PDA

Se fuld version : Tagalog

marven99
04-10-07, 20:00
Er der nogen der ved hvor man kan modtage undervisning i tagalog herhjemme i DK?

haahr772
04-10-07, 20:36
Hej jeg er en Dansk mand som er gift med en Filippinsk Dame, jeg har self søgt om undervisning på diverse skoler men uden held, det er lykkes mig at finde en cd-rom med Dansk / Tagalog. Du kan se mere om CD-rom. på www.languageclub.dk Hilsen Per

kuya
05-10-07, 11:35
Jeg bruger denne oversætter . den er godt nok ikke tagalog-dansk men tagalog-engelsk. Den er sikkert ikke den bedste . men den er bedre end ingen ;)
link: http://www.tagalog-dictionary.com/index.htm

God fornøjelse..

marven99
05-10-07, 19:19
Ok, det er sjovt det skal være så svært, med så mange Filippinere i Danmark!

Til alle jer der har mænd/koner fra Fili, så burde i da fange ideen, og få skabt en respektabel forretning :-)

Ben
08-10-07, 09:57
Hej

Jeg har studeret Tagalog og taler sproget igennem mange år. Jeg synes det skulle være en udmaning at begynde en respektabel forretning - en ordbog eller måske noget online noget.

Men alene er det ikke noget for mig - det kræver meget tid, er her andre som kunne tænke sig og være med - så måske vi kunne komme igang? Forslag?

haahr772
08-10-07, 11:35
Hej alle sammen. Jeg er med på at danne en Filippinsk forening her i Danmark. Jeg ser et problem vi er delt i syd og nor m.m. Vi kunne nok lære meget af hinanen, og måske kunne vi finde en underviser så Tagalog kunne være lidt letter.
Her i Valby hvor jeg bor er der et beboerrum, men desvære kun plads til 24 personer, men hvis der er større tilmeldning kunne vi bruge Valby medborger hus på Toftegårds plads. til et steftende generalforsamling. Toftegårds plads ligger kun 10 minuter fra Hovedbanegården, og med mange muligheder for at komme der til.
Vi kunne også se på et sted på Fyn?
Hvem vil _ Jeg vil

Ben
10-10-07, 12:07
Hej haahr772

Jeg har måske misforstået noget, det er muligt at dk behøver en forening til, men var her ikke tale om en forretning :).

Hej marven99

Jeg har længe haft i tankerne og lave en ordbog af nogen slags, måske en database online. Derfor nappede jeg på din gode idé med det samme, jeg håber at nogen en dag kan have samme interesse og vil hjælpe mig - men og tjene penge på det er ikke min bagtanke, mere på hobbybasis.

Nok om det. Om du stadigvæk ikke har hittet kurs eller undervisning herhjemme, så har jeg masser af skole- og undervisningsmateriale, lige fra a-ba-ka-da dvs 1 klasse og op ad (tagalog-tagalog), mange forskellige tagalog komiks og blade, store tunge dictionaries - tagalog-english samt meget mere, som jeg kan udlåne dele af beroende på hvilken niveau man er på i sin tagalog. Du kender sikkert en filipiner som kan hjælpe dig med udtale, så du kan komme videre selv. Jeg bor på Chr. havn.

Ben
10-10-07, 16:46
Hej

Jeg opdagede en site som kan oversætte - tagalog-dansk og vise-verse - siten kan sikkert være en god hjælp for den som behøver oversætte enkelte navneord mm:

http://www.majstro.com/Web/Majstro/sdict.php

norhil
11-10-07, 10:59
hi alle, har fundet en side med bisayan , som mange af jer ved så er der jo mange dialekter derude,så hvis det kan hjælpe nogen så kik på denne side,jeg fandt den på goggle.men desværre er den på engelsk.

Bisayaoftheday.blogspot.com

marven99
11-10-07, 20:19
Hej Ben,

Kan godt klare mig med udtalen.
Og har et ok stort ordforåd. Men kunne bare godt tænke mig at komme skridtet videre. Så måske er det ikke så dumt, med det her 1.klasse niceau tagalog.

Hvad hedder de bøger?

Ben
12-10-07, 13:07
Hej marven99

Det lyder som du er kommet langt, det føles bare en gang i mellem som der ikke sker noget. Da, i en sådan periode, kan bøger være en god idé og fordybe sig i, lige for at komme nærmere ind i grammatikken, det elementære og få bygget på sin basic. Men se på Tagalog film, lytte til filippinske sange fx Freddie Aguilar mm og tale/sms Filipino med kone/mand/kæreste dagligt, samtidig med, er nok den allerbedste medicin for og komme skridtene videre.

Ang. Skolebog serien (1-6 klasse) jeg har, hedder de "Bagong Filipino Saligang-aklat (Sa pagpapaunlad ng Wika)" MLC-PRODED, igen, de er altså udelukkende på Filipino, forklaringer etc ligeså. De her meget tung læste lærebøger ser jeg, kommer fra sluttet af 1980 begyndelsen af 1990 og kostede dengang 30-60 pesos stk. Det er forskellige forfattere til bøgerne Arsenia og Mojica går igen i flere af dem, men det er mon ikke til noget hjælp.

Nyere og meget bedre versioner kan garanteret hittes her på denne link til Philippine National Bookstore og priset har forbavsende nok ikke ændret sig så meget.

http://www.nationalbookstore.com.ph/shop/search.asp?categ=0&mode=&compact=0&page=4&search_by=1&search_string=filipino

marven99
13-10-07, 09:56
Hej Ben,

Med hensyn til dit første afsnit, så er det næsten som om du kender mig. Freddie Aguilar er en flittig tone i hjemmet her!
Og sjovt nok en mand jeg har mødt nogle gange.

Jeg har købt enkelte bøger over nationalbookstore. Og de har også hjulpet mig en smule. Men måske jeg skulle prøve at forespørge på netop de bøger du har skevet ned.

Jeg ved sku heller ikke helt. Hvor det er jeg står med mit tagalog. Jeg syntes det er svært lige at prikke ud én ting som jeg ikke dur til. Måske fordi det er lidt af det hele :-)

Men tak ihvertfald for al din viden. Den kan man ikke læse sig til.

Kim P. Nyberg
26-11-07, 20:01
Er med på at skrive og udgive en dansk-tagalog ordbog. Kunne måske blive en del af Gyldendals Røde serie, hvis vi strenger os lidt an. Og med hjælp fra vore bedre halvdele, går vi vel ikke helt galt i byen.

Kim P. Nyberg

skattedk_24
27-11-07, 19:24
Her hjemme bruger vi Dansk Filippinsk ordborg ISBN 91-630-7226-2.

For en del år siden havde jeg en elektronisk udgave af en Dansk-Englsk-Tagalog ordborg, men jeg kan ikke finde den hjemmeside hvor jeg den gang kunne download dette program ØV. Måske er der en her inde, som har programmet liggende (tror vi skal tilbage til en version 98 af Windows)

Hilsen Riz

Ben
11-12-07, 17:42
Kim P. Nyberg

Tak Kim for viset interesse, jeg vender tilbage til dig på din email-adresse.

cabesirano
23-01-08, 21:30
jeg har gang i et projekt, men er ikke helt færdig, er gået lidt i stå, men er der god interesse for at jeg færdiggøre dette, så er det noget jeg gerne vil arbejde mere på. http://speak.cabesirano.dk.

JanHansen
23-02-08, 19:58
Jeg faldt over dette site, hvor man kan downloade et begynderprogram helt gratis. Jeg kan ikke tage ansvar for evt. virus osv., men det ser meget fornuftigt ud og jeg har også selv hentet det.
Programmet er på engelsk, men det forstår de fleste vel :) Det hedder "Before you know it", så man starter helt fra bunden. Her kan man lære den filippinske udtale af f.eks. tal, dyrenavne, farver, høflighedsfraser og ting der er nyttige på hotellet eller i restauranten osv.

På dette link angiver man sin e-mail adresse, hvortil der så sendes et link, hvor man kan downloade programmet.
http://www.byki.com/fls/FLS.html

Men der findes også en online side, hvor man ikke behøves at downloade noget som helst:
http://www.byki.com/Category/Tagalog/a

Her er der forskellige lister, som man kan øve eller downloade til det nævnte program.

Ikke nok med det, men der findes også begynderkurser i dansk, så jeres filippinske halvdel kan lære lidt dansk. Det har jeg så ikke kigget på, men går ud fra det virker på samme måde.

Der findes også opgraderinger til programmet, som koster ca. 200-300 kr.

Suwerte :)

Mvh.
Jan Hansen