Se fuld version : Filippinsk ekspræsident idømt fængsel på livstid
AsiaCumalot
12-09-07, 11:47
Filippinernes tidligere præsident Joseph Estrada opfordrer sine tilhængere til at forholde sig i ro, efter at en domstol har idømt ham fængsel på livstid for korruption og skyldnersvig samt forbød ham al politisk virke.
»Selvfølgelig forsøger jeg at berolige dem. Det her er ikke vejs ende«, sagde Estrada efter domsafsigelsen i Manila, hvor sikkerhedsstyrker var sat i højt beredskab af frygt for voldelige protester.
Den 70-årige Estrada, der før sin politiske karriere var en feteret filmstjerne, beskyldte sin ærkerival og efterfølger som præsident, Gloria Arroyo, for at have udøvet politisk pres på retsvæsnet.
Demonstrationer udeblev
De bebudede massedemonstrationer til fordel for Estrada udeblev onsdag morgen, hvor kun et par hundreder deltog i en protestmarch gennem Manila.
I 2001 belejrede tusinder præsidentpaladset, efter at militæret tvang Estrada til at gå af.
kilde: http://politiken.dk/udland/article379319.ece
Mon ikke han sættes på fri fod senest juni 2010
Da er Gloria afgået og en ny Præsident er valgt. Hvis man denne gang kan tælle stemmerne, det tog 5-6 uger sidst.
Straffede politikere i PI slippes normalt osse diskret ud når der er statueret et eksempel. Så træder vennetjenesterne i kraft :)
Hilsen
PNO
Dansker_i_Cebu
12-09-07, 15:20
Ja, da jeg besøgte ham i sidste uge sad han da i enecelle, samt bød på både kaffe og cigar.. LOL .. Han lider sikkert ingen nød..
skattedk_24
12-09-07, 15:28
ja men han er en stor idiot... jeg
Kommer fra filippinerne . så jeg kender ham lidt
er manden overhovedet på filippinerne?
det sidste jeg hørte var han i hong kong og levede det gode liv med alle sine millioner han nåede at rage til sig
om ikke andet så vil jeg vædde på at han ikke kommer til at siide resten af sit liv i et fængsel
Ja, han er i Filippinerne!
Han bor tæt på Greenhills - og er forøvrigt også enig i at kalde ham nogle ikke så pæne navne.
Marcos, der har været den mest korrupte diktator i hele verdenshistorien stjal (officielle tal) ca. 10 mia. dollars - over hele hans lange periode ved magten.
Estrada stjal næsten 2 mia. dollars på mindre end 2 år. Totalt skandaløst.
Personligt er jeg 100% demokratisk og støtter alt hvad der hedder ytringsfrihed, fri presse, alle skal have stemmeret osv., MEN nogle gange kunne man godt spekulere i tankegangen om, hvorvidt alle filipinos skal have stemmeret, når de vælger folk som Estrada, der jo tydeligvis fra dag 1. kun lavede en politisk karriere for pengenes skyld.
- Det værste er jo så, at efterfølgende kom en anden skuespiller, der var liiige ved at vinde over Gloria (hvis hun altså ikke havde snydt lidt).
Før den almene Filipino stopper med at stemme på skuespillere, tyveknægte og plattenslagere, ja før sker der intet innovativt i landet. Se bare hvad der er sket under Gloria.... JA, hun er korrupt, men hun er ikke i nær grad ligeså korrupt som hendes forgængere og under hende er lovgivningen lavet om, så udlandske investeringer er meget mere attraktive, der er kommet fokus på turisme, og der bliver ryddet og i rækkerne. Sidst blev Makatis borgmester "alholdt" for at have diverse ghoust-accounts, (lønkonti til ikke-eksisterende medarbejdere), som han selv nød godt af.
Der er selvfølgelig mange mangler og ting Gloria kan gøre bedre, men Filippinerne er et nyt demokrati og det kan ikke forventes at alt virker fra starten. Med andre ord er min holdning at Gloria er blandt de bedste præsidenter, som Filippinerne har haft.
Jeg tror og håber på den almene Filipino, og glædede mig MEGET over at deres nye nationalhelt Paqau aka. bokseren Pacman ikke blev valgt ind i kongressen for et par måneder siden. Forhåbentlig har de lært af historien og blevet klogere.
jeg vil ikke erklære mig uenig med Xim, men et par kommentarer.
Filippinerne er helt givet et demokrati under udvikling og jeg syntes faktisk det er et land, der er meget langt foran en række andre udviklingslande. Men jo, så sandelig har de da deres sygdomme og skavanker, som vi må håbe på, at de får mere og mere kontrol på hen ad vejen. Forhåbentlig vil der skabes systemer, der er større stil fanger de rigtig mange, der snydder og bedrager når de havne på høje tillidsposter. Ligeledes håber jeg at der kommer større og større konsekvens for disse handlinger, der jo i allerhøjeste grad skader den lille almindelige filippiner.
Jeg ved godt at Xim kun tænker om alle skulle have stemmeret. Og selvfølgelig skal de da det. Naturligvis er det langt fra altid godt, at der kommer kendisser ind, som ikke har den kapacitet der skal til. Men sådan er demokratiet jo netop.......... og ja, til tider desværre c",)
Men kig på mange af de vestlige lande, herunder USA, Danmark m.m. - det er ikke spor anderledes. Her bliver folk også valgt ind fordi de er kendte. Nogen af de indvalgte gør det nu meget godt andre ....... brrrrrr....... men om man er valgt ind som kendt, rigmand, intertainer, borebisse eller andet, så er der jo aldrig garantier for deres evner.
Jeg håber Filippinerne får mere og mere kontrol med korruptionen, at konsekvenserne bliver større. Men der er langt vej...... det er svært at finde de rette mennesker, der ikke lader sig friste, og det er svært at bygge effektive systemer op. Værst af alt er jo at det går ud over deres eget land og landsmænd. Vi i den vestlige verden er blot heldige at vi har bedre systemer, der gør at færre har lyst til at prøve at snyde. Men alt i alt er der ikke forskel på gul, brun, sort eller hvid.............. vi har helt sikkert også vores herhjemme, men blot ikke i samme voldsomme stil.
så længe at stemmer bliver købt 100,500.1000 ja sågar 10.000 pesos for en stemme bliver filippinerne aldrig rigtig demokratisk og jeg fatter ikke at det kan lade sig gøre og så helt åbentlyst og det være sig fra valget som borgmester i den mindste flække helt op til valget som president
en republik ja men demokratisk næppe inden for de næste 50-100 år
Læste på filippinske aviser's hjemmesider at det nu forventes at der gives en total benådning indenfor få dage, man afventer kun at finde den rette undskyldning overfor befolkningen :)
Hilsen
PNO
buisness as usual :-(
tap
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.