Se fuld version : Hjælp opholdstilladelse i Filippinerne
Hej alle sammen jeg håber der nogle af jer der kan hjælpe mig.
Jeg står overfor at flytte til Manila i november mdr. for bo sammen med min kone, som jeg blev gift med her i juli mdr. I San Vicente North Samar.
Har kopi af certificate of Mariage.
Og fik dengang oplyst at næste gang jeg kom til Filipperne skulle jeg bare bede om at få et stempel efter BALIKBAYAN LAW. Da jeg er gift og min kone har fast adresse dernede og da jeg er nordisk statsborger. Skulle der ikke være et problem i det.
Men nu har jeg fået at vide at man skal rejse ind sammen med sin kone for at få BALIKBAYAN stempel.
Så er der nogen der har prøvet dette eller har erfaring om dette vil jeg meget gøre fra jer da tiden løber.
Og i selve loven står sådan her.
BALIKBAYAN LAW
2. Visa-free stay in the Philippines for a period of one (1) year for foreign passport holders.
The family members of a Filipino or former Filipino citizen are allowed this privilege provided they are accompanied by the Filipino / former Filipino parent or spouse upon entry into the Philippines.
The family members of a Filipino or former Filipino who are Swedish, Norwegian, Finnish and Danish citizens or citizens of the Baltic states may avail themselves of this privilege. However, this privilege is not accorded to family members who carry travel documents and who are restricted nationals.
In admission and documentation, a special balikbayan stamp is used in processing the entry of a balikbayan.
Hilsen Henry
Hej Orel
Hvis du har en mellemlanding i eks. Bangkok kunne løsningen være at købe en billet Manila-Bangkok-Manila hvor du sikrer dig at hun er er i samme fly som dig fra Bangkok. Så er problemet løst
Denne løsning koster desværre nogen penge :) :)
Hilsen
PNO
tak skal du have denne løsning har jeg tænkt på. Men da hun ikke har et pas kan det ikke lade sig gøre. Detsværre.
Johnny0665
05-09-07, 15:11
Ja, du skal rejse sammen med din kone og det er hende der skal tage dit pas og få immigration i lufthavnen til at give dig balikbayan stempel i dit pas.
Det hjælper ikke at medbringe jeres vielsesattest og andre dokumenter. (Min bror har prøvet.)
Får du ikke stemplet i dit pas, skal du inden de første 21 dage udløber, gå til den lokale immigration hvor du opholder dig og få dit ophold forlænget.
Tror det koster omkring 2500,- PHP for 2 mdr. af gangen. Det er ikke muligt at betale forud, så det er afsted hver anden måned. (Medbringene dit pas.)
Venlig hilsen
Hej Henry
Jeg mener det er forkert at kigge på reglerne for Balikbayan. Disse regler er lavet for Filippinere, der opholder sig med fast adresse i udlandet og som skal hjem og besøge Filippinerne. Der er så visse fordele for medrejsende familie - nemlig dem der er gift med en filippiner. Ellers må man gerne korrigere mig.
Du skal derimod, hvis jeg da forstår din tekst korrekt, ned og leve der. Din kone er ikke en Filippiner, der skal på visit på Filippinerne og kan opnå Balikbayan. Så jeg anbefaler dig at gøre følgende:
Rejs derned med en billet som enten er åben eller som kan ændres. Sørgs da for at hjemrejsedatoen er inden for de 21 dage. Oftes kan det ikke svarer sig at købe enkeltvejsbilletter fra Danmark.
Når du så ankommer eller nogen få dage efter, så skal du og din kone til Immigrationsmyndighederne og ansøge om ophold for dig. Samme som når en filippinsk kvinde kommer herop, ikke...... Nå, men umiddelbart har jeg kunne finde følgende, som jeg håber du kan bruge..... hvis du falder inde for det samme.
Kig her på linket: http://immigration.gov.ph/cms/index.php?searchword=marrie&option=com_search&Itemid=
Eller f.eks. direkte på følgende tråd:
http://immigration.gov.ph/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=37
Jeg håber jeg har ramt rigtig med lidt du kan bruge - har dog ikke fordybet mig i alle detaljerne.....
Held og lykke
hej tak skal du have.
Men jeg har bestilt enkelt billet derned. til halv preis af retur.
Men det må jo være nok at have en billet til Honk kong efter 21 dage. den koster jo ikke mere ind en 300kr. ved cebu pacific. Man kan vel ikke forlange jeg skal rejse retur til Danmark.
hvad med at ringe til det filippinske konsulat og få de rigtige oplysninger om
hvad man skal gøre
mvh tap
Hej Orel
Tap kommer med et ganske fornuftigt råd. Brug det.
Derudover bør du sende din kone i byen og få lavet et pas. På Samar tager det ikke særlig lang tid og et pas er altid rart at have.
Prisen er ret fornøjelig set med danske øjne. Min kæreste gave 700peso i oktober 06
Hilsen
PNO
Dansker_i_Cebu
06-09-07, 06:47
Consulate General of the Philippines
Snorresgade 20
2300 København S
Tlf.: 32 57 86 41
Fax: 32 57 49 00
Åbningstid: Mandag - fredag kl. 10.00-12.00
Hej Henry
Tror din billetløsning er ganske fornuftig. Og som Tap siger, der er blot en lille opringning. Konsulatet har altid været gode, når jeg havde behov for råd.
Men ellers er jeg overbevist om, at hjemmesiden jeg henviste til, at det er der du finder de rigtige svar........ men lovgivning er ofte svær at læse ift. denmåde den håndteres på...... Men Balikbayan er jeg overbevist om, at det ikke er.
Tak for jeres hjælp. Og det er helt rigtig hvad dkpinoy siger.
Og takker meget for dine link. Har talt med Consulate General of the Philippines, og det rigtig de er meget flink og hjælper alt det de kan. Men hun var ikke selv helt sikker på hvad der var bedst. Så hun har bedt mig ringe til den consulatet i Sveríge. Men tro nok jeg har fået styr på det nu.
Ja hun skal også have pas, og hun har vist nok fået samlet alle de forskellige papirer, du skal vide hun havde ikke så meget som et dokoment, ikke engang på at hun var født. Og alt tager tid dernede ikke noget med computer ude på de små øer, og alt skal jo godkendes i nso i manila. så en mdr eller 2 går hurtig med at vente.
Hilsen Henry
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.