PDA

Se fuld version : Philippinerne på egen hånd

Laila
08-07-07, 19:39
Hej,

Min kæreste og jeg overvejer at rejse til Philippinerne til januar.

Vi havde tænkt os at starte med 2 dage i Manila, 1 uge på Coco Beach og så videre til f.eks. Boracay, men er det sikkert og nemt at rejse rundt på egen hånd ?? Og hvordan kommer vi nemmest til Boracay fra Coco Beach ??

Er Coco Beach et besøg værd eller er der et bedre forslag ??

Kan Visadankort bruges eller skal vi tage kontanter med til hele rejsen ??

Kan det overhovedet betale sig at rejse rundt på egen hånd eller vil det være meget billigere at tage en pakkeløsning ??

Sidst men ikke mindst er maden god ;-)

Hilsen Laila

Niels
09-07-07, 19:07
Hej Laila

Det var da en fabelagtig ide. Det vil I ikke fortryde :-)

2 dage i Manila er en god ide. Nogle hader den og andre elsker den, men det er en god ide lige at komme op til overfladen efter en lang rejse. Jeg bryder mig ikke om Manila, men i al fairness er en tur i Intramuros en stor oplevelse og har man antydningen af et shopping gen er de store shopping centre a la Robinsson ret gode. Det er meget billigt. Jeg vil dog lade Manila elskerne tale byens sag :-)

Coco beach er et dejligt sted og er man til total afslapning med en tyk bog og samvær med kæresten er det helt fint. Det ligger lidt isoleret, men man kan sagtens tage en båd til nærliggende Sabang og La Laguna strandene. Der er masser af muligheder for snorkling og ikke mindst dykning. Jeg er dog en urolig sjæl og jeg fik 'kuller' på Coco beach. Retfærdigvis må jeg sige at jeg var alene.

Jeg tror at den nemmeste måde fra Coco Beach til Boracay er via Manila og med fly til Caticlan. Jeg har kigget på 'overland' turen, men det er håbløst. Det tager oceaner af tid og det gør det såmænd også via Manila.
Boracay har en meget flot strand og det er vel det. Jeg har været der en halv dag på et krydstogt og det var det, men jeg synes sjældent jeg hører folk skrige af begejstring over Boracay. Jeg hører gerne at jeg tager fejl :-)

Jeg ville gøre noget andet. Hvis I har en lille smule erfaring med at rejse på egen hånd, så ville jeg tage de 2 dage i Manila. Flyve ned til Visayas. Visayas er Cebu, Bohol, Negros, Leyte, Samar og et par stykker mere. Det gode ved Visayas er at de er forbundet med nogle hurtigfærger, så det er rimelig nemt at komme fra en ø til en anden. Bare som et eksempel.
Flyv fra Manila til Tagbilaran på Bohol. Der kan man sagtens bruge en uge. Tag med båden over til Dumaguete på Negros. Der kan man også bruge en rum tid. Tag fra Negros til Cebu og flyv tilbage til Manila enten fra Dumaguete eller Ceby City.

At rejse på egen hånd på Filippinerne er meget nemt og ikke farligt. Det er en fordel at være to, men du har jo kæresten med, så no sweat

Jeg tror I får en bedre og sjovere tur ved at gøre det på egen hånd og jeg tror også det er billigere, hvis I vil lidt rundt.

Maden er god. Især hvis man kan lide fisk og skaldyr. Der er fremragende lokale retter som chicken adobo, Pancit canton osv. Det er ikke stærkt som i Thailand. Snyd ikke jer selv for en Lapu Lapu i sur-sød sovs. En fremragende fisk. De er også gode i sizzlings. Det er retter serveret på en rygende varm jerntalerken. En god beuf bearnaise eller pebber steak kan findes, men som regel en skuffelse.

Håber dette er lidt inspiration og spørg endelig hvis jeg ikke er klar i mælet.

Bedste hilsner

Niels

Laila
10-07-07, 20:25
Hej Niels,

Tusind tak for dit svar. Dejligt med en masse gode forslag :-)

Det har allerede givet os "blod på tanden" at rejse rundt på egen hånd.

Vi har for nogle år tilbage rejst rundt i Thailand, og det giver en skøn fornemmelse af frihed, som man ikke oplever ved en pakkeløsning eller en chartertur.

Jeg tror, at vi vil følge dit forslag med 2 dage i Manila, 1 uge på Coco Beach og så videre til Visayas i stedet for Boracay. Vi har 3 uger i alt, så det burde vi vel kunne nå. Enig ?

Er det til at få flybilletter indenrigs i januar måned eller skal de bestilles hjemmefra, og hvad ligger priserne ca. på ?

Hvordan er standarden de foreslåede steder. Kan man få en bungalow f.eks. ved stranden med eget toilet og bad til en rimelig pris ?

Har du nogle gode forslag til, hvor vi skal bo på øerne ?

I Thailand stod der flere sælgere parat til at lokke med diverse brochurer over bungalow. Fungerer det på samme måde ?

Er der noget på Philippinerne, som vi burde se af serværdigheder, når nu vi er der ?

Vi mindes at have hørt, at der er ballade i den sydlige del af Philippinerne, hvor man skal holde sig væk. Er du af den samme opfattelse ?

Tjaaa, som pige har man vel altid et lille shoppe gen, så mon ikke, at jeg hurtigt kan få 2 dage til at gå i Manila ;-)

Kæresten dykker og jeg snorkler, så Philippinerne lyder til at være det helt perfekte sted for os.

Det eneste, som jeg ikke fik svar på, var, om vi kan bruge kreditkort (Visadankort, Masterkort, Dinerskort m.v.) eller om vi skal have kontanter med til hele rejsen. Jeg er nemlig ikke så sikker på, at jeg vil have det godt med at rejse rundt med alt for mange kontanter på lommen.

Håber, at du kan hjælpe os med de mange spørgsmål.

Hilsen Laila :-)

Michael.Friis
10-07-07, 23:20
Hej Laila.

Mig og min familie kom hjem den 5 maj efter en tur på 62 dage.
Jeg har nogle rejse beskrivelser et eller sted her på siden...

Vi rejste også rundt i området Visayas. Vi valgte dog at lande i Cebu og tage manila på vej hjem.

Vi tog rundt på egen hånd. Fordi sådan har vi altid gjort når vi har rejst i thailand. Men philipinerne er ikke som thailand. Her skal du selv finde rundt. Det er ikke helt så nemt som thailand hvor der ligger et travel agent på hvert eneste hjørne som sagtens kan hjælpe dig fra ø til ø...
Men det er en del af charmen på philippinerne at man selv skal komme til bus terminalen og spørge dig frem hvornår kører busen dertil du vil... Men med en lonely planet under armen så er turen redet.

Kan anbefale mange steder... for det er et skønt land at rejse i. Og kan anbefale Cabilao Island ved Bohol for din mands skyld. En skøn dykker ø og hvor hot spot ligger hele vejen rundt om øen... Og man kan snorkle mens din mand dykker. Og ellers må du bare spørge...

Angående visa /master kort. Så lærte vi en ting. Altid at hæve masser af Peso i de store byer. Vi tankede altid mellem 60-80000 peso. For mange steder tager de ikke visa master. og hvis de gør tager de mellem 6 til 10% oven i.
Og man kan med stor fordel bruge dollars. Især til de steder hvor i tager på Dykker ture. Det var Billigst at betale i dollars.

I Manila i Robinson center kan man hæve 30000 på master kort.Og i den samme maskine kan man kun hæve 15000 på Visa i Hsbc Automat.
Ellers oplevede vi kun at kune hæve max 15000 på et Master kort rundt omkring.

Michael

Laila
11-07-07, 17:56
Hej Michael,

Tak for din mail.

Ja, det er selvfølgelig også en mulighed, at tage til Cebu først, og så slutte af i Manila, så behøver vi selvfølgelig heller ikke at slæbe rundt på alle vores mange indkøb på ferien ;-)

Med hensyn til visa/master, så kan vi altså ikke helt undgå, at rejse rundt med mange penge på lommen, hvis der kun er mulighed for at hæve i storbyerne (medmindre vi selvfølgelig betaler gebyret på 6-10%).

Jeg vil se, om jeg kan finde dine rejsebeskrivelser på siden.

Tak for hjælpen !!

Hilsen Laila :-)

Niels
11-07-07, 18:27
Hej Laila

Der var jo nogen meget flotte råd fra Michael.Friis, som jeg iøvrigt takker
for. Michael har evig ret i at det er lidt mere besværligt og mere gør det selv på Filippinerne end Thailand. Til gengæld kommer man længere med engelsk og man kan læse bogstaverne på bussen :-) og det skorter ikke på hjælpsomhed.

Nu er det jo januar I skal afsted og det er for mig lidt en dark horse, da jeg altid rejser udenfor højsæsonen. Jeg ville sikre mig mine flybilletter hjemmefra. Det er til gengæld nemt og kan købes hjemmefra computeren.
Cebu Pacific er det billigste og er et udemærket selskab, som jeg har fløjet med en del gange. Deres flyflåde er meget ny.

www.cebupacificair.com/index.html

Her kan du købe og betale med visa/dankort. Vær opmærksom på at den laver et 'check' mod din netbank. Man bliver lidt forskrækket første gang, men det er ikke farligt. Jeg checkede lige en enkelt billet fra Manila til Tagbilaran i januar og det var 1744 php eller ca 200 kr incl skatter.

Jeg er iøvrigt helt enig i den tur I har lagt. I får selvfølgelig bøvlet med at backtracke til Manila for at flyve til Bohol, men det er dog til at overse.
Hvis I vælger Bohol, så er en mulighed af mange dette :

www.flowergarden-resort.com

Det ligger på en lille ø tæt ved Tagbilaran der hedder Panglao. Det er ikke beach front og der er en ti minutters gang til stranden. Dejligt lille sted. Det skal i bestille i god tid, da der kun er 6-8 værelser. Jeg mener en bungalow koster 1250 php pr nat.

Jeg indrømmer gerne at mit hjerte er tabt til Bohol. Der er dejligt og der er en del at se på. Chocolate Mountains, Tarsier aber, den næst ældste kirke på Filippinerne og en god del mere. Der er mulighed for whale/dolphin watching og meget meget mere.

Jeg har ikke selv været på Cabilao Island, men kun hørt godt om den. Det er mere basic end Panglao Island, så det er jo et spørgsmål om hvad man er mest til.

I kan også overveje Siquijor mellem Bohol og Negros. Skulle være et forrygende sted til dykning og snorkling og meget fredeligt og ikke ret mange turister. Jeg kan desværre ikke tage dertil pga. af min Filippinske kæreste. Der er nemlig hekse ! Man tror det er løgn, men mange Filippinerne
tror på det nonsens. Min kæreste blev ligbleg, da jeg foreslog Siquijor.
Du kan godt tage afsted, BUT. Det er en af de 'but's' man ikke skal sidde overhørrig fra en filippinsk kæreste :-)

Skulle i forvilde jer over til Negros, så har jeg en anden kæphest.
El Dorado Beach resort :

www.eldoradobeachresort.com

Det ligger ca 20 kilometer fra Dumaguete, som iøvrigt en meget dejlig by med strandpromenade og masser af indkøbsmuligheder. De har en shuttlebus tre gange om dagen frem og tilbage til resortet. Personalet er helt forrygende søde og så er der lige maden. Den er stor. En uge her er +
tre kilo på vægten :-)
Det er ikke det billigste, men heller ikke dyrt. Det kan kun anbefales. Hvis I kommer der, så snyd ikke jer selv for en tur til Apo Island. Det er verdensklasse dykning og snorkling og en hyggelig lille ø. Der er flere Apo Islands og mindst to af dem er verdensklasse dykkersteder. Denne er altså den ved Negros. En anden ligger på vestsiden af Mindoro. Jeg ved ikke om den kan nåes fra Coco Beach, men den er også forrygende. Jeg så skildpadder der på en snorkel tur. Det er stort.

Nu er det igen løbet lidt af med mig. Beklager. Spørg endelig her eller på mail.

Jeg tror det bedste råd lige nu er at få fat i en Lonely Planet eller Jens Peters guide og læse. Sid ikke for længe på hænderne inden I bestiller de store linier på jeres tur.

Bedste hilsner

Niels
Der har været lidt uro i mange år da muslimerne på Mindanao ønsker selvstyre. Det holder sig dog primært i den sydlige del af Mindanao. Det er ikke noget at være bange for. Jeg har altid sagt at jeg ikke sætter mine ben på Mindanao, men jeg er lun på et sted der hedder Surigao på den nordlige del af Mindanao, så det ender nok med at jeg æder ordene igen :-)

Laila
11-07-07, 22:53
Hej Niels,

Endnu engang tusind tak for dine gode råd og forslag...det er simpelthen guld værd for os :-))

Vi vil straks gå igang med at undersøge de mange muligheder og links, som du har sendt, så vi kan få bestilt nogle flybilletter og bungalows.

Det er herligt, at der findes nogle mennesker som dig og Michael, der gider at bruge sin dyrebare tid på at hjælpe andre med deres rejseplanlægning :-)

Vi glæder os mere og mere til at komme til Philippinerne, så nu kan det kun gå for langsomt !!

Mange hilsner

Laila :-)