Se fuld version : Vejret i juli/august
Hej alle sammen.
Jeg har med stor interesse fået et par timer til at gå med at læse diverse indlæg. Jeg er i øjeblikket i gang med at planlægge en tur til Filippinerne i sommeren 2008. Jeg ved at dette ikke er det oplagte tidspunkt at rejse på - men som studerende har jeg ikke så mange andre muligheder.
Jeg har tidligere været på Filippinerne i 1998 - og lige siden har jeg gerne villet dertil igen.
Mht. destinationer har jeg overvejet Manila, Mindoro, Cebu og Visayas-området generelt.
Mit spørgsmål til jer er hvordan vejret i juli/august er? Det er regntid - men falder regnen i 1-2 timer om eftermiddagen, eller er det længerevarende regnskyl? Hvor meget skinner solen på en almindelig dag?
Er der nogle områder i landet som er mere udsat end andre? Jeg mener at Luzon har dobbelt så meget regn som Visayas-området, men er ikke sikker.
Derudover vil jeg også høre jeg mht. disse tyfoner. Regner det så i et par dage - og derefter bliver vejret (forholdsvis) godt igen?
Jeg har et sidste spørgsmål. Hvordan er forholdene for dykning i juli/august? Jeg overvejer nemlig at tage dykkerteori+bassindyk herhjemme for derefter at afslutte OWD dernede.
Jeg håber at der er nogle som har erfaringer med Filippinerne om sommeren.
På forhånd tak for svaret.
Hej Jannik
Normalt er der regntid I juni/juli/august, men i år her det været yderst sparsomligt med regnen i disse måneder.
Mange gange regner det sidst på dagen eller om natten og så plejer vejret at være fint igen om formiddagen...men der er aldrig nogen garanti.
Man siger at Visayas området ikke har nogen desideret regntid men at regnen er fordelt over hele året...i år har Cebu fået en hel del regn i juli...
Hvis der kommer en tyfon, og det er langtfra alle der rammer direkte over land, bliver vejret dårligt i 2-3 dage hvorefter alt er normalt igen...med mindre man lige bliver ramt af en super tyfon.
Du kan sagtens tage al teori undervisningen og bassin øvelserne hjemme, så kan du i løbet af 2 dage blive færdig med dit kursus. Husk bare at få din instruktør hjemme om at udfylde alle nødvendige papirer (referral form), så bliver der ingen problemer når du viser den når du kommer frem. Husk også at udfylde PADI’s helbrederklæring inden du tager afsted. Fejler du et eller andet vil din egen læge kunne skrive under på at du egner dig til dykning. Ellers skal du forbi en lokal læge der måske ikke kender noget til det.
God fornøjelse
Hej Jannik
Jeg har kun været i PI en gang i august nemlig 2006, ellers er det maj og november.
I august 2006 havde jeg en tur på total 10 dage hvor jeg mødte kæresten i Cebu og derefter direkte til El Dorado Resort ved Dumaguete på Negros
Det regnede hver nat men der var da byger om dagen. De varede som regel en times tid, men det er altid klogt at have en paraply med sig :)
Du kan så vidt jeg ved uden problemer afslutte dit dykkercertifikat i PI.
El Dorado Resort. Lige udenfor ligger et af verdens bedste dykkersteder Apo Island
Tyfoner
Jeg har prøvet 3½ stk :)
Den halve havde jeg halsende efter mig da jeg forlod Manila airport d. 10 dec 06.
To stykker er oplevet i Sabang på Mindoro. Den første i maj 04 og den sidste var natten mellem 30 nov og 1. dec 06
Begge gange var oplevelsen at fra ca 60 timer før Tyfonens øje forventes forbi, kom signalet fra Batangas om alarm og begyndte bådene at forlade bugten udfor Sabang. Bådene bringes ind i de forskellige vige ved Puerto Galera der er virkelig er en naturhavn. Når alemen er givet er det officielt ikke tilladt at sejle over til Batangas, men en del bådejere tjener styrtende på at turister vil betale i dyre domme for at komme ud. Vi hørte priser på op til 2500 peso pr. person eller hvis der ikke var andre så betalte man for hele båden fra 25000 peso og opefter.
Det er kun lidt småregn man oplever i de tidlige timer af alarnen. I nov blev vi ret overrasket. Det var høj solskinsvejr da vi fik alarnen af vores bådejer på en picknic, så han måtte afbryde og tage selskabet tilbage til Sabang.
Ved den sidste solnedgang for Tyfonen kommer har jeg undret mig begge gange. Himlen er begge gange blevet helt ualmindelig rød. Om det har noget at gøre med Tyfonen aner jeg ikke.
Efterhånden som øjet nærmer sig kommer regnen og tilsidst er det bare at søge beskyttelse. Man tænker holder taget mon eller knækker den palme der står lige ved værelset?
Bliv indendørs til vinden lægger sig. Det gør den få timer efter øjet har passeret.
Hvad jeg ikke vil ønske for nogen er at opleve en tyfon mens man opholder sig mellem øerne ombord på en Superferry. Det er SLET ikke morsomt skal jeg hilse at sige.
Hilsen
PNO
Hej DeepDiver og PNO
Tak for jeres svar. Så der skulle altså ikke være noget til hinder for at man kan tage derned om sommeren. Jeg synes personligt kun at det er forfriskende med lidt regn - og så har naturen det jo også bedst i den periode.
Mht. tyfonerne - ja, så må man vel bare være påpasselig og tage det som en oplevelse.
Men så vil jeg gå i gang med at sætte en rejseplan sammen.
Jeg har lige et sidste spørgsmål mht. dykningen? Gør regntiden og tyfonerne at sigtbarheden når man dykker/snorkler er mindre?
Hvis der er andre der har erfaringer med vejret i juli/august eller generelt har nogle gode råd, vil jeg blive glad for at høre dem.
Hej Jannik
Meget regn kan godt have indflydelse på sigten, især hvis du er tæt på land og der derfra bliver vasket meget jord/sand/slam i vandet. Er der derimod mange klipper har det ikke den store betydning.
Det er klart at hvis der lige har været en tyfon der hvor du er, så har vandet været meget oprørt og har derved også hvirvlet en masse sand op...især på de lavere dele af revet. Så vil sigten være ringe i et par dage.
Bare se at få lavet din rejseplan og glæd dig.
LarsKyhnau
16-12-07, 10:58
Hej Jannik.
Vejrmønsteret er forskelligt i de forskellige dele af landet.
Den nordlige del af landet (Luzon, Mindoro, formentlig også Boracay) har typisk monsunklima med en intens regntid fra maj/juni til oktober/november og en lang tørtid resten af året. I denne del af landet bliver det meget varmt i april og maj, der som følge heraf lokalt betegnes som "sommeren". Det er også i denne periode, at der er skoleferie.
Den centrale del af landet (Cebu, Negros, Bohol m.m.) har en kort tørtid fra marts-maj og en lang men ikke specielt intens regntid fra juni-februar. I denne del af landet er det også varmest i april og maj, men temperaturen når sjældent over 32 grader. Vil man have "solgaranti" på ferien er det bedst at besøge den centrale del af landet i perioden marts-maj. Marts er en rigtig dejlig måned, idet solen skinner næsten hver dag, samtidig med at det endnu ikke er alt for varmt.
Kan man ikke rejse i denne periode er man efter min mening lige så godt eller endog bedre tjent med at komme i juli eller august som man er med at komme i perioden november-februar. Vejret i november-februar er i denne del af landet ofte lidt blæsende (nordøst monsun), relativt skyet og en smule køligt især ved kysten og på havet. Muligvis falder der gennemsnitligt flere mm regn i juli eller august end i november-februar, men den falder som regel i form af korte byger, hvorefter det klarer op igen. Eller den falder om natten. Og mit indtryk er, at der er lidt flere solskinstimer i juli-august end i november-februar samt mindre vind og en lidt højere lufttemperatur. Juli-august føles derfor lidt som "sommer", hvor det blot som i Danmark regner en gang imellem, hvorimod november-februar føles lidt som "vinter".
Det skal dog siges, at der er store variationer fra år til år. I vinteren 2004-2005 var både november og februar meget solrige måneder, men i år (2007) var hverken februar eller november specielt solrige.
Visse dele af landet, primært Samar og det Nordøstlige Mindanao, får faktisk mest regn i den periode (november-februar), hvor nordøstmonsunen blæser. Her er regn- og tørtid altså næsten omvendt af, hvad der er tilfældet i den nordlige del af landet. Det er denne regn fra nordøst monsunen, som også, men blot i mindre omfang, rammer den centrale del af landet, og som gør, at regntiden her varer i 9 måneder mod kun 6 måneder nordpå. I realiteten er der vel nærmest tale om 2 regntider, som flyder over i hinanden.
Men hensyn til tyfoner rammer disse næsten altid kun i det såkaldte "tyfonbælte" d.v.s. Leyte, Samar og Luzon. I den centrale del af landet har vi praktisk taget aldrig tyfoner direkte henover os, og mærker dem derfor alene i form af regn, som varer ved i dagevis.
Tyfoner kan mere eller mindre optræde hele året rundt, og i sagens natur er det ikke spændende at dykke på en dag, hvor regnen står ned i stænger dagen lang. Megen regn går naturligvis også ud over sigtbarheden m.m.
Hvis der ikke lige er en tyfon igang med at hærge kan man imidlertid fint dykke på Cebu, Negros, Bohol m.m. året rundt og altså dermed også i juli-august. Omvendt tror jeg ikke det er særligt spændende at sidde mutters alene på stranden på Boracay eller i Puerto Galera i juli eller august og kigge på, at regnen står ned i stænger hver dag. Mine (begrænsede) erfaringer med den nordlige del af landet er, at juli og august her virkelig er REGNtid. D.v.s. oversvømmelser i gaderne i Manila, o.s.v.
Mvh Lars
Som nævnt i de indledende svar, var starten på regnsæsonen meget tør. Det var især slemt på Luzon, hvor der blev erklæret "State of calamity". Manila for det meste ferskvand fra opdæmmet vand og mange kraftværker på Luzon er ligeledes hydrokraftværker. det blev så slemt, at de i Juni-Juli begyndte at lave vand rationering flere steder i Manila.
Dette vejr gjorde jorden i central Luzon meget tør og risbønderne havde en hel del problemer.
Da regnen endelig kom var det i kraftige meget lange regnskyl, der skabte oversvømmelser overalt på Luzon. På landet var der oversvømmelser, fordi jorden var blevet så tør, at den ikke kunne absorbere vandet hurtigt nok.
Jeg var til mit årlige tjek på St. Luke's Hospital i begyndelsen af August og det var problematisk at finde en rute dertil, der ikke var oversvømmet.
Tager du herude i Juli/August, vil jeg tilråde Visayas (Cebu, Bohol, Negros, Leyte, Samar, Sydlige del af Panay). det vil regne, men normalt er det fint vejr om morgenen fulgt af en byge eller to om eftermiddagen og flere byger om aftenen. Du kan også være heldig at få en hel uge med meget lidt regn. På den anden side kan du også få en uge med overskyet og en hel del regn. Der er, som Lars skriver, aldrig nogen garanti på denne tid af året.
Med hensyn til tyfoner, er de værste steder det sydlige Luzon og nordlige Visayas. Jeg bor meget tæt på, hvad man kan betragte som "Tyfon Alley". Strædet mellem Luzon og Samar bliver som regel kvadret hvert år.
De har nogle strande, der er mindst lige så fine som White Beach på nordkysten af Samar, men det er en dårlig forretning at bygge beach resorts der, fordi de som regel skal bygge det hele op hvert år igen efter at være blevet ramt af diverse tyfoner. Bicol regionen på det sydlige Luzon bliver også som regel ramt samt Quezon provinsen på vest Luzon.
Når de rejser tyfon signal 1, behøver du ikke bekymre dig alt for meget. Hvis de rejser signal 2 eller 3, kan det godt blive lidt ubehageligt. Hvis du først har prøvet at sidde og vente på, at en kategori 4 eller 5 (supertyfon) tyfon skal passere, kan du ihvertfald rejse hjem og fortælle, at du er blevet "Typhoon Babtised", men det er ikke nogen rar oplevelse.
Efter en tyfon vil vejret som regel være rigtig godt et par dage eller tre, fordi tyfonen giver plads til et højtryk, der følger den.
Jan
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.