Se fuld version : Når man nu er afsted, spareråd
Hej med jer.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres råd til at gøre turen lidt billigere og her tænker jeg på ting man alligevel skulle købe eller gøre i Danmark.
Når vi tager afsted på ferie er vi sikkert mange der bliver klippet inden og måske køber noget nyt tøj. Man skal jo se ordentlig ud :-)
Jeg blev klippet sidste gang på Filippinerne for 50 php. Det giver jeg vel 200 kr for i DK. Indrømmet det er bare en 'gryde-klipning', men de gør det faktisk bedre på Filippinerne end i DK. Derudover er det en ret sjov oplevelse.
PNO og jeg faldt over nogle Dockers bukser i et stormagasin på Leyte. Prisen var 800-900 php mod 700-800 kr i DK. Om de er ægte ved jeg ikke, men de så helt ok ud. De kunne fåes i 'vestlige' størrelser.
Så er der briller. Der er mange penge at spare. Jeg har simple minus glas uden bygningsfejl og læseglas. Jeg fik lavet nye briller forrige gang i Manila og jeg tror jeg slap ca. 1200 kr for nyt stel + glas og nye glas i det gamle stel. De har iøvrigt været fortræffelige.
Tandarbejde er måske lidt mere følsomt. Jeg har ikke fået lavet noget på Filippinerne, men har ved skæbnens ugunst få lavet noget i Thailand. Det var helt fint arbejde. En krone til en tusse og den sidder der på femte år uden kvaler. Et eftersyn og en tandrensning kan man vel ikke gå galt i byen med og det koster vel 1/10 del af dk priser. Jeg hører gerne om dine erfaringer på tandområdet.
Nu er bolden givet op og jeg håber du har lyst til at bidrage med dine spareråd :-)
Slutteligt må jeg igen slå et slag for en 'barong tagalog'. Det er den lidt lange skjorte, som man bære til et bryllup eller andre store begivenheder.
Den er pokkers elegant til en fest og ikke mindst original og så er den meget behagelig at have på. Køb en god kvalitet. Kingsmen shoppen i Robinson, Ermita Manila er et godt sted. 1500 php, men så ligner du også en million :-)
Lad mig høre dine råd.
Bedste hilsner.
Niels
hej niels,
vedr tandlæger har jeg endog rigtig gode erfaringer. jeg fik lavet 4 kroner + det løse... i cagayan de oro for lidt over et år siden. første klasses arbejde. hun er simpelthen den dygtigste tandlæge jeg har haft. ialt brugte jeg vel ca 6-7 timer fordelt på 4 dage. prisen var 24.000 peso. jeg tør ikke tænke på prisen herhjemme. så fremover er min tandlæge i cagayan de oro og så har jeg jo endnu en rigtig god grund til at tage afsted når man skal til tandlæge. kan kun anbefale det.
Michael.Friis
11-07-07, 00:03
Hej Niels.
Jeg er lige kommet hjem... (maj Måned)
Og jeg fandt en super tandlæge derude. Han ligger i Manila.
Og da vi tog hjemmefra drømte jeg ikke om at jeg skulle til tandlæge mens vi var ude og rejse.
Men vi kom i godt selvskab på Sugar Beach i Sipelay (Negros) med en australier. Han brugte en tandlæge i manila. Han havde fået lavat mange ting. Implantat og en del kroner... Og kan ikke huske resten. Men han havde været der et par gange.
Inden manden forlod øen fik jeg lige tandlæges adresse. Jeg mangler en kindtand og en begyndne tanke om at få et implantat var såret i min hjerne.
Nu blev vi overrasket af påske på phillippinerne. Og måtte næsten flygte til Manila for at få en natning... Lidt overdrevet men nået i den stil. Vi skulle til Manila for at komme til Palawan.
Jeg tog til den her tandlæge i Manila. Og blev mødt af en venlig soignert mand i en ordenligt tandlæge klinik. Med Pc og det hele.
Har stak et kamera ind i munden på mig og sagde så at jeg skulle have lavet 2 kroner og så ville han også lave mit implantat.
Jeg synes dog ikke at jeg trægte til 2 kroner. Da jeg lige havde fået lavet en stor fyldning i den ene tand.
Men 600 dollars skulle jeg af med. Og det er billigt. Bare en implantat koster mellem 15-20000 kr
Prøvelse kom da jeg skulle til alm tandeftesyn hos min tandlæge for 14 dage siden. Og det var super arbejde.... Og hvis jeg tog på de kanter igen så skulle jeg lige få lavet en krone... på den tand jeg afviste at få lavet sagde min tandlæge...*GG*
Har stadigvæk adressen... Hvis det er.
Det var min histori om tandlæge.
Kæresten fik lave nye briller i SM mega mail i Manila.
Nyt stel og glas 380 kr.
Og ellers er mærketøj billigt i forhold til Danmark.
Michael
Lige et enkelt eksempel: Original Wrangler jeans, 900 peso, købt i SM, Harrisson for 3 dage siden. (Kr. 110,00)
hej en lille kommentar til niels' kommentar om den saakaldte barong tagalog
de "rigtige" barongs laves af traade fra ananas og koster i kingsmen shoppen 7000 pesos og opefter,jeg var i greenhills,manila igaar og der kunne de faaes til halv pris,og ja de var aegte selvom det var i greenhills:-)
mvh tap
Jeg har i sidste uge fået lavet munden i Angeles City, kanont arbejde, samt billigt. Der ligger en masse tandlæger derude, er der nogen der vil have navnet på min, så skriv lige herinde.
Barber som jeg omtaler i en andet indlæg, er simpelthen et must, det skal man prøve :-)
Hej Niels & co
Niels kan jeg ikke få din adresse da jeg skal til Manila her den første August og kunne godt lige bruge en gang tandlæge!
Og så lige et sparetrick Zippo lightere i Mall of Asia kan fås for 700-1000 pesos hvor har hjemme koster de 250-600 kr
Hej Jacob
Pas på med at have lightere i din håndbagage når du skal forlade Manila.
Sikkerhedskontrollerne har en vis evne til at finde de fleste og man tillader ikke at man medbringer lightere i flyene.
Hilsen
PNO
Hej Jacob
Jeg tror det er Michael.Friis der skal på banen, men generelt synes jeg det er en god ide at I lægger adresserne ud. Man ved jo aldrig hvornår det går
galt, så det ville jeg være glad for.
Bedste hilsner
Niels
Hej PNO, Michael Friis, Niels & co
Niels> Du har da helt ret, ,det er slet ikke dig der havde tandlæge i Manile, jeg kom vist lige til at bytte om på jeres historierr'
Michael > Hvis jeg kunne få adressen på din tandlæge i manila, ville jeg blive rigtig glad,
PNO> tak for rådet, men vidste det godt af egen erfaring, og så arbejder jeg rent faktisk selv som security i CPH, her for tiden.
Og så et tip, som de fleste nok ved, men her kommer det alligevel, hold jer fra "NIKE" sandaler til 80 pesos, hold jer faktisk fra alt fake fodtøj det holder ik!! Men man kan få originalerne til omkring 2500-5000 pesos, så der kan spares lidt på at købe sko der ude i forhold til Danmark..
Er lige kommet til at tænke på en ting til, strømper og undertøj, kan købes fra 10 pesos på det der markeder, så hvis man ikke er et mærke dyr som skal gå D&G underwear, så er det et glimmerende køb at bruge 300-400 pesos dvs 40-50 kr på undertøj og så har man nok
Med venlig hilsen
Jacob
Husk også, at i Manila Lufthavn, er man meget striks med al håndbagage, vi observerede, at der var en der fik konfiskeret 3 stk læbestift. Selv jeres sko og bælter, skal en tur gennem skanneren.
Harly : man har da kun slippers på i lufthavnen :-)
Jeg har haft briller, armbåndsur og en pakke smøger sammen med sko, bælte og skuldertaske igennem scanneren ved paskontrollen.
Man griner lidt, ryster på hovedet og tænker de er rablende gale
Hilsen
PNO
ham der blev stoppet oppe i flyet for et par år siden i færd med at detonere en bombe han havde indbygget i sin ene sko,han var også rablende gal.
tap
Bo, dog.
Hvis du vil have en chance for opgradering til Bussines eller 1., ved en eventuel overbooking, så har du jakke, skjorte, slips, lange benklæder og sko på.
jo tak Harly, det prøvede jeg at købe mig til sidst, det var da helt vildt dyrt, omkring 2500 euro hos KLM. Jeg tror det var mere fordi stewarden ikke gad papirarbejdet
Er der nogle af jer der kenner gode tandlæger i Cebu og evt. priser på kroner ??
Hej Bo,
En opgradering, er da ikke noget man køber sig til hvis der er overbooked.
Nej det er da noget man får tilbudt ganske gratis. Men kun hvis man ligner de andre der rejser Bussines, d.v.s. Jakke, slips o.s.v.
okay Harly, det skal jeg huske, lykkedes det engang skylder jeg dig en kæmpe drink :-)
ps : måske 2
Michael.Friis
04-08-07, 14:06
Hej Jacob.
Skal nok finde adressen på den tandlæge jeg brugte.
Adressen har jeg skrevet ned i min lonely planet bog. Og den har jeg lige lånt ud.
Så når jeg kommer på job igen i slutningen af August så får du adressen.
Michael Friis
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.