Se fuld version : Rejseinspiration og ideer søges
Hej folkens
Så skal familien og jeg (endeligt) snart endnu en tur til Filippinerne. Det bliver skønt, da det føltes som om, at alt for lang tid er gået siden sidste gang.
Som mange herinde sikkert allerede ved, så har jeg været der forholdsvis mange gange og plejer da også at være én af dem med de gode råd. Men syntes det kan være sjovt at se om man kunne få nye input til sin kommende tur. Så hermed en opfordring til dig, om at bringe nogen gode forslag og ideer til, hvad man kan foretage sig, skal opleve m.m. Måske dette kan være inspirationen for os til at få gode og måske nye oplevelser.
Vores udgangspunkt er Cebu. Vi har bestemt at tage en tur til Bantayan. Men ellers er vi åbne. Vi har flere ting i overvejelserne, men har intet bestemt endnu (det gør vi først dernede).
Vær rar at begrunde dine forslag, så der kommer lidt kød på. At noget er godt er jo meget subjektiv og da vi mennesker jo er forskellige, så vil det være rart med noget forklaring på, hvorfor dit forslag er godt.
Glæder mig til at se jeres svar.
Hilsen
Jens
Michael.Friis
29-04-07, 12:56
Hej Jens.
Skal nok komme med nogle input senere hen. Vi er stadig paa rundrejse paa filippinerne.
Og vi har vaaret rundt omkrig.
I ojeblikket sidder jeg paa Palawan paa en internet cafe... Saa det bliver om en uges tid naar jeg sidder derhjemme igen at du faar mine input.
ses
Hej Michael
Det vil glæde mig meget at hører om dine oplevelser og anbefalinger.
Palawan er faktisk et af de mål jeg overvejer kraftigt til sommerturen i år. Har været der flere gange.... men kun i den nordlige øgruppe, men aldrig længere nede på Palawan, så det er et af mine ønsker. Palawan adskiller sig jo ved at være noget mere eksotisk, så at sige i form af knap så befolket, meget mere uberørt natur osv..... Lige min kop tea. Så glæder mig til at høre m dine erfaringer/oplevelser.
Lidt sjovt, der ikke har været nogen input endnu. Jeg ved godt jeg har været på Filippinerne en del gange - men hold da op - der er stadig mange kroge og hjørner jeg endnu har til gode. Så kom lidt ud af busken folkens....
Hilsen
Jens
Ps. Pga. job m.m. kan der godt gå op til en uge mellem mine egne svar.
Michael.Friis
23-05-07, 23:07
Hej Jens.
Nu er vi vel hjemme i Danmark igen. Og jeg har fået 5 min tilovers til at komme med mine oplevelser og mine synspunkter om øer,steder,strande og resort.
Vi lagde ud på malapasqua, hvor vi skulle være en del dage, da sønnen og jeg skulle have et dykkercerficat. Mange folk jeg har mødt mens vi har rejst rundt har spurgt om det er et godt sted at tage hen. Og hvis du spørger min søn så ville han sige nej. Men jeg deler ikke helt hans mening.
Strandene er hvide på malapasqua. Lækkert hvidt sand. Og kan da også bruges som badestrand. Men på nord siden er der lav vandet og kan flyde med affald på stranden. Sydsiden er bedre strand, men der får du alle bådene ind. Men generalt er malapasqua ikke en ø hvor man ser flotte coraller og fisk fra stranden af. Der skal man iføre sig en dykker dragt og så får du en dejlig ø ,hvis du kan lide at dykke. Nu fik vi dykkede en hel del steder på philippinerne og malapasqua var et af de bedre steder at dykke. De har mange fede dykker spot. Men aldrig har vi mødt så mange hustler der vil tjene 20-30 peso på dig som på malapasqua og i havnebyen der sejler folk derud. :-(
Næste stop blev på øen Negros. Vi havde fået anbefalede Sugar Beach ved byen Sipelay.
Og det er et sted der får mine varmeste anbefalinger. Du får en super lækker sandstrand. Det er ikke hvidt sand.Men det gør ikke noget når bare det er rent.
Der ligger kun 4- 5 resort på Sugar Beach. Og det kan anbefales at booke i forvejen. Da stederne ikke er så store.
Vi boede på Driftwood. Som er en kanon sted. Også for børn pga af stranden og så har Peter som ejer hedder et bordfodbold og poolbord til hygge om aften. Og hvis du ikke er god til bordfodbold så lad være med at spille med Peter eller pigerne der er på stedet. Det koster en kravle tur under bordet hvis du taber 6-0. Og der bliver taget et billede af situationen som bliver hængt op. Og deres køkken laver det bedste mad. På vores tur rundt var det der vi fik den bedste og lækkerste mad.
Og ingen af hans hytter er ens. Nogle er i flere etager og andre er der bare plads til 2. Og de ligger i en smukt anlangt have.
Næste stop for os blev Bohol og Cabiloa. Vi tog til Cabiloa for at dykke og slappe af. Og man tager kun dertil hvis man er dykker. Der er ingen strand. Så Kæresten var lidt skuffede. Men knægten og mig fik nogle gode dyk. Alle øens dykkerspot ligger rundt om øen. Så der er ingen unødig sejltid. Og man tager ikke på dobbelt dyk. Men de har dyk hele dagen kl 6, 9.30, 13 og kl 18. Så man kan sagtens få styret ens lyst.
Vi tog så til Cebu hvor vi skulle tage natfærgen til Masbete for at komme over til Donsol som ligger på syd luzon. Området omkring Donsol er ikke meget at skrive hjem om. Vi havde kun en overnatning for stranden er ikke meget værd. Men det er også noget helt andet af området er kendt for. HVALHAJER.
Og det kan varmt anbefales at at tage på tur og svømme med hvalhajer. Også hvis man har børn. De vil få en oplevelse for livet. Og man kan sagtens få noget ud af det med en redningsvest på. Men selvfølgelig får man mere ud af det hvis man er en habil svømmer og husk at tage finnere på. En hvalhaj kan skyde en rimelig god fart.
Det skulle være bedst at at tage ud på først tur kl 07. Og efter ca 3 timer har man fået nok på den posetive måde. Så havde vi nok svømmede med omkring 15 hvalhajer. Det er en kæmpe oplevelse!
Vi fløj fra Legaspi til Manila med Cebu Pascific. Og vi gav kun 1250 peso pr næse. Det var bare super billigt.
Og vi måtte af med lidt mere for at komme til Puerto Princesa på Palawan som var vores næste og sidste stop. Synes ikke området omkring Peurto Princesa er noget værd at skrive om. Vi var der af to omgange da vi også skulle flyve derfra. Hvis man vil til El Nido området så kan det anbefales at tage en flyver direkte til El nido. Det vil koste lidt mere. Men vejen til El Nido fra Puerto er simpelhen noget lort. 230 km grusvej, og turen kan tage fra 8 timer til 28 timer. Vores tur varede 12 timer og busen brød ned 4 gange. Og standarden på busserne på Palawan er under lavmålet. Man kan også tage en båd fra Sabang til El Nido som tager ca 6 timer. I Sabang kan man komme ud og sejle på en underjordisk flod der strækker sig 8 km. Den dag vi tog ud kunne vi sejle 5 km ned af den.
Men El Nido er hele turen værd. Der er kun rosende ord om stedet og området.
Der bor kun 27000 mennesker i El Nido. Og der ånder fred og idyl i byen. Du møder ingen tigger. Du møder ikke lige en der vil tjene 20 peso på at bære din taske. Ingen souvenier sælger. Der er tricykel i byen men ingen der antaster dig. For byen er så lille at du ikke har brug for en tricykel. Og utroligt nok så er det super billigt at være i området. Resort og mad var det billigeste vi opleve på hele philippinerne. Ved godt der ligger nogle super dyre resort ude i bugten der koster en hel del Dollar. Men selve området omkring El Nido er billigt. Der bliver lavet snokle ture til alle mulige øere. Og der er flere af turene man bare skal på når man er i det område. Vi var der i næste 3 uger og det var bare et supersted og vi lærte faktisk en del indbygger at kende på de 3 uger. Det var bare smadder hyggeligt.
Håber du kan bruge det til noget ellers er der nok nogle andre der skal til philippinerne der kan. *GG*
Vi fik hvad vi kom for. En pragtfuld tur med en masse spændende oplevelser.
Michael Friis
Hej Michael
Du skal have en stor tak for dit svar.
Om jeg kan bruge det til noget - selvfølgelig kan jeg det.
Jeg er selv dykker og har efterhånden fået opbygget store erfaringer med dykningen på Filippinerne. Af de steder du nævner har jeg dykket på og omkring Malapascua, Bohol og Cabilao. Og jeg vil erklære mig rimelig enig i dine beskrivelser.
Om Malapascua - Ja så for mit vedkommende, så boede jeg på et rigtig godt resort, der hedder Malapascua Exotic Island Dive & Beach Resort (www.malapascua.net). Her var tingene bare i orden, velorganiseret og professionel. Jeg fik dykket en del omkring selve Malapascua, men var også en tur på Gato Island, Monad Shoal (for at se rævehajer - Thresher Sharks) og Tapilon vraget. Mit besøg på øen var udelukkende for at dykke, selvom jeg da også fik taget mig tid til at komme rund. Som du nævner, øen er ikke så stor. Jeg syntes det var meget hyggelig dér på den lille sandø. Konen brugte tiden sammen med et par lokale fiskere som udelukkende levede af det de kunne fange som eneste nærringsvej. En gang imellem kunne de sælge lidt fisk eller bytte sig til ris, tøj m.m. Rigtig dejlige mennesker som vi lærte at kende, kunne hjælpe lidt og samtidig komme lidt tæt på de lokale.
Om Cabilao - så sejlede jeg kun til øen, hvor vi havde en håndfuld dyk omkring den. Men kan sagtens følge dig. Må være kedeligt at være der i længere tid, da øen er så lille. Dykningen er ok, men absolut ikke blandt de bedste jeg har prøvet dernede :-)
Dine bemærkninger om Negros vil jeg have med i mine tanker - vi skal dertil på familiebesøg, men jeg er ikke sikker på stedet endnu. Og så er tanken også Palawan, så meget nyttig information du giver.
I øvrigt så vil jeg sikkert ikke dykke så meget denne gang, men lidt bliver det da altid til. Jeg tror jeg vil prøve at søge oplevelser i den frodige natur på land......... altså de steder der er tilbage. Evt. noget trecking, gerne primitiv og anstrengende....... kan du eller andre komme med forslag. Har du nogen erfaringer fra Palawan, Michael?
Tak for indsatsen - Jeg er overbevist om, at andre kan bruge det til noget også - og ellers kan de jo blot spørge¨og vi har alle vores erfaringer at komme med. Ja, og da vi mennesker er forskellige og har forskellige forventninger og indstillinger, så skulle der gerne være plads til noget dialog, hvor nogen syntes noget er godt og hvor andre syntes det modsatte. Men tak igen.
Jens
Dansker_i_Cebu
26-05-07, 18:12
Hej Michael...
Dejligt med din beskrivelse af din tur rundt herude.. Konen og jeg smutter lige en tur til Palawan og må da næsten blive til El Nido på din anbefaling. Palawan har længe stået på en tur vi gerne ville til da den jo er så forskellig geografisk hedder det vist, fra resten af Filippinerne.
Jeg har lige siddet og set at i en anden tråd skrives der at Palawan er dyrt og man skal købe en pakke hvis man lejer et resort osv osv.
Som den har været der sidst (tror jeg) kan du ikke lige opsummere hva I måtte slippe for et resort og kan du anbefale nogle..?? Vi tager derover uanset hvad mandag, men ville da være rart hvis du lige havde sidste tips og priser inden vi tog afsted.
Hej Jens... Ja nu må du da snart komme herud igen, vi er på Bohol hele Juni da jeg skal lære personalet på et resort lidt Italiensk kokkekunst
Michael.Friis
28-05-07, 01:04
Palawan: El Nido
Næsten alle resort der ligger på stranden koster omkring 600-1000 peso og det synes jeg elv høre til i den billige ende. Vi gav selv 1000 for et familie rum Rosannea beach cottages. Men de ligger som perler på en snor i den ende. Og koster stort set det samme. evt Dara Fernadez cottages eller Gloria`s beach Cottage. Og der er også andre som jeg ikke lige har navnet på.
Og de her priser var i april måned. Og de er på vej til at ramme lav seon så det kan være at prisen er faldet.*G*
Kan anbefale Den svenske kok eller hans sted den Green hunter. Maden er lidt dyre men du får kæmpe portioner. Og maden er rigtig lækker.
Også han morgenmad er fin med fri kaffe/tee a libitum.
Og hils ham lige fra mig og min Familien. Vi oplevede et par ting sammen.
Hvis i tager på ø hopning som de kalder det. Så kan jeg anbefale tur C og Tur A. Så de klart bedste... Tur C har de bedste snoklesteder.
Tur B kan klart undværes.
Og rigtig god tur.
JENS
Hej Jens.
Vi var på 2 trekking ture i det små. Men anstrengene nok.
Den ene tur var igennem Art cafe i El Nido. Vi var 5 dansker og en guide. Det var med pickning på en skøn strand. Du kan snokle derude. Men et sted lidt under det jævne som snokel sted. Men vi gik på kryds og tværs af den her ø vi blev sejlet ud på. Og tempoet var højt så det var begrænset hvad vi så. Vi kunne høre aber men så dem ikke. En tur på det jævne. Ved ikke om man kan tage turen uden guide. For så mange stier var der ikke. Men rigtig gode sko kan anbefales. Da det går op og ned.
Den anden tur var i Sabang.
Ved den underjordiske flod Subterranean går der to jungle ture til byen Sabang. Den ene hedder jungle trekking og den anden Monkey Trekking og de er omkring 5-6 km lange. Og de går også op og ned. Og der kommer du til at gå i den grønne regnskov. Og selvom vi smurte os med off flere gange på turen så var det bare det sted jeg har fået flest myggestik. Skal sige at vi svedte som små svin.*GG* Evt kan man tage den ene tur ud til floden og den anden hjem. Vi sejlede ud til floden og gik hjem på Monkey trail. For vi læste at der var en masse spændende dyr på den tur. Og vi så da røven af en abe selv om vi nærmest listede os af sted. Der skulle også vare Varener på 2 meter. Men dem så vi desværre ikke. Turen kan anbefales.
Men der er gang trissede mange andre steder i kan tage på trekking tur på Palawan. Det skal bare undersøges.
Vi snakkes.
Hej Michael
Jeg noterer mig dine oplysninger om trekkingen. En ting er sikkert, mit krav er at det skal være dejlig natur og gerne så "uberørt" som muligt. Og vigtigt er det, at en eventuel guide ikke har for travlt og at guiden ved noget om naturen. Jeg vil nok foretrække at jeg er rimelig alene (højst et par andre), så man ikke styres for meget af "turismens ånd". Der skulle gerne være tid til at sætte sig ned og falde lidt ind i naturen og få nogen gode billeder. Jeg vil faktisk gerne af sted på ture af flere dages varighed, hvis det er muligt. Nu må vi så se. En ting er ønsker en anden er det der nu kan lade sig gøre, med alle de andre ting man skal.
Hej "Pete in the heat" ;-)
Vi ses derude - Husk nu at sende mig en mail med dine filippinske kontaktdata, da det jo ikke er til at vide, hvor du er.... Så giver jeg et ring når jeg ankommer en gang i starten af juli.
Hilsen
Jens
Hej Michael
Vi skal til Filippinerne til februar, og vil gerne til Palawan, El Nido. Vil bare høre dig, om man skal reservere hjemmefra, eller om det er nemt nok at finde noget når man ankommer? Har også læst om Rosanneas, og umiddelbart er det stedet som får flest anbefalinger på internettet.
Har ellers været ved at fortvivle på grund af de mange dyre resorts jeg kun har kunnet finde, og har overvejet om rejsen skulle gå til et andet sted i Filippinerne....men efter at have læst din beskrivelse, er vi nu tilbage på Palawan igen :)
Mvh Dorte
Michael.Friis
28-08-07, 22:58
Du kan da godt prøve at skrive en mail til fesk Rosannas.
Man skal tænke på at byen er ikke så stor. Men jeg oplevede ikke at man ikke kunne få et sted at bo. Men jeg var der også i April og ved ikke hvordan situation ser ud i feb.
Jeg synes der var rigtig mange steder i prisklassen 700-1000 peso for et familie værelse til 3.
De dyre steder i El.nido ligger allesammen ude på øerene.
Og der er langt flere steder end der er beskrevet i Lonely planet.
Vi boede de første 3-4 dage på et nyt hotel... med 9-10 værelser...endtil der var plads hos Rosannas. Det lå kun 100 meter fra rosannas og hedder 4 season eller noget ligne. Det kostede 900 peso og var nyt og ganske udemærket. Fejlen var bare at det ikke lå på stranden...
Michael
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.