre her i forrummet, der måtte komme forbi Cebu..