PDA

Se fuld version : Hvilke filippinske papirer behøver man i DK

kkm871
07-04-07, 21:03
Hej alle,

Som nævnt i en tidligere post, så ser det nu ud til, at et visa er på vej til min veninde, således at hun kan besøge mig her i DK.

Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at såvel hun (håber jeg) som jeg håber, at dette ophold vil føre til, at vi finder ud af, at vi er skabt for hinanden, og at vi derfor ønsker at gifte os her i DK.

Og hvem ved, hvis vi nu bliver gift, så vil vi måske også gerne bo sammen her i DK og ønsker derfor at søge om familiesammenføring - enten herfra (koster som bekendt DKK 53.268) eller fra Filippinerne.

Nu er det så, at jeg gerne vil vide, hvilke filippinske papirer man behøver, for (1) at gifte sig i DK, (2) for at søge familiesammenføring i DK.

De papirer, jeg kunne forestille mig, er:

(1) Pas (har man vel, hvis man kommer her)
(2) NSO Birth Certificate - fra "local registrar"
(3) Authenticated Birth Certificate - fra "Malacañang" i Manila
(4) NSO Cert. of No Marriage

Er der flere, der findes, og som man kunne få brug for? Jeg har også hørt om et "TOR", hvad det så måtte være.

Så for lige at rekapitulere: Hvilke af ovennævnte papirer (plus evt. andre) behøver man for (1) at gifte sig, (2) for at søge familiesammenføring?

Specielt ville jeg gerne vide nærmere mht. de to forskellige typer Birth Certificate - det første er let at få, det andet tager 3 uger (eller mere).

Håber at nogle kan bringe klarhed over sagerne for mig. På forhånd tak.

Mvh, Bo

picco
08-04-07, 20:45
Jeg er lige blevet gift med min filipinske kærste i marts 07 , på rådhuset her i DK, hun havde sit pas og NSO birth certificat , samt det mest vigtige " Cenomar" (4) på din liste.
Har ikke hørt om noget "TOR".

Hun tog hjem for at søge familiesammenføring , så sparede vi de 53.000.

Vi har lidt problemer med den norske ambassade , da vi beholte vores navne på den danske vielelse attest . de vil ha at hun tager mit efternavn , så lige nu er hun igang med at ændre alle sine papirer til mit efternavn incl pas / div andre papirer.

Så husk endelig at hvis i beslutter at blive gift i DK , at hun tager dit efternavn.

Vi har søgt både et alm visa samt familiesammenføring , når det alm visa er godkendt og hun er her igen , må hun blive her til hun får opholdstilladelse.

Hilsen John ,

Skriv gerne hvis du har flere spørgsmål :-)

kkm871
09-04-07, 21:54
Hej John,

Tak for oplysningerne - det er da rart at vide, at det ikke kræver de helt vilde papirer at blive gift.

Men nu vil vi jo også gerne bo sammen, og det kræver måske lidt mere.

Jeg kan ikke se, hvad det rager den norske ambassade, hvad danskere og deres ægtefæller går rundt og kalder sig. Hvis det så bare var et "godt råd", der gjorde sagsbehandlingen lettere - men nej, tværtimod! Nu skal der laves nye papirer med nye navne - det kan der jo gå flere uger med alene.

Når du skriver, at I også har søgt alm. visa, er det så fordi, at der for et ægtefællevisa til en filippinsk statsborger ikke skal stilles sikkerhed? Dette modsat et besøgsvisa.

Dette ville så svare til forholdene for kinesiske statsborgere, da min kollega ikke skulle stille sikkerhed for at få sin kinesiske kone, som han havde giftet sig med i Kina, da hun kom til Danmark på et ægtefælle-besøgsvisa.

Om man vil betale de 53.000 afhænger jo både af, om man har dem, og hvad man får for pengene. Min filippinske venindes bekendte blev gift på Filippinerne med sin danske mand i november sidste år, hvorefter han rejste hjem, og de søgte om familiesammenføring. Foreløbig har de ikke fået noget svar, så inden ansøgningen går igennem og hun dukker op i DK kan der jo snildt gå 6 mdr. Om det er typisk eller bare uheldigt ved jeg så ikke - måske manglede der nogle papirer (!!), som jeg ikke har hørt om.

Men det kan også gå MEGET hurtigere: For min kollega med den kinesiske ægtefælle tog det kun 3 UGER at få familiesammenførings-ansøgningen igennem. Det var så med "fast track" sagsbehandling, da de havde alle papirer på plads.

Om dette så kun er muligt fra DK, ved jeg ikke, men skal den norske ambassade indover, kan det jo kun gå væsentligt langsommere.

Penge er jo ikke alt, så jeg kunne da godt overveje, om en 6 mdr. adskillelse mellem to nygifte er 53.000 værd.

Og det er faktisk dette tilfælde, mit spørgsmål gælder. For at kunne søge fra DK kræver det jo, at man HAR alle papirer og ikke skal tilbage til Filippinerne efter dem.

Derfor mit spørgsmål til alle her i forummet, der med succes har fået deres ægtefælle hertil (enten søgt fra DK eller fra Filippinerne): Hvilke filippinske papirer skal der til ifbm. familiesammenførings-ansøgningen.

Specielt ville jeg gerne høre om "Authenticated Birth Certificate".

På forhånd tak.

Mvh, Bo

tap
10-04-07, 18:24
hej ville bare lige sige at der skal ikke stilles bankgaranti for besøgs/turistvisum for ægtefæller og forældre
men når og hvis din kone får opholdstilladelse efter jeres familiesammenføring skal der stilles en bankgaranti gældene i 7 år på ca.54.000
derfor ville jeg hvis jeg var jer gøre som picco beskriver overfor,for at undgå at miste de 53.000 for et turistvisum og stadig ikke være sikker på at din kone får opholdstilladelse
mvh tap

picco
10-04-07, 20:52
Hej Bo

Grunden til at vi også søger ægtefællevisa , er netop fordi der burde være kortere process tid , og når hun så er her , må hun jo opholde sig her lovligt , mens sagen om familiesammenføring bliver behandlet , indtil hun får opholdstilladelse.
Jeg ringede til udlændingeservice , for netop at høre om det med de ca 53000, de sagde at hvis hun rejste hjem og søgte fra phils , vil vi få besked efter ca 3-4 uger om vi er i "sagsbunken" der tager ca 3 mdr eller i den der tager ca 7 mdr.
Ang. de mange papirer , så kan du/i skaffe alle samme via nettet. De kan bestilles og betales over nettet og efter ca 3 uger har du det i skal bruge .
Her er det link www.e-census.com.ph

Samt gå ind på www.nyidanmark.dk og hent ansøgningspakken , der kan du se hvad i har brug for af papirer.

Håber det kan hjælpe

Hilsen John

kkm871
10-04-07, 22:37
Hej,

Jeg var lige inde og kigge på www.e-census.com.ph og det er jo en rigtig god service, der tilbydes, ligesom siden virker både nydelig, logisk og giver en masse klare svar på mulige spørgsmål. Specielt lagde jeg mærke til, at man kan bestille det af mig efterlyste "certified copies of civil registry documents such as birth certificates". Tak for tippet!

Det med den hurtige og langsomme bunke må være "fast track" og "slow track". Fra min kollega og dennes nylige ansøgning ved jeg, at selve sagsbehandlingen for fast track for tiden kun tager 3 uger her i DK, så det er virkelig disse Nordmænd, der arbejder i slow-motion.

For eksempel fik jeg af Udlændingeservice at vide, at positivt svar på min venindes ansøgning blev sendt til Manila d. 21. marts, men nu her d. 10. april er der endnu ikke kommet svar frem fra Manila til Cebu - hvad laver de nordmænd egentlig?

Mvh, Bo

Harly
11-04-07, 22:15
Dette er, hvad der er kommet ud af, at den Danske Ambassade i Manila er nedlagt.
Det ser ud til, at de danske sager hos nordmændene kun bliver behandlet, når der er lidt tid til overs.
Jeg ville stærkt ønske, at det danske udenrigsministerium ville læse lidt på disse sider, og forstå hvad det betyder for os danskere der nu tilfældigvis har fået den ide at gifte os internationalt.

kkm871
12-04-07, 21:42
Hej igen,

Det viser sig nu (angiveligt...) at det ikke er nordmændene i Manila, der skal bruge 3 uger for at sende en afgørelse fra DK videre.

Som tidligere nævnt blev meddelelse om visum til min veninde sendt fra DK 21. marts, men er endnu ikke dukket op på Cebu. I dag ringede min veninde så til Manila, hvor man kunne fortælle, at meddelelsen om visum var afsendt til hende 22. marts.

Dette er så også i fuld tråd med at det Valentines kort, som jeg sendte for 2 måneder siden, heller ikke er dukket op (endnu??).

GODT GÅET FILIPPINSKE POSTVÆSEN!!

Til gengæld kan jeg anbefale DHL, der på 4 dage leverede et brev fra DK - det kostede så også lige 500+ DKK.

Hvad er ellers erfaringerne med det filippinske postvæsen - har vi været specielt uheldige, eller er dette normal filippinsk standard?

Mvh, Bo

Harly
12-04-07, 22:30
Vi har været vant til en posttid på 9 dage for breve i kuvert dk til Olongapo og Olongapo til dk.
Breve i kuvert dk til Panay 11 dage, men postkort 15 - 20 dage.

Af en brevveksling på mere end 50 stk, er der kun 1 stk. der er forsvundet undervejs.

kkm871
18-04-07, 19:32
Jeg kan nu oplyse, at brevet fra Manila er dukket op på adressen i Cebu efter 3 uger...